Dræbersnegle på Fyn.
Fra : Marlene

Dato : 26-04-03 19:00

Hej I fynboere!

Er der nogen herinde, der kan fortælle mig, hvor på Fyn der findes
dræbersnegle????

Mvh. Marlene.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-04-03 19:59

"Marlene" == Marlene <tunne@heaven.dk> writes:

> Hej I fynboere!
> Er der nogen herinde, der kan fortælle mig, hvor på Fyn der findes
> dræbersnegle????

Ørsted præstegård.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-04-03 11:13

Hvornår er det lige at man skal begynde at kigge efter de små røde bæster
igen??
Er det stadig for koldt, eller er de ved at vågne af vintersøvnen?

Mvh. Carsten

Fra : Calle.

Dato : 27-04-03 11:13

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Hvornår er det lige at man skal begynde at kigge efter de små røde
> bæster igen??
> Er det stadig for koldt, eller er de ved at vågne af vintersøvnen?

De røde er ikke dræbersnegle, der er en art skovsnegl.
Ps. med røde mener jeg helt røde.

--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-04-03 13:17

Ok ok, jeg er måske nok lidt farveblind. Så kalder vi dem brune/orange, men
det er dræbersnegle, det undersøgte jeg grundigt sidste år.
Sidste år havde jeg en opblomstring af kræene som jeg bekæmpede med
indsamling to gange hver aften. Jeg havde en fornemmelse af at jeg var ved
at vinde 'krigen'. De blev færre og færre samt mindre og mindre (=yngre?).
PS. Hvor hurtigt kan sådan nogle yngle og vokse til?
Carsten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 27-04-03 21:56

Marlene wrote:

> Hej I fynboere!
>
> Er der nogen herinde, der kan fortælle mig, hvor på Fyn der findes
> dræbersnegle????

Ingen steder da frosten har dræbt dem alle, hvis du har nogen,
så må det være en anden art.

Fra : Marlene

Dato : 28-04-03 07:34

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3EAC43DE.5933FDF@vip.cybercity.dk...

> Ingen steder da frosten har dræbt dem alle, hvis du har nogen,
> så må det være en anden art.

Jeg har ikke nogen, da jeg bor ved Århus, men skal flytte til Fyn snarest
(har ikke købt hus endnu). Og jeg vil _ikke_ bo et sted, hvor der er
dræbersnegle, da jeg skal have planteskole. Men jeg tror, du har ret; mange
siger, at dræbersneglene er helt væk, fordi frosten har været så hård. Så
det er jo kun dejligt!

Men I må også godt skrive, hvor der _ikke_ er dræbersnegle på Fyn - ikke kun
hvor de findes.

Tak på forhånd.

Mvh. Marlene.

Fra : Calle.

Dato : 28-04-03 16:49

Marlene wrote:
> [...]
> har været så hård. Så det er jo kun dejligt!
>
> Men I må også godt skrive, hvor der _ikke_ er dræbersnegle på Fyn -

Det er jo ikke nemt at sige, da de hurtigt breder sig. der skal jo kun
et enket plantebyt med sådan en fætter i, til at udbrede dem et andet
sted, da de er tvekønnet.

Calle

Fra : Marlene

Dato : 29-04-03 11:33

Calle. <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ead4e4c$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Snip

> Det er jo ikke nemt at sige, da de hurtigt breder sig. der skal jo kun
> et enket plantebyt med sådan en fætter i, til at udbrede dem et andet
> sted, da de er tvekønnet.
>
> Calle

Ja, suk - men hvis bare alle sørgede for at samle ind heletiden i stedet for
at lade dem formere sig, så kunne vi - forhåbentligt - snart blive af med
dem!

Mvh. Marlene.

Fra : Calle.

Dato : 29-04-03 12:23

Marlene wrote:
> [...]
>
> Ja, suk - men hvis bare alle sørgede for at samle ind heletiden i
> stedet for at lade dem formere sig, så kunne vi - forhåbentligt -

Det er lettere sagt end gjort, detkan vrimle med dem en halv time efter
du har samlet ind.
Taler af erfaring. somme tider er vejen helt slimet, af bæster der er
kørt over, fordi de vil fra en mark over i min og naboernes haver.

--
Calle

Fra : Marlene

Dato : 30-04-03 08:15

Calle. <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eae617c$0$48888$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Taler af erfaring. somme tider er vejen helt slimet, af bæster der er
> kørt over, fordi de vil fra en mark over i min og naboernes haver.

Kan du ikke "ramme din have ind" med gift (Ferramol)?

Mvh. Marlene.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-05-03 23:31

Marlene wrote:

> [...]
> det er jo kun dejligt!
>
> Men I må også godt skrive, hvor der _ikke_ er spanske-skovsnegle på Fyn - ikke

De almindelige snegle er meget værre end spanske-skovsnegle
da de så tåler hårdfrost.

Når de det er så almindeligt i dag at man vader i snegle så er det fordi
De mangler fjender.

Grævlingen er væk fordi engene er opdyrket,
Frøerne er væk da deres små vandhuller er væk,
Fuglene er væk da de hule træer er væk.
Selvpinsvinet er væk, da den er hjemløs.

Og det største dyr, som kan leve i en græsplæne er nøgensnegle.
Når så de er væk er jorden en ørken. Og så dør vi selv

Værd sød at tænke økologisk, og fjern årsagerne
at nøgensnegle kan få lov til at formere sig uhæmet

Fra : Marlene

Dato : 05-05-03 15:00

Peter Ole Kvint <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3EB44323.6114849D@vip.cybercity.dk...

Snip

> Værd sød at tænke økologisk, og fjern årsagerne
> at nøgensnegle kan få lov til at formere sig uhæmet

Det kan jeg kun være 100% enig i. Har selv frøer, pindsvin og høns i haven,
og vi ser næsten aldrig skyggen af en snegl..........

Mvh. Marlene.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 16:47

On Sun, 27 Apr 2003 22:55:58 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Ingen steder da frosten har dræbt dem alle, hvis du har nogen,
>så må det være en anden art.

Og det skal vi så tro på?

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-05-03 23:32

Mads Lie Jensen wrote:

> Og det skal vi så tro på?

Ja, har du nogensinde set med sikkerhed set
bare en spanske-skovsnegl?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-03 07:53

On Sun, 04 May 2003 00:32:21 +0200, Peter Ole Kvint

Ja.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-05-03 13:22

Mads Lie Jensen wrote:

> Ja.

Så fortæl os om hvordan vi kan se forskel.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-05-03 13:37

On Sun, 04 May 2003 14:22:04 +0200, Peter Ole Kvint

>Så fortæl os om hvordan vi kan se forskel.

Indrøm dog at du tog fejl og at ikke alle dræbersnegle er døde i vinter.
Og at der er noget som i det hele taget kaldes dræbersnegle i stedet for
at påstå det modsatte.

Hvis der pludselig er ekstremt mange af de rødbrune snegle, så er det
dræbersnegle. Skovsneglene kommer ikke pludseligt i så store mængder.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Calle.

Dato : 28-04-03 16:46

Peter Ole Kvint wrote:
> Ingen steder da frosten har dræbt dem alle, hvis du har nogen,
> så må det være en anden art.

Hvor har du den teori fra? Alle eksperter siger, at den frost vi har
haft iår ikke er nok til at gøre af med dem.

--
Calle

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-03 17:15

Calle. skrev:

> Hvor har du den teori fra? Alle eksperter siger, at den frost vi har
> haft iår ikke er nok til at gøre af med dem.

Hvis vejret har haft en indflydelse på bestandens udvikling, så må da
være den lange tørkeperiode vi har haft. Det er således først efter vi
fik regn i lørdags, at jeg har set snegle i haven i år.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Kaundapower

Dato : 03-05-03 10:18

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen herinde, der kan fortælle mig, hvor på Fyn der findes
> dræbersnegle????

Hej

I Ørbæk har jeg set dem flere steder rundt om i byen.

Mvh Kenneth

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-05-03 23:11

Kaundapower wrote:

> "Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> I Ørbæk har jeg set dem flere steder rundt om i byen.

Har du skåret dem op for, at få en sikker artsbestemmelse?