disk backup, hvilket hardware ?
Fra : ct

Dato : 26-04-03 16:28

Overvejer at gå over til backup på diske, og søger derfor noget hardware til
IDE diske der kan gøre det så nemt som muligt, som f.eks. et eksternt
diskkabinet.

Der skal være plads et par diske - Vi har i dag max 200GB (fuld) backup, og
det kan jo stadig være på én disk

Som jeg lige kan se det, er det vigtigste vel egentligt at skuffesystemet er
'fool-proof' og meget holdbart. Alternativet er USB2- eller firewire diske,
men jeg ville gerne kunne bruge standard diske, samt slippe for kabler...

Nogen der kender til noget brugbart??

Claus

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 27-04-03 00:52

"ct" <no@way.se> skrev i en meddelelse
> [...]
diske,
> men jeg ville gerne kunne bruge standard diske, samt slippe for kabler...

Skuffesystem?
Vil du selv skifte harddiskene ud løbende?
Skal Backup'en ikke bare køre automatisk?
Hvor mange generationer backup skal du have?

Mine forslag ville være:

Hvis det skal være billigt - Maxtor 5000XT eksterne diske med USB2 eller
Firewire (boksen er født med begge dele)
Boksen er født med en "backup-knap" der med det medfølgende software kan
starte en backup.
Så kan du købe en af dem pr. backup, eller have en stående der tager daglig
backup automatisk i en uge,
om fredagen tager du den med hjem og sætter en ny en til. du kan i
princippet nøjes med to.
Denne løsning giver dog ikke mulighed for at have flere generationers
backup.

Hvis det skal være lidt mere automatisk - lav en ny server med Gbit netkort
og smid en stribe diske i den.
Hvis der er nogen af jeres data der ikke behøver daglig backup, kunne man jo
sætte en 250 GB disk i til
fuld "fredags-backup", og en disk til henholdsvis mandags-, tirsdags-,
onsdags- og torsdagsbackup.

Hvis du så vil have en "ud-af-huset" backup, kan du jo lave et skuffesystem,
men det kræver at du slukker maskinen.
Eller du kan købe en IDE-controller med hotswap diske,
eller du kan bruge en Maxtor 5000XT boks,
eller du kan overveje hvor langt ud af huset det skal, i kan jo sætte hele
backup serveren "ude af huset" hvis i kan låne en kælder, garage eller skab
hos nogen der kan nås med en netværksledning. (eller fiber eller wireless)
Hvis ikke i kan sætte hele backup serveren ude, finde ud af hvor stor en del
af jeres data der ændres på en uge/dag og så sende en ugentlig backup via
VPN.

Rune

Fra : ct

Dato : 27-04-03 14:05

> Skuffesystem?
> Vil du selv skifte harddiskene ud løbende?
> Skal Backup'en ikke bare køre automatisk?
> Hvor mange generationer backup skal du have?

I dag; 4x daglig backup, samt fuld backup hver fredag aften. Hver dag tages
båndet ud og lægges i brandskab. Jeg kan nok godt leve med at ugen igennem
kører automatisk, og at der så kun lægges fredagsbackupen i brandskabet en
gang om ugen.

Backupen skal køre automatisk, vi har Backup Exec 8.6.

Vi gemmer data 4 uger tilbage (4x ugebackup). De daglige (incremental)
overskrives efter en uge.

> Eller du kan købe en IDE-controller med hotswap diske,

Det er nok det der er nærmest. Jeg har kigget på Primise SX8000/4000, men er
lidt usikker på om de kan køre uden raid, altså bare med seperate drev...

Det er der for mange data til...

claus

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 27-04-03 16:09

On Sat, 26 Apr 2003 17:28:20 +0200, "ct" <no@way.se> wrote:

>Nogen der kender til noget brugbart??

Jeg har et setup med 4x 160 GB Maxtor diske i RAID5 på en Adaptec
2400A controller kørende. Det virker smukt. Derudover sidder der en
250 GB disk til "backupcache".

Softwaremæssigt er det baseret på rdiff-backup
(http://rdiff-backup.stanford.edu/) på Linux. Kort fortalt har man en
mellemting mellem et mirror og en fuld backup. Den fulde backup er
hele tiden den nyeste - men rdiff-backup gemmer derudover
incrementfiler X antal dage tilbage i tiden. Det er fx let at sige, at
man vil have /home/test restoret som den var for 20 dage siden.

Hvis man skal køre rdiff-backup over netværk, skal den være
installeret i begge ender. I det setup jeg har fingrene i, backes der
også fx Windows-maskiner. Vi har derfor valgt, at selve backuppen fra
de de andre maskiner bliver backet op via rsync, som så synkroniserer
backupcachen (250 GB standalone disk).

Når maskinerne er backet op til backupcachen, har backupserveren så de
nye data at arbejde med. Dernæst kører vi rdiff-backup fra
backupcachen til den egentlige backup - dermed kræver det kun at
rdiff-backup er installeret på backupserveren.

rdiff-backup kører på en P4 2,0 GHz med 256 MB RAM, og tager ca. 7
timer. Det meste af tiden går til I/O arbejde med at lave
incrementals. For os er det fuldt ud acceptabelt, da selve overførslen
fra serverne jo ikke tager særlig lang tid. Og da backup-serveren ikke
laver andet, kan den fint få lov til at bruge flere timer på at stå og
tygge i løbet af dagen - bare den er færdig til næste nat.

Vi backer 8 servere (fil/print/sql/terminal) op, og har ca. 220 GB
data i alt, og kun ca. 5 GB ændringer i døgnet. Da det kun er
ændringer der skal overføres, ville vi godt kunne køre det eksternt
over Internet (rdiff-backup kører pr. default over ssh, som jo både
har kompression og kryptering) - ville tage ca. 4 timer på en 2 Mbps
linie. Dette kan i hvert fald godt være acceptabelt for nogen.

Håber du kan bruge det lidt, selv om det ikke var voldsomt stort
bidrag til hardware-siden.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Søren Emig

Dato : 28-04-03 17:14

"ct" <no@way.se> wrote in message

> Overvejer at gå over til backup på diske, og søger derfor noget hardware
til
> Nogen der kender til noget brugbart??

Måske var dette noget

http://www.tomshardware.com/storage/20030425/index.html