HASTER - Stegetid på Okse tyndsteg på 2,1 ~
Fra : Jan

Dato : 26-04-03 13:52

Hejsa

Skal lave Okse Tyndsteg iaften, hvor lang tid skal den have i ovnen - den
vejer 2,1 kg og skal være medium.

Mvh

Jan

Fra : ram2

Dato : 26-04-03 15:01

"Jan" skrev d. 26-04-03 13:52 dette indlæg :
> Hejsa
>
> Skal lave Okse Tyndsteg iaften, hvor lang tid skal den have i ovnen -
den
> vejer 2,1 kg og skal være medium.

Kvalificeret skøn er 35 - 40 min. i forvarmet ovn på 220. Lad den stå i
sa. 15 - 20 min før udskæring. Det kommer jo lidt an på tykkelsen, men
du siger jo det er en tyndsteg, og de er jo ikke så tykke. Jeg ville
pers. gi' den 30 min. - hvile i 20 min. og forvente at den derefter var
rød inde i.

Hvis du har et godt stege termometer, skal stegen være 55 / 60 gr for at
være rosastegt.

Nedenstående er en del-kopi af en skrivelse fra Kødbranchens Fællesråd,
vedr. stegning af kød.

[citat]
Større stege (ca. 1½-3 kg)Store stege brunes i en forvarmet ovn ved
225oC. Stegen lægges i ovnens bradepande, og det er hverken nødvendigt
at smøre bradepanden med fedtstof eller at komme vand i bunden af den.Så
snart at stegen er pæn gylden på overfladen (efter ca. 20 minutter),
skrues ovnen ned til 150oC, og der steges videre her til stegen er
færdig. Stegning ved 150oC giver det mest saftige resultat, men hvis man
er i tidnød, er det også muligt at sætte temperaturen op til 180oC, så
det går lidt hurtigere. Hvornår stegen så er færdig og skal tages ud,
afhænger af, hvor rødt man ønsker kødet. Se nedenstående tabel.Når kødet
er taget ud af ovnen, skal det hvile utildækket i 20-30 min., før kødet
udskæres. Hvis man glemmer at lade kødet hvile, vil der løbe meget
kødsaft ud på spækbrættet, hvorfor det anbefales at anvende et
stegetermometer, når de dyre kødstykker skal steges i en ovn. Tabellen
angiver ved hvilken temperatur, oksekødet skal tages ud af ovnen for at
få den ønskede farve.Ofte er man i den situation, at stegen skal være
serveringsklar på et bestemt klokkeslæt. Men når man udelukkende steger
efter centrumtemperatur i kødet, kan det jo være svært at forudsige på
hvilket tidspunkt, stegen reelt er færdig. For at få klarhed over dette
kan du bruge skemaet nedenfor. Men husk at den anførte tilberedningstid
er efter bruning, men inden hviletid. Du skal også være opmærksom på,
at de opgivne tider kun er vejledende og kun gælder for den vægt, der er
anført i skemaet.[/code]

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : ram2

Dato : 26-04-03 15:13

> [...]
> Hejsa
>
> Skal lave Okse Tyndsteg iaften, hvor lang tid skal den have i ovnen -

Du kan selv lige kigge på denne
adresse:http://www.meatboard.dk/view.asp?ID=26

De omtaler ganske vist kun en steg på 1 kg. - men da en tyndsteg er lige
tyk / tynd uanset om den vejer 1 - 2 kg. er stege tiden den samme.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Mikkelsen

Dato : 26-04-03 16:47

Hej
du skal bruge et stegetermometer, det er let