12 eller 220 v halogen udendørs
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 26-04-03 12:40

I forbindelse med bygning af carport/skur skal jeg bruge noget "downlight"
lys.
Jeg har tænkt mig at bruge 18 "spots".

?: Jeg lurer lidt på at opsætte 220 volts (indbygnings) halogener med 20/35
watts GU pærer og de koster 150 kr. stk. i det lokale byggemarked. Dette kan
gøres billigere med 12 volts ditto´er, men er det lige så stabilt, lige så
godt lys, holdbarhed på trafoer osv.??

Den slatne 19 årige knægt der jodlede rundt i byggemarkedet anede ikke hvad
dag det var, så ingen hjælp der...>:-\

Gode ideer og råd modtages og evt. links til sælgere der kan gøre det
billigere end den lokale røver.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Jensen

Dato : 26-04-03 14:59

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvad
> dag det var, så ingen hjælp der...>:-\
>
> Gode ideer og råd modtages og evt. links til sælgere der kan gøre det

Så hut jeg visker skal de have en tæthedsgrad på IP21, og der kan det være
lidt problematisk at få trafoer der er det (læs dyre
Jeg har selv tre 12V halogener i min carport, men der er trafoen placeret i
skuret lige bag denne.

Jeg ville selv idag vælge 230V udgaven, udover at GU10 pærerne koster
kassen, kr.120 for 2 stk osram 35W i silvan
Umiddelbart synes jeg ikke kr. 150 for sådan nogle spots virker specielt
dyrt

Prøv evt www.greenline.dk

Jensen

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 26-04-03 16:27

Jensen wrote:
> [...]
> kassen, kr.120 for 2 stk osram 35W i silvan
> Umiddelbart synes jeg ikke kr. 150 for sådan nogle spots virker specielt

Jeg bor i Helsingør, og tager en gang i mellem til Sverige for at shoppe og
derovre er elartikler/ pærer billigere end i DK.........GU10 pærer koster
små 50 kr - (sidst købte jeg to 35W for 62 dkr. på tilbud) - og det er min
erfaring at de holder længere end de små stifthalogenpærer jeg har i nogle
lamper.

Fra : Jensen

Dato : 26-04-03 17:36

> [...]
> erfaring at de holder længere end de små stifthalogenpærer jeg har i nogle

Hvad du end vælger, så læs lige denne igennem
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

Jensen

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 26-04-03 18:16

Jensen wrote:
> Hvad du end vælger, så læs lige denne igennem
> http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007

Yep, er bekendt med vejledningen......jeg har en elektriker på....jeg
"medbygger"
--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-04-03 15:25

Hej Flemming,

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> wrote in

> [...]
> byggemarked. Dette kan gøres billigere med 12 volts ditto´er, men er
> det lige så stabilt, lige så godt lys, holdbarhed på trafoer osv.??

Lyset er absolut lige så godt hvad enten du har 220V eller 12V pærer - det
eneste er vel at trafo'erne kan brænde af. Vi har en masse 12V lamper her i
huset løst talt 14 trafoer i alt. Igennem de sidste 4-5 år har jeg været ude
for én trafo der stod af. Så det kan vel ikke siges at være særlig slemt.

Du skal også huske at se på pæreprisen, 220V pærerne er vist en del dyrere
end hvad du kan købe 10 stiftpærer samlet til, hvis du undlader at vælge
nogen af de mere specielle 12V lamper til firkantede pærer eller andet sjov.

Trafo'erne er dem der typisk er fulgt med lampesæt. Primært de elektroniske
(switch-mode).

> Gode ideer og råd modtages og evt. links til sælgere der kan gøre det
> billigere end den lokale røver.

Specielt når du skal bruge så mange lamper kan det muligvis nok betale sig
at købe lamper for sig og trafoer for sig. Det er snart noget tid siden jeg
har købt noget, men kig her fx.

http://www.jubii.dk/Erhverv_oekonomi/Handel_Shopping/Elektronik/

Der er en masse der sælger den slags. Specielt løse trafoer kan du finde en
del billigere i netbutikkerne end i byggemarkederne, er min erfaring.

Husk i øvrigt på, at der er regler for hvad man må og ikke må selv.

Og så til sidst - jeg har faktsk ingen erfaringer med 220V halogen lamperne.

** Lars

Fra : zigge

Dato : 26-04-03 15:53

"Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
hvad
> dag det var, så ingen hjælp der...>:-\
>
> Gode ideer og råd modtages og evt. links til sælgere der kan gøre det

Der er faktisk ret vide grænser for hvad der er lovligt at sætte op
"udendørs" hvis bare det er under tag, f.eks. blev jeg ret overrasket over
at det er ok at sætte en nøgen pære i en pendel fra en af de billige
plastsamledåser inde på min lade. Men elektrikeren sagde god for det, sååe.
Prøv at spørge om reglerne i dk.teknik.el der er der en del elektrikere der
husere.
Personligt ville jeg gå efter 12V halogener, du kan selv montere alt på nær
selve nettilslutningen og pærene er meget billigere. Jeg har set havelamper
der har kørt problemfrit i årevis og da levetiden ikke er så stor på
halogenpære ville jeg kikke nøje på prisen. Det er muligt at indkapsle en
indendørs trafo i en billig dåse og spare der f.eks.

Mvh
//zigge