Problem med Radeon 9500 pro
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 10:27

Jeg kan ikke få mit nye Sapphire Radeon 9500 pro til at virke rigtigt.
Problemet er, at alle spil baseret på DirectX 8 ikke virker. Spil der bruger
DirectX 7 virker fint som forventet. Hvis jeg kører Direct3D test med dxdiag
som fejler den også eller grafikken ser underlig ud med DirectX 8
interfacet. Både testen på dx 7 og 9 virker fint...

Desuden fryser PC'en første gang jeg boot'er efter at have installeret nye
drivere, enten stort set med det samme eller så når jeg prøver at skifte
opløsningen op fra 800x600. Har forsøgt med flere forskellige Catalyst
drivere, alle med samme resultat.

Kører med Epox 8kta3+ bundkort (nyeste driver og bios) og AMD 1200 MHz
Athlon processor. Styresystemet er Windows XP pro.

Hvad kan der dog være galt? Alle bud er yderst velkomne, jeg er på bar bund!

/Smith

Fra : Kristoffer Møller

Dato : 26-04-03 21:09

"John Smith" <No Spam> skrev i en meddelelse

> Hvad kan der dog være galt? Alle bud er yderst velkomne, jeg er på bar
bund!

Dette er sakset fra Rage3d. Desuden kan jeg tilføje at mit kortet crashede
ca. 5-6 gange dagligt indtil jeg disablede Fast Writes (Fast Skriv i
Smartgart). Jeg prøvede alle nedenstående uden held.

card crash:
- try agp voltage in bios up to 1.7 (should fix 95 % of the problems)..try
1.8 if 1.7 did not function
- install all the latest motherbard bios
- run in agp 4x mode (powerstrip or even with the smartbus) (should fix
chrases in 98%, I run in agp 4x mode, there is no certain perfomance loose
and you don't have to set up your card to 1.7 agp voltage)
- uninstall ati drivers , then install directx 9, after that the ati cat 3.0
drivers
- minimum 300 watt power supply (even some guys have no problems with 250
watt, so it is a question of other components in your system)
- try not to share the power cable of the ati card with many other devices
- do not share irq of the ati card with other devices (seems to be a big
problem especially with soundblaster cards)
- use no card on pci 1 slot (next to agp slot) , look in your motherboard
guide which slot also shares irq with agp slot
- the ati card gets very hot, so you look if the card has enough air

mvh
Kristoffer

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 21:57

"Kristoffer Møller" <kristoffer@mail.dk-no-m-a-p-s> wrote in message

> [...]
> guide which slot also shares irq with agp slot
> - the ati card gets very hot, so you look if the card has enough air

Efter at have suget nettet tørt for informationer omkring lignende problmer
er jeg kommet til den konklusion, at det må være chipsættet på
bundkortet(Apollo kt133) og Radeon 9500 pro der ikke er gode venner.
Har prøvet at hæve spændingen fra 1.5 til 1.6 uden effekt, vil dog lige
prøve 1.7 inden jeg giver helt op.

/Smith

Fra : kim

Dato : 27-04-03 08:53

"John Smith" <No Spam> skrev
> Har prøvet at hæve spændingen fra 1.5 til 1.6 uden effekt, vil dog lige
> prøve 1.7 inden jeg giver helt op.

Lad os høre hvordan det gik ok ?

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-03 11:11

"kim" <no@spam.dk> wrote in message news:q_Lqa.22$3f1.5@news.get2net.dk...
> "John Smith" <No Spam> skrev
>
> Lad os høre hvordan det gik ok ?
>
> Mvh Kim

Desværre ingen effekt, prøvede også med 1.8 volt.

Med mine sidste krampetrækninger vil jeg lige forsøge at smide kortet over i
en anden maskine for at sikre, at det er en uheldig kombination af
grafikkort og bundkort der er skyld i mine kvaler.

/Smith

Fra : NightRhyme

Dato : 16-05-03 14:22

I har ret når i siger at det sansynligvis er via chipsettets skyld. Via og
Radeon vil bare ikke sammen .
Så der er desværre kun en udvej for dig. Nyt mobo eller nvidia kort hvilket
jeg personligt ville fra råde
Har selv et 9700. Det maxer jo for viildt. Kører med asus p4pe med intel
845pe chipset.
Har også testet mit kort på et Nforce2 bundkort hvor det også kørte max. Så
et sådan mobo kunne du også vælge hvis det skal være AMD cpu.
Check følgene link ang. probs med via og Radeon:
http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33669306&highlight=viakt

Fra : Per

Dato : 16-05-03 14:49

On Fri, 16 May 2003 15:21:40 +0200, "NightRhyme"
<nightrhyme@fjernDettehotmail.dk> wrote:

>I har ret når i siger at det sansynligvis er via chipsettets skyld. Via og
>Radeon vil bare ikke sammen .

Det gælder i så fald ikke alle VIA chipset og alle Radeon kort,
for på min maskine kører et Radeon 7500 fint sammen med VIA
chipsettet på mit Soltek SL75KAV bundkort.

mvh Per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-05-03 14:49

"NightRhyme" <nightrhyme@fjernDettehotmail.dk> skrev i en meddelelse
> I har ret når i siger at det sansynligvis er via chipsettets skyld. Via og
> Radeon vil bare ikke sammen .

En sandhed med modifikationer.
Jeg har et asus A7V333 med via kt333 chipset, og det virker faktisk
upåklageligt sammen med Sapphire Radeon 9500 pro.

Kurt

Fra : The Phantom

Dato : 16-05-03 15:50

well som treaden han linker til også skriver er det kun kt133 og kt133a der
er store problemer med.
Har selv et powercolor evil master II (8500)
og har haft det på et kt 133 kt266 og kt 333.
Mit kt133 vill slet ikke kendes ved mit kort men blev ved med at genstarte
og diverse andre irreterne ting.
fik derefter byttet bundkortet til et kt266a hvilken det kørte fint på.
Sidder nu på et kt333 bundkort (asus a7v333) hvor kortet nok også kører.
(har ikke haft muligheden for at få det testet da mit kort er istykker og
det er åbenbart umuligt og få et kort som virker 3 gang jeg sender det af
sted i streg og det er testet på flere systemer :) )

Fra : Per

Dato : 16-05-03 17:13

On Fri, 16 May 2003 16:50:01 +0200, "The Phantom"
<ThePhantom@e-box.dk> wrote:

>well som treaden han linker til også skriver er det kun kt133 og kt133a der
>er store problemer med.

Det Soltek SL75KAV jeg nævnte tidligere har netop
KT133A chipset, så den holder heller ikke i byretten.

mvh Per

Fra : Karsten Vinding

Dato : 19-05-03 06:52

In news:te3acvkhg3ekdlbvkohid51eivfrsjmm66@4ax.com, Per
<nospam@nospam.nowhere> wrote:

> Det Soltek SL75KAV jeg nævnte tidligere har netop
> KT133A chipset, så den holder heller ikke i byretten.

Med hensyn til kt133(a), så skulle de nye Catalyst 3.4 drivere afhjælpe
problemerne med dette chipset. Jeg har dog ikke selv testet det.

På mit A7V8X gjorde de nye drivere det muligt at slå AGPx8 til, uden at
systemet crasher.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-04-03 21:08

> [...]
> drivere, enten stort set med det samme eller så når jeg prøver at skifte
> opløsningen op fra 800x600. Har forsøgt med flere forskellige Catalyst

Huskede du at afinstallere driveren til dit gamle grafikkort og få
computeren til at køre med standard grafik driveren, inden du installerede
9500?

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 21:48

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message

> Huskede du at afinstallere driveren til dit gamle grafikkort og få
> computeren til at køre med standard grafik driveren, inden du installerede
> 9500?
>
> Kurt

Yup, har efterhånden formateret og installeret OS forfra 100 gange, både 98
og XP.

/Smith