ADVARSEL!!! FirmWare opdatering
Fra : Hammerhead

Dato : 24-03-01 10:21

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=8148

ADVARSEL! Opdater IKEK jeres Mac'er med de firmwareopdatinger, Apple har
sluppet løs! Læs overen stående - folk mister RAM på at opdatere, deres
Mac'er hører op med at genkende den RAM der sidder i dem!

--
- Peter - titancity.com

Wintel users: All your base are belong to uX

Fra : Karl Antz

Dato : 24-03-01 10:52

Hammerhead <root@NOSPAM.com> wrote:

> ADVARSEL! Opdater IKEK jeres Mac'er med de firmwareopdatinger, Apple har
> sluppet løs! Læs overen stående - folk mister RAM på at opdatere, deres
> Mac'er hører op med at genkende den RAM der sidder i dem!

Jeg havde allerede opdateret inden jeg læste denne advarsel. Men jeg
havde INGEN problemer - både før og efter opdateringen 640 MB RAM.

Det to 256MB-blokke jeg har tilføjet er begge købt hos MacExpres og af
typen PC100-222S. Den originale 128MB-blok som fulgte med maskinen er
PC100-322S.

Jeg har en lumsk mistanke om at det især er billig skodRAM det her går
ud over. Samtidig jar keg læst et eller andet sted at der også er
problemer med RAM'en i OS X - håber at det beror på samme mekanik, og
melder tilbage såsnart jeg har installeret i næste uge

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-01 01:36

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> problemer med RAM'en i OS X - håber at det beror på samme mekanik, og
> melder tilbage såsnart jeg har installeret i næste uge

Skod-RAM eller ej. Hvis RAM'en har fungeret perfekt i ens Mac førhen, så
er det noget svineri, hvis Apple laver en firmware-opdatering som ikke
er kompatibel.

Jeg venter ihvertfald lidt med at opdatere de to dual-450 maskiner, som
vi lige har fået ind af døren!

--
René

Fra : Karl Antz

Dato : 25-03-01 07:58

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Skod-RAM eller ej. Hvis RAM'en har fungeret perfekt i ens Mac førhen, så
> er det noget svineri, hvis Apple laver en firmware-opdatering som ikke
> er kompatibel.

Mjøehhh - såvidt jeg har læst på de amerikanske sider, så hænger det
sammen med at Mac OS 9 er mere tolerant over for dårlig RAM end
*nix-systemer plejer at være. OS-X = Unix

Desuden var der en - refereret på MacFixIt, som tog sin RAM med til en
bekendt som arbejdede hos en RAM-producent. Han fortæller
(Kilde.MacFixIT):

"I took the module to someone who does work for a memory company. He
said that the same thing has been occurring with the new 850 MHz and 1
GHz pentium III laptops. The memory would work fine in slower 650 MHz
machines but not these newer machines. He tested my DIMM and found that
it was slightly out of tolerance by about 3 percent on CAS refresh and
some other tests.

His conclusion was that Apple must have tightened up the tolerances with
the firmware updates. The good news in this is that if you have a chip
that works with the new firmware it should be slightly faster. He showed
me this with the tester using the "walking 0's" test with my chip, and
one that was within spec."

Klart at Apple skulle have gjort opmærksom på problemet - men kunne I
eventuelt undersøge om garantien dækker hvis blokkene ikke fungerer
efter opdatering?

Iøvrigt står der også på MacFixIt at det er ikke sådan at den "dårlie"
RAM bliver ødelgt af opgraderingen - faktisk fungerer den stadigvæk fint
på maskiner der ikke har fået opgraderet deres firmware. Det er sæføli'
en ringe trøst når skaden er sket, for en opgradering kan (ihvertfald
pt) ikke nedgraderes igen - men det betyde immervæk at man om det skulle
gå falt kan videresælge sin RAM - med en bemærkning om at køberen nødig
skulle opgradere firmwaren)

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-01 20:51

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Mjøehhh - såvidt jeg har læst på de amerikanske sider

Macintouch i dag:

As we noted yesterday, we've received quite a few reports from readers
that installing the Apple firmware update mentioned below resulted in
the disabling of their non-Apple RAM. We've added more letters from
readers to our report - including notes from many who didn't run into
problems - and it appears that the problem is related to a RAM timing
issue, with Apple "tightening the tolerances," as one reader puts it.
This appears to be corroborated by comments relayed by another
reader from Apple tech support, who told him that Apple "used tighter
constraints in the new firmware upgrade when it tests the RAM. (Readers
who have the Memory control panel's "startup memory tests" option turned
off also report no problems.)

Det sidste er nok værd sat prøve for dem der har fået problemer efter
opdateringen.

Jeg kan iøvrigt informere at jeg _ikke_ har haft problemer siden jeg
opdaterde Firmwaren på min iBook (192MB), snare tværtimod, den booter
hurtigere.

NB. efter hvad jeg kan se rundt omkring, lader det til at problemerne
med opdateringen, primært drejer sig om 2-2-2 og ikke 2-2-3 Ram, som
Apple bruger. Måske har de langsommere 2-2-3 ram færre fejl.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Hammerhead

Dato : 25-03-01 21:51

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> NB. efter hvad jeg kan se rundt omkring, lader det til at problemerne
> med opdateringen, primært drejer sig om 2-2-2 og ikke 2-2-3 Ram, som
> Apple bruger. Måske har de langsommere 2-2-3 ram færre fejl.

Det hedder 3-2-2 og 2-2-2 </pedant>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-01 23:13

> [...]

> off also report no problems.)
>
> Det sidste er nok værd sat prøve for dem der har fået problemer efter

God ide... Men jeg venter nok lidt endnu. Min chefs ansigtskulør vil nok
blive lidt henad blå-violet, hvis jeg fortæller ham at vi ikke kan bruge
de to nye G4-maskiner, fordi jeg liiiige skulle prøve noget

--
René

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-03-01 00:56

> [...]

> med opdateringen, primært drejer sig om 2-2-2 og ikke 2-2-3 Ram, som
> Apple bruger. Måske har de langsommere 2-2-3 ram færre fejl.

Jeg har nu også opdateret firmware til 4.1.8 f5 (lidt af et hop fra
2.7!) Det gik fint og jeg kan fortsat bruge de 128 mb ram som jeg købte
på nettet hos en pc-pusher (af typen 222s). Pyhaa, nu kan jeg sove
roligt igen. (Nu mangler jeg bare MacOS X)...

/Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-01 22:29

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Mjøehhh - såvidt jeg har læst på de amerikanske sider, så hænger det
> sammen med at Mac OS 9 er mere tolerant over for dårlig RAM end
> *nix-systemer plejer at være. OS-X = Unix

Men RAM'en virker jo heller ikke under Mac OS 9, efter opdateringen.

> Desuden var der en - refereret på MacFixIt, som tog sin RAM med til en
> bekendt som arbejdede hos en RAM-producent. Han fortæller
> (Kilde.MacFixIT):

[snip]

Den har jeg også læst.

> [...]
> pt) ikke nedgraderes igen - men det betyde immervæk at man om det skulle
> gå falt kan videresælge sin RAM - med en bemærkning om at køberen nødig

Nu er det desværre nok lidt svært at komme af med sin brugte RAM, som
priserne er i dag...

--
René

Fra : Hammerhead

Dato : 25-03-01 11:54

> [...]

> Skod-RAM eller ej. Hvis RAM'en har fungeret perfekt i ens Mac førhen, så
> er det noget svineri, hvis Apple laver en firmware-opdatering som ikke

Enig.

> Jeg venter ihvertfald lidt med at opdatere de to dual-450 maskiner, som
> vi lige har fået ind af døren!

Jeg var tæt på at opdatere, da jeg så klagelisten... ouch.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-01 22:29

> Jeg var tæt på at opdatere, da jeg så klagelisten... ouch.

Samme her. Jeg lider lidt at versionitis, så det var kun fordi at
maskinen skulle bruges til noget ekstremt haster-arbejder, at jeg lige
tjekkede på nettet inden jeg kørte opdateringen!

--
René