tolkning af paragraf m.m. i andelsforening~
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 26-04-03 10:03

Hej NG

Vi har følgende paragraf i vedtægter i vores andelsforening og forleden gav
den anledning til den del kævl, da vi ikke kan blive enige om
fortolkningen...

paragraf 12
"Generalforsamlingen kan til enhver tid bindende for alle medlemmer
fastsætte regler for husorden, husdyrforhold m.v., idet dog et medlem altid
har ret til at holde førerhund."

Problemet er at nogle mener at det tolkes som (groft sagt):
"Intet er tilladt, med mindre der gives tilladelse til det på
generalforsamlingen.."

Andre mener at det tolkes som (groft sagt):
"At der ikke er nogle begrænsninger med mindre de er blevet vedtaget på en
generalforsamling.."

Hvilken tolkning er rigtig? Hvis det da ikke er en tredje

Et andet spørgs som har været bragt op er om lejere (det er forøvrigt slet
ikke er tilladt at leje en andel ud!) kan være med i bestyrelsen, når der er
følgende formulering vedtægterne
"Til bestyrelsen kan vælges andelshavere og disses myndige
hustandsmedlemmer."

Det som enkelte hæfter sig ved er "..disses myndige hustandsmedlemmer..",
altså i deres øjne lejerne, men det er ganske klart jf vedtægterne ikke
tilladt at leje sin andel ud!

Thore Jensen

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 26-04-03 10:24

"SmaRTrxxv" <thore_FJERN@DETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> generalforsamling.."
>
> Hvilken tolkning er rigtig? Hvis det da ikke er en tredje

Rent juridisk kan det kun være, at det er en mulighed og ikke et krav. Der
står "kan" i paragraffen ikke "skal"

> [...]
>
> Det som enkelte hæfter sig ved er "..disses myndige hustandsmedlemmer..",
> altså i deres øjne lejerne, men det er ganske klart jf vedtægterne ikke

Lejere kan ikke være medlem af foreningen, ellers ville de jo være
andelshavere. Hvis en andel er fremlejet ud, er lejer ikke hustandsmedlem af
andelen, han/hun er lejer

> Thore Jensen

MVH Rikke

Fra : Peter G C

Dato : 26-04-03 10:42

In news:3eaa4b3e$0$120$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
SmaRTrxxv <thore_FJERN@DETTEget2net.dk> typed:

[klip]

> paragraf 12
> "Generalforsamlingen kan til enhver tid bindende for alle medlemmer
> fastsætte regler for husorden, husdyrforhold m.v., idet dog et medlem
> altid har ret til at holde førerhund."

Heri ligger, at GF kan fastsætte regler, der *indskrænker*
medlemmernes/ejernes rettigheder og fastsætter regler der pålægger
medlemmerne/ejerne pligter - altsammen inden for foreningens
område/kompetence.

> Problemet er at nogle mener at det tolkes som (groft sagt):
> "Intet er tilladt, med mindre der gives tilladelse til det på
> generalforsamlingen.."

Det er ikke korrekt. GF *kan* fastsætte regler, der forbyder bestemte
handlinger. Men herudover kan et medlem gøre, hvad medlemmet/ejeren finder
rigtigt - inden for rimelighedens grænser.

Den fortolkning, som opstilles her strider mod det almindelige udgangspunkt
i DK.

> Andre mener at det tolkes som (groft sagt):
> "At der ikke er nogle begrænsninger med mindre de er blevet vedtaget
> på en generalforsamling.."

Enig. Det gælder i almindelighed i DK.

Noget andet er, at det for den offentlige forvaltning *måske* er anderledes.

[klip]

> [...]
> hustandsmedlemmer..", altså i deres øjne lejerne, men det er ganske
> klart jf vedtægterne ikke tilladt at leje sin andel ud!

Det er jo helt vildt! Se Rikkes korrekte svar i denne tråd.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : David T. Metz

Dato : 26-04-03 11:10

SmaRTrxxv skriblede:
> [...]
> bestyrelsen, når der er følgende formulering vedtægterne
> "Til bestyrelsen kan vælges andelshavere og disses myndige

Andre har svaret på det hele og jeg er enig i deres svar. Det giver fx sig
selv at man ikke kan sidde i bestyrelsen for en forening man ikke er medlem
af (vedtægten laver så en undtagelse, hvor fx en samboende ægtefælle - som
ikke selv er medlem - til et medlem alligevel kan. Det virker meget
fornuftigt).

Som Peter G C skriver er det generelt sådan at man ikke skal vedtage noget
for at tillade det - man vedtager forbud/indsnævringer i rettigheder.

Men det jeg tænker er at der måske godt kan eksistere "lovlige" lejere i
foreningen, hvis fx en andelshaver lejer et værelse ud. Eller er det også
forbudt i jeres vedtægter?

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Ole Stigaard

Dato : 26-04-03 13:13

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> ikke selv er medlem - til et medlem alligevel kan. Det virker meget

Vil det sige at man ikke kan have en vedtægt i en forening som tillader
at medlemmer og ikke medlemmer kan vælges til bestyrelsen på lige fod?

Ole S

Fra : Peter G C

Dato : 26-04-03 13:19

In news:b8dt3d$h8u$1@dknews.tiscali.dk,
Ole Stigaard <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> typed:

[klip]

> Vil det sige at man ikke kan have en vedtægt i en forening som
> tillader at medlemmer og ikke medlemmer kan vælges til bestyrelsen på
> lige fod?

Nej. Man kan vedtage hvad det skal være.

/Peter

Fra : ha

Dato : 26-04-03 16:25

> Nej. Man kan vedtage hvad det skal være.

Det kan man da vist ikke, hvis der er tale om en andelsboligforening
med offentlig støtte, så findes der mig bekendt regler for hvorledes
vedtægterne skal udformes. Bl.a. regler for bopælspligt med ret kun
til korttids-udlejning under særlige omstændigheder.

mvh
ha

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 26-04-03 13:24

"Ole Stigaard" <stigardNOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ole S
>
> Som Peter skriver, kan en generalforsamling sagtens vedtage at lejere kan
være medlem af bestyrelsen, men i mine ører ville det det da være underligt
at vælge lejere til at varetage andelshavernes interesser, de er jo ikke
altid de samme som lejernes.
Evt. restlejere (hvis der er mindst 6) kan jo stifte en
beboerrepræsentation, hvor lejeloven beskriver hvilke rettigheder de så har

MVH Rikke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-04-03 18:09

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Evt. restlejere (hvis der er mindst 6) kan jo stifte en
> beboerrepræsentation, hvor lejeloven beskriver hvilke rettigheder de
så har

Hvem har de disse rettigheder overfor?
Udlejeren eller andelsforeningen/ejerforeningen

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 27-04-03 00:19

> "Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> så har
>
> Hvem har de disse rettigheder overfor?
> Udlejeren eller andelsforeningen/ejerforeningen

Forstår ikke dit spørgsmål. I forhold til restlejere er det jo
andelsboligforeningen/ejerforeningen, der er udlejeren, det er jo
foreningen, der ejer huset.

MVH Rikke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-04-03 09:10

> Forstår ikke dit spørgsmål. I forhold til restlejere er det jo
> andelsboligforeningen/ejerforeningen, der er udlejeren, det er jo
> foreningen, der ejer huset.

Nej, det er det ikke i ejerforeninger i hvert fald.
Den oprindelige ejer er medlem af ejerforeningen på lige fod med de
andre ejere, omend hans stemme kan have ret stor vægt i starten.

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 27-04-03 10:01

> [...]
> Den oprindelige ejer er medlem af ejerforeningen på lige fod med de
> andre ejere, omend hans stemme kan have ret stor vægt i starten.

Ja, det har du selvfølgelig ret i. Jeg er ikke særlig velbevandret i
ejerforeninger , men det giver jo egentlig sig selv, men hvad angår
andelsboligforeninger, er jeg i hvert fald fuldstændig sikker. Som
tilføjelse kan nævnes, at 6 fremlejetagere i en andelsboligforening ikke kan
stifte en beboerrepræsentation i den pågældende ejendom, da de jo har 6
forskellige udlejere og det er deres udlejer (læs:fremlejegiver) de har et
retsforhold til og ikke andelsboligforeningen

MVH Rikke

Fra : David T. Metz

Dato : 27-04-03 11:28

Ole Stigaard skriblede:
> [...]
>
> Vil det sige at man ikke kan have en vedtægt i en forening som
> tillader at medlemmer og ikke medlemmer kan vælges til bestyrelsen på

Som andre gør opmærksom på kunne man sikkert godt vedtage det under visse
betingelser. Jeg skulle have skrevet: Det giver sig selv ... - medmindre
andet eksplicit vedtages.