grafikkort til ældre pc
Fra : Jens Nielsen

Dato : 26-04-03 09:17

jeg har fået fat i en ældre pc 450 mhz ibm 300PL model 6862-520 og den kan
kun køre i en meget lav opløsning 400x600??? og kunne derfor godt tænke mig
et grafikkort til maskinen der gør at den kan køre i en højere opløsning.

har prøvet at sætte en geforce 4 kort i, men såvidt jeg kan se er det ikke
muligt at sætte et agp kort i dyret.

når jeg åbner maskinen er der 3 ledige pci slots og to ledige isa slots.
der er også noget der hedder agp connector???

jeg kunne også tænke mig at sætte en lille lydkort i (ikke noget avanceret).

har i nogle forslag til hvad jeg skal købe og som kan passe til maskinen.

på forhånd tak.
jens

Fra : Capri

Dato : 26-04-03 09:32

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
avanceret).

> har i nogle forslag til hvad jeg skal købe og som kan passe til maskinen.

Hej Jens.
Nu ved jeg ikke hvad du præcist skal bruge maskinen til.
Men jeg har selv haft sådan en gammel pc.
Der satte jeg et TNT2 Riva (pci) kort i. Så opløsningen kunne gå op til
2048x1536
Jeg havde også bare bøbt et billigt lydkort til en ca 150kr.
Jeg ved godt at den ikke kunnne køre de aller nyeste spil, men den virkede
faktisk ret godt.
Man kan stadig købe et nyt TNT2 riva kort fra ca 340kr, eller køb et brugt.
Men prøv at kigge på edbpriser.dk.
Det er en nem og billig løsning

Capri
http://dagensdyr.dk/capri

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-04-03 09:36

Jens Nielsen wrote:
> [...]
> den kan kun køre i en meget lav opløsning 400x600??? og kunne derfor
> godt tænke mig et grafikkort til maskinen der gør at den kan køre i

Den kan "med garanti" køre mere end 640x480. Dit problem skyldes
sandsynligvis, at du (såfremt du kører Windows på den) ikke har defineret
hvilken monitor du anvender, og at Windows derfor under installationen har
sat VGA-opløsningen til den lavest mulige for at "skåne" din skærm, som den
ikke kan identificere.
Definér skærmen - så får du alle de normale opløsninger.

> [...]
>
> når jeg åbner maskinen er der 3 ledige pci slots og to ledige isa
> slots. der er også noget der hedder agp connector???

Ikke nødvendigvis på din maskine - er den oprindeligt solgt som en
kontormaskine har et AGP-kort jo ikke være nødvendigt.

> jeg kunne også tænke mig at sætte en lille lydkort i (ikke noget
> avanceret).
>
> har i nogle forslag til hvad jeg skal købe og som kan passe til
> maskinen.

Et praktisk taget hvilket som helst lydkort, brugt eller nyt. På
grafikkortsiden lyder GF4MX som noget af et "overkill" på en 450
mhz-maskine. Du angiver ikke om der er tale om K6-2, Celeron, PII eller
PIII - og der gør en forskel. Vil du have et godt billede er Matrox-PCI-kort
et godt valg - vil du spille på den skal du nok vælge TNT/GeForce2.

/Chr

Fra : Thore Sorensen

Dato : 26-04-03 10:13

On Sat, 26 Apr 2003 10:17:13 +0200, "Jens Nielsen"
<jensnielsen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>et grafikkort til maskinen der gør at den kan køre i en højere opløsning.

Som Christian skriver kan den sagtens køre større opløsninger...borteset
fra skærmen skal du installere den rigtige driver...(S3 Trio64 ?)...så
skal du bare se....du har nok under instrallation valgt standard VGA
640x480 i 16 farver. Der er minimum 1024 KB ram i den, så 1024x768 i 256
farver eller 800x600 i 16Bit farver er sagtens muligt...

>jeg kunne også tænke mig at sætte en lille lydkort i (ikke noget avanceret).
>
>har i nogle forslag til hvad jeg skal købe og som kan passe til maskinen.

Et standard PCI lydkort til ca 150,- kører fint i den...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952
Croma 2.0ie 1993 - Pluto 1.2 1996 - Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Niels T

Dato : 26-04-03 11:30

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> wrote in message news:3eaa4052$0$10454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> et grafikkort til maskinen der gør at den kan køre i en højere opløsning.

har selv en IBM-450mhz 300pl fætter - kender dog ik model betegnelsen
Den kan godt køre 1024 i opløsning, prøv som de andre forslår at tjekke hvilken grafikkort og skærm du har valgt...

mht. AGP, så held og lykke Problemet er at din/min pc har NLX-form factor (kan ik' huske hvad det hedder, men noget i den stil)
Så normale agp-kort passer ikke i min.. det fixede jeg dog ved at klippe den blik-plade af, som sidder ved agp-porten. (ser ikke
kønt ud, men det virker - den kører lystigt med et TNT2).

Går det helt galt, kan du jo købe et pci-grafikkort f.eks. et TNT2

Mvh Niels
PS: Groups.google.com er din ven

Fra : Jens Nielsen

Dato : 26-04-03 13:03

tak for jeres svar, men desværre har jeg ikke fået det til at virke.

i pc'en (pentium 2) er der en s3 trio 3d on board chip (går ud fra at dette
er grafikkortet??).

når jeg ser på "egenskab for skærm" står der ibm 6547 på standard
pci-grafikkort (vga) - går ud fra at dette skal jeg ha' lavet om til "s3
etc".

derfor har jeg installeret nyt hardware (s3 trio), men når jeg så ser på
egenskaber for system (skærmkort) står der at der både er s3 trio (med
konklikt - kan ikke definere ressourcer) og et standard pci kort (der
fungerer perfekt).

har prøvet at slette både s3 trio og standard pci kort, men når jeg
genstarter pc'en kommer den og spørger til standard pci kortet og om det
skal installeres.

hvad gør jeg forkert???

mvh
jens

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-04-03 13:29

Jens Nielsen wrote:
> [...]
>
> når jeg ser på "egenskab for skærm" står der ibm 6547 på standard
> pci-grafikkort (vga) - går ud fra at dette skal jeg ha' lavet om til

Yep. Det extra kort du smider i er overflødigt - og konflikter desuden med
anden hardware - så ud med det.
Du mangler den rette driver til dit onboard-grafikkort.
Den ligger hér:
ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/commercial_desktop/e13z45us.exe

/Chr

Fra : Jens Nielsen

Dato : 26-04-03 13:41

men jeg har slet ikke smidt noget ekstra kort i - der er ikke nogle
indstikskort i maskiner overhovedet.

mvh
jens

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-04-03 14:16

Jens Nielsen wrote:
> men jeg har slet ikke smidt noget ekstra kort i - der er ikke nogle
> indstikskort i maskiner overhovedet.

Ah - ok. Jeg læste forkert i din besked. :)
1) Download driveren i mit link og pak den ud til en mappe på skrivebordet.
2) Slet "s3xxx" under enhedshåndtering.
3) Vælg "Standard PCI"-kortet og vælg "opdater driver".
4) Når programmet beder om en driverdiskette (eller lign.) angiver du
placeringen af mappen på skrivebordet.

Så virker det. Garanteret!

/Chr

Fra : Jens Nielsen

Dato : 26-04-03 15:49

jeps - det virker - tusind tak for hjælpen.