Større mellemrum på brædder!
Fra : S.A

Dato : 26-04-03 08:35

Jeg har lavet udhæng på huset. Til beklædning under udhænget har jeg brugt
19 x 100 forskalling. Jeg har lavet 3 mm luft mellem brædderne. Men jeg er
ikke tilfreds med resultatet. 3 mm`s mellemrum er for lidt. Hvordan kan jeg
eks. komme op på 6 mm mellemrum imellem brædderne, når det hele nu er
monteret. Jeg har tænkt på en overfræser, men her er der ikke plads nok.
Er der nogen der har en genial ide....
Venlig hilsen
S.A

Fra : Peter C

Dato : 26-04-03 10:24

"S.A" <s.a@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eks. komme op på 6 mm mellemrum imellem brædderne, når det hele nu er
> monteret. Jeg har tænkt på en overfræser, men her er der ikke plads nok.

Hvis du ligefrem vil fjerne materiale ville overfræser også være mit bedste
bud.

Du er ikke tilfældigvis så heldig at træet var lidt fugtigt da du satte det
op, så det trækker sig lidt, vel ?
Da min far og jeg byggede havehus stødte vi brædderne *helt* tæt sammen, og
der er 5mm luft imellem dem nu !
Det var måske værd at give det en chance ?

MVH Peter C.

Fra : S.A

Dato : 26-04-03 11:16

> [...]
og
> der er 5mm luft imellem dem nu !
> Det var måske værd at give det en chance ?

Hej Peter

Hmmm....det kan da godt være at de trækker sig lidt sammen. Bare
sammentrækningen bliver ens på alle brædder så ikke mellemrummet bliver
forskellig.
V.H
S.A

Fra : Peter C

Dato : 26-04-03 19:24

> Hmmm....det kan da godt være at de trækker sig lidt sammen. Bare
> sammentrækningen bliver ens på alle brædder så ikke mellemrummet bliver
> forskellig.

He he..det er du jo ikke herre over, uanset om du så pillede allesammen ned
for at opsætte dem igen med de ønskede 6mm mellemrum.
Men hvis alle brædder er lige fugtige er der vel en helt pæn chance for at
de også svinder det samme.

MVH Peter C.

Fra : S.A

Dato : 27-04-03 13:25

> [...]
> for at opsætte dem igen med de ønskede 6mm mellemrum.
> Men hvis alle brædder er lige fugtige er der vel en helt pæn chance for at

Jamen det kan du da have ret i, men når der er luft imellem brædderne i
forvejen, og de trækker sig sammen er forskellen ikke så synlig, som hvis
brædderne sad helt sammen og der delvis var luft imellem.
Suma sumarum... hvis ikke der dukker et rigtig godt tip frem her i gruppen
lader jeg skidtet sidde som det er.

V.H
S.A

Fra : Hauge

Dato : 27-04-03 14:03

Hejsa

"S.A" <s.a@e-mail.dk> wrote in message
> Suma sumarum... hvis ikke der dukker et rigtig godt tip frem her i gruppen
> lader jeg skidtet sidde som det er.

Du har fået det bedste tip, lad dem sidde som de er.

Mvh Hauge

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-04-03 15:28

Sat, 26 Apr 2003 09:35:04 +0200, berigede "S.A" <s.a@e-mail.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg har tænkt på en overfræser, men her er der ikke plads nok.
>Er der nogen der har en genial ide....

Genial og genial - det ved jeg nu ikke .............. men skal du ikke
"bare" snuppe et bor med den diameter som overfræseren har brug for og
så lave et indgangshul og så køre derudaf ....................

/Mark

Fra : S.A

Dato : 27-04-03 17:35

Klip
> [...]
> "bare" snuppe et bor med den diameter som overfræseren har brug for og
> så lave et indgangshul og så køre derudaf ....................

Hej Mark
Jeg tror jeg får meget svært ved at trække boret igennem hele rillen. Hvis
jeg har forstået dig rigtigt!!
V.H
S.A

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-04-03 19:35

Sun, 27 Apr 2003 18:34:33 +0200, berigede "S.A" <s.a@e-mail.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg tror jeg får meget svært ved at trække boret igennem hele rillen. Hvis
>jeg har forstået dig rigtigt!!

Så har jeg nok udtrykt mig "klumset" )

Det jeg mener er, at hvis du borer et hul med en diameter svarende til
det, som overfræseren skal bruge for, at kunne komme ned mellem
brædderne og så ellers sætter overfræserens jern ned i dette hul
............ så er det vel bare, at fræse derudaf?!

Der er naturligvis også den mulighed, at jeg ikke har fattet en
hujende fis af det hele )

Happy Sunday

/Mark

Fra : S.A

Dato : 28-04-03 14:40

> Så har jeg nok udtrykt mig "klumset" )

Eller også er jeg dårlig til at fatte....

> [...]
> brædderne og så ellers sætter overfræserens jern ned i dette hul
> ........... så er det vel bare, at fræse derudaf?!

Jep...det er en mulighed, men jeg er bange for at overfræseren vil støde
imod væggen på den rille der er tættest på huset.
Men..jeg vil prøve at låne en overfræser og gøre et forsøg.
Hejsa....og tak for alle indlæg.

V.H
S.A

Fra : Mark Schiller

Dato : 29-04-03 09:13

Mon, 28 Apr 2003 15:40:15 +0200, berigede "S.A" <s.a@e-mail.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Men..jeg vil prøve at låne en overfræser og gøre et forsøg.

Super - det ville være dejligt med en tilbagemelding, så man måske kan
smide modellen i kassen med brugbare løsninger

/Mark