spind i tjørnehæk
Fra : johnny

Dato : 26-04-03 08:07

Hej

Sidste sommer var min tjørnehæk helt klistret til af spind med en masse små
larver. Det bevirkede at bladene visnede helt ned og hækken så meget træls
ud. Kan man gøre noget for at forhindre at dette sker igen? Evt. sprøjte med
noget

Med venlig hilsen
Johnny

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-04-03 09:35

johnny wrote:

> [...]
> ud. Kan man gøre noget for at forhindre at dette sker igen? Evt. sprøjte med

Du må ikke gøre mine små sommerfugle noget.

Fra : Mogens

Dato : 26-04-03 11:53

On Sat, 26 Apr 2003 09:07:06 +0200, "johnny" <sokrsjp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>ud. Kan man gøre noget for at forhindre at dette sker igen? Evt. sprøjte med

Hej

Ja, de larver er heldigvis ret nemme at komme til livs.
Jeg bruger normalt aldrig gift, men de larver kan altså
tage livet af hækken hvis der ikke bliver gjort noget.

Du tager en tur i den nærmeste Matas butik og køber
en flaske Matas Malathion, som er en insektgift beregnet
til netop disse skadedyr. En ganske lille smule af giften
blandes med vand og hele hækken sprøjtes så med
det når du ser de første spind dukke op.
( Husk nu at læse instruktionerne for at få det korrekte
blandingsforhold )

Det kan anbefales at sprøjte på en stille dag, samt at du
sørger for at have lange bukser, lange ærmer og handsker på.
Åndedrætsværn eller i det mindste et tørklæde over næse og
mund er også en god ide, da man kan få kvalme hvis man
indånder for meget af skidtet.

God jagt.

mvh Mogens

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-04-03 11:19

Hej Johnny

Jeg ville vente og se hvad der sker. Har hækken det generelt godt?
Ofte forsvinder den type problemer helt af sig selv, hvis bare naturen
for lov til at passe sig selv -- sådan rimeligt uforstyrret.

I "Den grønne bog -- havebrugsplanternes sygdomme og skadedyr"
(1987-udgaven) kan man således læse følgende om tjørnespindemøl (som
der næsten må være tale om):

Tjørnespindemøl (Scythropia crataegella) kaldes også for
snareorme, fordi de spinder snarer, er gammelt udtryk for fælder.
Dyrene, der nærmest kan sidde i lag på grenene, æder blade og
knopper i den varme del af sommeren. De bliver yderst livlige,
hvis de forstyrres. Den store mængde og deres glubbende appetit
kan medføre bladløse områder i tjørnehækken. Der opstår midlertid
aldrig permanent skade efter angreb.

Om spindemøl står der, at de bedst bekæmpes med en stiv kost og ved at
spule dem væk med en kraftig vandstråle. Fugle spiser også larverne,
så skab gode forhold for
dem.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mogens

Dato : 26-04-03 13:50

On Sat, 26 Apr 2003 12:19:20 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Der opstår midlertid aldrig permanent skade efter angreb.

Det vil jeg så tillade mig at påstå ikke passer.
Jeg har set eksempler på at larverne totalt kan
rasere en tjørnehæk så den ikke har et eneste
grønt blad tilbage og året efter var ca 75% af
hækplanterne døde og måtte udskiftes.
Desuden vil larveangrebet spredes til nabohækken,
hvis den også er tjørn.
Jeg har en kolonihave og i den haveforening har
man endda pligt til at sprøjte mod disse larver når
man opdager dem,

mvh Mogens

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-04-03 11:57

Mogens skrev:

> Jeg har en kolonihave og i den haveforening har
> man endda pligt til at sprøjte mod disse larver når
> man opdager dem,

Problemet med den slags behandlinger er ofte, at det bliver en skrue
uden ende, da der er tale om ren symptombehandling. Min påstand er
således, at sørger man for at skabe et varieret og rigt liv i og
omkring haven, så slipper man også for en hel del problemer med
sygdomme og skadedyrsangreb.

Bemærk også, at der i mit svar henvises til bekæmpelse -- her er det
dog vand der sprøjtes med.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mogens

Dato : 26-04-03 17:31

On Sat, 26 Apr 2003 12:56:30 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>således, at sørger man for at skabe et varieret og rigt liv i og
>omkring haven, så slipper man også for en hel del problemer med

Det kan vi såmænd heller ikke blive uenige om, men man er jo
desværre ikke alene. Hvis der er andre haver i nærheden som
også har tjørnehække, så hjælper ens anstrengelser ikke meget
hvis de andre haveejere ikke gør det på samme måde.
Larverne er jo sikkert ligeglade med hvilken hæk de æder.

mvh Mogens