Hvis forsikring skal dække?
Fra : Thomas Chutney

Dato : 25-04-03 23:26

Jeg havde henstillet min motorcykel i et kort tidsrum på en vej foran den
ejendom jeg bor i, mens jeg var inde for at pakke en sportstaske.

Kort tid efter banker det på døren, hvor det er en nabo der siger han har
bakket ind i min motorcykel.

Han mener dog det er min skyld, da det egentlig ikke var tilladt at holde
der, da det skulle være en privat vej (brandvej).

Min motorcykel er ødelagt for ca. 20.000 kr, mens der kun er kommet en
mindre ridse i hans kofanger, hvilket han mener jeg skal dække.

Hvordan er forsikringssituationen? Hvis forsikring dækker?

Håber I kan hjælpe!

Mvh.

Chutney

Fra : Ole Andersen

Dato : 25-04-03 23:43

Thomas Chutney wrote:
> [...]
>
> Han mener dog det er min skyld, da det egentlig ikke var tilladt at holde
> der, da det skulle være en privat vej (brandvej).

Og havde han ramt et barn, havde han haft samme opfattelse?
Han skal naturligvis se sig for (og bag, i dette tilfælde).
Om din parkering påvirker din stilling, ved jeg ikke, men den fjerner
intet ansvar fra naboen.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
"Før troede mennesker på det, de ikke vidste. Nu tør vi ikke tro på

Fra : ram2

Dato : 26-04-03 03:23

"Thomas Chutney" skrev d. 25-04-03 23:26 dette indlæg :
> [...]
> ejendom jeg bor i, mens jeg var inde for at pakke en sportstaske.
>
> Kort tid efter banker det på døren, hvor det er en nabo der siger han

Hej TC - Du kan være helt rolig - Modpartens forsikring skal dække
Den danske færdselslov indeholder ikke noget om påkørselsret. Skylden er
klart modpartens.

Om du efterfølgende fra den lokale politimyndighed får et bødeforlæg, er
da en mulighed, men det kræver dog som minimum, at de er bekendt med
parkeringsforseelsen.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas N.

Dato : 26-04-03 09:24

Det må da være modparten der skal betale da han jo er omfattet af det
objektive ansvar, imens en parkeret motorcykel ikke er omfattet?!

Thomas

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 27-04-03 13:59

"Thomas N." <fornavn@efternavn.danmark> skrev i en meddelelse
> Det må da være modparten der skal betale da han jo er omfattet af det
> objektive ansvar, imens en parkeret motorcykel ikke er om

hvordan får du det objektive ansvar ind i denne sag

Fra : Thomas N.

Dato : 28-04-03 17:05

> hvordan får du det objektive ansvar ind i denne sag

Jeg forstod det sådan at det var en bil er var bakket ind i hans parkerede
motorcykel. Og da bilens ejer er omfattet af objektivt ansvar er det hans
lovpligtige ansvarsforsikring der skal dække. Han er omfattet af det
objektive ansvar da bilen var i brug som trafikmiddel. Det kan så diskuteres
om der skal ske nedsættelse pga. motorcyklistens egen-skyld, men det tror
jeg næppe.

Uenig?

Thomas

Fra : Nyk M Unlock

Dato : 05-05-03 12:37

så har jeg måske misforstået noget i timen for jeg mener det objektive
ansvar træder i kræft eks hvis vi siger du parkerer dit køretøj på vej og
der kommer en cykel en mørk aften og køre ind i den så mener jeg at bil
forsikringen skal dække
skaden som sker på cyklisten da det ikke er et lovkrav at de skal have en
ansvars forsikring men stadig skal være dækket
ret mig hvis jeg tager fejl og helst med noget lovtekst.

det du henviser til er gemen ansvars på dragende

Fra : jacob nielsen

Dato : 05-05-03 13:51

"Nyk M Unlock" <korelerer@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> ansvars forsikring men stadig skal være dækket
> ret mig hvis jeg tager fejl og helst med noget lovtekst.

Det objektive ansvar i færdselslovens §101 (se ndf.) gælder kun, hvis bilen
i skadesøjeblikket var i brug som trafikmiddel, og det er en parkeret bil
som udgangspunkt ikke (der er vist kommet en nyere dom fra Højesterets, der
strækker begrebet rimelig vidt). Derimod kan der efter omstændighederne
blive tale om erstatningsansvar efter de almindelige regler jf. §102.

Selvom cyklisten havde en ansvarsforsikring ville den ikke dække skaden på
cyklisten, men kun skader på andre som cyklisten er ansvarlig for.

§101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller
brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.
Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan nedsættes
eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har medvirket til
skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige tilfælde
bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed har medvirket
til skaden.

Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde, hvis
skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

§102. Hvis et motordrevet køretøj volder skade på anden måde end nævnt i §
101, stk. 1, skal den, der er ansvarlig for køretøjet, betale erstatning
efter lovgivningens almindelige regler.

Mvh.

Jacob

Fra : jacob nielsen

Dato : 26-04-03 13:03

"Thomas Chutney" <t_chutneyNOSPAM@yahoo.dk> wrote in message

> Han mener dog det er min skyld, da det egentlig ikke var tilladt at holde
> der, da det skulle være en privat vej (brandvej).
Nu afdøde professor Hans Henrik Vagner fortalte under en forelæsning i
erstatningsret om noget lignende. Han havde angiveligt holdt ulovligt
parkeret, og så var der en ung studine, der var kommet til at køre ind i
hans bil. Hun prøvede også at overbevise ham om, at hun ikke var
erstatningsansvarlig, fordi hun mente, at han havde holdt ulovligt. Jeg tror
ikke, at hun var klar over, hvem han var

> Min motorcykel er ødelagt for ca. 20.000 kr, mens der kun er kommet en
> mindre ridse i hans kofanger, hvilket han mener jeg skal dække.
>
> Hvordan er forsikringssituationen? Hvis forsikring dækker?
Hans lovpligtige ansvarsforsikring skal dække skaden på din MC. Ridsen på
bilen må han selv rode med.

Mvh.
Jacob

Fra : ram2

Dato : 26-04-03 13:36

> [...]
> ejendom jeg bor i, mens jeg var inde for at pakke en sportstaske.
>
> Kort tid efter banker det på døren, hvor det er en nabo der siger han

For lige at underbygge min påstand, som jo også bekræftes af Jacob, vil
jeg lige give dig en case, som jeg oplevede for nogle år siden.

Jeg holdt åbenlyst ulovligt i Vasbygade (Kbh). Der var STOPFORBUD, så
der var ingen formildende omstændigheder. Jeg holder og venter på en
handicappet, og bliver i den forbindelse af den langsomt passerende
trafik bagfra påkørt af en sættevogn. Han kom ganske langsomt glidende,
og efter at førerhuset er passeret trækker han lidt ind til hø. og kørte
langsomt men sikkert mit ve. sidespejl af. Jeg satte after ham, og fik
ham dirigeret ind på den nærliggende Shell tank, for lige at udveksle
forsikringsoplysninger.
Det ville han ikke, i det han påstod at jeg jo havde holdt ulovligt, og
derfor selv var ude om det - som han udtrykte det.

Han var ikke til at hugge eller stikke i, så jeg tilkaldte en
patruljevogn. De 2 betjente tog lige hver sin chauffør til en kort
samtale, og på det efterfølgende fællesmøde, fik lastbilchaufføren sit
kendskab til færdselsloven udvidet, med disse ord: "Vi har ikke
påkørselsret i Danmark".

Lastbilchaufføren måtte tage skaden på sin kappe, med mindre han da
ville have sagen for retten, hvilket det jo ikke ville blive billigere
af, som betjenten henkastet sagde.
Jeg fornemmede, at der så kunne blive tale om en sigtelse efter
færdselsloven, som ud over forsikringsskaden ville blive pålagt
lastbilchaufføren.

Lastbilchaufføren spurgte derefter hjælpsomt betjentene, om jeg da ikke
skulle have en bøde for at holde ulovligt.
Den samme betjent sagde pænt tak for hjælpen, men at det var noget som
de tog sig af. Jeg fik ingen bøde.

Mvh
Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning

Dato : 26-04-03 14:00

> [...]
>mindre ridse i hans kofanger, hvilket han mener jeg skal dække.
>
>Hvordan er forsikringssituationen? Hvis forsikring dækker?

Under alle omstændigheder skal I begge melde det til jeres
forsikringsselskaber, som indbyrdes afgør sagen. De kommer måske frem
til et helt helt andet resultat end vi gør her, retfærdigt eller ej

Henning
hsb@(fjernes)image.dk