UVF.dk UnderVandsFotografi databank
Fra : Joern Martin Raun

Dato : 25-04-03 22:13

UVF.dk er gået online.
UVF.dk er en gratis foto-databank "onlinegalleri" til dig, der ikke vil
bruge så meget tid på hjemmeside programmering.
UVF.dk er til frit brug for dykkerklubber, undervandsfotografer eller
til dykker relaterede billed-material.

MVH.
UVF.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 25-04-03 23:02

Joern Martin Raun wrote:
> [...]
> UVF.dk er til frit brug for dykkerklubber, undervandsfotografer
> eller til dykker relaterede billed-material.

Ser fint ud.

Men hvad med information om fotograf, udstyr, lukketid, blænde osv ?

Ret interessant information for mange af os.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : UVF.dk

Dato : 26-04-03 09:32

> [...]
> Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
> http://www.dykkercenterlangeland.dk
> Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Hej Søren Reinke

Hvis du nu prøver at registrere dig, ville du får mulighed til at tilføje de
informationer du ønsker, for hvert enkelt billed du uploader i din
brugergalleri.

Mange hilsner,

UVF.dk - Administrationen

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-04-03 10:17

> Hej Søren Reinke
>
> Hvis du nu prøver at registrere dig, ville du får mulighed til at
> tilføje de informationer du ønsker, for hvert enkelt billed du
> uploader i din brugergalleri.

Okay hvorfor kan jeg så ikke se dem som gæst på siden, kunne jeg
ihvertefalde ikke på det 10-12 billeder jeg kiggede på.

Fra : UVF.dk - Administrat~

Dato : 26-04-03 12:42

> [...]
> Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
> http://www.dykkercenterlangeland.dk
> Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Tak for din hjælp!
Gæster kan nu se billed informationer.

Mange hilsner,

UVF.dk - Administrationen

Fra : Peter Kjær

Dato : 26-04-03 07:18

Hejsa,

Cool side du har fået lavet der, men hvorfor kan man ikke oprette sig som
bruger :(

--
Ses,

Peter Kjær

www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning, med stort online billedgalleri.

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 27-04-03 06:50

Hej Joern (Jørn?)

Fin ide, med et sådant site, lidt ala FotoKritik (hvis det stadig
eksisterer) antager jeg? Men jeg synes der mangler en del info på siden:

-hvem du/I er? hvad formålet med siden er?
-hvem er sponsor?
-hvilke regler er der for brug af billederne?
-hvem der har rettighederne på uploadede billeder? du skriver godt nok noget
med gratis, men der er stadig mange andre aspekter af copyright end prisen,
feks. krav om kildehenvisninger, regler om ændringer osv.

Og man kan sikkert komme på flere ting. Hvis du/I forventer at folk stiller
deres billeder til rådighed kræver det tillid og tillid kræver information.
Hvem som helst kan jo lave sådan en hurtig side og et par måneder senere
sende en kommerciel foto galleri samling på markedet...

mvh
Nikolaj Bech
Rødovre Sportdykker Klub (http://www.dykkerklub.dk)

- - - - - - - - - - - - -

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 07:59

Nikolaj Bech wrote:

> Fin ide, med et sådant site, lidt ala FotoKritik (hvis det stadig
> eksisterer) antager jeg? Men jeg synes der mangler en del info på
> siden:

Jeg synes ideen om en billed side til dykkerbilleder er god, på FotoKritik
drukner billederne bare blandt billeder af dårhåntag og fotografernes unger.
Og de går alt for meget op i komposition osv.

Nu er det godt nok ikke min side men jeg har et par spørgsmål til dig
istedet

> -hvem du/I er? hvad formålet med siden er?
> -hvem er sponsor?

Skal der absolut være en sponsor til et website ?

> -hvilke regler er der for brug af billederne?

Okay den er fair nok, men jeg vil mene at fotograferne beholder deres ret
til billederne, eller bliver sitet aldrig til noget stort.

> [...]
> nok noget med gratis, men der er stadig mange andre aspekter af
> copyright end prisen, feks. krav om kildehenvisninger, regler om

Se overnstående.

> [...]
> kræver information. Hvem som helst kan jo lave sådan en hurtig side
> og et par måneder senere sende en kommerciel foto galleri samling på

Ja som fotograf sætter man da altid copyrightnotice på billederne, jeg gør
ihvertefalde.

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 27-04-03 11:35

"Søren Reinke" <disky@disky.ihsyd.dk> wrote:
> [...]
unger.
> Og de går alt for meget op i komposition osv.

Enig, jeg antydede blot et konceptuelt slægtsskab

> Skal der absolut være en sponsor til et website ?

Fordi at det er rart at vide hvem man 'arbejder' for. Det kan også fortælle
noget om hvor stabil/holdbar siden vil være, hvilket vel ikke er uvæsentligt
inden man lægger en masse tid i projektet. Der findes mange tilbud på
internettet og man kan blive nødt til at grov sortere.

> Okay den er fair nok, men jeg vil mene at fotograferne beholder deres ret
> til billederne, eller bliver sitet aldrig til noget stort.

> Se overnstående.

Men der står ingenting om det på siden og det er det der er problemet.

> Ja som fotograf sætter man da altid copyrightnotice på billederne, jeg gør
> ihvertefalde.

Sikkert en god ide, men hvordan gør du? Skriver du en lille meddelelse et
sted i billedet? Kan det automatiseres?

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 12:21

> Sikkert en god ide, men hvordan gør du? Skriver du en lille
> meddelelse et sted i billedet? Kan det automatiseres?

Hejsa

Ja jeg indlægger et 'watermark' i højre nederste hjørne.

Jeg bruge JASC Image Robot som er et scripting tool til Paint Shop Pro.
Med det script jeg har lavet, bliver billedet scaleret, watermark bliver
lagt på og billederne bliver gemt som JPG et bestemt sted.
Dejlig nemt når man har taget 900 billeder på en rødehavs tur :) (Ja vi gik
lidt amok)

Prøv at besøg www.jasc.com under linux kan det også nemt gøres hvis du
bruger det OS.

Fra : UVF.dk - Administrat~

Dato : 27-04-03 21:42

Hej allesammen.

Nikolaj har jo ret.
Men alt de byrokratiske spørgsmål bliver nu besvaret.

1. Hvem er vi?
Vi, altså ind til nu kun mig "Martin Raun",
er en fritidsdykker der også har andre
hobbyer end kun dykning.
Hjemmesideprogramering foreksempel.

2. Hvad er formålet med siden?
Formålet er at stille en non-profit
onlinegalleri til disposition for dem der ikke
vil bruge så meget tid på, eller ikke kan,
programere hjemmesider.

2. Hvem er sponsor?
UVF.dk bliver sponsoreret af Fotosub.dk.

3. Hvilke regler er der for brug af billederne?
Der gelder altid de International Copyright
regler på de uploadede billeder.

4. Hvem har rettighederne på uploadede
billeder?
Fotograferne beholder deres fulde ret-
tigheder til billederne.

5. Hvem har ansvar for inholdet af de
uploadede billeder?
Det har den ved UVF.dk registrerede person
der har uploadet de billeder.

Mange hilsner,

UVF.dk - Administrationen

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 28-04-03 08:18

Hej Martin

Tak for svaret! Jeg ville gerne love dig at jeg ville lægge nogen billeder
op og støtte ideen, som er god. Men jeg er i forvejen mere end et år bagud
med opdatering af billeder på klubbens hjemmeside og det får altså højere
prioritet

Held og lykke med projektet.