| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Spørgsmål om Elmotor? Fra : Per | 
  Dato :  25-04-03 20:13 |  
  |   
            Er der nogle som ved hvad forholdet er mellem de pund som en elmotor er
 opgivet i og Hk?
 For man kan få motorer på 20-30 40 Pund, men hvor store er de?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ivar (26-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar | 
  Dato :  26-04-03 21:39 |  
  |   
            
 Per skrev:
 
 > Er der nogle som ved hvad forholdet er mellem de pund som en elmotor er
 > opgivet i og Hk?
 
 Det kan ikke omregnes. Trykket i pund eller newton er også afhængig
 af propellens stigning.
 Hvis der opgives motorens størrelse i watt, kan du dividere dette tal
 med 736, så har du antallet af hk. Det er normalt meget lavt for
 elmotorer.
 
 
 Ivar
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Nielsen (27-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Nielsen | 
  Dato :  27-04-03 07:52 |  
  |   
            Så er spørgsmålet hvad man skal bruge omregningen til? Det
 interessante er jo netop, hvor meget motoren trykker gennem vandet. HK
 giver godt nok dens effekt, men på en alm. motor er der tab gennem
 gear/drev, som skal trækkes fra.
 Hvis vi for begge motortyper kunne få opgivet trykkraften i pund eller
 kg, ville det være meget nemmere.
 
 Min erfaring med elmotor: Køb så stor som muligt! Og regn ikke med at
 den nærmer sig en benzinmotor i effektivitet. Den er fin i stille
 vejr, men ikke meget bevendt i bølger.
 
 Jeg bruger en 45 punds på en 15 fods sejljolle på 250 kg, til at gå ud
 og ind af havnen med, og på vandet i vindstille. På et 75 ah batteri
 kan jeg let sejle 4 sømil i stille vejr - sikkert mere, har ikke kørt
 det tomt endnu.
 
 Vælg en motor med elektronisk fartregulering (switchmode) det sparer
 en masse på battteriet, min har alm. modstande indkoblet i
 drejehåndtaget, og det er ikke så godt (men den var billig: 1500 med
 batteri!)
 
 Det bedste er nok en MinnKota af de større modeller med elektronik -
 dyre, men dejlige.
 
 hilsen Morten
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ivar (27-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivar | 
  Dato :  27-04-03 14:09 |  
  |   
            
 Morten Nielsen skrev:
 > Så er spørgsmålet hvad man skal bruge omregningen til? Det
 > interessante er jo netop, hvor meget motoren trykker gennem vandet.
 
 Nu er opgivelsen i pund ikke "hvor meget motoren trykker gennem
 vandet", det er det statiske tryk, altså når båden ligger stille.
 Du kan sagtens ændre din motors statiske tryk til det dobbelte eller
 det halve, hvis du blot skifter til en skrue med anden stigning.
 Trykkraften fortæller egentligt intet om selve motoren, men om motor
 OG skrue. Trykkraften bør altid opgives som en kurve med bådens
 hastighed ud af den ene akse.
 Kender du motorens effekt i hk, ved du hvor meget "kraft" du har til
 rådighed. Du kan så vælge dig en skrue, der giver dig stor trækkraft
 ved lav hastighed, eller en der også giver trækkraft ved højere hastighed.
 
 > Hvis vi for begge motortyper kunne få opgivet trykkraften i pund eller
 > kg, ville det være meget nemmere.
 
 Nej, trykkraften kan bruges til at vælge den rigtige skrue. Jeg er overbevist
 om at elmotor-fabrikanterne opgiver statisk trykkraft er for at undgå direkte
 sammenligning med andre motortyper.
 
 
 > Min erfaring med elmotor: Køb så stor som muligt! Og regn ikke med at
 > den nærmer sig en benzinmotor i effektivitet. Den er fin i stille
 > vejr, men ikke meget bevendt i bølger.
 
 En god elmotor er nok mere pålidelig end en benzinmotor (hvis batterierne
 er opladet), men hvad hjælper det, hvis man ikke kan sejle, hvis det bliver
 uvejr. Jeg ville vælge en benzin/diesel-motor.
 
 
 > Vælg en motor med elektronisk fartregulering (switchmode) det sparer
 > en masse på battteriet.
 
 Dog ikke levetiden på batteriet. De store pulserende strømstød ved en
 switchmode, kan sænke levetiden på batterierne.
 
 
 Ivar
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Morten Nielsen (28-04-2003) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Nielsen | 
  Dato :  28-04-03 07:06 |  
  |   
            Tak for præciseringerne på motor/skrue virkning.
 
 Konklusionen er vel, at man ikke kan sammenligne en
 benzin-påhængsmotor med en elektrisk trolling-motor - de har hver sit
 formål.
 
 På en sejljolle har man ikke brug for motoren i dårligt vejr/blæst, da
 bruger man sejlene. Derfor kan en elmotor være o.k. når vinden er væk.
 Men på en motorjolle ville jeg bestemt vælge en benzinmotor, den skal
 jo helst komme fremad i al slags vejr.
 
 Behovet er afgørende!
 
 /morten
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |