træstubbe - bevare og fjerne
Fra : MFN

Dato : 25-04-03 19:54

Jeg har fældet flere gamle træer, savet dem ned til græshøjde, og vil nu
gerne vide om man kan "rådne" dem væk på rekordtid da de jo ikke er sådan at
grave op. Er det noget med at bore huller i stubben og hælde et eller andet
ned i dem ?

Tillægsspørgsmål : den ene træstub er fældet i "bordhøjde" med henblik på at
lægge en bordplade på som havebord, hvordan bevare jeg bedst denne stub så
den ikke rådner væk med tiden ?

Michael F.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-04-03 19:59

On Fri, 25 Apr 2003 20:54:23 +0200, "MFN" <mikee@mail.dk> wrote:

> [...]
>grave op. Er det noget med at bore huller i stubben og hælde et eller andet

Den mest effektive måde at rådne dem væk på, er at holde dem konstant
fugtige. F.eks dæk dem til med jord og plant noget bunddækkende i
jorden. På den måde fik jeg en stub fra et stort kastanietræ væk i løbet
af 4-5 år

>Tillægsspørgsmål : den ene træstub er fældet i "bordhøjde" med henblik på at
>lægge en bordplade på som havebord, hvordan bevare jeg bedst denne stub så
>den ikke rådner væk med tiden ?

Start med at pille barken af den - masser af smådyr ol. samler sig under
barken og for forrådnelsen til at ske hurtigere.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-03 20:02

"MFN" <mikee@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne vide om man kan "rådne" dem væk på rekordtid da de jo ikke er sådan

Jeg plejer med snuden af motorsaven at udhule en "skål" i stuppen. Herved
kan man 1) få den HELT ned i jordhøjde og 2) efterfølgende fyldes "skålen"
med jord og græsfrø, hvorved man med plæneklipperen sikrer mod genvækst.

Tomas

Fra : Jan Holm

Dato : 25-04-03 20:23

MFN wrote:
> [...]
> nu gerne vide om man kan "rådne" dem væk på rekordtid da de jo ikke
> er sådan at grave op. Er det noget med at bore huller i stubben og

Med lidt træning, en god økse en billig sav og en spade
kan sådan en fætter normalt fjernes på en lille time. Afhænger lidt
af trætypen. Den eneste jeg måtte melde pas på var en kastanje, de
er nogle forbandede nogen. Jeg havde besøg af en gummiged i en
anden sammehæng, selv ikke den kunne rokke den !! Stubbefræseren
kunne den dog ikke stå for. Har du rigtig mange ville jeg nok leje sådan
en en dags tid, men ellers. 5-6 rødder så har du en god eftermiddags
underholdning. En del sjovere end motionscenter !!

Mvh
Jan Holm

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-04-03 11:05

Mads Lie Jensen skrev:

> Start med at pille barken af den - masser af smådyr ol. samler sig under
> barken og for forrådnelsen til at ske hurtigere.

Det lyder da helt fornuftigt. Måske skulle jeg se og pille parken af
de egetræspæle vi købte i vinters.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock