Moralsk eller juridisk?
Fra : Jochke

Dato : 25-04-03 13:09

Hejsa.

Her en lille intro.

For en måneds tid siden købte jeg en PDA(lommecomputer) på QXL aktion. Der
stod i beskrivelsen at den var ny med 1 års garanti og kun 14 dage gammel.
Jeg bød på den og vandt.
Den blev efterfølgende sendt pr efterkrav. Da pakken ankom blev den betalt
og lukket op. Man kunne se den var tydelig brugt, hvad der ikke gør noget,
men der var også nogle ridser i fronten (malinge var røget af) og skærmen
var hoppet ud af et hak den skulle sidde fast i. Det så ud som om den havde
været en tur på gulvet. Der blev efterfølgende mailet til sælgeren om at der
manglede et garantibevis. Han skrev tilbage at det lå på hans bord og var
blevet glemt. Han ville sende det med det til mig. Jeg kom i tanke om at
hvis den var 14 dage gammel og der var 1 års garanti...så var der noget der
ikke stemte. Burde der ikke være 2 år?

Nu kommer så det egentlige. Efter et par dage dumpede der et brev ind fra
PostDanmark. Det var en seddel hvor jeg kunne få de penge jeg havde betalt
et par dage tidligere til postmanden. Sælgeren havde skrevet forkert på
postopkrævnings blanketten. Han havde skrevet min adresse, så jeg fik
pengene. Den lå og samlede støv en uges tid, da jeg ikke var klar over hvad
sedlen egentlig var fornoget. Han sendte ikke garantibeviset. Jeg følte jeg
var blevet taget ved numsen. Efter et par dage spurgte han om jeg ikke ville
sende ham post kvitteringen til ham, (Den vi har fået af postmanden, ikke
den med pengene.) da han mente PostDanmark havde lavet en fejl. Jo når jeg
modtog garantibeviset. Nu havde jeg kontrollen over sitationen. Efter endnu
en uges ventetid besluttede jeg mig for at hente pengene på posthuset.

En måneds tid efter ringer Post Danmark og spørger om jeg har modtaget disse
penge. Ja svarede jeg. Okay, de ville sende et girokort med beløbet. Selvom
det er sælger der har lavet en fejl.

Skal jeg betale det girokort? Det er jo ikke PostDanmark der har lavet en
fejl og jeg føler mig stadig snydt, og har ikke set skyggen af et
garantibevis. Er det ikke kun en sag mellem mig og sælger? PostDanmark har
gjort som de skulle.

Jeg har lyst til at beholde dem indtil han sender det skide garantibevis,
hvad jeg har på fornemmelsen han slet ikke har.

Det var historien i korte træk. :) Du er meget velkommen til at kommentere
den.

God weekend.

/Jochke

Fra : Klaus

Dato : 25-04-03 14:49

"Jochke" <ask@me.com> skrev i en meddelelse news:b8b8hv$16gl$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> hvad jeg har på fornemmelsen han slet ikke har.
>
> Det var historien i korte træk. :) Du er meget velkommen til at kommentere

Et ujuridisk svar.
Hvis PDA'en svarer helt til forventningen, så send ham pengene. Hvis ikke, så behold pengene og send varen retur.
Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-03 15:21

Jochke skrev:

> [...]
>og lukket op. Man kunne se den var tydelig brugt, hvad der ikke gør noget,

.... ud over at den så ikke svarer til det den er solgt som. En 14
dage gammel vare kan ikke være "tydeligt brugt".

> [...]
>hvis den var 14 dage gammel og der var 1 års garanti...så var der noget der

Nej. Der var en toårig reklamationsfrist, men den kommer ikke dig
ved. Du har til gengæld en toårig reklamationsfrist over for din
sælger (hvis I ikke aftalte noget andet).

En egentlig garanti kan godt have været på ét år.

>Nu kommer så det egentlige. Efter et par dage dumpede der et brev ind fra
>PostDanmark. ...

Hvis jeg har forstået det ret, har du fået alle dine penge igen,
og sælger har ikke fået noget. Du har stadig varen.

Købeloven:

§ 42.   Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
   uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
   købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Det lader ikke til at du vil hæve købet, for så skulle du jo blot
returnere varen. Derfor har du kun ret til et afslag.

Jeg vil foreslå dig at vurdere den udleverede vare i forhold til
den pris der var aftalt for den rigtige vare, og så betale sælger
det beløb.

>Er det ikke kun en sag mellem mig og sælger?

Jo.

--
Bertel

Fra : Jochke

Dato : 25-04-03 17:00

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Jo.

Vil det sige, at jeg godt kan nægte at betale, det girokort uden
konsekvenser?
Har Post Danmark ret til at blande sig?

Tak for fyldigt svar.

/Jochke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-03 19:31

Jochke skrev:

>Vil det sige, at jeg godt kan nægte at betale, det girokort uden
>konsekvenser?

Du kan ikke nægte at betale sælger når du har beholdt hans vare.
Jeg foreslår at du betaler mindre end den aftalte pris fordi du
har fået en ringere vare.

>Har Post Danmark ret til at blande sig?

Det tror jeg ikke, men jeg er ikke sikker.

--
Bertel

Fra : Kim

Dato : 25-04-03 19:43

Jochke wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Vil det sige, at jeg godt kan nægte at betale, det girokort uden
> konsekvenser?
> Har Post Danmark ret til at blande sig?

Selvfølgeligt har de ret til at blande sig....du har været i ond tro da
du har hævede pengene, og det har du indrømmet over for post
dk....derfor sender de dig et giro kort så de kan få pengene og give dem
til den retfulde ejer...

Fra : Peter G C

Dato : 26-04-03 08:40

In news:3EA981CC.6010904@mail.dk,
Kim <mesleepy@mail.dk> typed:

[klip]

> [...]
> da du har hævede pengene, og det har du indrømmet over for post
> dk....derfor sender de dig et giro kort så de kan få pengene og give

Hvor er juraen gemt i det svar? Ond tro - hvad skal det betyde?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Chr.Vestergaard

Dato : 26-04-03 13:47

> Hvor er juraen gemt i det svar? Ond tro - hvad skal det betyde?

Han var klar over, at pengene ikke var hans, men modtog dem alligevel.
Derfor er han i ond tro. Havde han virkelig troet, at pengene var til ham,
og at det ikke skyldtes en fejl, havde han været i god tro (altså, hvis ikke
han havde eller burde have været klar over, at pengene egentligt ikke var
hans - det er et vurderingsspørgsmål).

Mvh.
Jeppe Vestergaard

Fra : Karina og Christian

Dato : 26-04-03 14:13

"Chr.Vestergaard" <chr_vestergaard@ofir.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
ikke
> han havde eller burde have været klar over, at pengene egentligt ikke var

Jeg tør godt sige, at Peter ganske godt kender definitionerne på god/ond
tro.

Det han efterlyser [1]- og som jeg kan tilslutte mig - er en vurdering af,
hvilken betydning det præcist har i denne konkrete situation.

Med venlig hilsen
Karina

[1] Ret mig endlig Peter, hvis jeg lægger dig ord i munden

Fra : Peter G C

Dato : 26-04-03 16:17

In news:3eaa7f3e$0$52168$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Chr.Vestergaard <chr_vestergaard@ofir.dk> typed:

[klip]

> [...]
> (altså, hvis ikke han havde eller burde have været klar over, at
> pengene egentligt ikke var hans - det er et vurderingsspørgsmål).

Og det har ingen relevans overhovedet - i hvert fald ikke juridisk.

Jeg kender ikke reglerne i forhold til PostDK, men finder, at køber nu skal
overveje, hvad han vil gøre:

1) Hæve helt eller delvist

2) Kræve afslag i købesummen

3) Kræve fuldstændig opfyldelse

Uanset hvad, skal køber give meddelelse til sælger snarest og betale pengene
(helt eller delvist) tilbage eller returnere købsgenstanden.

Endelig bør køber give besked til PostDK om sagen. Skriftligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 18:49

Peter G C wrote:

> [...]
> pengene (helt eller delvist) tilbage eller returnere købsgenstanden.
>
> Endelig bør køber give besked til PostDK om sagen. Skriftligt.

Men sælger har jo fået sine penge af PostDK. Så han er vel ligeglad med
afslag i prisen. Nu er det PostDK der påstår jeg skylder dem penge. Skal jeg
så nøjes med at give PostDk de penge jeg synes den er værd og så lade dem
kræve resten af beløbet hos sælger?
PostDanmark har jo ikke gjort en fejl, men det har sælger. Alligevel giver
de ham pengene og på den måde overtager de sagen så det er PostDK jeg
skylder penge nu.

/Jochke

Fra : Andy

Dato : 27-04-03 05:23

> Men sælger har jo fået sine penge af PostDK. Så han er vel ligeglad med
> afslag i prisen. Nu er det PostDK der påstår jeg skylder dem penge.

Sælgeren har sit på det tørre!

> Skal jeg
> så nøjes med at give PostDk de penge jeg synes den er værd og så lade dem
> kræve resten af beløbet hos sælger?

Jeg kender ikke de paragraffer i købeloven som støtter at du kan købe en
vare hos en person, og derefter beslutte at den var for dyr, hvorefter du
selv bestemmer prisen for varen og sender ham den krone som du mener han har
krav på. Jeg mener uanset hvad folk skriver at du er nødt til at holde
aftalen, og bagefter kræve afslag eller lade handelen gå retur. Somjeg læser
dit første indlæg, er situationen vist bedst dækket af de paragraffer i
købeloven som drejer sig om forsinkelse fra købers side.

Du skrev:
> [...]

Problemet er at du bevidst har fået pengene udbetalt selvom du vidste at
sælger havde begået en fejl da han skrev postopkrævningsanvisningen. Du
skriver selv at du gjorde det for at have kontrollen over situationen. Det
skulle du ikke have gjort, og nu risikerer du at hænge på den.

Hvis varen ikke lever op til det som sælgeren har lovet, så få pengene
tilbage... Ofte risikerer du at manglende garantibevis/løfter som ikke
holder ved privat salg, dækker over at varen er stjålet og bare skal
afsættes hurtigt...

Andy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-03 10:22

Andy skrev:

> [...]
>selv bestemmer prisen for varen og sender ham den krone som du mener han har

Nu er et privat køb ikke omfattet af reglerne om forbrgerkøb, men
se alligevel § 78 i købeloven:

Stk. 2.   Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller
   tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må
   mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke
   tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det
   vil koste at afhjælpe mangelen.

Der er lagt op til at køber vurderer situationen. Jeg fandt det
ikke urimeligt at overføre princippet på den aktuelle situation
før det blev oplyst at sælger havde fået sine penge.

--
Bertel

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 12:44

> [...]
> mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke
> tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det

Jeg kan ikke finde den § i købeloven. På
http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/Koebeloven.html#Køberens%20mangelsbeføjelser
står der i § 78 stk. 2:
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

/Jochke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 12:48

Jochke skrev:

>Jeg kan ikke finde den § i købeloven.

Undskyld. Det er § 79 stk. 2.

--
Bertel

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 12:48

"Jochke" <ask@me.com> wrote in message

> [...]
> salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
> beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Ahh kan se at det er §79 du åbenbart mente. :)

/Jochke

Fra : Peter G C

Dato : 27-04-03 16:23

In news:b8egpq$2j6t$1@news.cybercity.dk,
Jochke <ask@me.com> typed:

[klip]

> [...]
> PostDanmark har jo ikke gjort en fejl, men det har sælger. Alligevel
> giver de ham pengene og på den måde overtager de sagen så det er

Den er ikke helt let.

Du har som køber ret til at tilbageholde købesummen over for sælger når der
misligholdes - eller i hvert fald en del af købesummen.

Jeg foreslår, at du starter med at skrive til sælger og forklarer
situationen. Du skriver også til PostDk. Så må du se, hvordan PostDK
reagerer.

Begge dele skal foregå med rigtige breve - ikke e-mail.

Og få så taget stilling til, hvad det er du vil opnå. Og skriv til sælger
hvad det er du vil opnå.

OK?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 27-04-03 18:50

On Sun, 27 Apr 2003 17:23:28 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Begge dele skal foregå med rigtige breve - ikke e-mail.

evt begge dele - for med en email har man en kvitering ;det har man
ikke med et brev med mindre det er anbefalet !
eller delt ud af en vicetvært

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Jochke

Dato : 27-04-03 23:49

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Den er ikke helt let.

Nej desværre. *snøft*

> Du har som køber ret til at tilbageholde købesummen over for sælger når
der
> misligholdes - eller i hvert fald en del af købesummen.

Ja, så Bertel også skrev det.

> Jeg foreslår, at du starter med at skrive til sælger og forklarer
> situationen. Du skriver også til PostDk. Så må du se, hvordan PostDK
> reagerer.

Du mener at jeg skal skrive til PostDanmark, med henvisning til loven, om at
jeg kan holde købesummen tilbage over for sælger. Indtil jeg enten har fået
afslag i købesummen eller udleveret hele produktet?
PostDK vil sikkert stadig have pengene fra mig da de vil påstå at det er en
fejl at jeg har fået pengene. Damen sagde det var deres fejl at de udbetalte
dem, selvom det stod på papirene.

> Begge dele skal foregå med rigtige breve - ikke e-mail.

Jeg har fået digital signatur. Så det må vel være okay med e-mail. Det er jo
det, det hele drejer sig om med digital signatur. :) Men de skal nok få en
på papir. Hvis jeg ikke bare beslutter mig for at lade dem få pengene.

> Og få så taget stilling til, hvad det er du vil opnå. Og skriv til sælger
> hvad det er du vil opnå.

Nu har sælger fået sine penge og tror nu han er ret lige glad desværre.

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 00:09

> [...]
en
> fejl at jeg har fået pengene. Damen sagde det var deres fejl at de

Hun sagde godt nok at det stod i deres forretningsbetingelser, at de havde
lavet en fejl. Men nu har jeg læst dem igennem og ikke rigtig kunne finde
noget der gør sig gældende i denne sag. HAr også kigget deres bekendtgørelse
igennem.
Hvis nogen har lyst til at tage et kig kan bekendtgørelsen findes her:
http://postdanmark.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=98257512&EXTRA_ARG=&CFGNAME=MssFind%2Ecfg&host_id=1&page_id=513&query=bekendtg%C3%B8relse&hiword=BEKENDTG%C3%98RELSE+

Jeg vil da stadig mene at det er sælgers fejl at udfylde formularen forkert.
Erstatter de så også en pakke hvis jeg kommer til at skive en forkert
adresse? Bare en tanke.

/Jochke

Fra : Andy

Dato : 28-04-03 05:58

> der

Det er der ingen tvivl om, men problemet er måden du har gjort det på. Du
betalte for pakken uden at undersøge indholdet og evt. afvise den. Under
normale forhold er problemet derefter imellem dig og sælger, men da du får
postopkrævnings-kvitteringen tilsendt vælger du at hæve den selvom du ved at
sælger har begået en fejl og at du ikke har krav på at hæve pengene.

> [...]
fået
> afslag i købesummen eller udleveret hele produktet?

Prøv, men jeg tror ikke det vil føre til noget!

> [...]
en
> fejl at jeg har fået pengene. Damen sagde det var deres fejl at de

Selvfølgelig vil de det! De formidler at A kan sende en postopkrævningspakke
til B, og være sikker på at A får de penge som B har betalt. A har så i
dette tilfælde lavet en fejl, men da B har fået varen udleveret, får A
selvfølgelig de penge som han har krav på.

> Nu har sælger fået sine penge og tror nu han er ret lige glad desværre.

Jolængere tid der går, jo sværere bliver det at finde en løsning...

Sidste mulighed er at give sælger en negativ omtale på QXL.

Andy

Fra : Chokmah

Dato : 28-04-03 11:38

On Mon, 28 Apr 2003 06:58:27 +0200, "Andy" <aaa_2500X@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>postopkrævnings-kvitteringen tilsendt vælger du at hæve den selvom du ved at
>sælger har begået en fejl og at du ikke har krav på at hæve pengene.

hvad gir dig den ide ? hvis der er en der sender en nogen penge - kan
man well roligt regne med at de mener det godt og der kan well mæppe
være noget forkert i at hæve dem efter som de er stilet til en -
uanset om det er en fejl eller ikke.... så kan man selvføligt
diskutere om man skal betale dem tilbage ....hvad man logisk talt skal
hvis de er sendt til en ved en fejl !

>Jolængere tid der går, jo sværere bliver det at finde en løsning...

paranoia ....sagen er man har bestilt en vare betalt for den fået
tilsendt nogen penge som man har hævet og ikke stjålet eo ipso så er
man i sin gode ret til at være glemsom - da man ikke kan rende rundt
og holde styr på andres fejl trin .... noget andet var hvis man som
udgangspunkt selv havde gjort noget forkert .... detter er ikke
tilfældet man kan snarre sige man har taget tingene som de er kommet
til ...... jeg ville sgu da bare spille dum og sige det ku jeg ikke
huske noget om også ja ja ....og ellers ikke foretage mig noget
9 ud af 10 gange så gider de ikke arbejde med det mere efter nogen
måneder !

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Andy

Dato : 28-04-03 19:39

> hvad gir dig den ide ? hvis der er en der sender en nogen penge - kan
> man well roligt regne med at de mener det godt og der kan well mæppe
> være noget forkert i at hæve dem efter som de er stilet til en -

Hvis du betaler for en PO pakke, modtager varen og derefter modtager
udbetalingsblanketten, så er der ikke tale om 'der er en der sender en nogen
penge'.
I det tilfælde ved man at du ikke er berettiget til de penge, at der er sket
en fejl, og derfor er det forkert at 'hæve' dem...

> uanset om det er en fejl eller ikke....

I den aktuelle sag var det en fejl.

> så kan man selvføligt
> diskutere om man skal betale dem tilbage

Nej, man skal selvfølgelig betale dem tilbage

> ....hvad man logisk talt skal
> hvis de er sendt til en ved en fejl !

Der er forskel på at få tilsendt en PO kvittering ved en fejl, og dertil
velvidende at der er sket en fejl, at hæve den i forsøget på at få
> [...]

> tilsendt nogen penge som man har hævet og ikke stjålet eo ipso så er
> man i sin gode ret til at være glemsom - da man ikke kan rende rundt

Du har vist ikke helt forstået sagens sammenhæng. Køber har bevidst tilegnet
sig sælgers penge velvidende at han ikke er berettiget dertil.

> [...]
> huske noget om også ja ja ....og ellers ikke foretage mig noget
> 9 ud af 10 gange så gider de ikke arbejde med det mere efter nogen

Lad os droppe diskussionen, den tilfører ikke tråden noget af værdi.

Andy

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 19:47

"Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> wrote in message

> Lad os droppe diskussionen, den tilfører ikke tråden noget af værdi.

God ide. Nok noget af det fornuftigste der er sagt i et stykke tid. :)

/Jochke

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 11:54

> [...]
> dette tilfælde lavet en fejl, men da B har fået varen udleveret, får A
> selvfølgelig de penge som han har krav på.

Det er ikke helt korrekt. Ved ikke om du har set en blanket til
postopkrævning. Der skal både angives: Afsender, modtager og beløbts
modtager. I realiteten kan A sende en postopkrævningspakke til B, hvorefter
C modtager beløbet.

> Sidste mulighed er at give sælger en negativ omtale på QXL.

Har han fået.

/Jochke

Fra : Andy

Dato : 28-04-03 19:00

> [...]
> postopkrævning. Der skal både angives: Afsender, modtager og beløbts
> modtager. I realiteten kan A sende en postopkrævningspakke til B,

Men står der 3 navne på den postopkrævningsblanket som sælger i den aktuelle
sag har?

Hvor er logikken i at A sender B en PO pakke og B derefter betaler penge til
postbudet som B senere på ugen afhenter på posthuset. Du er ude på dybt
vand, og du ved det godt selv.

Andy

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 19:24

> Men står der 3 navne på den postopkrævningsblanket som sælger i den
aktuelle
> sag har?

Nej han kan bare ikke finde ud af hvad "Forsendelsens modtager/indbetaler"
og "Forsendelsens afsender/beløbets modtager" betyder.

> Hvor er logikken i at A sender B en PO pakke og B derefter betaler penge
til
> postbudet som B senere på ugen afhenter på posthuset.

Ingen.

> Du er ude på dybt vand, og du ved det godt selv.

Nu ved jeg ikke helt hvad specifikt du tænker på.
Det er vel stadigvæk forkert af postDK at udbetale sælger pengene inden de
har opklaret sagen, eller kontaktet mig. Hvor mange får udbetalt erstatning
inden der er afsagt dom i en sag?

/Jochke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 19:37

Jochke skrev:

>Det er vel stadigvæk forkert af postDK at udbetale sælger pengene inden de
>har opklaret sagen, eller kontaktet mig.

Nej, det kan man næppe sige. Ved en normal transaktion havde
sælger jo også straks fået alle pengene. Det er en fejl der har
gjort at du står i en speciel situation.

>Hvor mange får udbetalt erstatning inden der er afsagt dom i en sag?

Normalt alle dem der sælger en pakke med postopkrævning.

(læs: din sammenligning er meningsløs)

--
Bertel

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 19:42

> Nej, det kan man næppe sige. Ved en normal transaktion havde
> sælger jo også straks fået alle pengene. Det er en fejl der har
> gjort at du står i en speciel situation.

Skal PO sidestilles med en normal transaktion?

> Normalt alle dem der sælger en pakke med postopkrævning.

Det ved jeg så ikke noget om. Har ikke tjekket statestikken.

> (læs: din sammenligning er meningsløs)

Måske du har ret du gamle, men synes nu alligevel der er noget om det. :)

/Jochke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 19:47

Jochke skrev:

>Skal PO sidestilles med en normal transaktion?

Jeg prøver igen:

Nej, det kan man næppe sige. Ved en normal postopkrævning havde

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 20:01

>Det er en fejl der har
> gjort at du står i en speciel situation.

Tjae...desværre. Håbede bare på at fejlen kunne bevirke at forbrydelse ikke
betaler sig. Ved godt at det også er en forbrydelse det jeg har gjort. Men
ind imellem må man jo gøre det på mindre lovlige måder. Hvis jeg havde været
reel fra det tidspunkt, jeg fandt ud af, at jeg havde sælgers penge kunne
jeg lige så godt glemme helt at høre fra sælger igen. Så var de penge ud af
vinduet. Det er så ærgeligt at man ikke bare kan være reel hele vejen
igennem. Men lad det nu ligge. Jeg vil følge advokatens råd og så må det
bære eller briste.

/Jochke

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 22:18

Jochke skrev:

>Det er så ærgeligt at man ikke bare kan være reel hele vejen igennem.

Jamen, det kan man da også.

--
Bertel

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 22:20

> Jamen, det kan man da også.

Undskyld: "er". :)

/Jochke

Fra : bem

Dato : 28-04-03 19:48

Jochke wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Skal PO sidestilles med en normal transaktion?

Ved PO betaler du normalt ved modtagelsen og afsender får udbetalt pengene
uanset hvor meget han har snydt og bedraget modtager. Slut punktum.

> Det ved jeg så ikke noget om. Har ikke tjekket statestikken.

Tro mig - statestikken vil vise, at det er yderst sjældent at afsender lader
pengene udbetale til modtager....

> Måske du har ret du gamle, men synes nu alligevel der er noget om
> det. :)

Intet...

/Bo

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 08:48

> [...]

fået
> afslag i købesummen eller udleveret hele produktet?

Ja. Prøv det.

> [...]
en
> fejl at jeg har fået pengene. Damen sagde det var deres fejl at de

Ja ....

> [...]
> det, det hele drejer sig om med digital signatur. :) Men de skal nok få en
> på papir. Hvis jeg ikke bare beslutter mig for at lade dem få pengene.

Send et papirbrev...!

> Nu har sælger fået sine penge og tror nu han er ret lige glad desværre.

Tag stilling!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Andy

Dato : 25-04-03 17:18

> Skal jeg betale det girokort? Det er jo ikke PostDanmark der har lavet en
> fejl og jeg føler mig stadig snydt, og har ikke set skyggen af et
> garantibevis.

Du har både varen og pengene... Og du føler dig snydt!?

> Jeg har lyst til at beholde dem indtil han sender det skide garantibevis,
> hvad jeg har på fornemmelsen han slet ikke har.

Så send varen retur

Andy

Fra : Jochke

Dato : 25-04-03 18:19

> Du har både varen og pengene... Og du føler dig snydt!?

Hvor har jeg skrevet at jeg føler mig snydt?

/Jochke

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-04-03 19:14

> "Andy" <aaa_2500X@hotmail.com> wrote in message

> Hvor har jeg skrevet at jeg føler mig snydt?

Det har du her:

> Skal jeg betale det girokort? Det er jo ikke PostDanmark der har lavet en
> fejl og jeg føler mig stadig snydt, og har ikke set skyggen af et
> garantibevis.

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Jochke

Dato : 25-04-03 19:19

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote in message

> Det har du her:

Godt du kan minde mig om det. :)

Men føler mig faktisk også lidt snydt af ham....men historien er lidt
længere, der har været nogle telefon samtaler ud over. Men har sorteret det
fra. :) Det var mere det med postdanmark jeg var interesseret i at vide.

/Jochke

Fra : Tommy Hasen

Dato : 25-04-03 20:21

> [...]
det
> fra. :) Det var mere det med postdanmark jeg var interesseret i at vide.

Jeg vil skrive til Post Danmark og fortælle at de har udført deres arbejde.
Og bede dem lade være at chikanere dig yderligt.

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk

Fra : Tjinca

Dato : 25-04-03 20:38

Det er nu nok nærmere sælgeren der har snydt!

Ikke at jeg kender reglerne, men for mig at se så er det ham ikke opfyldt
sin del af aftalen, og derfor kan du lade handlen gå tilbage. Sælgeren
prøvede jo at tage røven på dig, da han:

1. Har løjet om varens alder og tilstand.
2. Ikke sender garentibeviset som aftalt. Heller ikke efter flere
henvendelser.

Du var bare heldig at han dummede sig. Derfor er du vel i din gode ret til
at beholde dine penge og sende varen retur.

Tjinca

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 10:01

Tak for svarene indtil videre.

I dag har jeg modtaget 2 girokort hver med havldelen af beløbet som jeg har
fået udbetalt. Jeg ringede derind og gjorde dem opmærksom på at de havde
udført deres job som de skulle. Men de sagde det var deres penge og jeg
skyldte dem deres penge. Da de har udbetalt pengene til os har PostDanmark
lavet en fejl ved at lade pengene gå retur til den der betaler. PostDanmark
har udbetalt pengene til sælger og vil nu opkræve dem af mig. Desuden
henviste jeg til købeloven og fortallte hvordan min sag lå. At jeg havde i
sinde at lade købet gå tilbage og beholde pengene. Men jeg vil stadig skulle
indbetale penge til PostDK, sagde hun. Da jeg vidste det var forkert at
hente pengene truede hun med Politi anmeldelse om bedrageri. Hvordan står
jeg juridisk lige nu? Jeg er lidt i tvivl. Hun siger at det var en fejl og
det stod i deres forretningsbetingelser at det ikke er meningen at
indbetaler også skal have udbetalt pengene. Jeg spurgte om hun kunne sende
mig deres forretningsbetingelser, hvorefter hun tøvede et øjeblik. Hun
svarede, at jeg kunne gå ind på deres hjemmeside og se under
forretningsbetingelser.

Kort sagt: De påstår jeg skylder dem penge, da de har lavet en fejl, ved
ikke at tjekke sælgers udfyldning af blanket og udlevere pengene til mig.

Efter at have kigget forretningsbetingelserne igennem, er jeg af den
opfattelse at PostDanmark ikke har handlet efter deres
forretningsbetingelser.

Uddrag fra forretningsbetingelserne:
http://www.postdanmark.dk/postdanmark/om_post_danmark/forretningsbetingelser
/forrx3.htm#Erstatning%20PO

Erstatning
Hvis Post Danmark udleverer pakken til modtageren uden samtidig opkrævning
af beløbet, har afsenderen krav på, at Post Danmark betaler beløbet.
Når bortses fra reglerne om erstatning for manglende opkrævning af beløbet,
finder de erstatningsregler, der gælder for almindelige pakker, tilsvarende
anvendelse for pakker med postopkrævning. Reglerne er beskrevet i kapitel 4
i bekendtgørelse nr. 81 af 7. februar 1999 om Post Danmarks befordringspligt
og eneret m.v., der er optrykt som bilag 1 i denne folder.

Uddrag af bekendtgørelse nr. 81 af 7. februar 1999

Kapitel 4
Erstatning

§ 7. Post Danmark yder ikke erstatning i forbindelse med forsinkelse af
forsendelser omfattet af befordringspligten, jf. § 1 og § 2.
Stk. 2. Post Danmark er ansvarlig for bortkomst og beskadigelse af
forsendelser, der er omfattet af befordringspligten, i tiden fra modtagelsen
til udleveringen med de ændringer, der følger af stk. 3,
§ 8, § 9, § 11, § 12, § 13 og § 14.
Stk. 3. Post Danmark er dog fri for ansvar, hvis bortkomsten eller
beskadigelsen skyldes fejl eller forsømmelse fra den skadelidtes side,
forsendelsens beskaffenhed, manglende eller mangelfuld emballering eller
forhold, som Post Danmark ikke kunne undgå, og hvis følger virksomheden ikke
kunne afværge.

Jeg hæfter mig især ved stk. 3. PostDanmark kunne ikke undgå det, men har
udleveret pengene til sælger alligevel og som der rigtignok stod på
blanketten har de udleveret pengene til mig.

/Jochke

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-04-03 10:24

On Sat, 26 Apr 2003 11:00:55 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>Kort sagt: De påstår jeg skylder dem penge, da de har lavet en fejl, ved
>ikke at tjekke sælgers udfyldning af blanket og udlevere pengene til mig.

Det skal du bare tage helt roligt læg røret på hvis de ringer og
bliver de ved så anmeld dem for tlf Chikane

men mit bedste bud er at det går i sig selv - har prøvet noget lignene
med et video kamera jeg jøbte på af drag hvor de så glemte at få mig
til at skirve under på at de måtte hæve penge fra min konto eller jeg
skulle betale for det ( ? ) - de ringede nogen gangenu er det 8 år
siden til oktober ...

jeg har aldrig betalt en kleine

det var sådan en kæde der havde masser af penge - men som jeg læser
dit er du blevet snydt fra starten af så det skulle være ok moralsk og
ukompliceret juridisk !

anyhow :
Det er for dyrt at føre en sag i mod en der ikke har gjort noget
forkert !

Mv.
Bo M Mogensen
--
http://66.148.13.230/gallery/zoom/729.jpg

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 11:22

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message

> de ringede nogen gangenu er det 8 år
> siden til oktober ...

Har sådan noget en forældelses frist?

> jeg har aldrig betalt en kleine
Det er så meget heldigt for dig. :) Nu kender jeg ikke til din sag, men
ellers synes jeg det er lidt ondt.

> det var sådan en kæde der havde masser af penge

Så er det i orden. :D

> dit er du blevet snydt fra starten af så det skulle være ok moralsk

Det er det jeg mener.

> anyhow :
> Det er for dyrt at føre en sag i mod en der ikke har gjort noget
> forkert !

Det håber jeg også. Herregud, det er ca 3300 kroner det drejer sig om.

/Jochke

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-03 13:27

Jochke wrote:

> Det er så meget heldigt for dig. :) Nu kender jeg ikke til din sag, men
> ellers synes jeg det er lidt ondt.

Når Bo kan slippe afsted med den slags, skyldes det hans kroniske
pengesituation - du er ganske givet ikke interesseret i at havne i samme
situation.

> Det er det jeg mener.

Men eftersom du er i en juridisk gruppe og med et juridisk problem, er
det ikke så interessant, om du og en eller to andre mener, din handling
er ok. Du bør ikke ignorere henvendelsen fra Post Danmark.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 13:31

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Men eftersom du er i en juridisk gruppe og med et juridisk problem, er
> det ikke så interessant, om du og en eller to andre mener, din handling
> er ok. Du bør ikke ignorere henvendelsen fra Post Danmark.

Hvad har du så af foreslag?

/Jochke

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-03 17:33

Jochke wrote:

> Hvad har du så af foreslag?

Jeg er ikke jurist, men jeg ved af erfaring, at man ikke bør ignorere
trusler om inkasso. Peter G. C. har mere styr på det juridiske, læs hans
svar (news:Mtxqa.31688$y3.2620393@news010.worldonline.dk).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-04-03 18:29

On Sat, 26 Apr 2003 12:22:22 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> wrote in message

>Har sådan noget en forældelses frist?

>Det er så meget heldigt for dig. :) Nu kender jeg ikke til din sag, men
>ellers synes jeg det er lidt ondt.

ja ja men jeg ville sgu heller ikke ha gjort dte over for en lokal
foto handler der ellers var reel ...

>Så er det i orden. :D

netop derfor ... merlin har ingen skade af at forære mit et video
kamera :)

>Det er det jeg mener.

ja men som du kan se af de andre indlæg i tråden - så er der ikke
grund til andte ind at tage det roligt

>Det håber jeg også. Herregud, det er ca 3300 kroner det drejer sig om.

yeps og det koster minimum 3000 at føre en sag aflene så ... det som
man i.fæg min erfaring prøver er at de ringer og skriver en del gange
-.brevene kyler man ud og når der ringer så har man ikke tid til at
snakke med dem - har man nerver til det begynder man selv at læse op
fra en bog ... hvis man virker gak nok er det bøvlet værd !

har selv lige fået slået et lån på 10600 kr . 21 % i renter om året
om til et lån på ca. 5100 kr til 0 % i renter

men der viste jeg så også på forhånd hvordan et søgs måk ville falde
ud og jeg viste at de viste det !

så det var bare at vente !
enten på at de kom med den eller satte en på permanent stand by !

Mv.
Bo M Mogensen
--
http://66.148.13.230/gallery/zoom/729.jpg

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 18:44

Bo M Mogensen wrote:

> ja men som du kan se af de andre indlæg i tråden - så er der ikke
> grund til andte ind at tage det roligt

Ahh jeg synes nu meningerne er meget spredt.

> yeps og det koster minimum 3000 at føre en sag aflene så ...

Men det koster dem ikke noget at smide mig i inkasso?

/Jochke

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-04-03 20:17

On Sat, 26 Apr 2003 19:44:23 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>Ahh jeg synes nu meningerne er meget spredt.

>Men det koster dem ikke noget at smide mig i inkasso?

jow for helved det kan kun gøres på en måde ..... det er via kgs
fogede alt det andet med derres beruer de har ikke noget at gøre på
din bopæl de er intet værd med mindre DEN der for hendvendelsen synes
at det virker skræmene og det er det sgu ikke !
trust me jeg har haft den åndene ned af nakken siden jeg var 13 nu er
jeg 37 .... men KGS fogede det er alvor men det koster dem som jeg
skrev også en del penge at slæbe dem igenem en retsag endvider kan du
ikke have nogen udgifter på den ud over du måske skal betale nogen
penge tilbage som du egentligt har krav på så .....

Mv.
Bo M Mogensen
--
http://66.148.13.230/gallery/zoom/729.jpg

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 20:19

Bo M Mogensen wrote:
> On Sat, 26 Apr 2003 19:44:23 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

> jow for helved det kan kun gøres på en måde ..... det er via kgs
> fogede

kgs foged? Hvad er det?

> skrev også en del penge at slæbe dem igenem en retsag endvider kan du
> ikke have nogen udgifter på den ud over du måske skal betale nogen
> penge tilbage som du egentligt har krav på så .....

Betale sagsomkostninger?

/Jochke

Fra : Andy

Dato : 27-04-03 06:31

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud og jeg viste at de viste det !
>
> så det var bare at vente !
> enten på at de kom med den eller satte en på permanent stand by !

Så du køber på kredit eller optager med den bagtanke at du vil undgå at
betale... Og så praler du også af at du ikke er til at stole på!

Andy

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 27-04-03 07:38

On Sun, 27 Apr 2003 07:31:26 +0200, "Andy" <aaa_2500X@hotmail.com>
wrote:

>Så du køber på kredit eller optager med den bagtanke at du vil undgå at
>betale... Og så praler du også af at du ikke er til at stole på!

it s just business - not perosnal !!!!
Der er ikke nogen der er mere korekte ind andre - de lever af at tjene
penge på mig - jeg tjener penge på at tjene penge på dem !!!!
Den der gør det bedst - har den største fortjenste !
sådan fungere det nu en gang i alt hvad der har med handel at gøre !

kunne man så sige man levede i et samfund der primært stillede imod at
tjen individets interesse så var sagen selvføligt moralsk i et andet
lyd - men hvad lære man ( ? ) skolen man bliver til herres pris
tvunget til at have sløjd sang osv.
man sætter folk til at lave de mest absurde aktiveringer fordi - det
er livskvalitet at foretage sig noget er der nogen der er blevet enige
om selv om der bevisligt ikke er arbejde nok.
og når man så enten lukker sin dør til det der gerne skulle være ens
hjem - ja så må wildt fremmed mennesker banke på ens dør - love er
fyldt med huller så de sgu også kan vade ind i ens hjem - med mindre
man vil resikere at blive sat på porten .
en vedtægt garentere en nogen retigheder som en anden vedtægt siger
man ikke har ....moral ? rend mig i røwen .....!
som menneske er man jaget fra man bliver født til man går i sin grav ,
det enste man kan gøre er at lære at bide igen - men vinde helt
aldrig!

Mv.
Bo M Mogensen
--
http://66.148.13.230/gallery/zoom/729.jpg

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-04-03 10:40

Jochke wrote:

> [...]
>
> Efter at have kigget forretningsbetingelserne igennem, er jeg af den
> opfattelse at PostDanmark ikke har handlet efter deres

Jeg vil i bedste fald sige, at du har en god sag, specielt siden de
ringer til dig..

Praksis er ellers, at hvis en indbetaling ikke honoreres, fx pga af
manglende dækning for en check, får man 48 timer til at bringe det
iorden, ellers er det politianmeldelse for bedrageri.

Et par af mine kunder har afprøvet det.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 11:23

> Tak for svarene indtil videre.

Glemte lige.
De truede med at overdrage sagen til inkasso. Det kan de vel ikke bare?

/Jochke

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-04-03 20:31

Scripsit "Jochke" <ask@me.com>

> De truede med at overdrage sagen til inkasso. Det kan de vel ikke bare?

Selvfølgelig kan de de. "Inkasso" betyder hverken mere eller mindre
end at de får en ekstern konsulent til at skrive og ringe til dig
fremover i stedet for selv at gøre det.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-04-03 20:44

On 26 Apr 2003 21:31:24 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Scripsit "Jochke" <ask@me.com>

>Selvfølgelig kan de de. "Inkasso" betyder hverken mere eller mindre
>end at de får en ekstern konsulent til at skrive og ringe til dig
>fremover i stedet for selv at gøre det.

netop og det sker der ikke en skid ved med mindre de vil føre det
igenem kgs. fogede og som tingen står som jeg ser det så kan du ikke
komme til at hænge på udgifter til retsag der i dette tilfælled
overtsiger udgiften på varen eller tilgodehavene - hvilket vil sige så
skal det være pricipelt .....og det er et tyndt grundlag at køre den
på at man har dummet sig + du har ret gode chanser for at vinde !

Mv.
Bo M Mogensen
--
http://66.148.13.230/gallery/zoom/729.jpg

Fra : bem

Dato : 26-04-03 20:59

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> skal det være pricipelt .....og det er et tyndt grundlag at køre den
> på at man har dummet sig + du har ret gode chanser for at vinde !

Lad nu være med at blive ved med at udtale dig mod bedre vidende. Hvis
Postvæsenet har et berettiget krav, så er der kun én til at betale alle
inkassoomkostningerne. Gæt selv hvem det er....

/Bo

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 27-04-03 07:00

On Sat, 26 Apr 2003 21:58:50 +0200, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Lad nu være med at blive ved med at udtale dig mod bedre vidende.

erfaring konta bedre videne - jeg ved sgu ikke hvad der bedst ?
det som man har erfaret virker i praksis eller det man ved men ikke
har erfaret ??? - det går well hænd ir etning af en livssyns debat ?

> Hvis
>Postvæsenet har et berettiget krav, så er der kun én til at betale alle
>inkassoomkostningerne. Gæt selv hvem det er....

ja det er sandeligt et godt spørgsmål hvi snogen sender mig nogen
penge til mig i mit navn så vil jeg jo nok mene at jeg må være
ophavsmanden til beløbet og skulle det ikke være tilfældet - ja så
skal der en usdævanelig go forklaring til for at tvilen ikke kommer
en til gode !

MvH
Bo MM

--
http://66.148.13.230/gallery/zoom/729.jpg

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-03 21:06

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> skal det være pricipelt .....og det er et tyndt grundlag at køre den
> på at man har dummet sig + du har ret gode chanser for at vinde !

Jochke, vær opmærksom på, at Bos indlæg ikke er juridiske. Hans råd er
deciderede dårlige, medmindre du ikke ejer noget som fogeden kan hente.
Desuden kan du sagtens komme til at hænge på udgifter til en retssag,
selvom de overstiger udgiften på varen. Og du har ikke gode chancer for
at vinde. Hvis du ikke reagerer på situationen, er det blot et
spørgsmål, om du skal tabe en sag til sælgeren eller til Post Danmark.

Jeg håber, du følger rådene i Peter G. C.'s indlæg fremfor Bos råd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jochke

Dato : 26-04-03 23:00

> [...]
> spørgsmål, om du skal tabe en sag til sælgeren eller til Post Danmark.
>
> Jeg håber, du følger rådene i Peter G. C.'s indlæg fremfor Bos råd.

Det er jeg klar over.

Vil du ikke lige være sød at læse det jeg har svaret på Peter G. C.
news:b8egpq$2j6t$1@news.cybercity.dk da PostDK har lavet lidt om på
situationen.

/Jochke

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-03 23:18

Jochke wrote:

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
>
> Vil du ikke lige være sød at læse det jeg har svaret på Peter G. C.
> [...]

Jeg er som tidligere nævnt ikke jurist, men måske Peter eller en anden
vil svare. Jeg kan dog sige så meget, at du kan ikke forhandle et afslag
i prisen med Post Danmark.

Personligt ville jeg nok blot betale pengene til Post Danmark og så tage
kampen op med sælger (omend jeg tvivler på, at den ville bære frugt).
Som en alternativ løsning kan du kontakte Post Danmark per brev med en
forklaring på situationen og en henvisning til de betingelser, du
tidligere har citeret, og så høre, om de stadig mener, du skal betale
pengene til dem. Under alle omstændigheder befinder du dig i en uholdbar
situation, idet du har både pengene og PDA'en.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 27-04-03 07:19

On Sat, 26 Apr 2003 22:06:06 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Jochke, vær opmærksom på, at Bos indlæg ikke er juridiske.

Det er korekt !

>Hans råd er
>deciderede dårlige, medmindre du ikke ejer noget som fogeden kan hente.

ja det er rigtigt man skal for guds skyld aldrig have noget der står
registreret i sit eget navn !!!!

> [...]
>at vinde. Hvis du ikke reagerer på situationen, er det blot et
>spørgsmål, om du skal tabe en sag til sælgeren eller til Post Danmark.

ja måske ....men en ting er terori nogen andet er praksis primært er
det stategi er det post Danmark der stiller kravet så er det min klare
ovebevisning så skal man finde en ordning - fordi de har pengene til
at køre det principielt - hvor den anden plat ugle næppe vil gøre det
personeligt har jeg ikke været ude for det fra kupon hæfter og andre
små fisk .

>Jeg håber, du følger rådene i Peter G. C.'s indlæg fremfor Bos råd.

ja dte må jeg nok give dig ret i - det kommer selvfølig helt og
aleldes an på Jochke s privat situasion - hvad han ejer ( på parpir )
og indtægt - samt evner som hostler ...mht. hostler der er jeg prof på
samme måde som folk der kan leve af at spiller poker / billiard etc.
og det kræver MANGE års erfaring at blive go til det ... og man skal
have nerverne / evnerne til at spille - for at vinde !

det sidste er noget man skal gøre op med sig selv hvem man er og om
man tør tage oprfordringen op og har klarsynet til at se kosikvenserne
af det før de kommer !

mennu gik indlæget også på jura kontra morale - hvor jeg tog
udgansgpunkt i det sidste - da det selvføligt er en ovevejelse jeg har
taget under betragtning mange gange og handlet efter hænd af vejen .

f.eks selv nogen 21 % i rente udlåns firmaer er jeg reelt over for
hvis de har en go kunde politik .
jeg har aldrig tøret en mindre foretning - med en venlig indehaver
osv.
aldrig venner eller privat personer der har udvist mig tillid
bare regninger - regninger ved bog handler pg plade handler .

Mv.
Bo M Mogensen

--
http://66.148.13.230/gallery/zoom/729.jpg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-03 13:36

Jochke skrev:

>Kort sagt: De påstår jeg skylder dem penge, da de har lavet en fejl, ved
>ikke at tjekke sælgers udfyldning af blanket og udlevere pengene til mig.

Jeg tør ikke kloge i hvordan du står, men jeg har et par konkrete
bemærkninger til de citerede betingelser.

>Erstatning
>Hvis Post Danmark udleverer pakken til modtageren uden samtidig opkrævning
>af beløbet, har afsenderen krav på, at Post Danmark betaler beløbet.

Det der angår slet ikke dig. Der står blot at PD skal udrede
beløbet til sælger hvis de klokker i det. De vil naturligvis
bagefter opkræve beløbet hos den skyldige.

Jeg vil *tro* at du kan hænge på beløbet fordi du jo hævede
pengene i ond tro. Aftaleloven har en paragraf der måske er
aktuel:

§ 32.   Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved
   fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået
   et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved
   erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er
   afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en
   fejltagelse.

Forsinkelse, bortkomst og beskadigelse er irrelevant.

--
Bertel

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 00:52

Endnu engang tak for alle de saglige og mindre saglige kommentare.

I øjeblikket hælder jeg til at betale de 2 girokort til PostDK og så bare
lade forbrydelse betale sig. :(

Jeg har som et sidste forsøg skrevet til en Ret og Råd advokat, fra deres
hjemmeside, og få et professionelt råd.

/Jochke

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 11:37

> Jeg har som et sidste forsøg skrevet til en Ret og Råd advokat, fra deres
> hjemmeside, og få et professionelt råd.

Det gik sku stærk. :) Her er deres svar:

Kære Johnny Kejs,

Jeg går ud fra at pc´en virker og at det eneste der mangler er
garantibeviset. Det forhold at du endnu ikke har fået det tyder på at pc
måske er ældre end beskrevet i udbudsmaterialet.

Jeg ville reklamere skriftligt overfor sælger over det manglende
garantibevis og meddele at du tilbageholder købesummen til du har modtaget
det. Send en kopi til postDK med besked om at du betaler dem når sælger har
opfyldt sine forpligtelser, og at de har genudbetalt pengene til sælger uden
at du er blevet orienteret om sagen og har haft mulighed for at reklamere
inden.

med venlig hilsen

Elisabeth Eriksen

Tror jeg skriver et fint lille brev. Elisabeths svar synes jeg umiddelbart
lyder okay.

/Jochke

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 16:37

> Det gik sku stærk. :) Her er deres svar:

Jeg tror at jeg i denne sag er omfattet af købelovens §42 og 48. Hvad tror
I?

Om mangler ved salgsgenstanden
[...]
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses
tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens
forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve
skadeserstatning.
§ 48. Sker salg ved auktion, kan køberen ikke påberåbe sig, at genstanden
lider af nogen mangel, medmindre genstanden ikke svarer til den betegnelse,
under hvilken den er solgt, eller sælgeren har handlet svigagtigt. Hvad her
er foreskrevet, gælder dog ikke, når en handlende sælger sine varer ved
auktion.

/Jochke

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 16:50

In news:b8jhrq$1j9i$1@news.cybercity.dk,
Jochke <ask@me.com> typed:

[klip]

> Jeg tror at jeg i denne sag er omfattet af købelovens §42 og 48. Hvad
> tror I?

Samme som dig Men den er nok ikke omfattet af § 48 - vent i hvert fald
med at bringe den på bane! Jeg ved ikke lige, hvordan købet helt præcist er
forløbet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 17:04

> Samme som dig Men den er nok ikke omfattet af § 48 - vent i hvert fald

Jeg blev henvist til § 48 af advokaten og da den jo rigtignok er købt på en
aktion(QXL) må den vel også gælde.
Men hvordan forstår I den sidste sætning i § 48? Jeg synes den er helt
malplaceret. Ophæver den ikke lige hvad der står tidligere i paragraffen?

/Jochke

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 16:35

In news:b8j08h$uhu$1@news.cybercity.dk,
Jochke <ask@me.com> typed:

[klip]

> Tror jeg skriver et fint lille brev. Elisabeths svar synes jeg
> umiddelbart lyder okay.

Ja, det svarer jo til det, der er foreslået i dette forum.

Husk at skrive til sælger, hvad du kræver og hvad der sker, hvis han ikke
gør som du kræver.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 17:04

> Husk at skrive til sælger, hvad du kræver og hvad der sker, hvis han ikke
> gør som du kræver.

Øhh hvad foreslår du jeg skal skrive der sker? Hvis ikke pengene er betalt
inden 7 dage (hvis jeg kan kræve det) overført til kontonr.: xxxxxx eller
fremsendt pr check (hvis jeg kan kræve en bestemt betalingsform) har jeg en
meget stor og stærk ven? :D

/Jochke

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 18:22

> [...]
> fremsendt pr check (hvis jeg kan kræve en bestemt betalingsform) har jeg

Nåe advokaten siger jeg kun kan kræve garantibeviset udleveret. Så må jeg
glemme afslag i prisen.

Men så kræver jeg da bare det. :)

/Jochke

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 18:53

In news:b8jnv2$1r5l$1@news.cybercity.dk,
Jochke <ask@me.com> typed:

[klip]

> Men så kræver jeg da bare det. :)

Ja, og skriv, at hvis det ikke kommer ophæver du aftalen og kræver alle
pengene retur.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 17:22

"Jochke" <ask@me.com> wrote in message

> Tror jeg skriver et fint lille brev. Elisabeths svar synes jeg umiddelbart
> lyder okay.

Her er hvad jeg har strikket sammen til PostDK:

Vedr. Efterlysning af postopkrævningsbeløb

Efter telefonisk samtale er jeg gjort bekendt med at I har genudbetalt
beløbet til, Per Biiip, Biiiip, 6000 Kolding uden at jeg er blevet gjort
bekendt med sagen og derfor har haft mulighed for at reklamere inden.

Derved vil jeg gøre opmærksom på at jeg betaler når sælger har opfyldt sine
forpligtelser i sagen.

Vedlagt er en kopi af brevet til Per Biiiip.

Hvad synes I?
Er i gang med udforme et brev til Per. Lægger det op senere.

/Jochke

Fra : bem

Dato : 28-04-03 18:07

Jochke wrote:

> Hvad synes I?
> Er i gang med udforme et brev til Per. Lægger det op senere.
>
> /Jochke

Du kan lige så godt med det samme fortælle Post Danmark at du handler efter
råd fra advokat dit og dat.

/Bo

Fra : Jochke

Dato : 28-04-03 18:28

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message

> Du kan lige så godt med det samme fortælle Post Danmark at du handler
efter
> råd fra advokat dit og dat.

Du siger noget. :) Har så har lige ændret sidste afsnit:

Efter råd fra advokat vil jeg derved gøre opmærksom på, at jeg betaler, når