/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Sonofon og 14 dages opsigelse på billigzon~
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 24-04-03 22:05

Hej NG´er (X-postet i 2 grupper, håber ikke nogle bliver sure)...

Nu fandt jeg det ledte efter... Jeg startede for nogen tid siden en tråd med
noget lignende "Sonofon snyder kunderne (mig)" og der var nogle i
dk.teknik.telefoni.mobil-gruppen, der efterspurgte hvor jeg læste det med 14
dages opsigelse jvf. mine beskyldninger om at Sonofon snød mig (omhandlende
opsigelse af billig-zone abb.)...

Nu har jeg fundet det!

Imidlertid kan jeg se at Sonofon modsiger sig selv og derfor har jeg også
X-postet til jura-gruppen (som jeg efterhånden er blevet ret glad for) for
også lige at høre hvad eksperterne mener.

De fleste i mobil-gruppen mente at der var 3 måneders uopsigelighed og det
er også korrekt, jvf. www.sonofon.dk/index.asp - og klik på "Privat",
"Produkter", "Tillægsprodukter", "Billig-zone", allernederst... Så
umiddelbart skulle man tro at jeg havde tabt kampen, og jeg har nu fået svar
på min skriftlige klage til Sonofon, hvori jeg redegør for at jeg ikke
betaler min regning, fordi jeg har opsigt billigzone-abb. indenfor de
omtalte 14 dage. Sonofons kundeservice henviser til (citat): " Men vil
samtidig pointere at det står i aftalevilkårene hvilken form for abonnement
du binder dig til og hvad det indebærer. SONOFON gør derfor kunder
opmærksomme på hvad et abonnement indeholder inden man tegner det".
Ovenstående er bullshit, som jeg læser det. Deres kundeservice har nemlig
ikke redegjort for efterfølgende 2 årsager, fundet i deres brochure, hhv.
deres "generelle betingelser", som jeg har underskrevet og indgået aftale på
baggrund af.

- Men klikker man derimod på "Se brochure om Billig-zone (PDF)-fil", læser
man nu nedenunder hvor der står "Adressen hvor Billig-zone ønskes" står
følgende: "Ønsker du ikke at beholde din Billig-zone, bedes du give SONOFON
skriftlig besked senest 14 dage fra datoen på denne kupon." osv... Og det
var den brochure jeg modtog med posten få dage efter købet af ny telefon og
indsendte til Sonofon med påskriften "Opsigelse", "jeg ønsker IKKE
billigzone" osv. osv... skrevet over det hele

Og så kan det være at der endnu ikke er nogen der er overbevist, men jeg har
ihvertfald overbevist mig selv om jeg har ret i at Sonofon snyder mig med at
rende rundt at påstå at der er 3 måneders uopsigelighed.

Derfor kommer følgende argument, der også taler for min sag: I min
kontrakt/indgåelse af aftalen for køb af ny t68i-telefon med tilhørende
variant-abonnement har jeg underskrevet at "denne bestilling er indgået i
henhold til nedenstående vilkår" + kigger man under betingelserne skriver
Sonofon så i kode-sprog: "Generelle betingelser: 0,3 - takstoversigt: 0,6 -
Dækningskort: 0,4 og særlige aftale-vilkår: VAR200"! "koderne" refererer til
versions-numrene, såvidt jeg kan gætte mig til.

Så slår jeg op i min folder for Sonofon - generelle betingelser (version V03
står der på forsiden) og læser på side 7 om "SONOFON Almindelige
forretningsbetingelser" bl.a.: (afsnit 2: Aftale om levering af
teletjenester fra SONOFON) "Kundens aftale med Sonofon om den enkelte
teletjeneste indgås efter SONOFONs valg:
- ved at KUNDEN (står med stort, ikke mig der er irriterende -
underskriver bla.bla.bla.
- ved at SONOFON sender eller udleverer aftalen til KUNDEN senest samtidig
med iværksættelsen af, at teletjenesten stilles til rådighed. KUNDEN kan i
dette tilfælde fortryde aftalen indtil 14 dage efter at have modtaget
aftalen ved skriftligt at orientere SONOFON herom".!

Og det var netop det jeg gjorde! Af ovenstående 2 årsager, mener således at
Sonofon "snyder" kunderne, så nu vil jeg igang med at sende en klage til
Sonofons regningsklagenævn


Og hvem er så det, der siger at det ikke kan betale sig at læse
betingelserne igennem? Endsige at brokke sig? !

Om det således er noget med købeloven eller en anden lov, mht. de 14 dages
fortrydelsesret betyder ikke så meget når de står i Sonofons egne generelle
betingelser

Nu tilbage stiller jeg så bare mig selv spørgsmålet om jeg evt. har overset
noget (tror jeg ikke) eller om ikke Sonofon har alt for mange betingelser og
et alt for rodet system, der er så rodet at de ikke engang selv kan finde ud
af hvad kundernes rettigheder er mht. opsigelse

Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent og glæder mig til at læse jeres
kommentarer...


mvh.
Martin Jørgensen.



 
 
Diablo :\) (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Diablo :\)


Dato : 24-04-03 22:21

Flot du kæmper så meget for sagen, andet kan jeg ikke sige.. Er hverken mega
mobil-nørd eller en jura-tosse som min søster, men må sgu indrømme at det er
godt kæmpet ;)

Også flot kæmpet af jura-tosserne, måske er de alligevel ikke så tossede ;)

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ea85183$0$31997$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG´er (X-postet i 2 grupper, håber ikke nogle bliver sure)...
>
> Nu fandt jeg det ledte efter... Jeg startede for nogen tid siden en tråd
med
> noget lignende "Sonofon snyder kunderne (mig)" og der var nogle i
> dk.teknik.telefoni.mobil-gruppen, der efterspurgte hvor jeg læste det med
14
> dages opsigelse jvf. mine beskyldninger om at Sonofon snød mig
(omhandlende
> opsigelse af billig-zone abb.)...
>
> Nu har jeg fundet det!
>
> Imidlertid kan jeg se at Sonofon modsiger sig selv og derfor har jeg også
> X-postet til jura-gruppen (som jeg efterhånden er blevet ret glad for) for
> også lige at høre hvad eksperterne mener.
>
> De fleste i mobil-gruppen mente at der var 3 måneders uopsigelighed og det
> er også korrekt, jvf. www.sonofon.dk/index.asp - og klik på "Privat",
> "Produkter", "Tillægsprodukter", "Billig-zone", allernederst... Så
> umiddelbart skulle man tro at jeg havde tabt kampen, og jeg har nu fået
svar
> på min skriftlige klage til Sonofon, hvori jeg redegør for at jeg ikke
> betaler min regning, fordi jeg har opsigt billigzone-abb. indenfor de
> omtalte 14 dage. Sonofons kundeservice henviser til (citat): " Men vil
> samtidig pointere at det står i aftalevilkårene hvilken form for
abonnement
> du binder dig til og hvad det indebærer. SONOFON gør derfor kunder
> opmærksomme på hvad et abonnement indeholder inden man tegner det".
> Ovenstående er bullshit, som jeg læser det. Deres kundeservice har nemlig
> ikke redegjort for efterfølgende 2 årsager, fundet i deres brochure, hhv.
> deres "generelle betingelser", som jeg har underskrevet og indgået aftale

> baggrund af.
>
> - Men klikker man derimod på "Se brochure om Billig-zone (PDF)-fil", læser
> man nu nedenunder hvor der står "Adressen hvor Billig-zone ønskes" står
> følgende: "Ønsker du ikke at beholde din Billig-zone, bedes du give
SONOFON
> skriftlig besked senest 14 dage fra datoen på denne kupon." osv... Og det
> var den brochure jeg modtog med posten få dage efter købet af ny telefon
og
> indsendte til Sonofon med påskriften "Opsigelse", "jeg ønsker IKKE
> billigzone" osv. osv... skrevet over det hele
>
> Og så kan det være at der endnu ikke er nogen der er overbevist, men jeg
har
> ihvertfald overbevist mig selv om jeg har ret i at Sonofon snyder mig med
at
> rende rundt at påstå at der er 3 måneders uopsigelighed.
>
> Derfor kommer følgende argument, der også taler for min sag: I min
> kontrakt/indgåelse af aftalen for køb af ny t68i-telefon med tilhørende
> variant-abonnement har jeg underskrevet at "denne bestilling er indgået i
> henhold til nedenstående vilkår" + kigger man under betingelserne skriver
> Sonofon så i kode-sprog: "Generelle betingelser: 0,3 - takstoversigt:
0,6 -
> Dækningskort: 0,4 og særlige aftale-vilkår: VAR200"! "koderne" refererer
til
> versions-numrene, såvidt jeg kan gætte mig til.
>
> Så slår jeg op i min folder for Sonofon - generelle betingelser (version
V03
> står der på forsiden) og læser på side 7 om "SONOFON Almindelige
> forretningsbetingelser" bl.a.: (afsnit 2: Aftale om levering af
> teletjenester fra SONOFON) "Kundens aftale med Sonofon om den enkelte
> teletjeneste indgås efter SONOFONs valg:
> - ved at KUNDEN (står med stort, ikke mig der er irriterende -
> underskriver bla.bla.bla.
> - ved at SONOFON sender eller udleverer aftalen til KUNDEN senest samtidig
> med iværksættelsen af, at teletjenesten stilles til rådighed. KUNDEN kan i
> dette tilfælde fortryde aftalen indtil 14 dage efter at have modtaget
> aftalen ved skriftligt at orientere SONOFON herom".!
>
> Og det var netop det jeg gjorde! Af ovenstående 2 årsager, mener således
at
> Sonofon "snyder" kunderne, så nu vil jeg igang med at sende en klage til
> Sonofons regningsklagenævn
>
>
> Og hvem er så det, der siger at det ikke kan betale sig at læse
> betingelserne igennem? Endsige at brokke sig? !
>
> Om det således er noget med købeloven eller en anden lov, mht. de 14 dages
> fortrydelsesret betyder ikke så meget når de står i Sonofons egne
generelle
> betingelser
>
> Nu tilbage stiller jeg så bare mig selv spørgsmålet om jeg evt. har
overset
> noget (tror jeg ikke) eller om ikke Sonofon har alt for mange betingelser
og
> et alt for rodet system, der er så rodet at de ikke engang selv kan finde
ud
> af hvad kundernes rettigheder er mht. opsigelse
>
> Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent og glæder mig til at læse jeres
> kommentarer...
>
>
> mvh.
> Martin Jørgensen.
>
>



Martin Jorgensen (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 24-04-03 22:52


"Diablo :)" <ingen@ingen.dk> wrote in message
news:b89kd5$ea5$1@sunsite.dk...
> Flot du kæmper så meget for sagen, andet kan jeg ikke sige.. Er hverken
mega
> mobil-nørd eller en jura-tosse som min søster, men må sgu indrømme at det
er
> godt kæmpet ;)
>
> Også flot kæmpet af jura-tosserne, måske er de alligevel ikke så tossede
;)

Taak, for de rosende ord ! I denne sag vedr. Sonofon har jeg nu ikke fået
hjælp fra jura-gruppen

Jeg gør det af ren interesse og fordi jeg har fundet ud af at de der store
"røvhuls"-selskaber snyder folk mere end man går rundt og tror og at de
udnytter det at almindelige mennesker ikke læser betingelserne igennem (ikke
fordi jeg selv gør det, når jeg står der i forretningen, men du ved...
Bagefter skal jeg nok råbe højt, hvis jeg
opdager at de snyder)

Jeg har før haft stor held med at brokke mig til forskellige selskaber. Prøv
læs mine indlæg i jura-gruppen

Jeg syntes sgu´ egentligt det er meget sjovt lige for tiden at lege
"skabs"-jurist og tage lidt pis på de store selskaber (er selv stud. ing.).
Det er naturligvis ikke pga. økonomien jeg brokker mig. Det er interessen
der driver værket Det er en ren underskudsforretning at bruge tid på at
brokke mig, men på det personlige plan nyder jeg godt af at "vinde" over
"røvhullerne"

Om kort tid tager jeg et nyt emne op i jura-gruppen om afslag på økonomisk
støtte vedr. samkvem ifb. med besøg af min datter, men det er en helt anden
sag og egentligt OT i denne gruppe, - så jeg må hellere stoppe nu Men
det var ifb. med ansøgninger og indblanding i det sociale system at jeg
begyndte at interessere mig for at nærlæse kontrakter og læse love og egne
rettigheder osv. Kan kun opfordre andre til at brokke sig alt det, i har
lyst til, til de store "røvhuls"-selskaber (ikke specielt ment sådan imod
Sonofon).


mvh.
Martin Jørgensen.




Anders Hougaard (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Anders Hougaard


Dato : 24-04-03 22:47

Martin Jorgensen skrev:

>
> Nu fandt jeg det ledte efter... Jeg startede for nogen tid siden en tråd
med
> noget lignende "Sonofon snyder kunderne (mig)" og der var nogle i
> dk.teknik.telefoni.mobil-gruppen, der efterspurgte hvor jeg læste det med
14
> dages opsigelse jvf. mine beskyldninger om at Sonofon snød mig
(omhandlende
> opsigelse af billig-zone abb.)...

Hej igen - jeg skrev også lidt i den første tråd. Fedt at du har set nærmere
på sagen :)

>
> - Men klikker man derimod på "Se brochure om Billig-zone (PDF)-fil", læser
> man nu nedenunder hvor der står "Adressen hvor Billig-zone ønskes" står
> følgende: "Ønsker du ikke at beholde din Billig-zone, bedes du give
SONOFON
> skriftlig besked senest 14 dage fra datoen på denne kupon." osv... Og det
> var den brochure jeg modtog med posten få dage efter købet af ny telefon
og
> indsendte til Sonofon med påskriften "Opsigelse", "jeg ønsker IKKE
> billigzone" osv. osv... skrevet over det hele

Jeg tror, Sonofon har skudt sig selv i foden ved at sende denne brochure ud.
Dette må være en standard-brochure, der udleveres, når en kunde vælger at
oprette en Billigzone. I tilfældet, hvor du får Billigzonen med i
forbindelse med oprettelse af abonnementet og køb af en telefon og hvor du
får en rabat, tror jeg ikke det er meningen fra Sonofons side, at det skal
være muligt at fortryde købet af dette tillægsprodukt.
Det er det imidlertid, hvis en kunde der har et abonnement i forvejen
pludselig får lyst til at prøve Billigzonen. MEN - når Sonofon sender den
brochure til dig, er du i din gode ret, ja nærmest forpligtet til at rette
dig efter, hvad der står i den. Du kan altså kun gå ud fra, at du har 14
dages fortrydelsesret, og Sonofon kan ikke nægte dig dette, når de har sendt
dig en brochure med den ordlyd. I øvrigt har du jo ikke fået det modsatte at
vide: at reglen om fortrydelsesret ikke skulle gælde i denne forbindelse.
Således kan du blot henvise til brochuren og kræve Billigzonen annulleret.

>
> Så slår jeg op i min folder for Sonofon - generelle betingelser (version
V03
> står der på forsiden) og læser på side 7 om "SONOFON Almindelige
> forretningsbetingelser" bl.a.: (afsnit 2: Aftale om levering af
> teletjenester fra SONOFON) "Kundens aftale med Sonofon om den enkelte
> teletjeneste indgås efter SONOFONs valg:
> - ved at KUNDEN (står med stort, ikke mig der er irriterende -
> underskriver bla.bla.bla.
> - ved at SONOFON sender eller udleverer aftalen til KUNDEN senest samtidig
> med iværksættelsen af, at teletjenesten stilles til rådighed. KUNDEN kan i
> dette tilfælde fortryde aftalen indtil 14 dage efter at have modtaget
> aftalen ved skriftligt at orientere SONOFON herom".!

Den tror jeg ikke, du kan bruge til så meget. Der står blot at du i et
særligt tilfælde har 14 dages fortrydelsesret, netop i det tilfælde, hvor
Sonofon handler direkte med dig, i stedet for gennem en forhandler - typisk
ved at sende dig en kontrakt, som du udfylder og returnerer. Her gælder
reglen om 14 dages fortrydelsesret iht. købeloven, da der er tale om et
fjernkøb. Dette gælder ikke, når du tegner abonnementet i en butik. Jeg har
hørt, at Sonofon yder 10 dages fortrydelsesret ved køb i butikker, men det
er ikke noget man har krav på.
Desuden gælder denne fortrydelsesret formentlig hele aftalen = hele
abonnementet inkl. eventuelle tillægsprodukter. Spørgsmålet er, hvad der
menes med "teletjeneste".

>
> Og det var netop det jeg gjorde! Af ovenstående 2 årsager, mener således
at
> Sonofon "snyder" kunderne, så nu vil jeg igang med at sende en klage til
> Sonofons regningsklagenævn
>

Hvad stod der forresten i det brev, du fik retur fra dem?

>
> Nu tilbage stiller jeg så bare mig selv spørgsmålet om jeg evt. har
overset
> noget (tror jeg ikke) eller om ikke Sonofon har alt for mange betingelser
og
> et alt for rodet system, der er så rodet at de ikke engang selv kan finde
ud
> af hvad kundernes rettigheder er mht. opsigelse

Summa summarum er, at du har krav på at annullere Billigzonen iht. den
brochure, du har modtaget. Det kunne tyde på, at reglerne vedr. opsigelse af
produktet/køb af produktet sammen med et abonnement og en telefon ikke er
konsistente. Men det er i dette tilfælde kun i din favør :)


Mvh

Anders



Martin Jorgensen (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 24-04-03 23:30


"Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej.mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3ea85b61$0$7638$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Martin Jorgensen skrev:
>
-SNIP-
> > dages opsigelse jvf. mine beskyldninger om at Sonofon snød mig
> (omhandlende
> > opsigelse af billig-zone abb.)...
>
> Hej igen - jeg skrev også lidt i den første tråd. Fedt at du har set
nærmere
> på sagen :)

Tak Nu havde jeg jo fremsat de beskyldninger der, så det forpligtede
ligesom til at jeg også fandt kilden / kilderne, der underbygger min kritik


> > - Men klikker man derimod på "Se brochure om Billig-zone (PDF)-fil",
læser
> > man nu nedenunder hvor der står "Adressen hvor Billig-zone ønskes" står
> > følgende: "Ønsker du ikke at beholde din Billig-zone, bedes du give
> SONOFON
> > skriftlig besked senest 14 dage fra datoen på denne kupon." osv... Og
det
> > var den brochure jeg modtog med posten få dage efter købet af ny telefon
> og
> > indsendte til Sonofon med påskriften "Opsigelse", "jeg ønsker IKKE
> > billigzone" osv. osv... skrevet over det hele
>
> Jeg tror, Sonofon har skudt sig selv i foden ved at sende denne brochure
ud.

Ja. LOL... De har ikke styr på alle deres aftalevilkår, haha... Den ene
modsiger den anden

> Dette må være en standard-brochure, der udleveres, når en kunde vælger at
> oprette en Billigzone. I tilfældet, hvor du får Billigzonen med i
> forbindelse med oprettelse af abonnementet og køb af en telefon og hvor du
> får en rabat, tror jeg ikke det er meningen fra Sonofons side, at det skal
> være muligt at fortryde købet af dette tillægsprodukt.

Det tror jeg faktisk heller ikke, nu hvor de sådan insisterer på at fortælle
mig at jeg har bundet mig i 3 måneder... Ikke desto mindre havde jeg aldrig
hørt om den 3-måneders regel før i begyndte at fortælle mig om den i
mobil-telefoni-gruppen. Det undrede jeg mig naturligvis over og ledte
desperat efter 14-dages reglen, men kunne umiddelbart ikke finde den, før i
dag.


> Det er det imidlertid, hvis en kunde der har et abonnement i forvejen
> pludselig får lyst til at prøve Billigzonen. MEN - når Sonofon sender den
> brochure til dig, er du i din gode ret, ja nærmest forpligtet til at rette
> dig efter, hvad der står i den. Du kan altså kun gå ud fra, at du har 14

Det vil jeg helt klart også mene
haha.

> dages fortrydelsesret, og Sonofon kan ikke nægte dig dette, når de har
sendt
> dig en brochure med den ordlyd. I øvrigt har du jo ikke fået det modsatte
at
> vide: at reglen om fortrydelsesret ikke skulle gælde i denne forbindelse.

Netop og jeg har ikke underskrevet nogle vilkår vedr. special-regler for
billigzone og 3 måneders uopsigelighed. Tag dernæst at lægge det til at 2
kundeservice-medarbejdere har accepteret og godkendt mine synspunkter
(mundtligt).

> Således kan du blot henvise til brochuren og kræve Billigzonen annulleret.

Ja, men får god ordens skyld henviser jeg også lige til deres generelle
vilkår, hvis de nu igen afviser mit synspunkt.

> > Så slår jeg op i min folder for Sonofon - generelle betingelser (version
> V03
> > står der på forsiden) og læser på side 7 om "SONOFON Almindelige
> > forretningsbetingelser" bl.a.: (afsnit 2: Aftale om levering af
> > teletjenester fra SONOFON) "Kundens aftale med Sonofon om den enkelte
> > teletjeneste indgås efter SONOFONs valg:
> > - ved at KUNDEN (står med stort, ikke mig der er irriterende -
> > underskriver bla.bla.bla.
> > - ved at SONOFON sender eller udleverer aftalen til KUNDEN senest
samtidig
> > med iværksættelsen af, at teletjenesten stilles til rådighed. KUNDEN kan
i
> > dette tilfælde fortryde aftalen indtil 14 dage efter at have modtaget
> > aftalen ved skriftligt at orientere SONOFON herom".!
>
> Den tror jeg ikke, du kan bruge til så meget. Der står blot at du i et
> særligt tilfælde har 14 dages fortrydelsesret, netop i det tilfælde, hvor
> Sonofon handler direkte med dig, i stedet for gennem en forhandler -
typisk
> ved at sende dig en kontrakt, som du udfylder og returnerer. Her gælder
> reglen om 14 dages fortrydelsesret iht. købeloven, da der er tale om et
> fjernkøb. Dette gælder ikke, når du tegner abonnementet i en butik. Jeg
har

Nåh, ok. Det vidste jeg ikke. Men jeg har jo indgået en skriftlig aftale,
jvf. deres "generelle betingelser, version 0,3" så jeg kan da lige i mit
klagebrev skrive at subsidiært står der også noget om 14 dages fortrydelse i
disse betingelser, jeg har indgået aftale med sammen med Sonofon.

> hørt, at Sonofon yder 10 dages fortrydelsesret ved køb i butikker, men det
> er ikke noget man har krav på.
> Desuden gælder denne fortrydelsesret formentlig hele aftalen = hele
> abonnementet inkl. eventuelle tillægsprodukter. Spørgsmålet er, hvad der
> menes med "teletjeneste".

Tjaah, jeg er ligeglad. Som du måske ved har jeg også 2 gange tidligere,
telefonisk fået at vide at det var iorden med min opsigelse og ihvertfald at
jeg ikke skulle betale min regning, indtil videre.

> > Og det var netop det jeg gjorde! Af ovenstående 2 årsager, mener således
> at
> > Sonofon "snyder" kunderne, så nu vil jeg igang med at sende en klage til
> > Sonofons regningsklagenævn
> >
>
> Hvad stod der forresten i det brev, du fik retur fra dem?

Det er naturligvis skrevet af en fra kundeservice, og ikke en jurist så jeg
skal passe på ikke at være for hård over for hende men det gengives her (ab
= abonnement):

"Tak for dit brev af 17.april 2003.

Det er korrekt som du har fået oplyst ved telefonisk henvendelse til
kundeservice, at vi kører kampagne med billigzone der er uopsigelig i tre
måneder. Kampagnen har kørt fra den 17. februar 2003. Dvs., når man opretter
ab. så følger billigzonen med. Den kan opsiges /mundtligt/ (WHAT? jeg troede
det var skriftligt... nåh, men jeg har jo både opsagt det mundtligt og
skriftligt indenfor 14 dages-perioden) efter de tre første måneder.

Din billigzone er blevet slettet fra ab. selvom de tre måneder ikke er gået,
efter du har haft tlf. kontakt til kundeservice. Jeg har ekstraordinært
krediteret dig billigzone ab. for den ene måned du er opkrævet for dette. I
alt 20 kr. Men vil samtidig pointere at det står i aftalevilkårene hvilken
form for ab. du binder dig til og hvad det indebærer. SONOFON gør derfor
kunder opmærksomme på hvad et ab. indeholder inden man tegner det."
--------
Dernæst står der, at hende der har skrevet brevet, har opsagt mit ab. idet
jeg har ønsket det (jeg bruger jo Telmore) efter de 6 måneder jeg er bundet
til Sonofon.

Og sidst men ikke mindst at jeg skal klage til Sonofon, regningsklagenævnet
hvis jeg er utilfreds med hendes brev, hvad jeg jo er...

> > Nu tilbage stiller jeg så bare mig selv spørgsmålet om jeg evt. har
> overset
> > noget (tror jeg ikke) eller om ikke Sonofon har alt for mange
betingelser
> og
> > et alt for rodet system, der er så rodet at de ikke engang selv kan
finde
> ud
> > af hvad kundernes rettigheder er mht. opsigelse
>
> Summa summarum er, at du har krav på at annullere Billigzonen iht. den
> brochure, du har modtaget. Det kunne tyde på, at reglerne vedr. opsigelse
af
> produktet/køb af produktet sammen med et abonnement og en telefon ikke er
> konsistente. Men det er i dette tilfælde kun i din favør :)

Netop! De roder rundt i det

> Mvh
>
> Anders

Mvh.
Martin Jørgensen.



Dan Mortensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 25-04-03 09:16

Martin Jorgensen wrote:
> "Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej.mail1.stofanet.dk> wrote in
> message news:3ea85b61$0$7638$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Tak for dit brev af 17.april 2003.
>
> Det er korrekt som du har fået oplyst ved telefonisk henvendelse til
> kundeservice, at vi kører kampagne med billigzone der er uopsigelig i
> tre måneder. Kampagnen har kørt fra den 17. februar 2003. Dvs., når
> man opretter ab. så følger billigzonen med. Den kan opsiges
> /mundtligt/ (WHAT? jeg troede det var skriftligt... nåh, men jeg har
> jo både opsagt det mundtligt og skriftligt indenfor 14
> dages-perioden) efter de tre første måneder.
>
> Din billigzone er blevet slettet fra ab. selvom de tre måneder ikke
> er gået, efter du har haft tlf. kontakt til kundeservice. Jeg har
> ekstraordinært krediteret dig billigzone ab. for den ene måned du er
> opkrævet for dette. I alt 20 kr. Men vil samtidig pointere at det
> står i aftalevilkårene hvilken form for ab. du binder dig til og hvad
> det indebærer. SONOFON gør derfor kunder opmærksomme på hvad et ab.
> indeholder inden man tegner det."
> --------
> Dernæst står der, at hende der har skrevet brevet, har opsagt mit ab.
> idet jeg har ønsket det (jeg bruger jo Telmore) efter de 6 måneder
> jeg er bundet til Sonofon.
>
> Og sidst men ikke mindst at jeg skal klage til Sonofon,
> regningsklagenævnet hvis jeg er utilfreds med hendes brev, hvad jeg
> jo er...

Hvad er du utilfreds med ? Der står jo at billingzone er slettet og du er
blevet krediteret for en ekstra måned, hvad er problemet så ?

/DM



Martin Jorgensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 25-04-03 17:21


"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
news:3ea8eeab$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Hvad er du utilfreds med ? Der står jo at billingzone er slettet og du er
> blevet krediteret for en ekstra måned, hvad er problemet så ?

For det første, hvorfor skulle jeg blive "glad" for "ekstraordinært" at
blive krediteret for en ekstra måned??? Det kan du måske godt lide?

For det andet så har du ikke læst sagen ordentligt.

Men jeg skal gerne gøre det klart for dig at hun (sonofon) refererer i sit
brev til at de "kører kampagne med billigzone der er uopsigeligt i tre
måneder" og at "billigzone kan opsiges mundtligt efter de 3 første måneder"
(ja, hun laver et par sproglige fejl, men bær over med hende).

De har åbenbart slettet det, da jeg få dage efter købet ringede ind og
referede til 14-dages opsigelses-fristen. Det var nemlig korrekt gjort af
dem, jvf. mine synspunkter. Heldigvis sendte jeg også en skriftlig opsigelse
ind til dem, bare for at være på den sikre side. Nu roder de igen rundt i
det og i Sonofons seneste brev, skriver hun så at det er nok at opsige
billigzone efter 3 måneder, mundtligt!

Det harmonerer /ekstremt/ dårligt med den information jeg har modtaget. Få
dage efter købet af min mobil-telefon og på Sonofons hjemmeside kan du jo
finde en brochure i pdf-format (du har fået linket og instrukser, læs mine
tidl. posts!) og der står "Ønsker du ikke at beholde din billig-zone, bedes
du give SONOFON /skriftlig/ besked senest 14 dage fra datoen på denne
kupon." Derudover henviser jeg til Sonofons generelle betingelser, som jeg
har underskrevet og indgået aftale iht.

Men senere ombestemte de sig og de kan ikke rigtig finde ud af om der er 3
måneders uopsigelighed eller 14 dage. Derfor sendte de mig en regning, som
om ab. /ikke/ var opsagt på billigzone på trods af den mundtlige besked jeg
fik da jeg første gang mundtligt afmeldte mig billigzone over telefonen til
Sonofon.

Så da jeg klagede til dem, var det fordi at de /IKKE/ havde slettet det (de
har vel genoprettet mig og troet at det var en fejl). Hende der har skrevet
ovenstående brev giver mig ikke ret i min klage. Læs sagen igen, så håber
jeg du forstår. Hun refererer til at billigzone er uopsigeligt i 3 måneder.
Derfor sender jeg en ny klage, med besked til Sonofon om jeg ikke betaler
min regning, til Sonfon´s regningsklagenævn og ser på hvad de har at sige
til at deres medarbejdere roder rundt i deres fakturerings-systemer. Det kan
ikke diskuteres at de roder rundt i opsigelses-reglerne. Det er et fact. Og
det falder i min favør. Derudover læste jeg inden købet at jeg havde 14
dages opsigelse på billigzone og det var også en medvirkende årsag til at
købet overhovedet blev indgået.

mvh.
Martin Jørgensen.



Dan Mortensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 25-04-03 18:48

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ea96084$0$31954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> For det første, hvorfor skulle jeg blive "glad" for "ekstraordinært" at
> blive krediteret for en ekstra måned??? Det kan du måske godt lide?

Ja ! Hvis du ikke har forstået det betyder det du får penge tilbage for en
ekstra måned.

/DM



Martin Jorgensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 25-04-03 19:23


"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
news:3ea974f1$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3ea96084$0$31954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >
> > For det første, hvorfor skulle jeg blive "glad" for "ekstraordinært" at
> > blive krediteret for en ekstra måned??? Det kan du måske godt lide?
>
> Ja ! Hvis du ikke har forstået det betyder det du får penge tilbage for en
> ekstra måned.

Hehe, ok. Tak. Jeg syntes også hendes brev var noget uklart og forvirrende.
Beklager lidt. Jeg troede forstod det, "den anden vej rundt"... Så nu er jeg
lidt mere glad nu

Jeg forstår dog stadig hendes brev sådan at hun henviser til at der er 3
måneders binding på billigzone. Hvordan forstår du det? At hun har "bøjet"
sig og ekstraordinært slettet billigzone, fordi jeg har sendt et klagebrev
til dem på trods af den 3 måneders bindingsperiode hun omtaler? Det syntes
jeg lyder mærkeligt... Specielt når hun skriver at "Men vil samtidig
pointere at det står i aftalevilkårene hvilken form for ab. du binder dig
til og hvad det indebærer", osv.


mvh.
Martin Jørgensen.



Dan Mortensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 25-04-03 20:17


"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ea97d2d$0$32040$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
> news:3ea974f1$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Hehe, ok. Tak. Jeg syntes også hendes brev var noget uklart og
forvirrende.
> Beklager lidt. Jeg troede forstod det, "den anden vej rundt"... Så nu er
jeg
> lidt mere glad nu



> Jeg forstår dog stadig hendes brev sådan at hun henviser til at der er 3
> måneders binding på billigzone. Hvordan forstår du det? At hun har "bøjet"
> sig og ekstraordinært slettet billigzone, fordi jeg har sendt et klagebrev
> til dem på trods af den 3 måneders bindingsperiode hun omtaler? Det syntes
> jeg lyder mærkeligt... Specielt når hun skriver at "Men vil samtidig
> pointere at det står i aftalevilkårene hvilken form for ab. du binder dig
> til og hvad det indebærer", osv.

Lyder lidt specielt at der er en bindingsperiode på et tillægsprodukt, og
det abonnement du har bundet dig til er vel variant.

/DM



Martin Jorgensen (26-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 26-04-03 12:39


"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
news:3ea989be$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
-SNIP-
> > Jeg forstår dog stadig hendes brev sådan at hun henviser til at der er 3
> > måneders binding på billigzone. Hvordan forstår du det? At hun har
"bøjet"
> > sig og ekstraordinært slettet billigzone, fordi jeg har sendt et
klagebrev
> > til dem på trods af den 3 måneders bindingsperiode hun omtaler? Det
syntes
> > jeg lyder mærkeligt... Specielt når hun skriver at "Men vil samtidig
> > pointere at det står i aftalevilkårene hvilken form for ab. du binder
dig
> > til og hvad det indebærer", osv.
>
> Lyder lidt specielt at der er en bindingsperiode på et tillægsprodukt, og
> det abonnement du har bundet dig til er vel variant.

Ja, det har du 100% forstået korrekt. Mit "normale" ab. hedder Sonfon
variant. Men de har åbenbart en bindingsperiode på tillægsproduktet, kaldet
billigzone.

Men summa-summarum har Sonofon dummet sig og de kan ikke finde ud af om det
er 3-måneders-reglen der gælder (som jeg før købet ikke havde hørt om eller
set nogle steder) eller 14-dages-reglen, og det må helt klart falde ud til
min fordel, jvf. de 2 begrundelser jeg i min første mail i denne tråd
redegør for + mundtlige udsagn fra Sonofon´s kundeservice. Den første gang
jeg ringede ind og mundtligt opsagde mit billigzone-ab (tillægstjenesten)
fik jeg en besked om at det nu var slettet (det skulle den mandlige
medarbejder nok sørge for), men nu har jeg modtaget min første regning hvor
Sonofon har opkrævet 1 ekstra måneds billigzone-ab.

Dvs. første periode koster kr.16,34 for billigzone, næste periode koster kr.
20,00 for billigzone... Eftersom jeg troede at billigzone allerede var
opsagt kort efter købet, kan jeg højst gå med til at betale for billigzone,
for én periode! Det er sådan set det, jeg i bund og grund er utilfreds med.
+ Brokker jeg mig ikke nu, sender de mig jo regninger for billigzone i det
næste ½ år og det vil jeg hver eneste gang blive irriteret over at skulle
betale, hvis jeg ikke brokker mig nu.

Også derfor forstod jeg det der med "havde ekstraordinært krediteret mig
billigzone ab." som "den anden vej rundt"... (altså: de har faktureret mig
over 1 måned for meget for billigzone-ab.)

De 16,34 kr. gælder for perioden 17/3 - 10/4 og inden den 10/4 har jeg
allerede opsagt billigzone-ab. mundtligt og skriftligt og på den mundtlige
opsigelse fik jeg beskeden at den mandlige medarbejder nok skulle "sørge for
dette". Lidt forholdsregning betyder at jeg således egentligt kun skulle
betale under kr.10,00 (er opsagt indenfor få dage af købet og dermed under
14 dage) for billigzone, men lad nu det ligge....

Det er en petitesse, er det ikke det det hedder? Når jeg nu klager sparer
jeg ca. 6*20 kr. = kr.120,-

Jeg gider sku´ ikke klage over at skulle betale kr.16,34 for billigzone, så
længe Sonofon bare har forstået at det er opsagt... Der er også en grænse...
Men jeg syntes at det er sjovt at opdage at jeg har ret og Sonofon tager
fejl (forhåbentligt, det vil tiden jo vise)...

Næste gang jeg underskriver en kontrakt bliver jeg forhåbentligt også lidt
bedre til at nærlæse den... Er også lidt derfor jeg bruger tid på at gøre
det her


mvh.
Martin Jørgensen.



Dan Mortensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 25-04-03 09:09

Martin Jorgensen wrote:
> Hej NG´er (X-postet i 2 grupper, håber ikke nogle bliver sure)...
>
> Nu fandt jeg det ledte efter... Jeg startede for nogen tid siden en
> tråd med noget lignende "Sonofon snyder kunderne (mig)" og der var
> nogle i dk.teknik.telefoni.mobil-gruppen, der efterspurgte hvor jeg
> læste det med 14 dages opsigelse jvf. mine beskyldninger om at
> Sonofon snød mig (omhandlende opsigelse af billig-zone abb.)...

Jeg forstår ikke helt, hvad er det du forsøger at opsige ? Billig-zone er
vel en tillægsservice til et abonnement som fx variant ?

/DM



Martin Jorgensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 25-04-03 17:22


"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
news:3ea8ed02$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Martin Jorgensen wrote:
> > Hej NG´er (X-postet i 2 grupper, håber ikke nogle bliver sure)...
> >
> > Nu fandt jeg det ledte efter... Jeg startede for nogen tid siden en
> > tråd med noget lignende "Sonofon snyder kunderne (mig)" og der var
> > nogle i dk.teknik.telefoni.mobil-gruppen, der efterspurgte hvor jeg
> > læste det med 14 dages opsigelse jvf. mine beskyldninger om at
> > Sonofon snød mig (omhandlende opsigelse af billig-zone abb.)...
>
> Jeg forstår ikke helt, hvad er det du forsøger at opsige ? Billig-zone er
> vel en tillægsservice til et abonnement som fx variant ?

Variant er et abonnement. Billigzone er et tillægsprodukt.

mvh.
Martin Jørgensen.



Martin Jorgensen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Jorgensen


Dato : 25-04-03 17:25


"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
news:3ea8ed02$0$249$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Jeg forstår ikke helt, hvad er det du forsøger at opsige ? Billig-zone er
> vel en tillægsservice til et abonnement som fx variant ?

Dernæst: Du tager igen fejl: Det handler ikke om at jeg "forsøger" at opsige
min billigzone-tjeneste. Jeg /har/ opsagt det indenfor 14 dage og har
mundtligt i telefonen også fået at vide at det var iorden. Dernæst roder
Sonofon rundt i deres egne betingelser, men det er vel ikke min skyld?

mvh.
Martin Jørgensen.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408892
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste