"Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej.mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3ea85b61$0$7638$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Martin Jorgensen skrev:
>
-SNIP-
> > dages opsigelse jvf. mine beskyldninger om at Sonofon snød mig
> (omhandlende
> > opsigelse af billig-zone abb.)...
>
> Hej igen - jeg skrev også lidt i den første tråd. Fedt at du har set
nærmere
> på sagen :)
Tak
Nu havde jeg jo fremsat de beskyldninger der, så det forpligtede
ligesom til at jeg også fandt kilden / kilderne, der underbygger min kritik
> > - Men klikker man derimod på "Se brochure om Billig-zone (PDF)-fil",
læser
> > man nu nedenunder hvor der står "Adressen hvor Billig-zone ønskes" står
> > følgende: "Ønsker du ikke at beholde din Billig-zone, bedes du give
> SONOFON
> > skriftlig besked senest 14 dage fra datoen på denne kupon." osv... Og
det
> > var den brochure jeg modtog med posten få dage efter købet af ny telefon
> og
> > indsendte til Sonofon med påskriften "Opsigelse", "jeg ønsker IKKE
> > billigzone" osv. osv... skrevet over det hele
>
> Jeg tror, Sonofon har skudt sig selv i foden ved at sende denne brochure
ud.
Ja. LOL... De har ikke styr på alle deres aftalevilkår, haha... Den ene
modsiger den anden
> Dette må være en standard-brochure, der udleveres, når en kunde vælger at
> oprette en Billigzone. I tilfældet, hvor du får Billigzonen med i
> forbindelse med oprettelse af abonnementet og køb af en telefon og hvor du
> får en rabat, tror jeg ikke det er meningen fra Sonofons side, at det skal
> være muligt at fortryde købet af dette tillægsprodukt.
Det tror jeg faktisk heller ikke, nu hvor de sådan insisterer på at fortælle
mig at jeg har bundet mig i 3 måneder... Ikke desto mindre havde jeg aldrig
hørt om den 3-måneders regel før i begyndte at fortælle mig om den i
mobil-telefoni-gruppen. Det undrede jeg mig naturligvis over og ledte
desperat efter 14-dages reglen, men kunne umiddelbart ikke finde den, før i
dag.
> Det er det imidlertid, hvis en kunde der har et abonnement i forvejen
> pludselig får lyst til at prøve Billigzonen. MEN - når Sonofon sender den
> brochure til dig, er du i din gode ret, ja nærmest forpligtet til at rette
> dig efter, hvad der står i den. Du kan altså kun gå ud fra, at du har 14
Det vil jeg helt klart også mene
haha.
> dages fortrydelsesret, og Sonofon kan ikke nægte dig dette, når de har
sendt
> dig en brochure med den ordlyd. I øvrigt har du jo ikke fået det modsatte
at
> vide: at reglen om fortrydelsesret ikke skulle gælde i denne forbindelse.
Netop og jeg har ikke underskrevet nogle vilkår vedr. special-regler for
billigzone og 3 måneders uopsigelighed. Tag dernæst at lægge det til at 2
kundeservice-medarbejdere har accepteret og godkendt mine synspunkter
(mundtligt).
> Således kan du blot henvise til brochuren og kræve Billigzonen annulleret.
Ja, men får god ordens skyld henviser jeg også lige til deres generelle
vilkår, hvis de nu igen afviser mit synspunkt.
> > Så slår jeg op i min folder for Sonofon - generelle betingelser (version
> V03
> > står der på forsiden) og læser på side 7 om "SONOFON Almindelige
> > forretningsbetingelser" bl.a.: (afsnit 2: Aftale om levering af
> > teletjenester fra SONOFON) "Kundens aftale med Sonofon om den enkelte
> > teletjeneste indgås efter SONOFONs valg:
> > - ved at KUNDEN (står med stort, ikke mig der er irriterende
-
> > underskriver bla.bla.bla.
> > - ved at SONOFON sender eller udleverer aftalen til KUNDEN senest
samtidig
> > med iværksættelsen af, at teletjenesten stilles til rådighed. KUNDEN kan
i
> > dette tilfælde fortryde aftalen indtil 14 dage efter at have modtaget
> > aftalen ved skriftligt at orientere SONOFON herom".!
>
> Den tror jeg ikke, du kan bruge til så meget. Der står blot at du i et
> særligt tilfælde har 14 dages fortrydelsesret, netop i det tilfælde, hvor
> Sonofon handler direkte med dig, i stedet for gennem en forhandler -
typisk
> ved at sende dig en kontrakt, som du udfylder og returnerer. Her gælder
> reglen om 14 dages fortrydelsesret iht. købeloven, da der er tale om et
> fjernkøb. Dette gælder ikke, når du tegner abonnementet i en butik. Jeg
har
Nåh, ok. Det vidste jeg ikke. Men jeg har jo indgået en skriftlig aftale,
jvf. deres "generelle betingelser, version 0,3" så jeg kan da lige i mit
klagebrev skrive at subsidiært står der også noget om 14 dages fortrydelse i
disse betingelser, jeg har indgået aftale med sammen med Sonofon.
> hørt, at Sonofon yder 10 dages fortrydelsesret ved køb i butikker, men det
> er ikke noget man har krav på.
> Desuden gælder denne fortrydelsesret formentlig hele aftalen = hele
> abonnementet inkl. eventuelle tillægsprodukter. Spørgsmålet er, hvad der
> menes med "teletjeneste".
Tjaah, jeg er ligeglad. Som du måske ved har jeg også 2 gange tidligere,
telefonisk fået at vide at det var iorden med min opsigelse og ihvertfald at
jeg ikke skulle betale min regning, indtil videre.
> > Og det var netop det jeg gjorde! Af ovenstående 2 årsager, mener således
> at
> > Sonofon "snyder" kunderne, så nu vil jeg igang med at sende en klage til
> > Sonofons regningsklagenævn
> >
>
> Hvad stod der forresten i det brev, du fik retur fra dem?
Det er naturligvis skrevet af en fra kundeservice, og ikke en jurist så jeg
skal passe på ikke at være for hård over for hende men det gengives her (ab
= abonnement):
"Tak for dit brev af 17.april 2003.
Det er korrekt som du har fået oplyst ved telefonisk henvendelse til
kundeservice, at vi kører kampagne med billigzone der er uopsigelig i tre
måneder. Kampagnen har kørt fra den 17. februar 2003. Dvs., når man opretter
ab. så følger billigzonen med. Den kan opsiges /mundtligt/ (WHAT? jeg troede
det var skriftligt... nåh, men jeg har jo både opsagt det mundtligt og
skriftligt indenfor 14 dages-perioden) efter de tre første måneder.
Din billigzone er blevet slettet fra ab. selvom de tre måneder ikke er gået,
efter du har haft tlf. kontakt til kundeservice. Jeg har ekstraordinært
krediteret dig billigzone ab. for den ene måned du er opkrævet for dette. I
alt 20 kr. Men vil samtidig pointere at det står i aftalevilkårene hvilken
form for ab. du binder dig til og hvad det indebærer. SONOFON gør derfor
kunder opmærksomme på hvad et ab. indeholder inden man tegner det."
--------
Dernæst står der, at hende der har skrevet brevet, har opsagt mit ab. idet
jeg har ønsket det (jeg bruger jo Telmore) efter de 6 måneder jeg er bundet
til Sonofon.
Og sidst men ikke mindst at jeg skal klage til Sonofon, regningsklagenævnet
hvis jeg er utilfreds med hendes brev, hvad jeg jo er...
> > Nu tilbage stiller jeg så bare mig selv spørgsmålet om jeg evt. har
> overset
> > noget (tror jeg ikke) eller om ikke Sonofon har alt for mange
betingelser
> og
> > et alt for rodet system, der er så rodet at de ikke engang selv kan
finde
> ud
> > af hvad kundernes rettigheder er mht. opsigelse
>
> Summa summarum er, at du har krav på at annullere Billigzonen iht. den
> brochure, du har modtaget. Det kunne tyde på, at reglerne vedr. opsigelse
af
> produktet/køb af produktet sammen med et abonnement og en telefon ikke er
> konsistente. Men det er i dette tilfælde kun i din favør :)
Netop! De roder rundt i det
> Mvh
>
> Anders
Mvh.
Martin Jørgensen.