Basilikum plante med små dyr.
Fra : Morten Tjørnehøj And~

Dato : 25-04-03 01:28

Hejsa.

Jeg har for en 2 uger siden omplantet en basilikum plante som man køber i
supermarkeder, ned i en spand. Der står den fint og flot - troede jeg. For
nu er der kommet nogle små dyr frem, der flyver - de ser nærmest ud som myg,
men er det ikke, da de ihvertfald hverken summer eller stikker. Til gengæld
ser det ud til, at de holder af at spise af bladene på planten.

Er der nogen der ved, hvad det er for plageånder og hvordan man bliver fri
for dem. Og desuden om de kan finde på at gå i persillen og purløgen også.
Det skal nævnes at planterne står indendørs.

Med venlig hilsen

Morten Andersen

Fra : Mimi

Dato : 25-04-03 14:57

Morten wrote:
> [...]
> ser det ud til, at de holder af at spise af bladene på planten.
> Er der nogen der ved, hvad det er for plageånder og hvordan man bliver fri

Hej Morten,
Det lyder umiddelbart som bananfluer - de samme du ser ved frugt, når det
opbevares uden for køleskab. Jeg kender selv problemet fra min egen
køkkenvindues-produktion af basilikum. Hvis du bare "klapper dem" (altså
dræber dem, ikke aer dem*GG*), så snart du ser dem, er du snart fri for dem
igen. Jeg tror faktisk, dyrene kommer med fra supermarkedet. I hvert fald
har jeg hyppigst problemet, når jeg lige har købt en ny plante. . .
Mvh Mimi