Repræsentantskab
Fra : Anders

Dato : 25-04-03 10:05

Hej!

Er der nogen, der kan forklare mig, hvad et repræsentantskab er, fx i
en forening eller virksomhed. Gerne hvad der adskiller en bestyrelse
fra et repræsentantskab. På forhånd mange tak.

Mvh.
Anders Ryom

Fra : Carsten

Dato : 25-04-03 15:16

"Anders" <a_ryom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en forening eller virksomhed. Gerne hvad der adskiller en bestyrelse
> fra et repræsentantskab. På forhånd mange tak.

Det er *finere* at hedde "repræsentantskab" end bestyrelse
men det hedder stadig Bestyrelsesformanden der "leder" repræsentantskabet
eks. Danske Banks repræsentantskab

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-04-03 16:31

Anders wrote:

> Er der nogen, der kan forklare mig, hvad et repræsentantskab er, fx i
> en forening eller virksomhed. Gerne hvad der adskiller en bestyrelse
> fra et repræsentantskab. På forhånd mange tak.

Repræsentatnskabet er et mellemled mellem generalforsamlingen (alle
medlemmer, aktionærer kan deltage, og det er samtidig højeste myndighed
i alle beslutninger) og bestyrelsen, der beslutter de
overordnede forhold for foreningen - selskabet, løbende som de opstår.

Indkaldes typisk tre til fem gange årligt og bidrager til en større
kontakt mellem besyrelse og medlemmer.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 25-04-03 17:12

In news:566c52da.0304250104.48b134ec@posting.google.com,
Anders <a_ryom@hotmail.com> typed:

[klip]

> Gerne hvad der adskiller en bestyrelse
> fra et repræsentantskab. På forhånd mange tak.

Se om selskabsforhold Aktieselskabslovens § 59. Repræsentantskabet er en
mærkelig størelse.

§ 59. Vedtægterne kan bestemme, at der foruden bestyrelsen skal være et
repræsentantskab. Dette vælges af generalforsamlingen. Vedtægterne kan
bestemme, at et eller flere medlemmer skal udpeges på anden måde, men
flertallet af repræsentantskabets medlemmer skal dog vælges af
generalforsamlingen.
Stk. 2. Repræsentantskabet skal bestå af mindst fem medlemmer. Direktører
og bestyrelsesmedlemmer må ikke være medlem af repræsentantskabet.
Vedtægterne skal indeholde nærmere bestemmelse om repræsentantskabets
sammensætning og medlemmernes funktionstid.
Stk. 3. Repræsentantskabet skal føre tilsyn med bestyrelsens og
direktionens forvaltning af selskabets anliggender. Vedtægterne kan
bestemme, at bestyrelsen så vidt muligt på forhånd skal gøre
repræsentantskabet bekendt med visse nærmere angivne foranstaltninger, der
ikke omfattes af den daglige ledelse. Vedtægterne kan endvidere bestemme, at
valg af bestyrelse og fastsættelse af bestyrelsesmedlemmernes vederlag
foretages af repræsentantskabet. Andre beføjelser kan ikke tillægges
repræsentantskabet.
Stk. 4. De i §§ 50, 52-53, 56-58, 64, 115, 140 og 143-145 indeholdte
regler om bestyrelsen og bestyrelsesmedlemmer finder tilsvarende anvendelse
på repræsentantskabet og dets medlemmer.
Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 finder ikke anvendelse på banker.

Hjalp det lidt?

Repræsentantskab bruges ikke meget i DK.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-04-03 18:05

Peter G C wrote:

> Repræsentantskab bruges ikke meget i DK.

Jow, i alle andelsselskaber, men de er jo ikke mere "mange"

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-04-03 23:00

On Fri, 25 Apr 2003 18:11:41 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>In news:566c52da.0304250104.48b134ec@posting.google.com,
>Anders <a_ryom@hotmail.com> typed:

> Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 finder ikke anvendelse på banker.

Det er egentlig morsomt med stk. 5 som i relation til banker
helt ophæver denne paragraf. Bl.a. Amagerbanken har et
repræsentantskab der bliver valgt af generelforsamlingen.
Her er det repræsentantskabet der vælger bestyrelsen.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-04-03 05:19

Peter G C wrote:

> Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 finder ikke anvendelse på banker.

> Repræsentantskab bruges ikke meget i DK.

Alle de banker, jeg er bekendt med, har også repræsentantskab..

Fra : Peter G C

Dato : 26-04-03 08:36

In news:3EAA08C5.92B8C389@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:

[klip]

> Alle de banker, jeg er bekendt med, har også repræsentantskab..

Jow jow - man hvilken indflydelse har repræsentantskabet? Ret til at få kaf'
å kau?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : JørgenE

Dato : 05-05-03 23:31

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev bl.a.

> [...]
> sammensætning og medlemmernes funktionstid.
> Stk. 3. Repræsentantskabet skal føre tilsyn med bestyrelsens .......

Det kan så ikke gælde for a-kasser.
Jeg er med i repræsentantskabet for ASE, og vi vælger blandt de valgte
repræsentanter folkene til bestyrelsen, som derefter overtager "ansvaret"
for det daglige selvfølgeligt hvor hverdagen er pålagt en direktør. Kun ved
store beslutninger - f.eks. om ASE også skulle omfatte lønmodtagere skulle
repræsentantskabet stemme. Vi har derimod intet med godkendelse af
årsregnskab o.lign. som vi blot får en orientering om hvert år.

Mvh. JørgenE

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 25-04-03 19:03

Anders <a_ryom@hotmail.com> wrote:

> [...]
> en forening eller virksomhed. Gerne hvad der adskiller en bestyrelse
> fra et repræsentantskab. På forhånd mange tak.

PSO skriver:
repræsentantskab [ræpræsSnZtanOdYsgaOb] subst. -et, -er, -erne
1. en forsamling af personer der repræsenterer en forening, et
aktieselskab, en bank el.lign., og som optræder som mellemled mellem en
bestyrelse og medlemmerne, aktionærerne osv. d DBUs repræsentantskab •
han er medlem af bankens repræsentantskab • repræsentantskabet i
Foreningen af Yngre Læger e repræsentantskabsmøde e
borgerrepræsentantskab

PSO = Politikens Store Ordbog

vh Jens

Fra : Anders

Dato : 27-04-03 19:11

Jeg takker megte for jeres bidrag, som har kastet lys over mit problem.

Med venlig hilsen
Anders Ryom