Field name i Access 2000/2002
Fra : peter thomsen

Dato : 24-04-03 20:57

I Access 97 kunne man ændre navnet på et felt i en tabel
f.eks som følgende
dim db as database
set db = opendatabase(sti til filen)
db.tabeldefs(0).fields(0).name = "Fornavn"
så kom første felt i første tabel til at hedde Fornavn.

Det samme forsøg i Access 2000 giver en
fejl som siger at property er read only.

Er der mon nogen som ved hvorfor denne forskel
findes og hvordan det gøres i Access 2000/2002

Peter

Fra : Krabsen

Dato : 24-04-03 21:59

Ingen anelse, men jeg plejer at bruge SQL: ALTER TABLE ...

Giver den samme problem?

mvh
Krabsen

Fra : peter thomsen

Dato : 26-04-03 10:21

God ide jeg havde ikke tænkt på at bruge SQL på denne måde
Jeg har godt ikke rigtig fået det til at virke endnu, men får heller ikke
nogen fejlmeddelelser.

Men kan man ændre felt navnet på denne måde jeg kan kun se at man kan ændre
andre felt egenskaber

Alter table mintabel alter column mitfelt varchar(40)

Har du evt den sætning der skal bruges til at ændre feltnavnet

Peter

Fra : Krabsen

Dato : 27-04-03 08:42

Det kan jeg ikke lige huske, om jeg har haft brug for. Men ellers brug
husmandsmetoden:

1. opret den ny tabel med rigtigt navn, attributter m.v.
2. flyt alle records fra gammel til ny tabel
3. slet gammel tabel.

_det_ har jeg i alt fald gjort..

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 25-04-03 00:19

Hej Peter

Hvis du skifter fra Access 97 til 2000 SKAL du over på Jet.4.0 - se på
support.microsoft.com
/Johnny

Fra : peter thomsen

Dato : 26-04-03 10:18