Sjæl og ånd, hånd i hånd.
Fra : Live4Him

Dato : 24-04-03 11:59

Er sjælen og ånden i et menneske så tæt forbundne at de må betragtes som to
sider af samme sag? Jeg har oplevet at de tider hvor jeg gik fik
psykologhjælp så havde det også en gavnlig effekt på mit forhold til Gud.
Jeg fik sjælen "løftet" og styrket, og det havde en indirekte indvirkning på
åndslivet.

Måske kan man sammenligne med kroppens indvirkning på sjælen. Når man dyrker
motion og spiser sundt får man større psykisk overskud.

Jeg har flere gange stødt på påstanden at psykologisk samtaleterapi skulle
være dårligt for gudsforholdet, men jeg hælder snart til den teori at det
åndelige og psykiske er tæt forbundne. Og egentlig kan man jo også betragte
gudsforholdet som noget psykisk. Man har et forhold, en relation, til Gud.
På samme måde som man har en relation til et andet menneske. Nu er Gud
selvfølgelig meget andet end blot et menneske, men vores relationsliv
tilhører vores psykiske del og dertil også relationen til Gud.

jørgen.

Fra : Vidal

Dato : 25-04-03 07:02

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er sjælen og ånden i et menneske så tæt forbundne at de må betragtes som
> sider af samme sag? --

Jeg har aldrig forstået nøjagtig, hvad sjælen er for noget. I
skabelsesberetningen laves mennesket af stof og Guds ånd, men
hvor kommer sjælen ind.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 25-04-03 10:36

"Vidal" <vidall@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har aldrig forstået nøjagtig, hvad sjælen er for noget. I
> skabelsesberetningen laves mennesket af stof og Guds ånd, men

Så vidt jeg forstår Aristoteles, som jeg også formoder har haft en vis
indflydelse på det bibelske miljø i Hellenismen, er det vist sådan at man i
sjælen har "intellektuelle dyder", som så at sige er "passive" og
modtagelige for indlæring, samtidig med at man har "moralske dyder", som
godt nok også er tilvænnede, men som alligevel ugør en slags "aktivt"
princip. Disse to kaldes så vidt jeg ved i NT hhv. "sjæl" og "Ånd".

Nu læser jeg i øjeblikket Idehistorie, så derfor denne "ubibelske" vinkel på
spørgsmålet...Ellers et spændende indlæg!

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 27-04-03 19:11

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in

> [...]
>
> Nu læser jeg i øjeblikket Idehistorie, så derfor denne "ubibelske"
> vinkel på spørgsmålet...Ellers et spændende indlæg!

Jeg har netop med stort udbytte læst Johannes Sløks "Kristen moral for og
nu", hvor han gør et stort nummer ud af at forklare, et opsplitningen Krop
og Sjæl er et helt igennem hellenistisk fænomen, som ikke har nogen
baggrund i evangelierne, omend Paulus kan tolkes derhen.

I det hele taget tror (uha... der brugte jeg ordet "tror" ) jeg, at jeg
er nødt til at læse noget mere om hellenismens indflydelse på vores kultur
og tro, for så vidt de egentlig ikke hører ubrydeligt sammen.

--
Venligst Lars
Skabslæser af Guds nåde

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-04-03 19:20

Lars M. Pedersen Lars@NOSPAMtyf.dk skrev dette:

> [...]
> opsplitningen Krop og Sjæl er et helt igennem hellenistisk fænomen,
> som ikke har nogen baggrund i evangelierne, omend Paulus kan tolkes

Dette har den kære Sløk da helt ret i,

> [...]
> at jeg er nødt til at læse noget mere om hellenismens indflydelse
> på vores kultur og tro, for så vidt de egentlig ikke hører

Hellenismen og kristendommen har ikke noget med hinanden at gøre. Når
hellenismen bliver blandet ind i kristendommen så er det ikke længere
kristendom. Det var netop dette der skete med kirken. Den fraveg
krstendommen mere og mere og adopterede mere og mere fra hellenismen.
dette endte så med at blive til Den Katolske Kirke, hvor der jo altså
ikke findes ret mange rester af den oprindelige kristendom tilbage.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 27-04-03 22:03

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Dette har den kære Sløk da helt ret i,

Det mener jeg ikke, se nedenståaende...

> [...]
> dette endte så med at blive til Den Katolske Kirke, hvor der jo altså
> ikke findes ret mange rester af den oprindelige kristendom tilbage.

Ikke desto mindre er det så megen hellenistisk påvirkning af Oldkirken og
Kristendommen at det meste af NT er skrevet på græsk!
Jeg finder det lige lovligt naivt at mene at der ikke har været en vis
indflydelse fra en kultur, som gennem flere hundrede år har været
dominerende i middelhavet og har været videreført af romerne, der var ganske
grecofile. Jeg tror i allerhøjeste grad at det skyldes Platon og hans
udbredte idelære, at f.eks. Johannesprologen ser ud som den gør. Således er
den netop beregnet til et nyplatonisk/helleniseret publikum.
Platon og andre filosoffer havde også længe før Paulus dyrket de asketiske
idealer om at "legemet er sjælens fængsel", så noget synderligt originalt i
at "kødet strider Ånden imod" er der næppe heller.
Der er visse sammenhænge og påvirkninger, man ikke kan underkende. Med
mindre altså man mener at Bibelen er dumpet ned fra himmelen...Min tese er
at NT er skrevet af folk, der havde overordentligt godt kendskab til græsk
sprog, filosofi og kultur. Selvfølgelig har man været påvirket af samtiden.

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-04-03 23:12

Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:

[ ... ]

>Jeg tror i allerhøjeste grad at det
> skyldes Platon og hans udbredte idelære, at f.eks. Johannesprologen
> ser ud som den gør. Således er den netop beregnet til et
> nyplatonisk/helleniseret publikum.

Jeg tror i allerhøjeste grad at Johannes var inspireret af Jesus og
den tid han har været sammen med Jesus.

Platoniseringen af kristendommen skete i stor skale først i Augustins
tid, og det til stor skade for kristendommen der således i høj grad
blev inficeret med hedensk tankegods. Bl.a. læren om at sjælen er
noget der er adskilt fra legemet, og at denne sjæl er udødelig.

> [...]
> asketiske idealer om at "legemet er sjælens fængsel", så noget
> synderligt originalt i at "kødet strider Ånden imod" er der næppe

Dette er hedenske tanker og har intet med hverken Bibel eller
kristendom at gøre.

> [...]
> overordentligt godt kendskab til græsk sprog, filosofi og kultur.
> Selvfølgelig har man været påvirket af samtiden.

Det lyder da ganske sandsynligt efter som de fleste af de første
kristne var ulærde fiskere og bønder og slaver! Så de skal da nok have
haft stor indsigt i hellenismen filosofiske verden og Platons samlede
værker!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-04-03 00:14

> [...]
> kristne var ulærde fiskere og bønder og slaver! Så de skal da nok have
> haft stor indsigt i hellenismen filosofiske verden og Platons samlede

Ikke desto mindre skrev disse "ulærde fiskere, bønder og slaver" altså NT på
græsk, ikke på hebraisk.

Dèn får du altså svært ved at bortforklare, hvis du absolut vil gøre
disciplene til uudannede, provinsielle bønder ud fra romantiske
forestillinger.

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 25-04-03 16:23

"Vidal" <vidall@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig forstået nøjagtig, hvad sjælen er for noget. I
> skabelsesberetningen laves mennesket af stof og Guds ånd, men
> hvor kommer sjælen ind.

Ved skabelsen.

"Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans næsebor,
så mennesket blev et levende væsen." 1 mos 2,7

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-04-03 16:39

Live4Him brothers_bisp@hotmail.com skrev dette:

> "Vidal" <vidall@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ved skabelsen.
>
> "Da formede Gud Herren mennesket af jord og blæste livsånde i hans
> næsebor, så mennesket blev et levende væsen." 1 mos 2,7

Ja, det der står er Gud dannende mennesket af jord og blæste livets
ånde i menneskets næsebor så at det blev en levende *SJÆL*. Sjælen
udgør altså det *levende* menneske, et menneske der trækker vejret,
der har et åndedrag, livets ånde.

Mennesket *har* således *ikke* en sjæl, men mennesket (så længe det er
i live) *ER* en sjæl.