Uønsket tilmelding til gratissiden.dk
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 11:32

En underside på mit firmas website (<http://damu.dk/>) er blevet
tilmeldt <http://www.gratissiden.dk>. Vores website er et katalog
over en række kunstnere - fortrinsvis musikere. Nogle af disse
kunstnere tilbyder en gratis cd til potentielle kunder (den "vare"
vi sælger er levende musik).

Vi er ikke specielt interesserede i at stå på en linksiden hvor
folk bare er ude efter gratis glæder - men spørgsmålet er om vi kan
og må gøre noget? Kan man selv afgøre om et andet website må linke
til ens egen adresse - og gør det fx en forskel at der linkes til
en underside (deep link) hos os?

Vores side kan ses her: <http://www.dmamusic.dk/dk.asp?conamore>

Linket fra gratissiden kan ses her:
<http://www.gratissiden.dk/kategori.php?results=20&kategori=Vareproever/Gratis_CDere>
(i bunden af siden)

PS: Gratissiden skilter ikke ligefrem med hvem der står bag siden
eller hvilke vilkår siden drives under. Hvad gør man hvis man vil i
kontakt med folkene bag - eller skal man hellere holde sig væk?

Krydspostet til 2 grupper, opfølgning (FUT)[1] er sat til: <news:dk.videnskab.jura>
Svar på dette indlæg henvises til nævnte gruppe og kan kun ses der
1) <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 24-04-03 11:34

Har I prøvet at skrive til dem og bede dem og at fjerne jeres side fra deres
links oversigt.???
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 11:49

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

> Har I prøvet at skrive til dem og bede dem og at fjerne jeres
> side fra deres links oversigt.???

Som jeg også skrev i indlægget er det ingen kontaktoplysninger -
hverken mail, postadresse eller telefonnummer kan findes på siden.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 24-04-03 12:40

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Tholo - www.tholofoto.dk skrev:
> Som jeg også skrev i indlægget er det ingen kontaktoplysninger -
> hverken mail, postadresse eller telefonnummer kan findes på siden.

Prøv webmaster@gratissiden.dk
el. Teaminternet som hoster deres side.
person: Morten Bonavendt
address: Teaminternet
address: Københavnsvej 222
address: 4600 Køge
address: DK
phone: +45 70205533
e-mail: morten@teaminternet.dk
nic-hdl: MB3706-RIPE
mnt-by: AS3292-MNT
mnt-by: DKNET-MNT
changed: tom@datacom.dk400.dk 19980813
source: RIPE
/DM

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 24-04-03 13:42

Postmaster@gratissiden.dk var også en mulighed...

Fra : Morten

Dato : 24-04-03 12:06

> [...]
> og må gøre noget? Kan man selv afgøre om et andet website må linke
> til ens egen adresse - og gør det fx en forskel at der linkes til

Ja, hvis i på alle andre sider end hovedsiden spørger på hvilken side man
blev linket fra så er det nemt at undgå.
Hvis man på en af undersiderne kommer fra en side der ikke er på ens eget
domæne må det være linket et tredie sted fra. Altså viderestiller man så til
hovedsiden i stedet for at vise den tiltænkte side.
Vanskeligere er det såmænd ikke undgå deeplinks!

Mvh
Morten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 12:29

Morten skrev:

> Ja, hvis i på alle andre sider end hovedsiden spørger på
> hvilken side man blev linket fra så er det nemt at undgå.

Det er rigtigt. Nu bliver det bare lidt besværliggjort af at vi
sådan set gerne vil have at folk kan gå direkte ind på en underside
- det bruger vi både når vi skal sende tilbud til folk pr mail og
som en service til kunstnerne der via den direkte adresse lettere
kan gøre opmærksom på netop deres side.

> Altså viderestiller man så til hovedsiden i stedet for at vise
> den tiltænkte side. Vanskeligere er det såmænd ikke undgå
> deeplinks!

Teknisk kan jeg jo også blot tjekke om linket kommer fra
gratissiden, og så kun viderestille i de tilfælde. Må man gøre det?
(Jeg er klar over at det kan omgås ved at fjerne refererer-
informationen fra browseren, men i praksis vil det næppe betyde det
store.)

Fra : Morten

Dato : 24-04-03 12:45

> [...]
> (Jeg er klar over at det kan omgås ved at fjerne refererer-
> informationen fra browseren, men i praksis vil det næppe betyde det

Ja, eller andre gratissider i må få kendskab til. Det kan jeg ikke se det
store problem i. Ikke at jeg har kendskab til den lovgivningen slags, men
siden er jo ens egen og hvordan man behandler en linker er vel op til en
selv så længe man ikke skriver noget forhånende eller linker videre til
tredie side, men blot til egen hovedside?

Mvh
Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-03 18:10

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Det er rigtigt. Nu bliver det bare lidt besværliggjort af at vi
>sådan set gerne vil have at folk kan gå direkte ind på en underside

Til det brug kunne I lave et specielt link som ikke fremgår af
hjemmesiden, og f.eks. skrive til folk:

   Gå til http://domæne.dk/direktelink/nyttigside.htm

og så tjekke i serverprogrammet for "direktelink" eller noget
andet kryptisk. Det er selvfølgelig ikke skudsikkert, men burde
fungere. Mappen direktelink skal ikke findes på serveren, men er
blot en pseudomappe.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 21:09

Bertel Lund Hansen skrev:

[skelnen mellem "rigtige" og "forkerte" links]
> Gå til http://domæne.dk/direktelink/nyttigside.htm
>
> og så tjekke i serverprogrammet for "direktelink" eller noget
> andet kryptisk.

Det er langt lettere at tjekke referer-variablen som angiver
hvilken webside (om nogen) der har henvist til den aktuelle side.
Den asp-side som viser alle kunstnersiderne (undersider) på vores
site er blevet udstyret med tre linjers kode der undersøger om det
er gratissiden der står bag henvisningen. Brugere der kommer fra
gratissiden sendes så ind på vores generelle velkomstside.

Prøv evt. linket her: <http://www.gratissiden.dk/ud.php?id=3045>.

Den side linket egentlig henviser til er
   <http://www.dmamusic.dk/dk.asp?conamore>

- og den kan stadig ses via link fra andre sider end gratissiden
(her fx fra Google: <http://www.google.com/search?q=con+amore+dma>)

Metoden kan omgås ved at slå referer-oplysninger fra i browseren -
men det er et fåtal af brugere der har mulighed for det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-04-03 21:35

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in

> Metoden kan omgås ved at slå referer-oplysninger fra i browseren -
> men det er et fåtal af brugere der har mulighed for det.

Alle Opera, Mozilla og Netscape brugere - det kalder jeg ikke for et
fåtal...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Thor Larholm

Dato : 24-04-03 22:20

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in

> Alle Opera, Mozilla og Netscape brugere - det kalder jeg ikke for et
> fåtal...

Hvis du tæller alle Opera, Mozilla og Netscape brugere sammen (siden
Netscape 2 og frem) er der lokalt i DK knap og nap 0.5%, og globalt knap og
nap 2%.

Det er økonomisk uansvarligt for en virksomhed at bruge 50% af ressourcerne
på 0.5% af ens brugere.

FUT: hvor du har lyst til.

--
Thor Larholm

Fra : Dennis T.

Dato : 26-04-03 17:28

Thor Larholm wrote:

> [...]
>
> Hvis du tæller alle Opera, Mozilla og Netscape brugere sammen (siden
> Netscape 2 og frem) er der lokalt i DK knap og nap 0.5%, og globalt knap

De tal kan du slet ikke regne med... Det forholder sig meget anderledes.
Husk på at MANGE som bruger alternative browsere bliver nødt til at
identificerer sig som IE for at kunne se nogle websites... Reelt set kan du
nok mere regne med at IE til windows er omkring 70%-75%...

Fra : Ole Stigaard

Dato : 25-04-03 23:30

> Prøv evt. linket her: <http://www.gratissiden.dk/ud.php?id=3045>.

Virker fint. Jeg ender på målet i første forsøg.

> Den side linket egentlig henviser til er
> <http://www.dmamusic.dk/dk.asp?conamore>

jeps, samme side

> Metoden kan omgås ved at slå referer-oplysninger fra i browseren -
> men det er et fåtal af brugere der har mulighed for det.

Har du statistik for antallet af brugere af de forskellige browsere?
Min Opera fortæller f.eks dit websted at den er et MS- produkt...
Mozilla skulle efter sigende kunne det samme.

Ole S

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-03 10:21

Henrik Stidsen skrev:

> Alle Opera, Mozilla og Netscape brugere - det kalder jeg ikke
> for et fåtal...

For det første er det - uagtet at jeg gerne ville have det
anderledes - svært at komme uden om at IE sidder endog særdeles
tungt på browsermarkedet.

For det andet er næppe alle brugere af de nævnte browsere der ved
hvordan man slår referer'en fra (eller hvorfor man skulle gøre det)

Og for det tredje er det heller ikke alle der kender muligheden for
at slå referer fra der benytter den. Jeg slår den fx kun fra hvis
jeg skal teste opførslen uden referer.

Jeg er klar over at "har mulighed for det" nok lyder som om det er
den tekniske mulighed der tænkes på (beklager). Men min pointe er
at andelen af brugere der slipper uden om omdirigeringen vil være
ganske lille.

FUT: <news:dk.edb.internet.software.browser>
Svar på dette indlæg henvises til nævnte gruppe og kan kun ses der
Se evt. <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-04-03 11:56

Ole Stigaard skrev:

> Virker fint. Jeg ender på målet i første forsøg.

Referer-informationen sendes øjensynligt ikke med ved et serverside
redirect. Hvis man klikker på linket næstnederst på siden her:
<http://www.gratissiden.dk/kategori.php?results=20&kategori=Varepro
ever/Gratis_CDere> virker omdirigeringen - ellers ikke.

> Har du statistik for antallet af brugere af de forskellige
> browsere?

Et eller andet sted har jeg nok (længe siden jeg har kigget). Men
det er ikke relevant her - der er ingen forskel på hvordan de
forskellige browsere vil opføre sig i deres respektive
standardindstillinger.

Fra : TDJ

Dato : 24-04-03 17:24

> Hvad gør man hvis man vil i
> kontakt med folkene bag - eller skal man hellere holde sig væk?

Tja, hvis I selv har adgang til at pille ved serveren kan man let løse den
slags, i hvert fald for direkte links. Sørg for at alle referers fra
gratissiden.dk redirectes til jeres forside... så skal folk kopiere
jeres link og paste i nyt vindue.. og det er nok de færreste som vil
gøre.

I kan også sørge for at der ikke kan linkes direkte, ved at checke
på at referer er jeres egen server... eller lave noget mere dynamisk,
så I bruger session-ID's i jeres URL.

Fra : CyberBob

Dato : 24-04-03 20:59

Hej Jens..
-Dette hjælper ikke meget, men de
fleste "napper" disse gratis tip fra
www.gratis-ting.dk -så dèr skal du
nok også lige tjekke

Men umiddelbart er dette et deep
link -og der er da -mener jeg kommet
en dom i sådanne.... -skulle ikke være
lovligt....

Mvh
cb

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-04-03 21:35

"CyberBob" <mail@mail.dk> wrote in

> Men umiddelbart er dette et deep
> link -og der er da -mener jeg kommet
> en dom i sådanne.... -skulle ikke være
> lovligt....

Det var en helt anden sag der ikke kan sammenlignes.

Fra : Ole Andersen

Dato : 24-04-03 21:57

Henrik Stidsen wrote:
> "CyberBob" <mail@mail.dk> wrote in
>
> Det var en helt anden sag der ikke kan sammenlignes.

Eller rettere; den sammenlignelige del er web-teknisk, ikke juridisk.
Og hvad angår fornuften i at forbyde dybe links i stedet for at
forhindre eller redirigere dem, er vi ovre i det politiske felt.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
"Clinton is just a mushy-mouthed treacherous politician who’s given sex

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-03 10:25

CyberBob skrev:

> -Dette hjælper ikke meget, men de
> fleste "napper" disse gratis tip fra
> www.gratis-ting.dk -så dèr skal du
> nok også lige tjekke

Tak for tippet. Jeg har nu ændret referer-tjekket til at teste for
"gratis" i referernavnet.

Jeg kunne dog ikke finde nogle link til vores side på
gratis-ting.dk

Fra : Halina

Dato : 25-04-03 05:58

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in message news:<Xns93677F78557E3jcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>...
> [...]
> og må gøre noget? Kan man selv afgøre om et andet website må linke
> til ens egen adresse - og gør det fx en forskel at der linkes til

Hej Jens,

Jeg forstår så godt din frustration.
Har prøvet at undersøge gratissiden.dk's adresse andre steder, men den
er hemmelig. Dårligt tegn...

Jeg ved ikke noget om den juridiske side af sagen, men tænker, at det
eneste du måske kan gøre er at beskytte jeres prøve-CD på en anden
måde.

Måske bede folk om at henvende sig personligt for at få en demo-CD, så
I kan vurdere seriøsiteten af henvendelsen?

Eller sende demo-CD først når folk har udfyldt en formular med navn,
adresse, hvad de vil bruge musikken til, hvornår de ønsker at I
optræder og meget mere - det sorterer nok de fleste gratister fra...

Held og lykke med jeres musikliv!

Venlige hilsner

Halina
www.hjertemusik.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-03 09:58

Halina skrev:

> Har prøvet at undersøge gratissiden.dk's adresse andre steder,
> men den er hemmelig. Dårligt tegn...

Netop.

> Jeg ved ikke noget om den juridiske side af sagen, men tænker,
> at det eneste du måske kan gøre er at beskytte jeres prøve-CD
> på en anden måde.

Nu har vi sat omstillingen på (se tidligere indlæg), men der er
alligevel dumpet en del forespørgsler på cd'en ind.

Rent juridisk - hvad kan og må vi gøre i forhold til de
bestillinger der er kommet?

Der er flere aspekter der måske er relevante her:

A) Teksten på siden er forfattet af kunstneren
B) I vores aftale med kunstnerne står følgende i §1:

,----
| Kunden er ansvarlig for at alt materiale på kundens
| præsentationsside og tilhørende ekstrasider overholder gældende
| lovgivning og bringes med alle nødvendige tilladelser. Alle typer
| af materiale der offentliggøres på kundens sider - herunder tekst,
| billeder og lyd - er omfattet af dette ansvar
`----

Formelt er det altså kunstnerne der har ansvaret for materialet,
men vi er selvfølgelig ikke interesseret i at "tørre den af" på
kunstnerne. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel i forhold til
juraen i sagen.

C) Formuleringen på siden er "Tja, hør her - eller bestil en gratis
cd." Hvad er gratis i juridisk forstand? Må man tillægge
forsendelse og/eller ekspedition?

D) Indtil videre får de personer der henvender sig et svar om at
tilbuddet gælder folk der forespørger på et arrangement med de
pågældende musikere. Vi ændrer efter aftale med musikerne nu
formuleringen på siden så det også fremgår dér. Men kan vi nægte at
sende cd'er til folk hvis vi mener at det er en useriøs
henvendelse?

> Måske bede folk om at henvende sig personligt for at få en
> demo-CD, så I kan vurdere seriøsiteten af henvendelsen?

Vi har kunder i hele landet, så et krav om en personlig henvendelse
vil ikke være en brugbar løsning. Man kunne selvfølgelig bede folk
om at ringe i stedet for at bruge mail - men jeg vil nok
alligevel foretrække at folk sender en mail. Vi kan lettere holde
styr på hvor mange det drejer sig om ved skriftlige henvendelser,
vi slipper for at have en masse irrelevante kunder i telefonen, og
vi kan (gen)bruge et nogenlunde standardiseret svar ved at svare
pr. mail.

NB: FUT til jura-gruppen er sat igen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-03 10:37

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Rent juridisk - hvad kan og må vi gøre i forhold til de
>bestillinger der er kommet?

Hvis det fremgår at siden at man kun får en cd hvis man er
interesseret i at bestille et arrangement, så kan I godt forsvare
ikke at sende en cd til alle der spørger.

> [...]
>formuleringen på siden så det også fremgår dér. Men kan vi nægte at
>sende cd'er til folk hvis vi mener at det er en useriøs henvendelse?

Hvis I vil undgå pseudoforespørgsler, kunne I vel bare skrive at
Man kan få en cd hvis I vurderer at der er stillet en seriøs
forespørgsel på et arrangement. Så har I ikke lovet spor.

--
Bertel

Fra : Henrik Bergqvist

Dato : 25-04-03 23:29

Gode mennesker

Har med en vis interesse og lige dele forundring fulgt jere diskussion
omkring linkning fra Gratissiden.dk til blandt andet gratis demo-cder.

Jeg er på flere niveauer forundret herunder at man ikke tidligere har
kontaktet mig per mail med eventuelle linkningsproblemer der måtte
herske i forbindelse med driften af min side. Denne mail er til
fremtidige henvendelser af samme karakter: gratissiden@hotmail.com

Der er flere grunde til, at min mail og mine registreringsoplysninger
er "hemmeligholdt" og kun kan erhverves ved abonnement på mine
nyhedsbreve. En af de mest åbenlyse grunde er den ENORME mængde
henvendelser, som jeg trods denne "hemmeligholdelse" modtager dagligt.
På almindelig dansk er det endog meget svært for én enkelt person at
ebsvare mere end 200 mails om dagen. Der er derfopr ikke som antydet i
tidligere korrespondance omkring min side tale om noget skjult eller
odiøst formål med dette.

For kort at kommentere debatten om linkning fra min side er det min
holdning, at det må være udbyders opgave at sikre indholdet af dennes
side således at der på denne fremgår, at diverse gratis tilbud alene
er forbeholdt denne eller disse grupper af brugere. Alt andet ville i
mine øjne også være at give køb på det der i bund og grund binder
nettet sammen nemlig linkning.

I håbet om at dette foreløbigt besvarer jeres spørgsmål eller er I
selvsagt mere end velkommen til at skrive til min på ovennævnte
adresse.

M.v.h

Henrik Bergqvist.
Gratissiden.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-03 06:53

Henrik Bergqvist wrote:

> Jeg er på flere niveauer forundret herunder at man ikke tidligere har
> kontaktet mig per mail med eventuelle linkningsproblemer der måtte
> herske i forbindelse med driften af min side.

Jeg er mere forundret over, at du forventer henvendelse på ikke oplyst
mailadresse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : CyberBob

Dato : 26-04-03 17:35

Sikke en gang mudder....

cb

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-04-03 11:47

Henrik Bergqvist skrev:

> Jeg er på flere niveauer forundret herunder at man ikke
> tidligere har kontaktet mig per mail med eventuelle
> linkningsproblemer der måtte herske i forbindelse med driften
> af min side.

Af den ganske simple grund at du ikke har offentliggjort din
adresse.

> Denne mail er til fremtidige henvendelser af
> samme karakter: gratissiden@hotmail.com

Fint nok, så ved deltagerne i gruppen her hvilken adresse du har.
Men det hjælper ikke andre brugere i samme situation.

[Årsagen til hemmeligholdelsen]
> På almindelig dansk er det endog meget svært for én enkelt
> person at ebsvare mere end 200 mails om dagen.

Så må du ansætte nogle flere personer. Det er også muligt at du
kunne slippe for en hel del svar ved at linke til en FAQ/OSS for
gratissiden.dk.

> Der er derfopr ikke som antydet i tidligere korrespondance
> omkring min side tale om noget skjult eller odiøst formål med
> dette.

Jeg tror gerne på dine gode hensigter, men det ændrer ikke ved at
mangel på kontaktoplysninger opfattes som et tegn på useriøsitet.

> [...]
> indholdet af dennes side således at der på denne fremgår, at
> diverse gratis tilbud alene er forbeholdt denne eller disse

Jeg vil give dig delvist ret. Som udgangspunkt bør det fremgå
tydeligt hvis et tilbud er begrænset til udvalgte grupper.
Men når I linker til en hel side og kun citerer en enkelt sætning
(nemlig den med tilbuddet) så er det i mine øjne i strid med god
moral.

Vi har i øvrigt - som det vist også har været nævnt i tråden -
fået ændret formuleringen på siden for at præcisere vilkårene for
en gratis cd.

> I håbet om at dette foreløbigt besvarer jeres spørgsmål eller
> er I selvsagt mere end velkommen til at skrive til min på
> ovennævnte adresse.

Jeg foretrækker nu at skrive her.

NB: Læs gerne min signatur. Det er lettere at kommentere og læse
dine indlæg hvis du følger rådene der.

Krydspostet til 2 grupper, opfølgning (FUT)[1] er sat til: <news:dk.forbruger>

Fra : Mette M

Dato : 25-04-03 07:15

> [...]
> eller hvilke vilkår siden drives under. Hvad gør man hvis man vil i
> kontakt med folkene bag - eller skal man hellere holde sig væk?

Prøv at skrive til gratissiden@hotmail.com
Ved ikke om det hjælper.
mvh.Mette

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-03 10:28

Mette M skrev:

> Prøv at skrive til gratissiden@hotmail.com

Jeg vil ikke skrive til en adresse hvis jeg ikke kan være sikker på
at den hører til gratissiden. Hvis jeg ville skrive til nogen blev
det nok sidens ISP som kan findes på nettet.

Men hvis selve siden er lovlig tror jeg ikke at det hjælper noget
at skrive til bagmændene.

Fra : Kenneth

Dato : 25-04-03 12:35

Kan man selv afgøre om et andet website må linke
> til ens egen adresse - og gør det fx en forskel at der linkes til
> en underside (deep link) hos os?

Ja det er faktisk juridisk ulovligt at linke til en underside uden
tilladelse. Er netop slået i fast i retssagen mod newsbooster, som
linkede til undersider på de danske avisers hjemmesider uden deres
samtykke.

mvh Kenneth, Agroup Internet

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-04-03 12:45

kenneth@visir.dk (Kenneth) skrev:

> Kan man selv afgøre om et andet website må linke
>>

> Ja det er faktisk juridisk ulovligt at linke til en underside uden
> tilladelse.

Det er forkert, og det er ikke det Newsboostersagen angiver.

--
Morten http://miljokemi.dk