Indberetning under værnepligt
Fra : Digit

Dato : 24-04-03 11:03

Hej

En af mine bekendte blev indberettet efter at have svaret en sergent igen. Han fik af vide at straffen ville
munde ud i en bøde eller en »tur i brummen« i op til flere måneder. Det endte med at
han måtte betale 500 kr.
Mit spørgsmål går på hvorhenne i loven man kan finde hjemmel for sådan en afstraffelse og hvornår man
har gjort sig »fortjent« til en indberetning? Ydermere er jeg interesseret i at vide hvem det er der træffer
beslutningen om han skal ind og afsone - eller have en bøde.

På forhånd tak

--
/Digit

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 24-04-03 11:37

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse

> En af mine bekendte blev indberettet efter at have svaret en sergent igen.

Der er noget med at militæret har en stor del at gøre med disiplin, hvis en
overordnet udsteder en ordre og man svare igen, så er det jo en seriøs
mangel på disiplin. Fair nok at dette bliver straffet.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-03 11:49

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

>Fair nok at dette bliver straffet.

Er det lovligt? Det er spørgsmålet og emnet for denne her gruppe.
Fair rager os ikke.

--
Bertel

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 24-04-03 11:38

> [...]
i at vide hvem det er der træffer
> beslutningen om han skal ind og afsone - eller have en bøde.

Militær straffelov §15 (også kaldet skraldespanden)
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1987/0064229.htm

Men det er sandsynligvis en overtrædelse af enten §16 eller §20.

Normal er det chefen for enheden der idømmer straffen. Hvis den idømte anker
straffen, er det til tjenestestedschefen. Denne kan så ankes videre til
auditøren.
Hvis overtrædelsen er af grov karakter, videregivere chefen for enheden
normalt sagen direkte videre til auditøren. Hvis der var tale om en
tilbageholdelse på tjenestestedes, eller ekstra pålagt vagttjeneste (øvelsen
indtil man har lært det), kan man så vidt jeg husker, få den udsæt 3 x 24
timer. Bøder kan kan ikke udsættes, og betales normalt ved tilbageholdelse
af løn, ved regnskabskontorets foranstaltning

Allan Bach

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 24-04-03 11:39

Bemærk for øvrigt, at der fornærværende sandsynligvis er skærpende
omstændigheder for en straf (Irak du ved).

Allan Bach

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-04-03 12:34

"Allan Schuster Bach" skrev:

> Bemærk for øvrigt, at der fornærværende sandsynligvis er skærpende
> omstændigheder for en straf (Irak du ved).

Det er ikke sikkert - men heller ikke helt forkert.

(Jeg hørte faktisk en auditør tale om det for nylig, og han var heller ikke
helt sikker på, hvad man skulle mene.)

/kristian

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 24-04-03 12:50

> Det er ikke sikkert - men heller ikke helt forkert.

> (Jeg hørte faktisk en auditør tale om det for nylig, og han var heller
ikke
> helt sikker på, hvad man skulle mene.)

Lidt skræmende at man endnu ikke har en helt afklaret holdning, internt i
virksomheden. Men det er jo en helt anden diskution, som ikke skal føres
her.

Allan Bach

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-04-03 12:19

"Digit" skrev:

> En af mine bekendte blev indberettet efter at have svaret en sergent igen.

Vær allerførst opmærksom på at en indberetning ikke har nogen betydning i
sig selv. Det er en beskrivelse af en hændelsesforløb, som den overordnede,
der indberettes til, så kan tage stilling til.

> [...]
> fik af vide at straffen ville
> munde ud i en bøde eller en »tur i brummen« i op til flere måneder. Det endte

Det er efter min umiddelbare vurdering en overtrædelse af militær straffelov
§ 20 (alternativt § 15), der har en strafferamme på 6 mdr. fængsel. Normalt
vil man dog anvende et disciplinarmiddel eller en mindre straf - fx. bøde -
ved mindre overtrædelser.

> Mit spørgsmål går på hvorhenne i loven man kan finde hjemmel for sådan en
> afstraffelse

Militær straffelov.

> og hvornår man
> har gjort sig »fortjent« til en indberetning?

Se ovenfor vedr. indberetning. ALT kan indberettes - spørgsmålet er bare,
hvad der kommer ud af det.

> Ydermere er jeg interesseret i
> at vide hvem det er der træffer
> beslutningen om han skal ind og afsone - eller have en bøde.

Den militære chef kan pålægge disciplinarmidler og straf af bøde uden dom.
Der er en beløbsbegrænsning på 1000 kr., dog kun 500 kr. for
underafdelingschefer. Auditøren har samme myndighed men dom uden
begrænsning.

Andre straffe kræver straffesag og dom ved retten. I "gamle dage" - før
hæftestraffen blev fjernet - kunne auditøren pålægge op til 30 dages hæfte
uden dom. Det kan man ikke mere.

Der er selvfølgelig nogle procedureregler om afhøring m.v. der skal
overholdes - se militær retsplejelov.

Straf pålagt uden dom kan indbringes for retten.

/kristian

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 24-04-03 13:07

Kristian Storgaard skrev

> [...]
> sig selv. Det er en beskrivelse af en hændelsesforløb, som den
> overordnede, der indberettes til, så kan tage stilling til.

Det er korrekt at selve indberetningen ikke har nogen betydning i sig selv,
men tager den militære chef det til efterretning og efterfølgende straffer
synderen, sker der der ting og sager.

I min tid som værnepligtig blev jeg inberettet to gange til min
kompagnichef. Begge gange resulterede det i tre dages tilbageholdelse på
tjenestestedet. Surt, men jeg havde sikkert fortjent det.

Da jeg så et par år efter overvejer at søge ind til politiet, tager jeg op
for lige at tage den indledende retstavningsprøve samt test af almen viden.
Inden vi går igang spørger han om jeg er tidligere straffet og til det kan
jeg klart svare nej (hvem er så dum at søge ind til politiet hvis man er
tidligere staffet, tænkte jeg). Så tjekker han i registeret og kommer lidt
efter tilbage med et olmt udtryk i øjnene. Jeg kan se her at du er straffet
to gange tidligere!! Så sad jeg ellers dér og lignede et stort
spørgsmålstegn. Det viste sig at han kunne se at min kompagnichef havde
idømt mig to gange 3 dages tilbageholdelse på tjenestestedet.

Det er da alt andet lige betænkeligt at en (tilfældig) kompagnichef kan være
skyld i at man bliver egistreret hos politiet. Det skal dog siges at det
ikke kom til at stå på min straffeattest. Den er og var ren som nyfalden
sne.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Jens

Dato : 24-04-03 22:09

Kasper Katzmann <kasper@FJERNESkatzmann.dk> wrote:

> [...]
> skyld i at man bliver egistreret hos politiet. Det skal dog siges at det
> ikke kom til at stå på min straffeattest. Den er og var ren som nyfalden

Den straf som den militære chef ikender med hjemmel i militær
retsplejelov er at betragte som et forslag - som man kan gå ind på,
eller indbringe for retten - akkurat som et bødeforlæg for en
trafikforseelse fra den lokale politimester. Hvis man accepterer
straffen, erkender man samtidig sin skyld og sagen er afgjort. I modsat
fald skal auditøren gøre op med sig selv om han vil føre sagen i retten.

Udover muligheden for at pålægge straffe har militære chefer
bemyndigelse til at pålægge disciplinarmidler. Disse kan ikke ankes og
kan ikke indbringes for domstolene. Der kan klages; men klagen har ikke
opsættende virkning.

Jens

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-03 18:06

Kristian Storgaard wrote:

> Vær allerførst opmærksom på at en indberetning ikke har nogen betydning i
> sig selv. Det er en beskrivelse af en hændelsesforløb, som den overordnede,
> der indberettes til, så kan tage stilling til.

Jeg blev i min militærtid (mande år siden indberettet for udeblivelse fra
en vagttjeneste, noget det alvorligste der kan ske, nærmest dødstraf, dengang.

Indtil kompagnichefen fandt ud af efter vidneforklaring, at jeg havde meldt
mig syg efter alle forskrifter,
derefter fik sergenten ekstravagter, men da han var vagtfordeler, fik jeg
alle de mulige vagter i resten af tjenestetiden.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Digit

Dato : 25-04-03 09:32

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 24 apr 2003:

> [...]
> »fortjent« til en indberetning? Ydermere er jeg interesseret i at vide
> hvem det er der træffer beslutningen om han skal ind og afsone - eller

Tak til alle dem der har svaret.

Med ønsket om en god weekend
--
/Digit