gang i komposteringen?
Fra : jensen

Dato : 24-04-03 08:04

hej alle
jeg er af den utålmodige type...:) Jeg har netop lavet 2 dejlige dynger
kompost i trækasser, der er blandet godt med materiale i begge dynger (de er
ca. 1 m3 begge 2), lidt gødning, lidt kalk, lidt jord, græs, grenstykker og
meget andet. Altså har jeg prøvet at lave det efter bedste evne i håbet om
at det ville varmkompostere. I påsken rodede jeg rundt i hele bunken og
vandede bunkerne, da de var knastørre. men nu, en uge efter, er der stadig
køligt inde i midten (de står i delvis skygge) altså er komposteringen ikke
i gang.

Hvad gør jeg for at speede processen op? Kompostorm? Kompostmiddel? Lader
stå til?

hilsen Helle

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-04-03 09:02

Hej Helle

Hvis der skal ske en varmekompostering er det vigtigt, at der er et
godt forhold mellem kulstof (C) og kvælstof (N) i bunken. Grene, halm
og tørre blade indeholder masser af C i forhold til N, og der skal
derfor tilføjes materialer hvor det modsatte er tilfældet -- f.eks.
plænegræs, ukrudt, grønsagsaffald og dyregødning. Som
tommelfingerregel vil jeg mene, at der skal være mest fra den
sidstnævnte gruppe.

Sørg desuden for, at materialet er godt fast -- det skal ikke ligge
alt for løst i bunken. Og som du også er inde på, så skal det
fugtighed til. Hvis du kan skaffe et stykke pressenning, så læg det på
toppen af bunken/kassen. Det holder godt på fugten.

Når du skriver "gødning", er det så minerals-/kunstgødning? I så fald
mener jeg ikke, at det hører hjemme i en kompostbunke. Den slags går
ikke just ry for at være godt for mikroorganismerne -- og de skal
ligesom på arbejde, hvis der skal ske en nedbrydning. Jord kan jeg
heller ikke se nogen stor fordel ved.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : jensen

Dato : 24-04-03 09:18

> [...]
> plænegræs, ukrudt, grønsagsaffald og dyregødning. Som
> tommelfingerregel vil jeg mene, at der skal være mest fra den
ok, det kan godt være at jeg har mest af den første gruppe, men har ikke
direkte adgang til dyregødning og plænegræsset er jo ikke liiige så meget i
gang endnu. Dog er der en del græs i beholderne i forvejen samt
grøntsagsaffald...! Forresten - glemte lige at spørge - jeg har en del
jordskokker tilbage, som jeg gerne vil kompostere. Men de er jo hårde som
granit og vil jo helst vokse hvor som helst. Kan de komposteres som de er,
eller skal de hakkes i småstykker eller er det bedst at undlade at blande
dem i?
Og kan ukrudt som mælkebøtter og kvikgræs bruges i komposten?

> [...]
> ikke just ry for at være godt for mikroorganismerne -- og de skal
> ligesom på arbejde, hvis der skal ske en nedbrydning. Jord kan jeg

meget enig i dette - men havde kunstgødning på lager fra sidste år - og skal
have brugt dette. I fremtiden vil jeg dog holde mig til husdyrgødning og
økologisk gødning.

Jorden jeg har tilsat - er nok en forkert betegnelse. Jeg har noget kompost
fra sidste år fra en offentlig genbrugsstation som er iblandet, idet jeg har
læst, at omsat kompost kan hjælpe i gang med den nye kompost?

hilsen helle

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 24-04-03 12:56

Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> wrote in news:b885mj$la3$1@sunsite.dk:

> [...]
> ikke just ry for at være godt for mikroorganismerne -- og de skal
> ligesom på arbejde, hvis der skal ske en nedbrydning.

Jeg har ellers med stor succes brugt kunstgødning til at speede en
varmkompostering op med. Det er jo også det man gør, når man laver et
halmballebed, hvor der drysses en forholdsvis stor mængde kunstgødning på
snitfladen af en halmballe, og vander det ned i halmballen. Jeg tror
snarere Helles problem er, at hendes bunker er alt for tørre, men det er du
jo også inde på.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-04-03 09:38

jensen skrev:

> jeg har en del jordskokker tilbage, som jeg gerne vil kompostere.

Jeg tror ikke, at det er smart at hakke dem i stykker, men prøv evt.
at mase dem ved at trampe godt på dem. En anden mulighed er, at lægge
dem til tørre i solen -- så vil de hurtigt gå til.

> Og kan ukrudt som mælkebøtter og kvikgræs bruges i komposten?

Det ville jeg gøre uden at tøve sekund -- i hvertfald mælkebøtterne.
Kvik har jeg ikke erfaring med, da det ikke rigtigt er noget vi har.
Men når komposten er godt omsat (mørk og smuldrende) er det jo let at
se, om der stadigvæk er levende rødder af f.eks. kvik i, da disse er
helt lyse. Så giv det en chance.

> idet jeg har læst, at omsat kompost kan hjælpe i gang med den nye kompost?

I så fald vil jeg mene, at der skal være tale om frisk omsat kompost
med masser af liv i -- så det virker lidt ligesom surdej.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-03 18:14

On Thu, 24 Apr 2003 10:37:51 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Men når komposten er godt omsat (mørk og smuldrende) er det jo let at
>se, om der stadigvæk er levende rødder af f.eks. kvik i, da disse er

Det er godt nok nemt at se kvik i komposten, men når man graver sin
kompost frem, så kommer man meget let til at hakke rødderne i
småstykker. Og små stykker slipper let forbi....

Men hvis man lader kvikrødderne tørre ud, godt og grundigt, inden de
smides på komposten så er der ingen problemer i det.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : jensen

Dato : 25-04-03 07:19

tak for jeres input - men hvad med kompostorme - er det noget, man kan bruge
med fordel? Og hvor kan man købe dem - ja jeg er fra Thy, så det må jo helst
ikke koste noget som helst :)

Er der nogen, der har en stor bestand, som jeg evt. kunne adoptere nogen fra
eller er det for frækt at spørge om?

hilsen Helle

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-04-03 07:40

"jensen" == jensen <jjaansen@mail.dk> writes:

> [...]
> ikke koste noget som helst :)

> Er der nogen, der har en stor bestand, som jeg evt. kunne adoptere nogen fra

Rens dine tagrender, og smid stadset på komposten. Af en eller anden
grund lever der ofte kompostorme i tagrender.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>