Firma betaler kunderne - ok ?
Fra : Henrik Scheel

Dato : 24-04-03 07:41

Jeg har tænkt mig at oprette et firma som mod en ydelse betaler nogle
kunder. Det drejer sig om 0,5 - 2 kr pr. ydelse som mit firma vil betale
kunderne. Mit spørgsmål går på om dette er lovligt ren juridisk og
skattemæssigt at indsætte penge på kunders konti direkte.

Jeg håber nogle kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Henrik

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-03 17:36

Henrik Scheel wrote:

> [...]
> kunderne. Mit spørgsmål går på om dette er lovligt ren juridisk og
> skattemæssigt at indsætte penge på kunders konti direkte.

Jeg håber, at du kan forklare det en del mere præcist, ellers er der ikke
noget svar.
Ex, er det fradragsberettiget, det du yder, eller hva ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henrik Scheel

Dato : 25-04-03 10:05

Det kan være jeg har misforstået dit eksempel, men det jo aldrig være
fradragberettiget da jeg betaler mine kunder. Men måske mere skattepligtigt
for kunderne.

Hvis jeg skal forklare det på en anden måde - hvor små beløb må man tjene
uden det skal opgives til skattevæsnet. Skal mine kunder opgive det de
tjener fra mig, når det drejer sig om så små beløb. Mine kunders ydelse kan
belønnes flere gange om dagen til eksempel - dvs. de kunne måske tjene 10-20
kr om dagen.

Mvh
Henrik

Fra : Søren

Dato : 25-04-03 10:33

Ring til din lokale afdeling af Told og Skat. Det er vist her svaret er. Men
det er jo ikke sikkert at det er det svar du ønsker

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-04-03 21:23

"Henrik Scheel" <hense@ofir.dk> wrote in message
> Det kan være jeg har misforstået dit eksempel, men det jo aldrig være
> fradragberettiget da jeg betaler mine kunder.

"Jeg betaler mine kunder". Det plejer at være omvendt. Er du sikker på,
at der ikke er tale om ansatte?

Fra : Jimmy

Dato : 25-04-03 22:23

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> "Henrik Scheel" <hense@ofir.dk> wrote in message
>
> "Jeg betaler mine kunder". Det plejer at være omvendt. Er du sikker på,
> at der ikke er tale om ansatte?

Jeg tror "kunder" i denne forbindelse er besøgende på en hjemmeside.
"Kunderne" modtager småbeløb mod at udføre en ydelse online (f.eks. læse og
kommentere en reklametekst).

Henrik formidler blot kontakten mellem "kunderne" og det de skal udføre og
genfakturerer derefter den virksomhed, som ville have undersøgt deres tekst.

Blot et gæt ud fra den korte beskrivelse.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Scheel

Dato : 26-04-03 10:41

Det er nu ikke helt det mit firma laver, men, enig, det kunne lyde sådan.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 26-04-03 05:16

Henrik Scheel wrote:

> [...]
> belønnes flere gange om dagen til eksempel - dvs. de kunne måske tjene 10-20

Der er principielt ingen undergrænse.
Som eksempel har jeg været regnskabsfører for en kirkekasse, der betalte
deres børnekor 10 kr, for hver gang de sang i kirken.
Efter kontakt med T*S skulle der trækkes AMB -> 9% af beløbet, der skulle
indberettes, men ikke indbetales, da der afrundes til hele kr.
Skat skulle også indberettes.