Andet multimedie
bentjuul 3670
Lidt OT, TFT til grafisk produktion
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-04-03 07:31

Hej

Jeg ved godt det er lidt OT, men det er nok gruppen her der har størst
indsigt i dette.
Er der nogle af jer der er faldet over TFT skærme som egner sig til grafisk
produktion, her tænker jeg på farve lighed og rum, således man ikke mister
lys og skygge områderne. Evt. link til test af selv samme.

/Stef

Fra : Thomas

Dato : 24-04-03 08:42

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> produktion, her tænker jeg på farve lighed og rum, således man ikke mister
> lys og skygge områderne. Evt. link til test af selv samme.

Kan ikke huske om det var i MacWorld eller Digit jeg læste en test af
forskellige tft'ere. De skriver der at farvegengivelsen er blevet meget
bedre, men jeg tror stadig det rigtigste er at brugte crt når vi snakker
billedjustering. Men Apples tft'ere er ret attraktive, de er billige og
kvaliteten ligger blandt de bedste. Prøv evt. at låne en tft i en dag eller
to og sammenlign med din crt skærm. Hvis du kan kalibrere tft'en op til at
matche din crt så burde du jo kunne skifte.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 24-04-03 08:55

Hejsa

Jeg var ude og prøve mange forskellige TFT skærme, inden jeg endelig
besluttede mig dor en 18.1" Sony SDM-X82. Denne er jeg meget tilfreds med,
og jeg udarbejder meget grafik, både i programmerne, Illustrator, Photoshop
men også 3D studio Max. Denne skærm erstattede en 19" alm. skærm, og jeg er
bestemt ikke skuffet.

Det jeg gjore, da jeg testede skærme, var at have en brændt CD med, med
printscreens (jpg), samt grafisk tunge billeder, så prøvede jeg flere
forskellige skærme. Visse steder fik jeg endda lov til at låne et par skærme
med mig hjem en weekend over, for at prøve dem. Jeg havde en 17" LG med
hjemme og prøve, og den var faktisk rigtig god, i forhold til prisniveauet.
Men denne Sony skærm jeg sidder med nu, har slået de fleste JEG har prøvet.

Tag ud og test skærme...evt. hos ComputerCity.dk som har et stort udvalg af
forskellige mærker/størrelser.

Man skal bare huske på, at TFT skærmene ikke har nær så lang levetid, som en
alm. skærm. Og at pixelfejl kan være møg irriterende, når disse kommer (og
det gør de).

Hilsen Trine

Fra : Thomas

Dato : 24-04-03 09:19

"Trine K. Petersen" <misskat@tdcadslFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Man skal bare huske på, at TFT skærmene ikke har nær så lang levetid, som
en
> alm. skærm. Og at pixelfejl kan være møg irriterende, når disse kommer (og

Mener da levetiden er længere for en TFT en for en CRT ..?

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 24-04-03 11:19

Nej kortere....

Fra : Thomas

Dato : 24-04-03 12:20

> Nej kortere....

Hmm ... dvs. at en TFT skærms levetid er under tre år? Synes at have
hørt/læst at TFT skærme holdt længere end de tre år en CRT holder. Har du et
link eller andet dokumentation?

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 24-04-03 19:26

Nej ikke et link. Det var hvad jeg fik af vide af Viewsonic samt Samsung, da
jeg snakkede med salgsafdelingerne. Jamen det er nok det med, at der er
pixels der dør. Men som sagt, der er 3 års garanti på min skærm, og 3
px-fejl = ombytning...sådan er det på mange af de dyre TFT'er. Man regner
nok efter Lys-timer, hvor lang tid den kan stå tændt (timer) i forhold til
en CRT. Kan ikke huske det nøjagtigt.

Men om det er noget man mærker som ejer/bruger af denne, det skal jeg selvf.
ikke kunne sige Det var bare sådan butikkerne sagde.

Fra : Thomas°°°

Dato : 25-04-03 07:52

> [...]
> nok efter Lys-timer, hvor lang tid den kan stå tændt (timer) i forhold til

Klart nok at en CRT skærm kan fungere efter mange år, men den er ikke
brugbar til billedjustering efter typisk tre år. Der begynder den at være
brændt ud så det kan være svært at kalibrere den op igen. Men det kommer jo
an på i hvilken butik du har spurgt, har du spurgt i Fona så vil de jo nok
også påstå at du kan bruge alle deres skærme til at justere billeder på, du
skal bare købe den du synes er pænest på dit skrivebord (sådan lidt sat på
spidsen)

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 24-04-03 20:39

Alle enten ved det, (eller har hørt at), lysrøret i en TFT er ikke så
stort/kraftig da skaærmen er så small, ved en CRT er den større og kan
derved holde styrken i nogle flere år !!

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 24-04-03 22:17

"Trine K. Petersen" wrote :

> Alle enten ved det, (eller har hørt at), lysrøret i en TFT er ikke så
> stort/kraftig da skaærmen er så small, ved en CRT er den større og kan
> derved holde styrken i nogle flere år !!

Det virker en smule uunderbygget - " alle ved da...."

Det to teknologier er så forskellige at det nærmest
svarer til at spørge hvad der er højest - Rundetårn
eller et tordenskrald...

Igen - har du et link eller andet dokumentation ?

Fra : B.H. [2630]

Dato : 25-04-03 00:40

Trine K. Petersen wrote:
> Alle enten ved det, (eller har hørt at), lysrøret i en TFT er
> ikke så stort/kraftig da skaærmen er så small, ved en CRT er den
> større og kan derved holde styrken i nogle flere år !!

Så er jeg bla. ikke en af de "alle" der ved det... der er ingen
sammenligning på opbygning af en TFT og så en CRT skærm.

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 25-04-03 06:10

Det jeg mente var, at alle da ved, at lysrøret er smallere på en TFT end på
en CRT...Fladskærm

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 25-04-03 06:33

"Trine K. Petersen" wrote :

> Det jeg mente var, at alle da ved, at lysrøret er smallere på en TFT
end på
> en CRT...Fladskærm

Nej, det ved alle ikke, for der er ikke noget lysrør
i en CRT-skærm, men et katodestrålerør
( Cathode Ray Tube )
Levetiden for en CRT-skærm er normalt bestemt
af kvaliteten af fosforbelægningens i katodestrålerøret
eller højspændingsforsyningens kvalitet.
Ingen af disse faktorer kan afgøre en TFT-skærms
levetid - så igen, når du fremfører sådan et postulat
må det vel være rimeligt at du enten kan argumentere
for det eller kan dokumentere det - helst begge dele
( Det er Usenet, dette her

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 25-04-03 08:38

Ja ja da...men jeg har bare fået det af vide af Viewsonic samt
Samsung...prøv selv at ringe, hvis du ikke tror mig. Du får ret og jeg får
fred.

Fra : B.H. [2630]

Dato : 25-04-03 09:25

Trine K. Petersen wrote:
> Ja ja da...men jeg har bare fået det af vide af Viewsonic samt
> Samsung...prøv selv at ringe, hvis du ikke tror mig. Du får ret
> og jeg får fred.

Lyder fornuftigt... for ret det har han og du er blevet misinformeret så det
basker, så der er ingen grund til at tjekke det yderligere

Fra : B.H. [2630]

Dato : 25-04-03 00:56

Trine K. Petersen wrote:
> Tag ud og test skærme...evt. hos ComputerCity.dk som har et stort
> udvalg af forskellige mærker/størrelser.

Og ikke en dyt forstand på det de sælger

> Man skal bare huske på, at TFT skærmene ikke har nær så lang
> levetid, som en alm. skærm. Og at pixelfejl kan være møg
> irriterende, når disse kommer (og det gør de).

Sludder og vrøvl... plasmaskærme har kortere levetid end feks. alm. type
skærm og det er absolut ikke sikkert at døde pixel/pixelfejl forekommer på
en TFT, jeg har haft en del TFT skærme og har aldrig oplevet dette, jo en
gang på en Compaq Presario.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 24-04-03 09:08

Jeg har netop investeret i en Formac Gallery 2010 (
http://www.formac.com/p_bin/ )og jeg kan ikke få armene ned! Den er ultrafed
og det bedste skærmkøb jeg nogensinde har gjort. Macxpres www.macxpres.dk
har den til 9.200 eks moms. Den kører på win2000 hos mig, men kan køre både
mac og pc uden noget hokuspokus. Og så er der 20,1 "

Kh
Bjørn

Fra : Madsen

Dato : 24-04-03 10:40

Studio Smalbro skrev:

> Jeg har netop investeret i en Formac Gallery 2010
> (http://www.formac.com/p_bin/)og jeg kan ikke få armene ned!

Det kan jeg godt forstå at du ikke kan for wow for en skærm!
Den blev jeg også foreslået i skærm-gruppen forleden og jeg er vild
med designet. At det så samtidig er en god skærm gør den jo ikke
ringere. :)

Madsen (som pt. har sin Sony FW-900 til reparation og derfor sidder
med en 17" Kentucky Fried Chicken som giver sand i øjnene efter få
timers brug).

Fra : Madsen

Dato : 24-04-03 09:09

Stefan Jacobsen skrev:

> [...]
> til grafisk produktion, her tænker jeg på farve lighed og rum,
> således man ikke mister lys og skygge områderne. Evt. link til

For ikke ret lang tid siden stillede jeg nogenlunde samme spørgsmål
i den gruppe som omhandler skærme. Jeg fik rigtig mange gode svar,
så måske kunne du få noget ud af at læse den tråd også.

<news:Xns935C91C4CD8E.thomas@madsen.tdcadsl.dk> og hvis du ikke
længere har adgang til indlægget på din newsserver, så kan du læse
hele tråden her:
<http://www.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=Xns935C91C4CD8E.thomas@madsen.tdcadsl.dk&lr=&hl=da>

Madsen.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-04-03 09:24

On Thu, 24 Apr 2003 08:30:45 +0200, Stefan Jacobsen
<stefware@email.dk> wrote:

>Er der nogle af jer der er faldet over TFT skærme som egner sig til grafisk
>produktion, her tænker jeg på farve lighed og rum, således man ikke mister
>lys og skygge områderne. Evt. link til test af selv samme.

Der var en test i Digitale Medier nr. 2 2003

De testede Apple Cinema HD Display 23" til 15.992,-
Sony SDM-P232W 23" til 26.956,-
Apple Cinema Display 20" til 10.392,-
Eizo L985EX 21,3" til 18.995

Konklusionen var et Eizo er bedst, derefter Apple som er marginalt
bedre end Sony.
Eizo er 4:3, de andre 16:9.

Testeren Peter Hyldahl mener disse skærme klart er gode nok til
billedbehandling.

Kurt Brixen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 24-04-03 22:31

Takker for svarene, jeg smider 60.000 på budgettet til tft'er så må vi se
hvilke det bliver.

Stef

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 25-04-03 06:12

Det var ikke så lidt...skal du købe mere end én?

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 26-04-03 11:44

6 stk, så ca 10k pr. stk er vist meget passende.

Stef

Fra : Trine K. Petersen

Dato : 27-04-03 16:39

> 6 stk, så ca 10k pr. stk er vist meget passende.

Hvilke skærme blev det så til?? Dette kunne være ret spændende at høre.