Strategi angående option ??
Fra : LiFo

Dato : 23-04-03 22:35

hej
bare et lille spørgsmål om hvilken måde er bedst til at gemme indstillninger
for et program

jeg har et program hvor i jeg bruger en database
og så har jeg forskellige options (indstilninger ) som brugeren kan ændre
men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gemme dem

er det bedst at gemme dem i databasen
eller lave et option object og serialize det og gemme det ned på harddisken
eller hvad med ini filer ?? har ikke nogen erfaring med dem

hvad er nemmest ??

om det er det nogen der har noget forslag så ville jeg blive glad

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 24-04-03 08:59

> hvad er nemmest ??

Når din databaseklasse allerede er lavet, er det letteste nok at lave det i
en tabel i databasen. Du kan selvfølgelig vælge at gemme det til en fil, men
jeg vil mene det er lettere at lave indstillinger pr. bruger i databasen,
fremfor i en fil.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

www.hesteskelet.dk/newsgroup

Fra : LiFo

Dato : 24-04-03 09:24

tja det er det nok

men jeg kommer ikke at have nogle brugere
indtstilningerne bliver for hele programmet rundt i flere klasser

Fra : Michael Banzon

Dato : 24-04-03 11:35

"LiFo" <ikkieg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hej
> bare et lille spørgsmål om hvilken måde er bedst til at gemme
indstillninger
> for et program

Jeg har nogle gange brugt en klasse der extendede java.util.Hashtable
(så den var lidt smartere )...

Den blev så refereret via en "public static" variabel "option" i min
"main"-klasse... derfra kunne alle elementer af programmet gemme og
hente options, der var identificeret af en String... Klassen kan
således kun håndtere strenge og de primitive datatyper
Så sørgede programmet også lige for at få indlæst objektet fra disk
når det blev startet, og skrev det ned når det blev afsluttet

Kan godt se om jeg kan finde den frem igen, hvis du er interesseret??

/ Michael

P.S. Håber ikke at mit svar var alt for rodet

Fra : Peter Lind

Dato : 24-04-03 11:37

"LiFo" <ikkieg@hotmail.com> wrote in message
> hej
> bare et lille spørgsmål om hvilken måde er bedst til at gemme
indstillninger
> for et program

Jeg ved ikke om det er den bedste måde, men jeg plejer at lave en
'configuration' klasse, som indeholder alle de parametre, brugeren kan
indstille. Den laver jeg så som en singleton, så det samme objekt bruges
alle steder i resten af programmet.
Klassen har derudover en load og en save metode, der hhv henter og gemmer
data i en XML-fil (det kan sikkert laves som noget xml-serializing, men det
har jeg endnu ikke forsøgt mig med). Første gang den bliver instantieret,
kalder den selv load metoden, der finder xml-filen, og man skal så bare
kalde save metoden, når brugeren vælger at gemme sine indstillinger.

Jeg er af en eller anden grund ikke så begejstret for at gemme
program-indstillinger i databasen, men har lidt svært ved at argumentere for
hvorfor det skulle være dårligt...

mvh
Peter Lind

Fra : Michael Banzon

Dato : 24-04-03 11:41

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er af en eller anden grund ikke så begejstret for at gemme
> program-indstillinger i databasen, men har lidt svært ved at argumentere
for
> hvorfor det skulle være dårligt...

Hmmm... hvis man nu har instillinger der bruges til at koble op til
databasen med i sin configuration...

/ Michael

Fra : LiFo

Dato : 24-04-03 11:58

tak for jeres tanker

tror at jeg vil lave en classe med mine indstilninger og gemme dem den på
disken

Fra : Michael Banzon

Dato : 24-04-03 12:00

> tror at jeg vil lave en classe med mine indstilninger og gemme dem den på
> disken

God dreng

/ Michael

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 24-04-03 13:25

> tror at jeg vil lave en classe med mine indstilninger og gemme dem den på
> disken

Du skal bare huske, at hvis du gemmer til disk, mister du en smule
portabilitet. Der er ofte problemer med eksempelvis ObjectOutputStream og så
Linux grundet filrettighederne. Det har jeg i hvert fald ofte oplevet uden
at finde nogen egentlig form for løsning.

Fra : LiFo

Dato : 24-04-03 14:13

om der er problemer med ObjectoutputStream så skriver jeg bare til en vanlig
tekst fil
i hvertfald i første omgang kan være at man forandrer det senere

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 25-04-03 17:04

On Wed, 23 Apr 2003 23:34:59 +0200, "LiFo" <ikkieg@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og så har jeg forskellige options (indstilninger ) som brugeren kan ændre
>men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal gemme dem

Hej,

Jeg kan anbefale Java's indbyggede klasse til håndtering af dette:

java.util.Properties

Som er beskrevet her:

http://java.sun.com/j2se/1.4.1/docs/api/java/util/Properties.html

I Java tutorial'en kan du læse her:

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/essential/attributes/index.html

Håber dette kan være til en hjælp (jeg nåede selv at skrive en klasse
til formålet inden jeg opdagede at java.util.Properties fandtes - og
det er på en eller anden vis lidt spild af tid... )

mvh
Karl Peder Olesen

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 25-04-03 18:42

Karl Peder Olesen wrote:

> Jeg kan anbefale Java's indbyggede klasse til håndtering af dette:
>
> java.util.Properties

Vær dog opmærksom på at denne kun understøtter properties der
kan repræsenteres som strenge - så skal man opfinde sin egen sjove
notation når man fx. skal gemme en sekvens og skrive en parser til
denne..

Peter Linds forslag om en konfigurationsklasse og en xml fil
synes noget mere generelt anvendelig (og så er det lige så nemt at
ændre i filen manuelt).

Ulrik Magnusson

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 25-04-03 22:59

On Fri, 25 Apr 2003 19:41:36 +0200, Ulrik Magnusson <ulrikm@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>kan repræsenteres som strenge - så skal man opfinde sin egen sjove
>notation når man fx. skal gemme en sekvens og skrive en parser til

Det er helt korrekt at Properties klassen kun understøtter ting, der
kan lagres ala variabel = (streng)værdi. Den begrænsning må man så
gøre op med sig selv om man kan leve med. Hvis det drejer sig om
"ini-fil agtige" som størrelse på vinduer, brugernavn/login til
database o.lign., så kan man fint klare sig (og det er måske overkill
at gemme i xml-format ??? smag og behag er - og skal være -
forskelligt).

Hvis det er lidt mere kompliceret, kan man komme et stykke af vejen
med f.eks. komma separerede værdier ala window.position = <x>,<y> og
så parse værdien vha. en StringTokenizer el.lign.

>Peter Linds forslag om en konfigurationsklasse og en xml fil
>synes noget mere generelt anvendelig (og så er det lige så nemt at
>ændre i filen manuelt).

Ja, kan man ikke klare sig med den indbyggede funktionalitet, så må
man jo til tastaturet Og en generel konfigurationsklasse kan jo
nok få meget gavn af med tiden...

Iøvrigt findes der en smart letvægts xml parser - NanoXML - der kan
bruges til formålet (http://nanoxml.n3.net). Specielt hvis
alternativet er at inkludere store tunge xml libraries.

Kort pointe (til dem der ikke er faldet i søvn endnu): Det er godt at
kende de muligheder der findes, og så _selv_ vælge den løsning, der
passer bedst til den konkrete case.

Go' nat.

Karl Peder Olesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-04-03 10:43

kpo@mail1dotstofanetdotdk (Karl Peder Olesen) writes:

> Iøvrigt findes der en smart letvægts xml parser - NanoXML - der kan
> bruges til formålet (http://nanoxml.n3.net). Specielt hvis
> alternativet er at inkludere store tunge xml libraries.

Java 1.4 indeholder Crimson parseren som standard.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Lars

Dato : 08-05-03 11:37

Kig evt på java.util.prefs i 1.4.x! Den er et nyt alternativ til
Properties, som gemmer indstillinger på bruger og systemniveau. Jeg har
lige selv brugt den og er rimeligt imponeret over så simpelt det kan
gøres. Eks:

Preferences prefs =
Preferences.userNodeForPackage(minPakke.minKlasse.class);
prefs.put("testnøgle", "testværdi");
prefs.putInt("testnøgle1", 22);

String s = prefs.get("testnøgle", "defaultværdi, hvis nøglen ikke
eksisterer");
int i = prefs.getInt("testnøgle1", 0);

Og ikke mindst det smarteste (så kort kan det gøres):

FileOutputStream fos = new FileOutputStream("brugersettings.xml");
prefs.exportSubtree(fos);
fos.close();

FileInputStream fis = new FileInStream("brugersettings.xml");
prefs.importPreferences(fis);
fis.close();

Jeg tror nok - alt efter implementation - at preferencerne gemmes i
regisrteringsdatabasen på f.eks. Windows-computere. Det er altså ikke
nødvednigt at importere/eksportere, med mindre man selv har brug for at
kunne redigere i xml-filen (eller lignende).

*/Lars