Lamelparketgulv krymper
Fra : Peter

Dato : 23-04-03 21:45

Vi overtog et hus i august 2002. Ved overtagelsen så trægulvene meget pæne
ud. Jeg gætter på at de er max. 3-4 år gamle. Der er tale om oliebehandlede
lamelparket (3 stav).

Omkring vintertid begyndte der er opstå revner imellem brædderne og det er
blevet lidt værre henover vinter og forår (som lige er begyndt!). Brædderne
"buer" lidt op i begge sider, og enkelte brædder har fået kanter imellem
stavene. Det ser stadigvæk nogenlunde pænt ud, men det er ikke som for 6
måneder siden,

Vi har givet Trip Trap's hvidpigmenterede olie på gangareal, og stuen
mangler vi at gøre noget ved. I gangarealet (som har fået olie) ser det ud
som i resten af huset - altså samme problem.

Hvad gør man ?

Vil det rette sig i løbet af sommeren, eller bliver det bare værre eftersom
varme, sol og tør luft får brædderne til at krympe endnu mere ?

Kan man stoppe processen og/eller rette op på den ?

Hjælp ønskes da vi gerne vil bevare gulvets flotte udseende.
På forhånd tak.

Mvh
Peter

Fra : Per H

Dato : 24-04-03 07:14

On Wed, 23 Apr 2003 22:44:54 +0200, "Peter" <pollansa@hotmail.com>
skrev:

> [...]
>"buer" lidt op i begge sider, og enkelte brædder har fået kanter imellem
>stavene. Det ser stadigvæk nogenlunde pænt ud, men det er ikke som for 6

Umiddelbart vil jeg tro at de er tørret ind, der er sikkert meget
tørt i huset, og de vil måske blive lidt bredere, når fugtigheden
stiger.

Mht. at de buer lidt op i kanterne, så er der ikke andet at gøre end
at få en gulvsliber ud,

Jeg lagde engang et trip trap gulv i 19 cm bredde massive planker, der
blev skruet og proppet, efter forskrifter. men da kunden satte gang i
brændeovnen, skete der det som du selv er kommet ud for.

Det ser skrækeligt ud.

Mvh.
Per Hansen