Navnændring
Fra : Marie Juelshøj

Dato : 23-04-03 21:26

Jeg er i den lykkelige situation at skulle giftes, og i den forbindelse er
der dukket en masse spørgsmål op vedr. navneændring. Håber der er nogen der
kan hjælpe med at gøre mig lidt klogere.

Min kommende mands navn er D Ø K og mit er M T J. Egentlig vil jeg bare
gerne tage hans efternavn og så beholde mig eget efternavn som mellemnavn og
så droppe mit oprindelige mellemnavn, altså M J K. J skal så være mellemnavn
på linje med T og ikke bare et adresseringsmellemnavn, som jeg synes at
forstå der kan opstå problemer med? Er dog lidt i tvivl om, hvad forskellen
på mellemnavn og adresseringsmellemnavn egentlig er...
Men kan dette lade sig gøre, altså så det bliver M J K med J som 'rigtigt'
mellemnavn.

Hvad er mulighederne ellers?
M T Ø K, men hvor Ø så også kun er adresseringsmellemnavn?
M Ø K, kan mellemnavnet bare umiddelbart smides væk?
M T K, men så mister jeg mit efternavn og det vil jeg helst ikke?
Andre?

Og hvis jeg nu ender med at tage min mand efternavn og f.eks. J som
adresseringsmellemnavn - hvis dette ikke giver for mange problemer - kan jeg
så stadig give J videre som efternavn eller mellemnavn til eventuelle børn?
Og hvad hvis jeg slet ikke hedder J mere, men f.eks. bare M T K?

Ja det var lige en ordentlig smøre, men jeg er også lidt forvirret. Har læst
på diverse hjemmesider, men de tager ikke helt højde for alle muligheder.
Håber nogen kan hjælpe.

Venligst
Marie

Fra : Carsten

Dato : 23-04-03 23:26

"Marie Juelshøj" <marie@angelfantasy.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er i den lykkelige situation at skulle giftes, og i den forbindelse er
> der dukket en masse spørgsmål op vedr. navneændring. Håber der er nogen der
> kan hjælpe med at gøre mig lidt klogere.

Det er ikke et jura-spm men et spm der bør rettes direkte til STATSAMTET der hvor du bor,
så får du svar og må betale 3.000 kr derfor

http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=dokument&id=020813133852&path=
http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=soegning&soegeform=ord&soegetekst=navne%E6ndring

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 25-04-03 01:20

"Carsten" skrev ...

> "Marie Juelshøj" skrev ...
>
> Det er ikke et jura-spm men et spm der bør rettes direkte til STATSAMTET der hvor du bor,
> så får du svar og må betale 3.000 kr derfor

Med mindre man ønsker at tage et navn som hverken er kvindens,
mandens eller deres forældres, behøver men ikke ulejlige statsamtet
med det.

Spørg i stedet kordegnen (ministerialbogsføreren) i det sogn hvor i
bor eller hvor i skal giftes. Sansynligvis vil han (hun) kunne klare det
ganske gratis.

Keld Lergren Nielsen
"40 års erfaring er ofte det samme som 1 års indlæring
og 39 års gentagelser. " Poul Jørgensen

Fra : Mari

Dato : 24-04-03 04:25

> [...]
der
> kan hjælpe med at gøre mig lidt klogere.

Jeg skal ikke kloge mig på navneloven - men blot fortælle dig min
personlige oplevelse af navneændring.
I disse tider kan et ægteskab ikke regnes for et livsvarigt arrangement,
derfor er sandsynligheden for at du kommer til at stå over for problemet
med navneskifte igen ad åre - statistisk set til at få øje på.

Du har selvfølgelig dine bevæggrunde til at ville ændre/beholde dit eget
efternavn
som addresseringsnavn, som du kalder det - men du har det også fordi
du ER den person, med dét navn.

Dine børn navne kan sammensættes af dine såvel som din mands
- og det kan ændres frit senere, som det passer dem. Eneste begrænsning er,
hvis det er fornavne (mellemnavn findes ikke, det er en talemåde) der
er registreret som drengenavne - så kan piger ikke automatisk få dem,
og ligesådan med pigenavne til drenge.

Jeg har været ude i hele navnecirkus'et - og blev SÅ glad da jeg igen
fik mit eget navn tilbage - for dét var jo MIT.
Det groteske i min situation var, at jeg fik min mands efternavn, mens
han selv anvendte sit fornavn-2 (mellemnavn). Dvs. vi hed alligevel ikke
det samme, for man får ikke sin mands fornavne (mellemnavne) - kun hans
efternavn.

/Mari

Fra : Maria

Dato : 24-04-03 06:57

> [...]
læst
> på diverse hjemmesider, men de tager ikke helt højde for alle muligheder.

Hej Marie

Først, Tillykke

Jeg vil foreslå dig, at du ringer til Statsamtet og siger at du har et
spærgsmål om navneskift i forbindelse med bryllup, det har jeg lige haft
gjort (Nordjylland) og jeg blev stillet om til en venlig dame, der straks
besvarede mine spørgsmål, vel at mærke uden at sende en regning på 3000,-
Du kan finde telefon nummer til dit Statsamt her, ligesom de også har
informationer om navne ændringer og links videre
http://www.statsamt.dk/

Venligst
Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-04-03 21:20

"Maria" <mpostas@hotmail.com> wrote in

> [...]
> en venlig dame, der straks besvarede mine spørgsmål, vel at
> mærke uden at sende en regning på 3000,-

Prisen er formentlig for selve navneskiftet - de færreste offentlig
myndigheder tager penge for at besvare spørgsmål.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Marie Juelshøj

Dato : 24-04-03 07:38

Tak for jeres svar og beklager hvis mit spørgsmål var fejlplaceret. Var
ellers blevet anbefalet denne nyhedsgruppe til netop det Men jeg vil
prøve statsamtet.

/Marie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-03 08:04

Marie Juelshøj skrev:

>Tak for jeres svar og beklager hvis mit spørgsmål var fejlplaceret.

Det var ikke malplaceret. Det viser sig bare at der er en bedre
måde at få svar på dine spørgsmål end at spørge her. Deri ligger
der ingen kritik af din fremgangsmåde.

--
Bertel