Hvor langt kan man køre om dagen ?
Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 23-04-03 21:28

Hej

Ja, det er vel forskelligt, men er der ikke et gennemsnit på en tur til
Sydfrankrig.
Vi kører med en cv på 4m og en 1,8 l motor på 105hp.

Og hvad er Jeres Benzinforbrug, vi kører normalt 14-15 km l. bare ca !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Kim Olsen

Dato : 23-04-03 21:58

Hej Leif

Det kommer sandelig også an på trafikken og vejens tilstand.
Når vi kører til tjekkiet, kan vi stort set køre 700 km på en lang dag på
autobahn, mens vi på små hovedveje af variabel stand, kun regner med 200-300
km om dagen i tjekkiet.

Men med et par mindre børn på bagsædet, skal man såmænd nok blive gjort
opmærksom på, når de synes man har kørt nok den dag

hilsen

Kim

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea6f64b$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Gismo

Dato : 23-04-03 22:56

www.analogfoto.dk L Langgaard wrote:
> [...]
> Vi kører med en cv på 4m og en 1,8 l motor på 105hp.
>
> Og hvad er Jeres Benzinforbrug, vi kører normalt 14-15 km l. bare ca !

Vi damper til Italien for 4 år i træk, på turen ned af, skal der mindst 1000
km på klokken,
ellers bliver 2. dagen i bilen for lang.

Turen hjem køres i et stræk, 23 timer.
Grundet problemer med konens ryg, kørte vi fra pladsen sidste klokken 21.00
og kørte til kl. 2.00
sov på en rasteplads til kl. 9.00 kørte igen til klokken 19.00 lettede anker
igen klokken 5.00 og var
hjemme klokken 16.00 det gør vi aldrig mere, 3 køredage er for meget, og vi
var ikke bedre udhvilet
end 1 dags turen, kun mere iriteret over den megen tid i bilen.

1,8 pmc motor 4,95 m 1300 kg snit 8 - 9 km/l

Hvis det med børn er aktuelt har vi børn der nu er 6 og 8 år, de acceptere
køre turen, vi gør så
meget ud af at de får brændt noget krudt af når der er pause i forbindelse
med tankning og spisepause.

Gismo.

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 25-04-03 23:44

> Turen hjem køres i et stræk, 23 timer.

Nu skal jeg lige have afløb for min harme "du sidder da ikke 23 timer bag
rattet" det er simpelthen uforsvarlig, det kan godt være du er ligeglad med
dig selv og din familie, men med uopmærksom kørsel på tyske motorveje, er du
simpelthen til fare for alle os andre, FØJ.

Mvh
Kaj E. Olsen

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 26-04-03 09:01

> [...]
du
> simpelthen til fare for alle os andre, FØJ.

Det er egentligt underligt at man har køre hviletider som Lastvognschauffør
men ikke som almindelig bilist! man bliver da ikke mindre træt af at sidde i
en bil, så jeg håber egentlig at når man kører i 23 timer at man så skiftes
til at køre.

Mvh
H.Hvidberg
-----
www.toyota-forum.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-04-03 09:15

www.toyota-forum.dk wrote:

> Det er egentligt underligt at man har køre hviletider som
> Lastvognschauffør men ikke som almindelig bilist!

Det hænger sammen med at en vognmand vil have økonomisk fordel i at tvinge
chauffører til at køre uafbrudt - og at han givet ville udnytte den
mulighed. Der er ikke for den private bilist noget økonomisk incitament til
at køre over evne.

> man bliver da ikke
> mindre træt af at sidde i en bil, så jeg håber egentlig at når man
> kører i 23 timer at man så skiftes til at køre.

For os privatbilister er der skam også regler for hvilken tilstand du skal
være i når du kører. Det er blot ikke skåret ud i pap men handler om at du
skal være udhvilet og upåvirket af substanser. Bliver du involveret i et
uheld og konstateres det at du har kørt i de mange timer uden hvil, så er
der ikke tvivl om at du bliver tillagt skylden eller en del heraf, uanset om
det er dig der er blevet påkørt.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : sogs

Dato : 26-04-03 10:39

Carsten Stage wrote:

Der er ikke for den private bilist noget
> økonomisk incitament til at køre over evne.

Overnatningsudfgifter og kostbare feriedage -
eller kun et physgomongolisk som hesten der lugter hjemmet, når
vi i regnvejr er på vej op gennem Tyskland, leder efter plads , kl 16
ser skiltet Rostok 200 km - og vælger at fortsætte, når man fint kan
nå 21 færgen. Sparer en feriedag - kan overnatte i hjemmet, tjekke
posten, blomstene, græsset, vaske tøj og være ude af røret igen næste
eftermiddag.
Forstår godt at et sjaførteam vælger at fortsætte - men blir man ikke
lidt øm et vist sted.? Mobilhomes har det lettere, også med ungerne,
der til sidst er bevidstløse så de ikke kan gøre vrøvl. En skam , at
man ikke begyndte med beroligende midler inden afgang - men er der
ikke noget med, at nogle køresygemidler virker lidt døsende. ....bare
et tips ! )

mvh sten

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-04-03 10:49

sogs wrote:

> Overnatningsudfgifter og kostbare feriedage -

Det er da rigtigt - men...

Jeg har gennem de sidste godt 15 år kørt specielt Tyskland og Holland tyndt
til udstillinger i weekender. Jeg har alt for ofte oplevet at blive
overhalet af en fartdjævel bare for 30 km. senere at se ham og bil pakket
sammen i en 1x1 meters metalklump...

Blandt andet derfor har jeg stooor respekt for de tegn der viser sig når
trætheden melder sig. Én gang har jeg sovet i bilen få kilometer fra målet.
Det er ikke bare ens egen sikkerhed og liv man spiller hasard med - det er i
lige så høj grad ens medbilister der er potentielle ofre for ens
tankeløshed...

Derfor har jeg for længst valgt at betragte rejsen som en del af ferien
hvorfor jeg ikke har noget imod at tage et ekstra hvil på vejen. Lad bare de
andre om at stresse til Italien og Østrig - med behov for et par ekstra dage
til at komme sig over turen. Jeg nyder hele ferien istedet.

Så er der mange der bruger argumentet at de har en reserveret plads... Det
har jeg aldrig, sætter friheden ved at vælge camping som ferieform højere.
Lidt drillende kunne man postulere at så kunne man lige så godt tage på en
traditionel charterrejse... Er der ikke plads det ene sted er der nok det
andet - og skulle det gå helt galt, så er der aldrig mere end en dagsrejse
til et andet område.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 26-04-03 12:40

> Det er ikke bare ens egen sikkerhed og liv man spiller hasard med - det er
> lige så høj grad ens medbilister der er potentielle ofre for ens
> tankeløshed...

Fuldstændig enig, jeg kan godtage at man kører 12 -14 timer men så trænger
man dælme også til et hvil.

Men når det nu ikke kan være anderledes kunne, med jer der kører i
døgndrift, så kunne i ikke lige melde her i NG'en hvornår i har tænkt jer at
holde ferie så vi andre slipper for at møde en dansk campist med kineser
øjne og hvid i hovedet som et lagen, joh spøgelses bilist har sandelig
skiftet betydning.

Mvh
Kaj Erik Olsen

Fra : sogs

Dato : 27-04-03 04:32

Carsten Stage wrote:

> [...]
> blive overhalet af en fartdjævel bare for 30 km. senere at se ham og
> bil pakket sammen i en 1x1 meters metalklump...

Følger trafikken - Overhaler meget sjældent mm der er ledige bane og
man kører markant langsommere foran. Er der 3 lastbiler der skal op ad
en lang bakke skal jeg dog med udenom - i god tid

Og så skal man la folk køre, gi plads til dem der vil frem -
forståelse for alle der har travlt - Har forebyggende altid et hul
til en uheldig der prøver at komme udenom, og blir ikke ireteret på
ham. Kom bare, jeg har set dig. - Beklager dem der kører som
om de ejer det hele. Og hvorfor kan venstresvingende ikke lige lægge
sig 25cm tættere på midten så 25 andre trafikanter kan fortsætte mens
den svingende venter på at få klar bane.
Man bør vente på langs af trafikken, fylde mindst muligt, ha hjulene
drejet ligeud, og foden på bremsen, sådan at man, hvis man bliver
puffet bagfra, ikke ryger over i en modkørende..Bremselyset gør også,
sammen med blinklyset, at man er mere synlig.
Ja det kan virke helt banalt, men prøv at se hvor tit man holder på
skrå, selv i en venstresvingsbane med skraveringer eller heller, så
ligeudkørende alligevel ikke han komme forbi - og så er det farligt -
hjulene er drejet klar til svingning. Slam............ småting
der også er til fare for alle andre trafikanter.
..
>jeg sovet i bilen få kilometer
> fra målet. Det er ikke bare ens egen sikkerhed og liv man spiller
> hasard med - det er i lige så høj grad ens medbilister der er
> potentielle ofre for ens tankeløshed...

Enig - problemet er også at nogle trætte mennesker sover millisekunder
op til minutter on off - at bevidstheden får huller uden man erkender
det. Kendt at ulykkerne stiger markant mellem 2 -5 om natter idet det
biologiske ur sætter kroppen over på natsænkning..A og B mennesker bør
bestemt ta hensyn til oplagtheden når man skal vælge køretider -
hvem - hvornår.

> [...]
galt,
> så er der aldrig mere end en dagsrejse til et andet område.

Samme - Elsker at rejse, køre bil ud i det blå - se landskabet, huse,
natur, vejret, pauser, ny mad, spontane seværdigheder, fare vild -
lede efter overnatning
glemme kalender og ur, at ha løse aftaler, spontane sammenkomster og
ture. = Ferie - Bestiller heller aldrig plads. kører straks hvis det
er et sted der ser træls ud.- har da hjulene til det samme.

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 26-04-03 12:44

> nå 21 færgen. Sparer en feriedag - kan overnatte i hjemmet, tjekke
> posten, blomstene, græsset, vaske tøj og være ude af røret igen næste
> eftermiddag.

Prøv næste gang at tænk på, at det er bedre at komme 12 timer senere hjem,
end slet ikke komme hjem ?? Har du tænkt på det DU

Mvh
Kaj Erik Olsen

Fra : [BitSeN]

Dato : 27-04-03 02:06

On Sat, 26 Apr 2003 13:44:27 +0200, "Kaj Erik Olsen"
<morial_ingen.lort.her_@mail.tele.dk> wrote:

>Prøv næste gang at tænk på, at det er bedre at komme 12 timer senere hjem,
>end slet ikke komme hjem ?? Har du tænkt på det DU

Jeg er ret sikker på at du ikke skal tage Sten's bemærkning så
bogstavligt, der er formodentlig tale om en vurdering af træthed
kontra afstand, selv en pause på få minutter kan for nogle gøre
underværker.
Jeg har i princippet samme holdning som mange andre giver udtryk for,
køreturen er en del af ferien. Men jeg kører hellere 5 timer om natten
end sidder 5 timer i kø om dagen, jeg kører også gerne lidt ekstra
selv om jeg er lidt træt, men aldrig mere end jeg føler mig helt
sikker på at det ikke er mig som (på grund af træthed) bliver skyld i
et uheld.

mvh
Brian

Fra : sogs

Dato : 27-04-03 03:22

[BitSeN] wrote:
> [...]

Det var (næsten) et tænkt eksenpel.

> Jeg er ret sikker på at du ikke skal tage Sten's bemærkning så
> bogstavligt,

næsten aldrig - piller lidt i splinten i øjet - og er ironisk
over egne fromme ønsker når de 2 ønskebørn på bagsædet har "drillet"
hinanden i 3 timer og endelig falder i søvn.

mvh sten

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 26-04-03 13:24

> [...]
> chauffører til at køre uafbrudt - og at han givet ville udnytte den
> mulighed. Der er ikke for den private bilist noget økonomisk incitament

Det er da ikke den eneste grund til det, for når man drøner rundt med et
lokum på 40 tons skal man være fuldt ud koncentreret om sit vogntog og ikke
sidde og sove det er skam hovedårsagen til køre hviletider.

mvh
H.Hidberg
------
www.toyota-forum.dk

Fra : Gismo

Dato : 26-04-03 19:10

--
Til Kaj Erik og andre fortvivlede

Selv FØJ, jeg kunne nu postulere at du er en halv gammel nisse ca. 40 år der
har mere travlt med at pudse briller, pille næse,
masserer dit gigt plagede knæ skifte kanal på radioen, glo på de smukke
bjerge i Østrig o.s.v. med det vil jeg lade være med for jeg ved ikke
hvordan DU/I er som chauffør.
Hvorfor er det kun lige på tyske motorveje man skal opmærksom, her gik jeg
og troede at det gjaldt i alle lande.
ja.ja. man lære så længe man lever.

At køre 23 timer betyder ikke noget da. vi er 2 chauffører, og jeg har fuld
tillid til min co. - driver
og sover som en sten så snart hun begynder at køre, og omvendt såå hvad er
problemet?

Gismo.

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 26-04-03 21:51

> [...]
> tillid til min co. - driver
> og sover som en sten så snart hun begynder at køre, og omvendt såå hvad er

JØSSES jeg var ikke klar over at mit web kamera i bilen var sat online

Jeg skal da beklage kritikken hvis det forholder sig sådan, men generelt
syntes jeg det var udemærket vi fik en lille debat om sikkerheden, og jeg
kan kun beklage, at du netop lige bliv skydeskiven

Mvh
Kaj Erik Olsen

Fra : Gismo

Dato : 27-04-03 21:55

Kaj Erik Olsen wrote:

> [...]
> generelt syntes jeg det var udemærket vi fik en lille debat om
> sikkerheden, og jeg kan kun beklage, at du netop lige bliv

Alt forladt.

Gismo

Fra : sogs

Dato : 24-04-03 11:36

www.analogfoto.dk L Langgaard wrote:

> Og hvad er Jeres Benzinforbrug, vi kører normalt 14-15 km l. bare ca
!

Jo - men det lyder da nærmest som vores på langtur - men vi
trækker også bare en "klapkasse" - en CC og følger gerne en hurtig
bus dvs lige under de100 - men med lethed (meget) mere. Camry 2.0 106
hk

Jeg citerer:
Hægt en teltvogn efter bilen og kør længere på literen
I FDMs blad MOTOR (10/2000) kan du læse en spændende artikel skrevet
af
C.E.Orbesen.
Den kendte journalist har testet benzinforbruget på en Mitsubishi
Carisma 1,8
med en campingvogn, en teltvogn samt uden påhængskøretøj.
Resultatet er umiddelbart forbløffende:
8,5 km/l med en Eifelland campingvogn.
14,7 km/l med en Combi-Camp teltvogn.
12,9 km/l uden påhængskøretøj.
Når den første forbøffelse har lagt sig, skyldes det lavere
benzinforbrug med
teltvognen, at der kun må køres 70 km/t. Du får således en lavere
gennemsnitshastighed, hvilket giver sig udtryk i et væsentligt lavere
benzinforbrug.
Citat slut.

Argumenteringen har altid iriteret mig - der manglede ligesom en ende
i den flotte konklusion - idet Eifelland vel også må forudsættes at
ha kørt 70 km/t. FDM plejer nok at udføre sine sammenlignende test
nogenlunde ensartet og miraklet med de 14,7 kontra 12.9 kan måske
forstås sådan, at man ikke har prøvet Carismaen "tom" ved 70 - og
sammenholdt med de 8,5 med CV (ved 70?) begynder det at kamme over.
Eller turde man kun at køre 70 med CC eller er man virkelig nede på
8,5 ved 70 km/t med en CV på krogen ?
Jeg har da skrevet til FDM og spurgt om konditionerne, men fik aldrig
svar Er der nogen her der har et bud evt. med egne forbrug. Vores
med en CC på slæv ligger altså nogenlunde uændret, så noget er der i
det. meen... er det så galt at køre CV.? eller er Carisma særlig
tørstig når sejlet er braset bak.

mvh sten

Fra : Preben Andersen

Dato : 24-04-03 18:13

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]
> Vi kører med en cv på 4m og en 1,8 l motor på 105hp.
>
> Og hvad er Jeres Benzinforbrug, vi kører normalt 14-15 km l. bare ca !

Vi har i mange år kørt til Sydfrankrig, og da børnene var små kørte vi ikke
mere end ca. 600 km. om dagen. I stedet for at jage afsted, valgte vi at
gøre turen til en del af ferien og kørte ind på pladserne sidst på
eftermiddagen, så ungerne kunne brænde krudtet af inden sengetid. For os
voksne var det også afslappende, men det varer jo så 3 dage for at køre til
den spanske grænse.

mvh
Preben

Fra : BasseFinn

Dato : 24-04-03 21:24

Hej,

Vi bruger som tommelfingerregel at vi kan køre ca. 100 km pr. 1½ time, incl.
pauser. Det passer stort set altid når dagen er omme. Så er det jo op til os
selv hvor lang tid vi vil køre pr. dag.

Med en Ford Focus 1,6 og en Adria 390, kører vi ca. 9 til 9½ km/liter. Hvor
der er fri bane kører vi 90 - 95 km/t.

MVH

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-04-03 10:21

Tak for de mange svar !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Arne Keller

Dato : 25-04-03 23:50

On Wed, 23 Apr 2003 22:28:21 +0200, "www.analogfoto.dk L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Hej
>
>Ja, det er vel forskelligt, men er der ikke et gennemsnit på en tur til
>Sydfrankrig.

Vi kører sjældent mere end 4-500 km om dagen, vi har som princip at
hver dag skal være ferie også køredagene, så vi har mange pauser og
stopper gerne for at se ting på turen.

>Vi kører med en cv på 4m og en 1,8 l motor på 105hp.
>
>Og hvad er Jeres Benzinforbrug, vi kører normalt 14-15 km l. bare ca !

Vi kører ca 10-11 km/l med en cv på 5 meter og 2,4 l motor på 170 Hk,
eller et par km mindre end normal motorvejskørsel.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.