Droslingens betydning for ydeevnen
Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 23-04-03 20:41

Jeg er "kun" 18 år og tager derfor lile MC kort. Dette betyder at de fleste
mc ér skal drosles for at jeg må kører på dem. Jeg har kørt en del på
forskellige scooterer, fælles for dem alle sammen var at de som droslede til
30kmt var fuldstændig flade, slet ingen trækkraft.
Men hvordan er der med en MC? Flere jeg har snakket med siger at på fx
GS500, ER-5 og CB500, kan man slet ikke mærke droslingen, den snupper ca 20%
af topfarten, men ikke ret meget acceleration. Men hvordan er det hvis man
drosler en "stor" maskine med fx 80, 90 eller 100 HK? Tyskerne gør jo en del
i drosling, men nu er mit tyske meget dårligt, så jeg håber der er nogen har
der ved det.
Jeg kigger lige pt på nogle af de ældrer 600ccm maskiner, og honda VFR750,
men de har jo alle sammen "mange"(ligger vel mellem 50 og 75) HK, der skal
"pilles" af dem . og det ville værer lidt surt at købe en maskine som farmor
Gudrun kan jorde på hendes CMX 250 Rebel.

Tobias Larsen

Fra : Bjørn S

Dato : 23-04-03 20:52

Tobias Møller Larsen wrote:
> Jeg kigger lige pt på nogle af de ældrer 600ccm maskiner, og honda
> VFR750, men de har jo alle sammen "mange"(ligger vel mellem 50 og 75)

Husk nu at forsikringsselskabet måske er ligeglad med om den er droslet, så
du risikerer en meget høj forsikringspremie med de større cykler !!
Tag en ringerunde og forhør dig med dem inden du bliver alt for skuffet hvis
nu cykelen bare står der lie plutselig.

--
/Bjørn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-04-03 20:56

> fælles for dem alle sammen var at de
> som droslede til 30kmt var fuldstændig flade, slet ingen trækkraft.

Nu er der altså nogen forskel på ~1hk til en ikke
indregistereringspligtig knallert og så 30hk ....

> og det ville værer lidt surt at købe
> en maskine som farmor Gudrun kan jorde på hendes CMX 250 Rebel.

Lær og lev med det. Farmor Gudrun m.f. kan sikkert sagtens køre fra dig.
Ikke kun pga hk, men også på grund af større erfaring.

Mht til anbefalinger af begyndermaskiner så læs bare lidt tilbage i
gruppen - det er tid oppe at vende

/A

Fra : LP

Dato : 23-04-03 21:26

Tobias Møller Larsen wrote:

> [...]
> "pilles" af dem . og det ville værer lidt surt at købe en maskine som farmor
> Gudrun kan jorde på hendes CMX 250 Rebel.

Min xs 400 er død, efter 6000 rpm, med droslingskit. Men uden er der lidt
mere at give af. Men ellers så pillede jeg mit sæt ud lige efter at jeg
fik min mc synet, og derfor tænker jeg ikke over droslingen. Ude på
synshallen var det som om at de ikke kendte ret meget til mcér med
drosling, de kunne ikke helt finde ud af den atest som jeg havde med (den
var på tysk)
LP

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 23-04-03 21:34

"LP" <lape82@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> synshallen var det som om at de ikke kendte ret meget til mcér med
> drosling, de kunne ikke helt finde ud af den atest som jeg havde med (den

Problemet er jo ikke så meget hvad staten mener, det er mere forsikringen
der er problemet. skulle jeg nu komme til at kører lille Ida ned, med en
maskine jeg ike har kørerkort til, så er jeg jo flået resten af livet.

Tobias

Fra : Christian Knudsen

Dato : 23-04-03 23:06

> Problemet er jo ikke så meget hvad staten mener, det er mere forsikringen
> der er problemet. skulle jeg nu komme til at kører lille Ida ned, med en
> maskine jeg ike har kørerkort til, så er jeg jo flået resten af livet.

Nemlig, og det er lige præcis hvorfor det er fuldstændig tåbeligt at pille
droslingen af sin maskine, bare for at have det lidt sjovt.
Man kan aldrig foruse det uforudsættelige, og hvis man laver en personskade
er du busted resten af livet. det koster sjældent under 1 million, at lave
sådan et trick.
Sådan noget som en GS 500 er en virkelig god begynder maskine. Den er
letkørt, og droslingen mærker man ikke det store til. Den kan sagtens køre
fra farmor på sin rebel i optrækket, men det går jo ikke ligeud hele tiden,
hvorfor det også er muligt at køre fra maskiner med over 100 hk på en
droslet GS'er eller noget i den stil, hvis bare køreren er bedre og der ikke
er for mange lige stræk - der vinder hypper ALTID!!! Derme opfordrer jeg
ikke til at du skal gå ud og køre ræs, for det er direkte dumt at gøre, når
man lige er startet.

Jeg har aldrig prøvet at køre en droslet scooter, men det må svare lidt til
at sidde at bruge et moderne grafikprogram på en 286'er.
Jeg har målt min droslede GS'er til at gå fra 0-100 på ca 6 sek (med
sekunduret på cykelcomputeren og øjenaflæsning fra speedoen...), men det var
vidst også med medvind og hele skidtet :))

Jeg ville forkaste tanken om at købe en stor mc og så drosle den. Du vil
formentlig have en anden mc, når du engang får det store kort, ligesom alle
os andre, der har været det samme igennem... Øhh, det har jeg så ikke helt
endnu... men på næste fredag.... uha.... på næste fredag får jeg det store
kort. Så bliver GS'eren stillet i garagen, til den bliver solgt, og så
kommer FZRR'en ud.

Burg hellere pengene i starten på noget godt udstyr og en tur på et
bronzekursus - det er guld værd !!!

mvmch
christian

Fra : Brian W.

Dato : 25-04-03 16:25

Christian Knudsen wrote:

Pisse mange gode ting som du skulle tage og lytte/læse dig til.
> [...]
> garagen, til den bliver solgt, og så kommer FZRR'en ud.
>
> Burg hellere pengene i starten på noget godt udstyr og en tur på et

Ja for pokker. Der er stadig pladser. MEN jeg synes faktisk man burde køre
et års tid inden man tager på kursus. Så har man lært sin mc at kende, inden
man bliver kastet rundt i undvigemanøvre, og slalom til den store
bronzemedalje. Jeg tror man måske kunne lære mere hvis man var fortorlig med
sin cykel inden man tog på kursus...! Det var i hvertfald det indtryk jeg
fik da jeg var på kursus. Nu skal jeg afsted igen med en anden cykel, som
jeg slev føler jeg har rimlig styr over. ( der er sku ok nogen der mener
noget andet )

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-04-03 23:03

Tobias Møller Larsen wrote:

> [...]
> der er problemet. skulle jeg nu komme til at kører lille Ida ned, med en
> maskine jeg ike har kørerkort til, så er jeg jo flået resten af livet.

Mnjaeh, sådan er det nu ikke nødvendigvis. I min police står der at
selskabet kun må 'regresse', altså lægge pengene ud og kræve dem
tilbagebetalt af dig, i tilfælde af groft hensynsløs kørsel.
Der har været en del skriverier om det tidligere, det kan du jo læse hvis du
gider. Du kan også bare være fornuftig og lovlydig og få den droslet
--
mvh Jes Vestervang - der ikke altid har evnen til at være fornuftig
....men heldigvis er blevet 20...