Spørgsmål om Gratis gaver ved køb af andet~
Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 23-04-03 19:20

Hej

Jeg har i dag modtaget en reklame "stilet til mig personligt" fra er
udlejnings selskab, de tilbyder mig at leje et produkt og betale 1. gang
efter sommerferien, samtidig vil jeg få en velkomstgave som er en diskman,
hvis jeg kun er intresseret i gaven skal jeg indbetele en beløb på 399,- til
dækning af porto og ekspeditions gebyr.

Nu er det jo så at vi kom til at tale om, er der egentlig regler for
hvormeget en porto og ekspeditionsgebyr må være ?, der er jo reelt ikke tale
om en gave, hvis jeg skal betale 399,- for at få den tilsendt, men hvis jeg
lejer en produkt vil jeg få den uden beregning. Det ser for mig ud som om at
de bevæger sig lidt i en grå zone, på den ene side en gave, på den anden
side en ting jeg kan købe til den pris alle steder, og så går den der
"gratis" ting jo lidt af fløjten.

En anden tanke, kunne være selv at hente gaven, så skal de jo ikke bruge så
meget tid på at pakke den forsvaeligt, skrive mit navn og adresse på pakken
og køre hele den lange vej op til posthuset, for det må jo være det der
koster pengene.

MVH
Henrik

Fra : René Jørgensen

Dato : 23-04-03 19:34

"Henrik (4000)" <harddiskenFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

pakken
> og køre hele den lange vej op til posthuset, for det må jo være det der

Markedsføringsloven:

§ 6. Erhvervsdrivende må ikke ved salg af varer eller fast ejendom til
forbruger eller ved udførelse af arbejds- eller tjenesteydelser for
forbruger yde tilgift, eller hvad der må sidestilles hermed, medmindre
tilgiften er af ganske ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig tilgift er
ligeledes forbudt.

Hilsen

René

Fra : Henrik \(4000\)

Dato : 24-04-03 07:19

> [...]
> forbruger yde tilgift, eller hvad der må sidestilles hermed, medmindre
> tilgiften er af ganske ubetydelig værdi. Reklamering med ulovlig tilgift

ja, det var jo det jeg tænkte på, men det siger jo ikke så meget om, om det
er lovligt at "sælge" denne gratis gave, bare ved at tage en urimeligt højr
ekspeditionsgebyr, hvis man kikker i f.eks. kuponnyheder, så er porto og
ekspeditionsgebyr på mellem 50 og 60 kr. hvilket jeg godt kan se at det vil
koste at behandle en sag.

MVH
Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-04-03 07:23

Henrik (4000) skrev:

>ja, det var jo det jeg tænkte på, men det siger jo ikke så meget om, om det
>er lovligt at "sælge" denne gratis gave, bare ved at tage en urimeligt højr
>ekspeditionsgebyr

Jo. Det er ret indlysende at 'gebyret' bare er en måde at omgå
loven på, så det vil ikke holde i retten.

--
Bertel