Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til natbilleder
Fra : Thomas H.

Dato : 23-04-03 18:00

Hey.

Jeg har taget disse, synes jeg selv, ret flotte billeder:
http://www.thhe.dk/Copenhagen_by_night.htm

Men kan ikke rigtig blive enig med mig selv om, hvad
der er bedst, at have så lang lukketid som muligt (16s), og styre
lyset med blænden, eller sætte blænden til det mindste (2,8)
og så sætte shutteren ned til det bliver belyst rigtigt.

Umiddelbart ser det ud som om, at lysene laver nogle
flotte stjerner, hvis man har lang lukketid, men der kommer
jo også lidt mere støj i billedet, især hvis man kommer helt
op omkring 10-16 sek.

Selvfølgelig kan man finde en mellemvej, men hvad siger teorien,
at man altid skal have så lille blænde som muligt, eller hvad?

Jeg har jo ikke en stand forskid på det, så jeg håber nogle
kan komme med lidt grundlære her

Mvh
Thomas H.

Fra : Alex W

Dato : 23-04-03 18:09

> [...]
> lyset med blænden, eller sætte blænden til det mindste (2,8)
> og så sætte shutteren ned til det bliver belyst rigtigt.

Hej Thomas

Kan du ikke skrive hvad der er hvad, mht. optagelserne ... Vi kan jo gætte,
men alligevel..
Skriv gerne en kommentar, kamera, objektiv, tid, blænde mv...

/Alex

Fra : Asle Bjerva

Dato : 23-04-03 18:38

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i melding

> [...]
gætte,
> men alligevel..
> Skriv gerne en kommentar, kamera, objektiv, tid, blænde mv...

Et tips er å ta dine nattbilder når det er akkurat nok lys til at man kan se
bygningene, her i Oslo i påsken var det kl.21.15 - 21.30.
Da hadde jeg 4-6 sekunders eksponering ISO 100, slik at alt det kunstige
lyse fremkommer, men samtidig kan man se bygninger etc.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Alex W

Dato : 23-04-03 19:22

"Alex W" <skriverstuen@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gætte,
> men alligevel..
> Skriv gerne en kommentar, kamera, objektiv, tid, blænde mv...

Hovsa, jeg glemte at sige at dine billeder er rigtig gode, især nummer 1 og
3 fra oven.
Prøv som vores nordmand siger, lige i skumringen.... Teknisk behøver du jo
ikke nogen stor dybdeskarphed i den slags billeder...

/Alex

Fra : Thomas H.

Dato : 24-04-03 09:12

> Hovsa, jeg glemte at sige at dine billeder er rigtig gode, især nummer 1
og
> 3 fra oven.

Tak..

> Prøv som vores nordmand siger, lige i skumringen....

Jeps, jeg har allerede gjort det på nogle billeder, f.eks.:
www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-08.jpg

Teknisk behøver du jo
> ikke nogen stor dybdeskarphed i den slags billeder...

Nej jeg synes nemlig ikke rigtig at der er problemer med
skarpheden, selvom man køre med lille blænde.

Fra : Alex W

Dato : 24-04-03 09:13

> Jeps, jeg har allerede gjort det på nogle billeder, f.eks.:
> www.thhe.dk/Ford_Escort_at_night-08.jpg
>
> Teknisk behøver du jo

Nydeligt - en halv til en hel time mere og så haps
..... så har du mørket men med lidt lys på aftenhimmelen, så prøv det også

Hvilket kamera bruger du i øvrigt ??

/Alex

Fra : Thomas H.

Dato : 24-04-03 09:21

> Nydeligt - en halv til en hel time mere og så haps
> .... så har du mørket men med lidt lys på aftenhimmelen, så prøv det også

Nu er det fra sidste sommer, så jeg har ventet mere end en time!
Men det er nok rigtigt, at det bliver pænest med lidt lys på himlen
Måske lidt ligesom dette:
www.thhe.dk/fotogalleri/Vinter_06-01-03_4.jpg
Det er i hvert fald tager med 16s shutter, så får lysene de der stjerner.

> Hvilket kamera bruger du i øvrigt ??

Olympus 3020z

Fra : Alex W

Dato : 24-04-03 12:30

> [...]
> www.thhe.dk/fotogalleri/Vinter_06-01-03_4.jpg
> Det er i hvert fald tager med 16s shutter, så får lysene de der stjerner.

Ja, det er rigtigt flot, sådan en gradueret himmel gør underværker!
Olympus er et fint kamera.

God fotojagt
Alex

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-04-03 19:13

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har jo ikke en stand forskid på det, så jeg håber nogle
> kan komme med lidt grundlære her

Jeg ved ikke helt hvad der er bedst i dit tilfælde (men du har da fået taget
nogen flotte billeder :), men min grundlære siger at for at få større dybde
skarphed skal man gå så højt op i blænde ( højt tal, lille blænde åbning) og
så lade lukkertiden blive lidt længere.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 24-04-03 09:13

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dybde
> skarphed skal man gå så højt op i blænde ( højt tal, lille blænde åbning)

Ja men giver det ikke også mere støj?

Fra : emj

Dato : 24-04-03 10:09

On Thu, 24 Apr 2003 10:12:38 +0200, "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:

>og
>
>Ja men giver det ikke også mere støj?

Hvis du har ISO på AUTO, så vil dit digi sikkert vælge ISO400, og så
får du meget støj.
Det er bedre selv at vælge ISO 100 eller max ISO200
Hilsen emj

--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage

Fra : Thomas H.

Dato : 24-04-03 10:45

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har ISO på AUTO, så vil dit digi sikkert vælge ISO400, og så
> får du meget støj.
> Det er bedre selv at vælge ISO 100 eller max ISO200
> Hilsen emj

Hmm den står på auto, men jeg har godt nok aldrig rigtig koncentreret mig
om den! Er det mon ikke først når alt andet er prøvet for at få lys nok,
at den piller ved den?

Fra : emj

Dato : 24-04-03 11:22

On Thu, 24 Apr 2003 11:44:49 +0200, "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:

>Hmm den står på auto, men jeg har godt nok aldrig rigtig koncentreret mig
>om den!

Så prøv at kikke i EXIF på et af de originale natbilleder.

>Er det mon ikke først når alt andet er prøvet for at få lys nok,
>at den piller ved den?

Det er for at undgå støj på billedet, at du skal fravælge ISO 400.
Jeg har selv Olympus og den vælger altså 400ISO hvis den står på Auto.
Hilsen emj

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-04-03 12:31

> Det er for at undgå støj på billedet, at du skal fravælge ISO 400.
> Jeg har selv Olympus og den vælger altså 400ISO hvis den står på Auto.
> Hilsen emj

Mit C-4000z vælger altid ISO 100 automatisk.. Har endnu ikke prøvet at
automatik indstillingen har ændret ISO.. Ved manuel indstilling står den
også på ISO 100 fra start af.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : emj

Dato : 24-04-03 13:01

On Thu, 24 Apr 2003 13:30:30 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.dk> wrote:

>Mit C-4000z vælger altid ISO 100 automatisk..

Ja, indtil du trykker af.

>Har endnu ikke prøvet at
>automatik indstillingen har ændret ISO.. Ved manuel indstilling står den
>også på ISO 100 fra start af.

Jeg snakker ikke om, hvad den står på fra start, men hvad der reelt
sker, når man tager et aftenbillede med blitz eller et natbillede med
digien stillet på AUTO.
Derfor skal du se det i EXIF.
Hilsen emj

Fra : Thomas H.

Dato : 24-04-03 14:20

> [...]
>
> Det er for at undgå støj på billedet, at du skal fravælge ISO 400.
> Jeg har selv Olympus og den vælger altså 400ISO hvis den står på Auto.

Hmm du har sgu ret, den ændrer faktisk ISO, og oven i købet ikke
kun i de fastlagte 100, 200, 400 , der er nemlig også nogle på
158, 364 osv!
Det ser dog ud som om, af den holder sig på 100, indtil den når
den grænse på 4 sek. som automatikken har. Hvis man slår over
i manual og kører f.eks 10s, virker det som om den holder sig
på 100, men det skal jeg da lige prøve at lege lidt med, for det
må da give de bedste billeder med ISO 100 og så lidt længere
shuttertid, frem for ISO400 og kortere? Hvis altså vi snakker
døde ting, hvor der ikke kommer streger osv pga tiden.

Fra : emj

Dato : 24-04-03 16:46

On Thu, 24 Apr 2003 15:20:02 +0200, "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:

>Hmm du har sgu ret, den ændrer faktisk ISO, og oven i købet ikke
>kun i de fastlagte 100, 200, 400 , der er nemlig også nogle på
>158, 364 osv!

Ja, det er kun med mauel indstilling af ISO, man ved, hvad der sker

>Det ser dog ud som om, af den holder sig på 100, indtil den når
>den grænse på 4 sek. som automatikken har.

Det er så nok model-specifikt lige præcis, hvad der sker.

> [...]
>på 100, men det skal jeg da lige prøve at lege lidt med, for det
>må da give de bedste billeder med ISO 100 og så lidt længere

Jeg nævner det mest, fordi ISO400 giver en masse støj og det er man jo
ikke interesseret i, hvis det kan undgåes.

Hilsen emj

Fra : Hjalte

Dato : 23-04-03 19:25

On Wed, 23 Apr 2003 19:00:20 +0200, "Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:

>Hey.
>
>Jeg har taget disse, synes jeg selv, ret flotte billeder:
>http://www.thhe.dk/Copenhagen_by_night.htm

Hvilket kamera har du brugt?

MVH.
Hjalte aka. izeqb

Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!

Fra : Per O.

Dato : 23-04-03 20:35

> [...]
> at man altid skal have så lille blænde som muligt, eller hvad?
>
> Jeg har jo ikke en stand forskid på det, så jeg håber nogle

Jeg har gjort følgende erfaringer:

ISO så lav som muligt (jeg bruger 50)
Blænde så stor som muligt (jeg bruger 8.0)
Lukkertid så lang som det er nødvendigt.

Se evt. her: http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1287

Hilsen,
Per O.

Fra : Per O.

Dato : 23-04-03 20:51

Se evt. også her: http://www.familien.madsen.osterbo-net.dk/

Per O.

Fra : Alex W

Dato : 23-04-03 21:30

"Per O." <dont_mail@me.dk> skrev i en meddelelse
> Se evt. også her: http://www.familien.madsen.osterbo-net.dk/
>
> Per O.

Nydelige billeder Per

Brobillederne, havnefronten med kranerne og fyrværkeriet er impornerende
mht. atmosfære. sådan!!

/Alex

Fra : Boya

Dato : 23-04-03 21:49

"Per O." <dont_mail@me.dk> skrev i en meddelelse
> Se evt. også her: http://www.familien.madsen.osterbo-net.dk/
>
> Per O.

Har du taget havnebillederne fra en båd ?

Hilsen Bo YA
7000 FA

Fra : Per O.

Dato : 24-04-03 17:46

"Boya" <barmand7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Per O." <dont_mail@me.dk> skrev i en meddelelse

> Har du taget havnebillederne fra en båd ?

Nej

Fra : Thomas H.

Dato : 24-04-03 09:14

> [...]
>
> ISO så lav som muligt (jeg bruger 50)
> Blænde så stor som muligt (jeg bruger 8.0)
> Lukkertid så lang som det er nødvendigt.

Ok, jeg må prøve at lege lidt med det, og se om jeg kan
blive enig med mig selv om, hvad der er pænest.

Fra : emj

Dato : 24-04-03 10:02

On Wed, 23 Apr 2003 21:35:24 +0200, "Per O." <dont_mail@me.dk> wrote:

>Blænde så stor som muligt (jeg bruger 8.0)

Højt Blændetal 8.0 = lille blændeåbning = slipper ikke ret meget lys
ind.
Lavt Blændetal 1.8 = stor blændeåbning = slipper meget lys ind

Det er misvisende, at skrive "blænde så stor som muligt" og så angive
et stort blændetal som 8.0

Hilsen emj