|
| Bil garanti Fra : Karen Stricker & Car~ |
Dato : 23-04-03 17:40 |
|
Hej
Min ven (vi kalder ham Per) ejer en ny model Hyundai Accent. En dag holder
Per for rødt i et lyskryds og da det bliver grønt sætter han bilen i gear
for at køre. MEN der sker ikke noget - gearet er gået i stykker og "dommen"
fra mekanikeren lyder på at en lille split inde i gearkassen er gået i
stykker pga. slitage (Bilen er udstyret med et såkaldt kabelgear). Prisen
for reperationen er 6500,- hvoraf de 5000,- er arbejdstimer. Det er en
måneds tid siden garantien udløb på bilen da skaden sker og da Per snakker
med værkstedsmesteren finder han ud af at det er en fejl der er forekommet
meget ofte på den tidligere model af bilen. Per brokker sig til den danske
importør som efter lang tids tovtrækkeri tilbyder at betale reservedelen
(splitten) som kostede 1500,-.
Nu skal jeg hjælpe Per med at skrive et klagebrev til importøren.
Mener I at det kan passe at Importøren ikke skal betale hele regningen?
Jeg vile blive meget glad hvis i kunne komme med nogle
§henvisninger(Købeloven?) der fortæller hvordan vi er stillet
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Carsten Axelsen
| |
Peter G C (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 23-04-03 18:33 |
|
In news:3ea6c1d5$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Karen Stricker & Carsten Axelsen <strixelsen@get2net.dk> typed:
[klip]
> Mener I at det kan passe at Importøren ikke skal betale hele
> regningen?
Ja, det helt klart idet garantien er udløbet. Køberen, Per, skulle have
reklameret inden garantien udløb.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Karen Stricker & Car~ (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Karen Stricker & Car~ |
Dato : 23-04-03 19:09 |
|
Det er jo lidt svært at reklamere over en fejl der sker en måned efter
garantiperiodens udløb, inden denne udløber.
Mit spørgsmål lyder på om der i Købeloven ikke findes et punkt omhandlende
skader der ikke kan findes ved alm. brug som skyldes alm. slidtage.
Mvh
Carsten
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:KyApa.30006$y3.2344257@news010.worldonline.dk...
> In news:3ea6c1d5$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> Karen Stricker & Carsten Axelsen <strixelsen@get2net.dk> typed:
>
> [klip]
>
> > Mener I at det kan passe at Importøren ikke skal betale hele
> > regningen?
>
> Ja, det helt klart idet garantien er udløbet. Køberen, Per, skulle have
> reklameret inden garantien udløb.
>
> /Peter
>
> --
> http://www.grauslund.com
>
>
| |
land (23-04-2003)
| Kommentar Fra : land |
Dato : 23-04-03 19:36 |
|
"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea6d6b2$0$42622$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det er jo lidt svært at reklamere over en fejl der sker en måned efter
> garantiperiodens udløb, inden denne udløber.
> Mit spørgsmål lyder på om der i Købeloven ikke findes et punkt omhandlende
> skader der ikke kan findes ved alm. brug som skyldes alm. slidtage.
så kunne man jo blive ved
>
>
> Mvh
> Carsten
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:KyApa.30006$y3.2344257@news010.worldonline.dk...
> > In news:3ea6c1d5$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> > Karen Stricker & Carsten Axelsen <strixelsen@get2net.dk> typed:
> >
> > [klip]
> >
> > > Mener I at det kan passe at Importøren ikke skal betale hele
> > > regningen?
> >
> > Ja, det helt klart idet garantien er udløbet. Køberen, Per, skulle have
> > reklameret inden garantien udløb.
> >
> > /Peter
> >
> > --
> > http://www.grauslund.com
> >
> >
>
>
| |
Henning Makholm (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 23-04-03 20:20 |
|
Scripsit "Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk>
> Mit spørgsmål lyder på om der i Købeloven ikke findes et punkt omhandlende
> skader der ikke kan findes ved alm. brug som skyldes alm. slidtage.
Det er netop det der gør. Købeloven [*] siger udtrykkeligt at sælgers
forpligtelser hed hensyn til fejl og mangler ved det leverede ophører
hvis køber ikke har reklameret et (nu to) år efter leveringen. Dette
gælder uanset grunden til at køber ikke har reklameret, så længe der
ikke er svig fra sælgers side indblandet.
| §54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til
| ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han
| ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig
| at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet
| svigagtigt.
At sælger har tilbudt at erstatte reservedelen i det pågældende
tilfælde, kan udelukkende skyldes kulance.
[*] Aha! Der er netop i slutningen af marts kommet en lovbekendtgørelse
af købeloven, hvor de nye mangelregler m.m.m. er indarbejdet.
Og der var stor jubel derover. Respekt til Lene Espersen.
--
Henning Makholm "Hvorfor skulle jeg tale som en slave og en tåbe? Jeg
ønsker ikke, at han skal leve evigt, og jeg ved, at han ikke
kommer til at leve evigt, uanset om jeg ønsker det eller ej."
| |
Peter G C (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 23-04-03 20:19 |
|
In news:3ea6d6b2$0$42622$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Karen Stricker & Carsten Axelsen <strixelsen@get2net.dk> typed:
> Det er jo lidt svært at reklamere over en fejl der sker en måned efter
> garantiperiodens udløb, inden denne udløber.
Jep.
> Mit spørgsmål lyder på om der i Købeloven ikke findes et punkt
> omhandlende skader der ikke kan findes ved alm. brug som skyldes alm.
> slidtage.
Det har jeg svaret på. Der skal *altid* reklameres inden fristen udløber.
Dette gælder alle fejl, dog ikke svigagtigt fortiede mangler. Denne
undtagelse finder ikke anvendelse her, idet forhandleren/sælger ikke havde
konkret viden om fejlen.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Fly Christensen (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 23-04-03 19:48 |
|
On Wed, 23 Apr 2003 19:33:10 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
>In news:3ea6c1d5$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
>Karen Stricker & Carsten Axelsen <strixelsen@get2net.dk> typed:
>
>[klip]
>
>> Mener I at det kan passe at Importøren ikke skal betale hele
>> regningen?
>
>Ja, det helt klart idet garantien er udløbet. Køberen, Per, skulle have
>reklameret inden garantien udløb.
Nur sker skaden jo først efter udløbet af perioden.
Min ide var, om det er muligt at henholde sig til, at de tideligere
modeller har haft samme skavank. Hvis det er samme gearkasse, der er
brugt på nye og gamle modeller, må der vel egentlig være tale om en
konstruktionsfejl.
Kan man få noget ud af det?
Fly
--
In space nobody will hear your cream
| |
Peter G C (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 23-04-03 20:20 |
|
In news:kqndavgaen04k7e1adqakg4iouivb57t5j@4ax.com,
Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> typed:
[klip]
> Kan man få noget ud af det?
Juridisk set nej. Fristen er klar.
/Peter
| |
Coach [4130] (23-04-2003)
| Kommentar Fra : Coach [4130] |
Dato : 23-04-03 22:08 |
|
Halløj der...
Gå ind på www.kandu.dk
Skriv kulance i søgefeltet og sørg samtidig for at du søger i sektionen
under biler.
Så kan du se hvad kulance er, og hvordan det bliver brugt.
Jeg arb. selv i bilbranchen og har flere gange ydet "kulance" til kunder der
ejer biler der er gået istykker uden for garantiperioden.
Men det er et skøn der afgøres af importøren og altså ikke et krav der kan
stilles.
mvh
Bri@n
| |
Karen Stricker & Car~ (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Karen Stricker & Car~ |
Dato : 24-04-03 16:45 |
|
Så fik vi sat det på plads
Tak for hjælpen
Mvh
Carsten Axelsen
"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea6c1d5$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
> Min ven (vi kalder ham Per) ejer en ny model Hyundai Accent. En dag holder
> Per for rødt i et lyskryds og da det bliver grønt sætter han bilen i gear
> for at køre. MEN der sker ikke noget - gearet er gået i stykker og
"dommen"
> fra mekanikeren lyder på at en lille split inde i gearkassen er gået i
> stykker pga. slitage (Bilen er udstyret med et såkaldt kabelgear). Prisen
> for reperationen er 6500,- hvoraf de 5000,- er arbejdstimer. Det er en
> måneds tid siden garantien udløb på bilen da skaden sker og da Per snakker
> med værkstedsmesteren finder han ud af at det er en fejl der er forekommet
> meget ofte på den tidligere model af bilen. Per brokker sig til den danske
> importør som efter lang tids tovtrækkeri tilbyder at betale reservedelen
> (splitten) som kostede 1500,-.
> Nu skal jeg hjælpe Per med at skrive et klagebrev til importøren.
> Mener I at det kan passe at Importøren ikke skal betale hele regningen?
> Jeg vile blive meget glad hvis i kunne komme med nogle
> §henvisninger(Købeloven?) der fortæller hvordan vi er stillet
>
>
> På forhånd tak
> Med venlig hilsen
>
> Carsten Axelsen
>
>
| |
|
|