Musikprogram til OSX
Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 23-04-03 15:01

Hej med jer

Jeg skal bruge et program, hvor jeg kan redigere og komprimere MP3-filer
- der der nogen som kender et godt program til OSX?

--
med venlig hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/
ftp://80.197.181.14/ in action from 9 am - 0.30 am CET

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-04-03 15:07

birgitte@behrendt.dk ([2900] Birgitte Behrendt) writes:

> Jeg skal bruge et program, hvor jeg kan redigere og komprimere
> MP3-filer - der der nogen som kender et godt program til OSX?

Spark ME. Har ikke arbejdet meget med det, men brugte det i sidste
uge, hvor jeg skulle 1) overspille et interview fra DAT til Mac, 2)
Klippe lidt i lyden, 3) brænde kopier i mp3 hhv. AIFF.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 23-04-03 15:28

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> uge, hvor jeg skulle 1) overspille et interview fra DAT til Mac, 2)
> Klippe lidt i lyden, 3) brænde kopier i mp3 hhv. AIFF.

Tak Er det en limited edition eller en fuld version og hvor
downloadede du din fra?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-04-03 15:44

birgitte@behrendt.dk ([2900] Birgitte Behrendt) writes:

> Tak Er det en limited edition eller en fuld version og hvor
> downloadede du din fra?

Du kan læse mere her:

<http://www.tcworks.de/home/content/en/PRODUCTS/Application/SparkME_X/render_top>

Der findes vist forskellige udgave. Den jeg hentede var gratis og jeg
oplevede ikke nogen begrænsnger.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Tom Dissing

Dato : 23-04-03 16:12

Det er - vist nok - meget svært at redigere mp3 filer.. Jeg tror at det har
noget med de algoritmer der bruges til at komprimere med, der er ret svære
at styre.
Til gengæld er der ingen problemer I at pakke en mp3 ud til ex aiff ell wave
og så redigere, og så lige afslutte med at pakke til mp3..
Tom

PS
Er der nogen der kender til MAC-software der kan redigere I mp3 filer..?

On 23/04/03 16:44, in article m2fzo9p93e.fsf@sputnik.janus.dk, "Janus

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-04-03 17:42

Tom Dissing <tom@mir.dk> writes:

> Det er - vist nok - meget svært at redigere mp3 filer.. Jeg tror at
> det har noget med de algoritmer der bruges til at komprimere med,
> der er ret svære at styre.

Jeg bøjer mig i støvet. Tom ved hvad han snakker om, når han snakker
lyd. Det gør jeg ikke. Jeg fandt vej til Spark på råd fra Tom og andre
for en uges tid siden og er aldeles novice på området - men fandt
Spark nogenlunde let og skægt at gå til. Fik helt lyst til at lave
radio...

> Til gengæld er der ingen problemer I at pakke en mp3 ud til ex aiff
> ell wave og så redigere, og så lige afslutte med at pakke til mp3..

Og jeg skal for en god ordens skyld tilføje, at det var noget
lignende, jeg har gjort med programmet. Blot startede jeg me dat
generere en AIFF fra DAT.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Tom Dissing

Dato : 23-04-03 20:54

Skulle du have lyst til at lære algoritmen bag de mange - forskellige mpeg
standarter at kende, skal du blot kigge forbi organisationen der står bag
koderne.
Tom

http://mpeg.telecomitalialab.com/

On 23/04/03 18:42, in article m2wuhlcgij.fsf@sputnik.janus.dk, "Janus

Fra : (Lars Kristian Søren~

Dato : 24-04-03 09:33

Tom Dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Det er - vist nok - meget svært at redigere mp3 filer.. Jeg tror at det har
> noget med de algoritmer der bruges til at komprimere med, der er ret svære
> at styre.

Korrekt. Faktisk har jeg aldrig hørt om nogen, der har brugt at redigere
direkte i mp3-filer. Kompressionsalgoritmen er så tung, så alene
afspilningen kræver forholdsmæssigt mange kræfter, f.eks. i forhold til
AIFF. (Der skal immervæk noget til at nedbringe en flistørrelse til en
tiendedel af det oprindelige.) At forestille sig ligefrem at skulle
redigere i dem, er derfor næsten pr. definition en dårlig idé.

> Til gengæld er der ingen problemer I at pakke en mp3 ud til ex aiff ell wave
> og så redigere, og så lige afslutte med at pakke til mp3..

Det kan jo f.eks. gøres fra iTunes... (minus selve redigeringen,
altså...)

> PS
> Er der nogen der kender til MAC-software der kan redigere I mp3 filer..?

Nope. Men det skulle såmænd ikke undre mig, om der er nogen, der har
forsøgt sig med at lave sådan et program. Også selvom det vil være en
unødigt processorkrævende ting at føre ud i livet.

Til sammenligning vil jeg nævne, at jeg har en gammel PowerMac 7600
stående som slave i mit studie. Den kan sagtens håndtere optagelse og
afspilning af adskillige AIFF-filer på én gang (i en gammel version af
Cubase uden brug af DSP), mens det kniber med at afspille bare én ganske
almindelig mp3-fil uden "hakker". Så tung er algoritmen faktisk!

Lars Kr. Sørensen
musiker og musikpædagog

Fra : Bitbucket

Dato : 23-04-03 15:14

[2900] Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Hej med jer
>
> Jeg skal bruge et program, hvor jeg kan redigere og komprimere MP3-filer
> - der der nogen som kender et godt program til OSX?

Brug en LAME distibution, der er flere af dem. F.eks. iTunes-Lame
Encoder http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13048
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 23-04-03 16:34

Spark er nemlig rockercool og kan - som jeg altid elsker at nævne -
eksportere direkte til Toast. Jeg bruger den selv. Skal det være
multitrack, kan du bruge Deck som kan virkelig meget, men den er vist
langtfra gratis.

Ben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-03 04:01

Hej Birgitte

Prøv Spark ME eller Amadeus II 3.5.4.

"[2900] Birgitte Behrendt" wrote:

> Jeg skal bruge et program, hvor jeg kan redigere og komprimere MP3-filer
> - der der nogen som kender et godt program til OSX?

mvh. Erik Rihcard