Vedr. hvornår er reklame spam og hvornår e~
Fra : Martin Jorgensen

Dato : 23-04-03 14:51

Hej gruppe!

Jeg har en gratis mail-konto hos OFiR og har sagt nej til at modtage
reklamer fra dem. Det har de så sagt ok til og jeg har klaget til
forbrugerstyrelsen over dem, som afslog at tage sagen op. Jeg kan iøvrigt
henvise til:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3e7e1b64
%240%2442590%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda
%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dspam%2Bfra%2Bofir%26sa%3DN%26tab%3Dwg%26lr%
3D

Så sker der det at jeg nu for nyligt modtager følgende:

"Afsendt : 15. april 2003 16:16 Til: "Martin Jørgensen" Fra: OFiR Tilføj
adresse til adressebogen Emne: Brug påsken til at se efter ny bil

Brug påsken
til at kigge
efter ny bil

Er der noget bedre end at se frem til sommeren i en ny bil - der også gerne
må være brugt

Start din søgning på OFiR Biler
Her finder du over 45.000 brugte biler

Internettet er et unikt sted at søge efter din nye bil - du kan søge efter
brugte biler både hos forhandlere eller private sælgere i hele Danmark.

Er du på udkig efter en spritny bil - så kan du læse alt om de nye modeller.
På OFiR Biler finder du en oversigt over flere end 2.000 fabriksnye biler.

Skal du sælge din egen bil, kan du få den prisvurderet - og du kan selv
sætte den til salg ved at indtaste en annonce.

OFiR Biler præsenteres i samarbejde med og" - CUT-

Det klagede jeg naturligvis over til OFiR og jeg modtog følgende svar:

"Kære Martin Jørgensen,

Den omtalte e-mail er IKKE en reklame mail men derimod en informations mail
til dig fra OFiR om OFiR Biler. (bemærk at der ikke indgår links til andet
end OFiR Biler i mailen).

Da det altid har været et krav, at skulle acceptere at modtage informationer
fra OFiR om OFiR når man har en OFiR Mail konto (derfor skriver vi i bunden
af mailen at du modtager den fordi du har en OFiR Mail konto), og du også
har accepteret dette i f. m. oprettelsen af din mail konti, er yderligere
accept ikke nødvendig fra vores side. Der kommer derfor ikke en "skriftlig,
underskrevet forklaring", som du efterlyser.

Med venlig hilsen

OFiR.dk"

Jeg føler det som om at de tager pis på mig med ovenstående begrundelse. Er
det mig eller dem, der nu i denne situation er "den kloge/smarte"?

Jeg skrev bl.a. følgende til dem (ovenstående kommer bl.a. som svar på
dette, jeg skrev til OFiR i oprørt og irriteret tilstand, over at modtage
deres spam-mails):

"Okay, så prøver jeg det for sidste gang. Hvis der bliver mere bøvl anmelder
jeg jer til politiet og derudover vil jeg bede jer om at få en skriftlig
underskrevet forklaring på hvorfor jeg bliver ved med at modtage jeres
spam."

Er jeg den eneste der føler de røvrender mig med ovenstående begrundelse?

Jeg har umiddelbart svært ved at se ovenstående som en "informationsmail om
OFiR biler"... Jeg har derfor forsøgt at gøre mig lidt "forarbejde" og
checket inde under deres betingelser:

Jeg går ind på deres hjemmeside, www.ofir.dk, under "Generelle betingelser",
men kan ikke umiddelbart finde noget omkring det at OFiR forbeholder sig ret
til at udsende information. Jeg kunne nemlig godt forestille mig at der er
en formulering der går på at jeg kun har accepteret at modtage information
af særlig relevans for OFiR, men okay, det kan da også godt være at nogle
kan argumentere for at OFiR-biler er det...

Hvad siger i andre i gruppen? Ser i det som en reklame (jeg kalder det spam)
eller ser i det som OFiR, som "information om OFiR"???

Står jeg nu i en situation, hvor der ikke er noget at gøre fordi det er for
besværligt? I så fald, må jeg jo bare acceptere det, men jeg bryder mig bare
ikke om det... (hader spam)....

Så må jeg jo overveje at skifte.

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-04-03 15:22

> [...]
for
> besværligt? I så fald, må jeg jo bare acceptere det, men jeg bryder mig

Hvad havde du forventet af en gratis - går jeg ud fra - service?

Mvh Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-04-03 16:18

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> escribió en el mensaje

> Hvad havde du forventet af en gratis - går jeg ud fra - service?

At de overholder loven?

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 23-04-03 22:44

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> "Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> escribió en el mensaje

> At de overholder loven?

Var det ironisk/sarkastisk?
Sådan forstår jeg det egentligt... Korrekt mig hvis jeg misforstår det...

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-04-03 08:07

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> escribió

> Var det ironisk/sarkastisk?
> Sådan forstår jeg det egentligt... Korrekt mig hvis jeg misforstår
det...

Nej det var det såmænd ikke, min pointe er at på trods af at en
service er gratis, må man forvente at serviceudbyderen overholder
gældende lovgivning. Hvis den lovgivning forbyder udsendelsen af spam
(som er tilfældet med markedsføringsloven), så er det ingen
undskyldning at servicen er gratis.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 24-04-03 20:38

> [...]
> gældende lovgivning. Hvis den lovgivning forbyder udsendelsen af spam
> (som er tilfældet med markedsføringsloven), så er det ingen

Ja, det er klart. Det er ingen undskyldning at servicen er gratis.
Jeg har kigget lidt på markedsføringsloven på
http://www.fs.dk/jura/loveregl/mfl/l_mfl.htm og tænker på at skrive et pænt
brev til OFiR, som svar på deres afvisning af min klage over modtaget
spam/reklame for OFiR-biler.

Med henvisning til markedsføringsloven, hvad mener i så om at jeg f.eks.
refererer til at jeg syntes de overtræder reglerne for god markedsføring,
jvf. bl.a. følgende:

§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer,
fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.

Varer er i dette tilfælde biler og deres "informationsmail"/reklame-mail
har, som jeg læser det, til formål at "påvirke efterspørgsel eller udbud af
biler"?

Der står også noget i loven om følgende, jeg måske kan bruge?:

§ 2 a. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller
indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser,
som udbydes af en konkurrent.
Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når
sammenligningen
a.. 1) ikke er vildledende,
Hvad mener i? Jeg må da kunne bruge noget herfra, eller hvad? Jeg syntes det
er lidt forvirrende og utydeligt, som jeg læser loven... Jeg håber derfor at
nogen kan bidrage med nødvendig jura-mæssig indsigt til om jeg ikke er på
rette vej til nogle gode argumenter, der kan få OFiR til at holde op med
spamme mig?

> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann
Mvh.

Martin Jørgensen.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-04-03 11:18

> [...]

> Varer er i dette tilfælde biler og deres
"informationsmail"/reklame-mail
> har, som jeg læser det, til formål at "påvirke efterspørgsel eller

Men er den mangelfuld? Næh, dit problem er ikke markedsføringens
udformning, men udelukkende det faktum at du har modtaget den. §2 kan
bruges hvis jeg markedsfører en cykel uden at nævne at den ikke har
hjul, sæde eller styr. Dette ville være urimeligt mangelfuld
angivelse.

> Der står også noget i loven om følgende, jeg måske kan bruge?:
>
> § 2 a. Sammenlignende reklame......

> Hvad mener i? Jeg må da kunne bruge noget herfra, eller hvad?

Nej, der sammenlignes ikke et produkt med et andet.

> [...]
er på
> rette vej til nogle gode argumenter, der kan få OFiR til at holde

Du hold dig til §6a, hvis du aldrig har givet medsagn til at de kan
sende dig emails, så stor du ret så stærkt.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 02-05-03 21:52

> [...]
>
> Du hold dig til §6a, hvis du aldrig har givet medsagn til at de kan
> sende dig emails, så stor du ret så stærkt.

Ok, jeg takker mange gange for alle svarerne... Her gik jeg ellers og troede
at emnet var mere eller mindre uddebateret...

Damn... Men næh-nej. Det er sgu´ da ellers ikke særligt lang tid siden jeg
tog emnet op her i gruppen... Jeg tror ikke de kan lide mig derinde hos
Ofir, fordi jeg prøver at slippe for at modtage deres lorte-reklamer.

Prøv lige engang at checke news:dk.binaer og mit indlæg kaldet
"information/reklame fra ofir, 3 nye billeder/screenshots."

Nu har jeg nemlig modtaget endnu en reklame fra ofir. (som jeg kalder
det.... Er i mine øjne /ikke/ information).
I binaer-gruppen har jeg postet 3 nye screenshots af en nylig modtaget
reklame (endnu engang!)
Jeg håber nogen kan rådgive mig lidt om hvad jeg kan/skal/bør gøre. Jeg
mener altså at det er temmeligt indlysende og ret tydeligt at det er
reklame-mails Ofir sender til mig. Kan jeg virkeligt ikke gøre noget?
Jeg tror ikke det hjælper at være flink over for dem, mere... De kommer sku´
nok bare med et tilsvarende flabet svar om at det er en
"informationsmail".....
Hvad kan man true dem med? Forhåbentligt kan jeg da gøre noget... Ellers må
jeg se mig nødsaget til at "overgive" mig og skifte mail-konto... Jeg syntes
efterhånden Ofir er et ret irriterende, lortefirma, som stædigt insisterer
på at ville irritere mig fordi jeg har en lousy, nærig, gratis 2
mb-mailkonto hos dem. Jeg håber de går konkurs med den opførsel og
"service", som de kalder det...

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 04-05-03 00:48

..... Og så læste jeg lige på
http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=97421 at Debitel har
udsendt spam og i den forbindelse er blevet politi-anmeldt og vi således kan
forvente en sag gå i gang vedr. samme emne, idet Debitel kalder den udsendte
spam for "information", jvf. ovenstående link....

Men det forbavser mig ellers godtnok meget at der åbenbart ikke tidligere
har verseret nogle sager på området?

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Michael Banzon

Dato : 23-04-03 16:24

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad havde du forventet af en gratis - går jeg ud fra - service?

Jeg ved ikke hvilket juridisk grundlag der skulle være for at hive oFiR i
retten,
men vil give Thomas ret... der er ingen der vil forære noget væk... prisen
for at
modtage mail gennem OfIr er så åbenbart at du modtager nogle reklamer fra
dem...
Og det er da en forholdsvis lille pris at betale, på baggrund af den yddelse
du
modtager...

/ Michael

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 23-04-03 22:47

"Michael Banzon" <anyone@anywhere.anyhow> wrote in message

> "Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg ved ikke hvilket juridisk grundlag der skulle være for at hive oFiR i
> retten,

Jeg hiver dem naturligvis ikke i retten under nogen omstændigheder

Så hellere skifte mail-box. Der er sgu´ så mange steder man kan få dem
gratis...

Vil bare gerne vide om ikke også i syntes at den omtalte mail jeg i min
første tråd poster, bedst kan betragtes som spam/reklame.

> FRa <http://mail.ofir.dk/licens_dk.asp>:
> »E-mail-annoncering
> Det er en betingelse for at oprette og anvende en OFiR Mail
> konto, at du accepterer, at modtage information og nyheder om
> OFiR og OFiRs services.«
Her står der ikke noget om at jeg har accepteret at modtage
reklamemateriale! Kun nyheder osv. og det anser jeg for værende helt
uskadeligt og harmløst og det vil jeg faktisk gerne modtage.

Det er denne betingelse (som jeg læser det), at OFiR "lister sig ind ad
bagdøren" og nu bruger som undskyldning for at maile mig en reklame for
OFiR-biler, tror jeg.

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-04-03 00:03

Martin Jorgensen skrev:

>Vil bare gerne vide om ikke også i syntes at den omtalte mail jeg i min
>første tråd poster, bedst kan betragtes som spam/reklame.

Min mening:
Hvis det er en ny tjeneste de sætter i gang: Info-mail
Hvis det er en gammel tjeneste: Reklame-mail

Og så må vi jo vente på at der kommer nogle afgørelse i retten om hvor
grænsen går ...

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 02-05-03 22:04

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in message

> Min mening:
> Hvis det er en ny tjeneste de sætter i gang: Info-mail
> Hvis det er en gammel tjeneste: Reklame-mail

Tjaaah og dog: Reklamerne fra supermarkederne der sikkert også dumper ind ad
din postkasse, kan godt stadigvæk være en reklame for et nyt supermarked
(hypotetisk, hvis vi siger der åbnede et nyt supermarked i dit
boligområde)... Er derfor i dette tilfælde stadigvæk en reklame, selvom det
er en ny "tjeneste"...

Men dit synspunkt er forstået og jeg vil langt hen ad vejen give dig ret.

> Og så må vi jo vente på at der kommer nogle afgørelse i retten om hvor
> grænsen går ...

Det kunne jeg rigtig godt tænke mig at nogle kunne præcisere ordentligt...

Også til dig, og alle andre, håber jeg at jeg kan få jer til at kigge i
dk.binaer-gruppen efter mine seneste skærmbilleder fra Ofir - det de kalder
"information" og som jeg mener tydeligt og unægteligt er reklame... (I
påstår vel ikke det ligner en "informationsmail"???)

Hvad kan man gøre ved det, såfremt forbrugerrådet ikke gider at tage sagen
op? Opgiver sagen? Jeg vil 100% sikkert mene at Ofir tager pis på mig med
deres breve og ved fortsat at spamme mig (eller "informere" mig, hvis vi
skal bruge Ofir´s udlægning)...

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Jens Hansen

Dato : 23-04-03 19:09

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af særlig relevans for OFiR, men okay, det kan da også godt være at nogle
> kan argumentere for at OFiR-biler er det...

For at oprette en mail konto skal en checkbox med flg. tekst afkrydses:

Ja, jeg accepterer ved min oprettelse og anvendelse af denne OFiR Mail
konto, at modtage annoncereklamer over e-mail, SMS og MMS via OFiR. Jeg
accepterer også at modtage annoncereklamer via andre selskaber i
Søndagsavisen a-s koncernen.

Så mon ikke du har accepteret at modtage disse annoncereklamer?

Desuden skriver OFiR mht. annocering:

At drive en e-mail service som OFIR Mail er omkostningskrævende. Derfor
arbejder vi udfra princippet om "noget for noget".

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 23-04-03 20:49

"Jens Hansen" <haringen@haringen.haringen> wrote in message
> [...]
> Søndagsavisen a-s koncernen.
>
> Så mon ikke du har accepteret at modtage disse annoncereklamer?

Det tror jeg faktisk ikke at jeg har. Men derimod tror jeg at de har ændret
deres betingelser, siden jeg for efterhånden snart 2-3 år siden oprettede
min mail-adresse, før IT-boblen braste.

Prøv at læse OFiR´s forrige mail til mig (da jeg sidst brokkede mig til
dem):

på, hvad der er gået galt, da det bestemt ikke er meningen at du skal have
haft disse mails, da du har sagt nej tak til reklamer. Vi forventer at vende
tilbage til dig med en melding om, at du ikke
>fremover vil modtage disse mails hurtigst muligt - nok allerede i dag.
>
>Med venlig hilsen
>
>OFiR.dk

Så skriver du dernæst:

> Desuden skriver OFiR mht. annocering:
>
> At drive en e-mail service som OFIR Mail er omkostningskrævende. Derfor
> arbejder vi udfra princippet om "noget for noget".

Og det er fair nok. Men med mit kendskab til branchen er formålet med at
uddele gratis 2 mb mail-kontoer også at genere hits og at gøre deres portal
til en af DK´s største, for derigennem at modtage annonceringskroner og
ører. At OFiR arbejder udfra princippet om "noget for noget", mener jeg at
de bliver nødt til at specificere nærmere, jvf. det tidligere svar jeg har
fået fra OFiR, hvor de giver mig medhold i at det "absolut slet ikke har
været meningen at jeg har modtaget de reklamer"!

Men derudover: ok, jeg skifter mail-konto, hvis i betragter mailen om OFiR,
som en informationsmail. Jeg syntes bare at det mest af alt ligner en
reklame-mail for OFiR-biler.

(Jeg troede ellers lige at jeg havde sluppet for deres reklamer, med det
svar jeg sidst fik fra dem... Men man kan åbenbart ikke slippe for
"maskerede" reklamer for OFiR-biler, der bliver udsendt under påskud af at
være en "informationsmail", jvf. mit første indlæg i denne tråd.....

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Jens Hansen

Dato : 23-04-03 21:53

> Prøv at læse OFiR´s forrige mail til mig (da jeg sidst brokkede mig til
> dem):

Må jeg se den mail du sendte dem?
Hvem var afsender af de tidligere mails?
Ved lign. mail services ved jeg at er det muligt at tilvælge reklamer fra
samarbejdspartnere til de respektive firmaer, mens man er tvunget til at
"modtage" firmaets egne reklamer/information. Kunne den omtalte reklame mail
være af den tilvalgte slags?

Desuden, hvorfor skulle OFiR være interreseret i at undlade at sende
reklamer til dig når de netop skriver at det er en betingelse for at have en
gratis mailbox?

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 23-04-03 23:04

"Jens Hansen" <haringen@haringen.haringen> wrote in message
-CUT-

> Må jeg se den mail du sendte dem?

Ja, ok. Her kommer mail-udvekslingen så, men jeg syntes også lige at du bør
checke tråden på google, som jeg har linket til i mit første indlæg i denne
tråd (du skal vist copy/paste + manuelt copy/paste det resterende der
mangler og indsætte i addresse-linjen på din browser) - så er den der... Jeg
frygter lidt at det bliver alt for uoverskueligt og at jeg skal gentage mig
selv for mange gange... Derfor: Både til dig og andre, henviser jeg altså
også lige den omtalte tråd jeg havde igang omkring februar måned...!!!

Men det du efterspørger kommer (alligevel) her (selvom det bliver mere
uoverskueligt):

[...]

-CUT- jeg har postet fortsættelsen af svaret.

Nu kommer det du mangler:

Her gengives lige jeres spam, så vi får klarlagt hvad vi snakker om.

[...]

Du har modtaget denne e-mail fra OFiR Danmark a-s, da du har en OFiR Mail
konto. Henvendelser vedr. denne e-mail kan rettes til: mail@ofir.com

Dernæst skal jeg henlede jeres opmærksomhed på det følgende (det er desuden
meget flot at i har ændret sidefoden til at jeg har "modtaget denne e-mail,
da jeg har en OFiR Mail-konto". Mig bekendt har jeg ikke accepteret jeres
spam.

Læs følgende!

>===== Original Message From "Support.mail" <Support.mail@com.ofir.com>
=====
>Kære Martin Jørgensen,
>
>Vi har fundet fejlen - vi beklager naturligvis at det har gået udover dig.
Fejlen er nu rettet og således skulle du ikke fremover modtage reklamemails
fra OFiR.

> [...]

underskrevet forklaring på hvorfor jeg bliver ved med at modtage jeres spam.

>Endnu engang skal vi beklage og takker i øvrigt for din henvendelse.
Det var så lidt.

>Med venlig hilsen
>
>OFiR.dk

Mvh,
Martin Jørgensen.

------------------------------------

> Hvem var afsender af de tidligere mails?
Noget pis med om jeg søgte elev-plads i 2003 og noget pis med at jeg skulle
gøre mine juleindkøb på nettet hos/gennem OFiR. Resten kan jeg ikke huske.
(Du spørger vel om var der var afsendere af den tidligere modtaget spam,
korrekt?)

> [...]
> samarbejdspartnere til de respektive firmaer, mens man er tvunget til at
> "modtage" firmaets egne reklamer/information. Kunne den omtalte reklame

Det er tvivlsomt. Jeg har valgt alt fra og kun accepteret følgende, tror jeg
(og OFiR har jo som du kan læse her overfor givet mig delvist ret,
ihvertfald):

> »E-mail-annoncering
> Det er en betingelse for at oprette og anvende en OFiR Mail
> konto, at du accepterer, at modtage information og nyheder om
> OFiR og OFiRs services.«

Jeg læser altså /ikke/ ovenstående som at jeg har accepteret at modtage
reklamer, men det er klart at jeg godt kan forstå deres svar til mig (og jeg
syntes faktisk det er ret flot kringlet af dem) at de afviser min kritik med
ikke at kalde mailen fra ofir-biler for en reklame-mail, men derimod en
informations-mail....
Ganske smart, egentligt. Jeg syntes bare at deres "luskede trick" er lidt
tvivlsomt, men i denne situation kan jeg da godt se at jeg nok/måske har
tabt kampen...? Jeg lader ihvertfald spørgsmålet gå videre til jer...

> Desuden, hvorfor skulle OFiR være interreseret i at undlade at sende
> reklamer til dig når de netop skriver at det er en betingelse for at have
en
> gratis mailbox?

Øøh? Link eller formulering på at jeg har accepteret at modtage reklamer fra
dem tak, før jeg besvarer dette... Ellers skal jeg bede dig kigge på min
tråd fra google (læs første indlæg i tråden). Der har jeg før haft disse
diskussioner, men der var ikke nogen der på en ordentlig måde fik overbevist
mig om at jeg tog fejl, vedr. at jeg skulle have accepteret at modtage
reklamer!

mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 23-04-03 21:32

> [...]
>
> Jeg har en gratis mail-konto hos OFiR og har sagt nej til at modtage
> reklamer fra dem. Det har de så sagt ok til og jeg har klaget til

-snip-

Jeg undrer mig - om du bruger mere tid på at slette den eller de mails du
modtager fra dem eller på at brokke dig over det.

Jeg gætter på, at du bruger uforholdsmæssigt meget tid på at brokke - og jeg
mener brokke - dig over noget der antageligvis kan ordnes ved at slette de
mails.

Er du utilfreds med den service og de vilkår du bliver tilbudt af Ofir, så
betal selv for din mail adr.

Med venlig hilsen
Lars Skou

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 23-04-03 22:03

"Lars Skou Nielsen" <larsskou@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> -snip-
>
> Jeg undrer mig - om du bruger mere tid på at slette den eller de mails du
> modtager fra dem eller på at brokke dig over det.

Som du kan se bruger jeg mere tid på at brokke mig over det. Og? Hvad er
pointen? Jeg stiller et spørgsmål om reklame-mailen fra OFiR biler kan
betragtes som information eller som reklame og vil gerne høre om nogle vil
eller kan bidrage med et juridisk syn på sagen.
Og så er der folk som dig, der gør det modsatte og skriver irrelevante
indlæg for mit spørgsmål.

Jeg undrer mig over, hvorfor du ikke bare ignorerede min tråd, hvis du ikke
har noget at bidrage med eller en mening om hvorvidt den gengivne mail kan
betragtes som reklame eller "information". Som jeg læser dit indlæg er det
spild af tid og jeg undrer mig over hvorfor du ikke bare beholder dine
irrelevante "undren" og meninger for dig selv.

> [...]
jeg
> mener brokke - dig over noget der antageligvis kan ordnes ved at slette de

Gæt du bare alt det du gider, men det er sådan set fuldstændigt irrelevant
for mit spørgsmål. Har du ikke lyst til at deltage eller bidrage med noget
positivt til mit spørgsmål, så kunne du jo have ignoreret min tråd og fundet
en anden at genere med "din undren" og skeptiske indlæg.

> Er du utilfreds med den service og de vilkår du bliver tilbudt af Ofir, så
> betal selv for din mail adr.

Mht. de vilkår jeg bliver tilbudt af OFiR, så anser jeg dit indlæg for
værende usagligt og at du selv iøvrigt mener at jeg skal betale for min
mail-adresse er fuldstændigt irrelevant for mit spørgsmål. Find en anden
person at genere med dine indlæg.

Derudover involverer jeg mig i spørgsmålet af ren nysgerrighed og interesse
og for at afprøve og debattere egne holdninger og juridisk indsigt. Og
naturligvis IKKE fordi det er nogen alvorlig sag, men som tidligere nævnt
kunne du jo bare have ladet være med at besvare mit indlæg med "din undren"
og iøvrigt fuldstændigt irrelevante meninger (for mig, ihvertfald). Hvad jeg
bruger min tid på og hvad jeg ikke bruger min tid på kan du være
/fuldstændigt/ ligeglad med og det skal du ikke blande dig i.

> Med venlig hilsen
> Lars Skou
Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Michael Banzon

Dato : 23-04-03 22:59

> bla bla bla...

Jeg mener at det er ok at stille spammere til regnskab for deres
perverse ugerninger, men spørgsmålet her er jo om du i virkelig-
heden er blevet spammet eller ej... Kan du evt. finde de vilkår
frem som din aftale med oFIR bygger på?? Så kunne vi jo, en gang
for alle, få afgjort om det var berretiget at de skrev til dig.
Du må jo have gemt, eller printet, dem... ???

Men jeg vil, til dels, give Lars ret i at når du bruger oFiRs
service, må du acceptere lidt... ... grisseri... det vil jeg
i hvert fald selv gøre...

Desuden ser det jo ud til at du har fundet en anden partner
at gøre forretninger med... (@hotmail.com)

Dette svar skal på ingen måder opfattes som et negativt, men jeg
mener derimod at du forholder dig enormt negativt overfor det som
Lars skrev. Og som jeg skriver: Lad os slæbe spammerne i retten,
men når vi har et forretningsmæssigt forhold til dem skal vi nok
lige kaste koldt vand i hovedet...

/ Michael

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 24-04-03 00:34

"Michael Banzon" <anyone@anywhere.anyhow> wrote in message
-CUT-
> Jeg mener at det er ok at stille spammere til regnskab for deres
> perverse ugerninger, men spørgsmålet her er jo om du i virkelig-
> heden er blevet spammet eller ej... Kan du evt. finde de vilkår
Kommer an på min og din definition på spam. Min definition: Ja, uønskede
reklamer er spam. Ergo jeg er blevet spammet. Din definition, nej (kan jeg
ligesom læse mellem linjerne).

> [...]
>
> Men jeg vil, til dels, give Lars ret i at når du bruger oFiRs
> service, må du acceptere lidt... ... grisseri... det vil jeg
Tjaah, jeg kan godt lide at irritere dem, ligesom de også irriterer mig med
deres reklamer eller skal vi kalde det /spam/ = uønskede reklamer! Derudover
/tror/ jeg at jeg har ret, men jeg er ikke sikker. Kommer i bund og grund an
på om reklamen for OFiR-biler kan tolkes som en informationsmail eller en
reklame-mail og jeg tolker den som en reklame.

> Desuden ser det jo ud til at du har fundet en anden partner
> at gøre forretninger med... (@hotmail.com)
Ja, og jeg kunne finde 5-10 andre, hvor jeg endda kunne få 10 gange så meget
diskplads, gratis og sikkert også uden at modtage reklamer, men det er
ligesom ikke det, det kommer an på for mig. Min mail-adresse er ligesom et
værdifuldt telefon-nummer, man ikke bare opgiver - ihvertfald ikke uden lidt
kamp først. Lidt ligesom Kurt Thorsens mobil-telefon, tror jeg

> [...]
> Lars skrev. Og som jeg skriver: Lad os slæbe spammerne i retten,
> men når vi har et forretningsmæssigt forhold til dem skal vi nok
Dit indlæg bliver også, af mig tolket mere positivt end Lars´. Jeg vil gerne
gøre det klart for dig at jeg /ikke/ ønsker på nogen måder at slæbe OFiR i
retten, som jeg også tidligere har skrevet, hvis det er det du tror. Men så
har du altså fuldstændigt misforstået det hele.

Min hensigt er blot at slippe for at modtage uønskede reklamer og jeg ville
f.eks. gerne have nogle juridiske argumenter jeg kunne smide tilbage i
hovedet på dem, hvis det var muligt (er ikke sikkert at det kan lade sig
gøre fordi jeg syntes de i denne situation har været lidt for "kloge"...)

For min skyld må du gerne slæbe alle de spammere i retten du har lyst til,
det vedrører ikke mig da jeg ikke gider spilde min tid på det.

Slå koldt vand i blodet? Forretningsmæssigt forhold? Jeg mener ikke jeg
skylder ofir noget som helst. Men deres reklamer er uønskede hos mig.

> / Michael
Mvh,.
Martin Jørgensen.

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 23-04-03 23:02

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars Skou Nielsen" <larsskou@mail1.stofanet.dk> wrote in message

Et juridisk råd mener jeg nu nok jeg er kompetent til at give. Det du bruger
din tid på, er det de fleste jeg kender ville kalde bagateller. Ofir kan
gøre som de gør - og samtidig være på juridisk sikker grund.
Lidt efter devisen: er du utilfreds, kan du jo lade være med at benytte
deres service.
Dit indlæg her er jo skrevet fra hotmail. Hvorfor ikke bare nøjes med deres
udmærkede mail service?
De tilbyder svjv det du efterspørger.

Mvh. Lars Skou Nielsen

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 24-04-03 00:50

> "Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et juridisk råd mener jeg nu nok jeg er kompetent til at give. Det du
bruger
Så kom da med det.
> din tid på, er det de fleste jeg kender ville kalde bagateller. Ofir kan
> gøre som de gør - og samtidig være på juridisk sikker grund.
Jeg mener at de "lusker sig ind ad bagdøren" ved at maskere at de sender
folk reklamer i deres betingelser, og det mener jeg godt jeg kan anfægte.
Læs mine andre svar!

> Lidt efter devisen: er du utilfreds, kan du jo lade være med at benytte
> deres service.
Er jeg utilfreds, brokker jeg mig til dem og kommer med tomme trusler, så de
sletter mig fra deres spam-liste, så jeg ikke modtager reklamer fra dem,
mere.

> Dit indlæg her er jo skrevet fra hotmail. Hvorfor ikke bare nøjes med
deres
> udmærkede mail service?
Fordi min ofir-mail-konto er ligesom Kurt Thorsens mobil-telefon et vigtigt
arbejdsredskab.

> De tilbyder svjv det du efterspørger.
Ja og det er der også så mange andre der gør endda så man får en del mere
diskplads end de nærige 2 mb, OFiR tilbyder......!

Sidst men ikke mindst har jeg følgende svar til dig, vedr. din
bagatellisering af min sag: Jeg mener at man for at forstå de store ting
(læs: det modsatte af det du kalder bagateller) skal kunne være i stand til
også at forstå de små ting (læs: Netop det du kalder bagateller).

Jeg kan godt lide at brokke mig. Har fornyligt brokket mig og nægtet at
betale min seneste regning til Sonofon, fordi jeg mener at jeg har 14 dages
fortrydelsesret på billigzone-abbonnement men Sonofon mener at jeg har 3
måneder. Jeg ville ikke brokke mig, hvis jeg ikke selv troede på min sag,
det siger sig selv.
Du kommer vel ikke og forsøger at fortælle mig at det ikke nytter noget at
brokke sig???
For to års tid siden købte jeg på baggrund af en reklame fra Sony en
Sony-minidisc og på reklamen stod at jeg ville få et sæt gratis
hovedtelefoner med i købet, hvis jeg "købte en Sony minidisc" inden en
bestemt dato.
Så gjorde jeg det og sendte serie-nummer og pap-æske ind til Sony, men fik
et afslag idet "det ikke var den rigtige model af Sony minidisc"´s. Jeg
ringede ind til Sony Danmark og spurgte efter "den der var ansvarlig for
Sony Danmark´s markedsføring" og talte med en kvinde som jeg fremlagde mine
synspunkter for. Jeg afsluttede samtalen med at spørge om hun ikke også lige
kunne sende mig et skriftligt underskrevet afslag, såfremt jeg igen fik
afslag og sagde tilsidst til hende: "Det glæder jeg mig til at læse".
Hun referede i telefonen til at hun først skulle undersøge sagen og efter
1-2 uger modtog jeg så (selvfølgelig) hovedtelefonerne, idet hun ikke kunne
modargumentere min sag og idet jeg havde ret (juridisk, på baggrund af
reklamens ordlyd).

Så kom ikke her og sig/påstå det ikke nytter noget at brokke sig! Hvis du
mener at jeg tager fejl, må du jo begrunde det.
Så svarer jeg tilbage.
Det er endda oftest i de små sager (læs: det du kalder bagateller) at folk
som dig og de fleste andre opgiver og tror at der "nok ikke er noget at
gøre", mener jeg.........

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-04-03 08:11

> [...]

> din tid på, er det de fleste jeg kender ville kalde bagateller. Ofir kan
> gøre som de gør - og samtidig være på juridisk sikker grund.

Hvad bygger du den udlægning på?
Der er ingen tvivl om, at den fremviste mail falder under
markedsføringsloven. Derfor må Ofir kun sende den efter udtrykkeligt ønske
fra modtageren. Det er hævdet, at et sådant ønske aldrig er afgivet, og det
er op til Ofir at kunne påvise dette..

> Lidt efter devisen: er du utilfreds, kan du jo lade være med at benytte
> deres service.

Hvad har det med jura at gøre?

> Dit indlæg her er jo skrevet fra hotmail. Hvorfor ikke bare nøjes med
deres
> udmærkede mail service?

Det har intet med den juridiske diskussion at gøre.

/Per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 24-04-03 19:57

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> fra modtageren. Det er hævdet, at et sådant ønske aldrig er afgivet, og

Lige nøjagtigt, Per! Hurrah... Jeg troede lige jeg talte for døve øren og
blev nødt til at opgive, idet jeg åbenbart stod/står helt alene
Her i jura-gruppen er det åbenbart lidt lettere at forklare folk hvad mit
synspunkt er, ift. i netmisbrug NG´en, hvor jeg syntes det var
overordentligt svært at få folk til at forstå at jeg ikke kan se grunden til
at jeg skal modtage reklamer.....

Jeg vil også meget gerne høre hvad Lars Skou Nielsen bygger den udlægning
på, idet jeg som OFiR selv skriver har sagt nej tak til alle reklamer, ved
ikke at afkrydse nogen interesser.
I de betingelser jeg oprindeligt accepterede, kunne jeg umuligt forudse at
jeg ville modtage omdiskuterede mail, som efter min mening falder ind under
kategorien spam/uønsket reklame.
Derfor startede jeg diskussionen her i jura-gruppen.

Så påstår OFiR at omtalte mail er en informationsmail, men går man ind på
biler.ofir.dk så ser man at "OFiR Biler præsenteres i samarbejde med
Bilbasen"!
Det står øverst på toppen af siden og derfor mener jeg /også/ at
omdiskuterede mail falder ind under uønsket reklame/spam, selvom OFiR, som
jeg redegør for, tager pis på mig, ved at skrive at kalde mailen "en
informationsmail".
Jeg tænkte på om ikke der er nogle juridiske argumenter, der f.eks. kan gå
på noget lignende at reklame-mailen (som jeg kalder den) går på
erhvervsmæssigt køb/salg og kan derfor forbindes med spam og /ikke/
information!

På siden for OFiR biler kan man søge på brugte forhandler biler, brugte
private biler, nye biler, bilvurdering, og seneste bil-nyheder og kalder i
ikke det spam/uønsket reklame, så er jeg godt nok fuldstændigt galt på den,
men jeg håber at jeg kan få nogle af jer til at skrive kommentarer tilbage.

Det jeg bl.a. efterspørger er nogle holdbare juridiske argumenter, der kan
få OFiR til at holde op med at sende tilsvarende mails til min
ofir-mail-konto, da jeg som OFiR selv skriver: "Har sagt nej tak til
reklamer"!

> Hvad har det med jura at gøre?

Netop! Fuldstændigt urelevant, personlig holdning, som egentlig falder
udenfor det tiltænkte diskussionsområde.

> deres
>
> Det har intet med den juridiske diskussion at gøre.

Netop! Lige mine ord. Men, Lars, du er velkommen til at tage den juridiske
diskussion op, hvis du kommer med nogle juridiske argumenter for/imod
omtalte reklame (som jeg kalder det). Hidtil har du argumenteret imod mine
synspunkter, men jeg savner juridiske argumenter, f.eks. henvisning eller
bedre endnu: kan du quote de betingelser, hvori det står at jeg skal
acceptere at modtage deres reklame for OFiR-biler? Det tror jeg nemlig ikke
at du kan. Kan du komme med juridiske argumenter for/imod at
omtalte/omdiskuterede reklame er en informationsmail/spam så hører jeg også
meget gerne fra dig!

Din personlige mening med at jeg skal skifte mail-adresse, kan ikke bruges
til noget som helst, idet det ikke har spor at gøre med jura. Den mening
hører IMHO til i dk.snak.en-eller-anden-passende-gruppe.

> /Per

Mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 25-04-03 06:51

> [...]
> på noget lignende at reklame-mailen (som jeg kalder den) går på
> erhvervsmæssigt køb/salg og kan derfor forbindes med spam og /ikke/

Meget af det her drejer sig vel om definitioner. Hvad er reklame og hvad er
information?

Den første mail er en information - efter min opfattelse - da du ikke
tilbydes nogn vare eller serviceydelse til gengæld for betaling.
Hvis man derefter klikker på linket til "Ofir Biler" vil man blive mødt med
en reklame for bilbasen.

Som jeg læser din udlægning, har du - enig eller ej - bedt om information
fra Ofir.
Men at følge et link i den /informations/reklame/ mail er et aktivt skridt,
som du selv er herre over om du vil foretage.

Jeg

> [...]
> få OFiR til at holde op med at sende tilsvarende mails til min
> ofir-mail-konto, da jeg som OFiR selv skriver: "Har sagt nej tak til

Igen definition: hvad definerer Ofir som reklamer og hvad er information.
Havde du nu krydset af i rubrikkerne, der omhandler interesser og accept af
at modtage reklamer, så havde du sikkert modtaget nogle mails med links til
nogle af Ofirs partnere, der mod betaling kommer i kontakt med Ofirs
brugere.
Men nu sender de dig bare det de selv kalder informationsmails - og du
kalder reklame.
Som jeg ser det vil du i en juridisk debat løbe ind i spørgsmålene: Hvad
ønsker Ofir at sælge til dig?
Svjv er der f. eks. IKKE noget, der hedder "ofir biler". Ofir handler ikke
med biler, men man kan sikkert finde nogen links på Ofir til nogen der gør.
Dermed har Ofir ikke sendt en reklame. Man kan for klarheds skyld forestille
sig flg. tænkte og - indrømmet - noget søgte eksempel:
Nogen beder dig om at modtage en gratis husstandsomdelt ugeavis. Men Du
siger nej tak til samtidig at modtage reklamer fra Netto, Aldi, Bilka osv.
Når du nu får ugeavisen ind af døren og ser en annonce på side to fra den
lokale frisør...
Informationerne i ugeavisen er der; ja, men den er gratis på grund af
annoncerne. Sådan hænger tingene sammen. Juridisk eller ej.
Det er lidt den sammenligning jeg fortager når jeg forgæves har prøvet at
søge juridisk belæg for at kalde det for spam.

> Netop! Fuldstændigt urelevant, personlig holdning, som egentlig falder
> udenfor det tiltænkte diskussionsområde.

Næppe. For at kunne afgøre om noget er tilladt eller ej, er man nødt til at
definere /sagens/ bestanddele.
Jeg kalder det en service, man ikke betaler penge for. Ofir kalder det
information (der gerne skulle generere nogle besøg på deres hjemmeside.) Du
kalder det en reklame.
Du har sagt ja til informationer fra Ofir, men det du modtager opfatter du
som reklame.
Derfor har jeg ovenfor prøvet at foretage en definition. Og det vil være
overordentligt svært at redegøre for, at du har modtaget en reklame, da du
ikke bliver tilbudt at købe noget. ( I første omgang. )

Så;

> [...]
> til noget som helst, idet det ikke har spor at gøre med jura. Den mening
> hører IMHO til i dk.snak.en-eller-anden-passende-gruppe.

§ 6a - Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere

En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Ofir har ikke en vare at afsætte. Ikke engang en tjenesteydelse. Og dog,
deres *kunder* er annoncører, og deres produkt er trafik.
Du har ikke penge i klemme hos dem men får en gratis service.
Som du ikke er bundet af, og som du til enhver tid kan framelde dig uden
omkostninger.

Mvh. Lars Skou.

(Og nu må jeg vist hellere skynde mig på arbejde

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-04-03 08:25

> Meget af det her drejer sig vel om definitioner. Hvad er reklame og hvad
er
> information?

Det drejer sig ikke om generelle definitioner på ordene men om afsenderens
hensigt.
Det der er forbudt ifølge loven er at udsende uønskede mails (bla.) med
'henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt
arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har
anmodet om det.' (citat fra loven).

Herudover skal det fastslås, om modtageren har ønsket at modtage denne type
mail.

/Per

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 25-04-03 11:20

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Lars Skou Nielsen" <larsskou@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> er
>
> Det drejer sig ikke om generelle definitioner på ordene men om afsenderens
> hensigt.

Helt enig. Og hvad er afsenders hensigt? At sælge eller på anden vis
afsætte? Nej.
Afsenders hensigt er at generere trafik.
Dermed bliver det et spørgsmål om definition. (Og efterhånden ordkløveri her
i gruppen...)

> [...]
> anmodet om det.' (citat fra loven).
>
> Herudover skal det fastslås, om modtageren har ønsket at modtage denne

Igen skal man vel have defineret hvilken type mail det drejer sig om.
Reklame/spam eller information.
Er det reklame/spam er det ikke ok. Modtager har ikke ønsket at modtage.
Men defineres det som information, er det i orden. Modtager har givet sin
accept.
Eller hur?

ps. jeg kender godt markedsføringsloven som vi begge har citeret.
pps. Jeg sender ikke selv *informationsmails* til nogen. Hverken
professionelt eller privat.
Mvh
Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-04-03 11:27

> [...]
> Afsenders hensigt er at generere trafik.
> Dermed bliver det et spørgsmål om definition. (Og efterhånden ordkløveri

Din argumentation er meget brugt fra afsendere af spam.
Det gør den ikke mere rigtig.

Alle den slags mails har som udgangspunkt et
markedsføringsmæssigt/afsætningsmæssigt sigte. Hvorfor i alverden skulle
firmaerne ellers bruge tid på at sende dem ud?

/Per

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-04-03 18:49

> "Lars Skou Nielsen" <larsskou@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> her
>
> Din argumentation er meget brugt fra afsendere af spam.
> Det gør den ikke mere rigtig.

Jeg tror bare at Lars skal have lidt ekstra tid. Så giver han os ret

> Alle den slags mails har som udgangspunkt et
> markedsføringsmæssigt/afsætningsmæssigt sigte. Hvorfor i alverden skulle
> firmaerne ellers bruge tid på at sende dem ud?

Jeps! Som en "service"??? Haha! LOL!

"Os her hos OFiR, vi er simpelthen bare /SÅ/ kundeservice-orienterede"!

"Vi tænkte at du måske trængte til en ny bil i påsken og så ville vi, som en
(gratis) service, lige hjælpe dig lidt på vej"

"Du behøver ikke at takke os. Vi er *bare* så smaddersøde ved dem der har en
gratis e-mail adresse hos os, og vi vil ikke
have noget tilbage fra dig, fordi vi er så søde..." LOL.....

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-04-03 18:45

> [...]
>
> "Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig. Og hvad er afsenders hensigt? At sælge eller på anden vis

Jo, vil jeg mene.

> Afsenders hensigt er at generere trafik.

Okay, nyt eksempel: Du ser fjernsyn, TV2, f.eks. Der kører reklamer for alle
mulige firmaer og i slutningen af reklamen står også deres
hjemmeside-adresse. I dette tilfælde kan vi vel blive enige om at
afsenderens hensigt er at skabe salg, ikke?

For firmaer som Dell og andre internet-selskaber (OFiR) nødvendiggøres salg
af besøg på hjemmesiden. Salg og hits på hjemmesiden følges i dette tilfælde
ad.

> Dermed bliver det et spørgsmål om definition. (Og efterhånden ordkløveri
her
> i gruppen...)

Tjaah, måske lidt. Men jeg giver dig altså ikke ret, grundlæggende på flere
områder.

> type
>
> Igen skal man vel have defineret hvilken type mail det drejer sig om.

Okay, hvem definerer det? Du har tidligere skrevet noget om at det var OFiR
der definerede det. Jeg skrev til dig at jeg tror du vrøvler. Nu håber jeg
du giver mig ret og trækker denne påstand tilbage (om at OFiR definerede
grænsen).

> Reklame/spam eller information.

Det er jo netop det, der måske er det der skiller os alle sammen ad...
Derfor: Kig venligst i dk.binaer-gruppen, please - og få selvsyn på sagen

> Er det reklame/spam er det ikke ok. Modtager har ikke ønsket at modtage.
Enig.
> Men defineres det som information, er det i orden. Modtager har givet sin
> accept.

Enig, men i dette tilfælde falder omdiskuterede mail (spam eller
information) ikke ind under det jeg forstår ved information og det synspunkt
tror jeg mange vil støtte mig i.

> Eller hur?
Tjaah, jeg håber at se nogle flere meninger.

> ps. jeg kender godt markedsføringsloven som vi begge har citeret.
> pps. Jeg sender ikke selv *informationsmails* til nogen. Hverken
> professionelt eller privat.
Øøh? Hvorfor skriver du det? Det syntes jeg da er mærkeligt at skrive... Du
havde vel ikke troet at vi andre mistænkte dig for det? Du mener måske
angående dine synspunkter? Nej, det er 100% okay for mig at du er uening i
mig, selvfølgelig... Det giver bare lidt ekstra liv i
diskussionen/debatten... Det ville jo være kedeligt hvis vi alle var 100%
enige altid

> Mvh
> Lars
Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-04-03 18:36

> [...]
> 'henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt
> arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har

Jeg tænkte det nok Og netop dette kan jeg bruge imod dem tror jeg. Jeg
håber også at jeg kan få dig, Per, til at vurdere reklamen - jeg henviser
til dk.binaer gruppen - en post af mig med samme emne/subject, som denne
tråd.

> Herudover skal det fastslås, om modtageren har ønsket at modtage denne
type
> mail.

Hvilket jeg selvfølgelig ikke har ønsket (altså, at modtage mails med
"henblik på afsætning af biler og tilsvarende varer/serviceydelser, idet de
ikke falder ind under kategorien "informationer".

> /Per
mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 25-04-03 18:33

"Lars Skou Nielsen" <larsskou@mail1.stofanet.dk> wrote in message
-SNIP-

> Meget af det her drejer sig vel om definitioner. Hvad er reklame og hvad
er
> information?
Jeg er mere enig i Per´s synspunkter. Hensigten er det vigtige.

> [...]
> tilbydes nogn vare eller serviceydelse til gengæld for betaling.
> Hvis man derefter klikker på linket til "Ofir Biler" vil man blive mødt

Jeg tror at det ender med at du taber diskussionen. Tanken har aldrig
strejfet mig at det skulle være en informationsmail. Jeg reagerede
umiddelbart med at tænke, hold kæft hvor tager de pis på mig nu. Og jeg har
derfor taget 2 screenshots og vil poste dem i dk.binaer -gruppen. Jeg håber
at du og Per/ andre gerne lige vil kigge på disse 2 skærmbilleder i
jpg-format.

De ligner unægteligt en reklame! Hensigten er at jeg skal købe en bil gennem
deres "ofir-bil-side".

Jeg tolker "information" om Ofir som noget lignende: "Nu har vi opgraderet
vores servere", "Pga. faldende annonceindtægter får du nu kun en 2 mb
mail-konto, hvor du før havde 10 mb" og "vi har fået ny direktør", "vi har
nu 5-års jubilæum" osv. Dette kan passende falde ind under kategorien
"information". Den omdiskuterede mail er altså reklame. Jeg håber at du lige
kigger på mine jpg-billeder og så kan du jo lige fortælle mig om det ikke
unægteligt ligner en reklame? Den kunne ligeså godt være faldet ind af min
brevsprække, så meget minder annoncen om en reklame i mine øjne....

> [...]
skridt,
> som du selv er herre over om du vil foretage.

Ja, men læs overfor, hvad jeg betegner som information. "Nu udvider vi vores
medarbejderstab" osv, betegner jeg som information og det vil jeg faktisk
gerne modtage...

-SNIP

> Igen definition: hvad definerer Ofir som reklamer og hvad er information.

Hvem siger at OFiR skal "definere" hvad der er reklamer og hvad der er
information? Du vrøvler vist.

> [...]
til
> nogle af Ofirs partnere, der mod betaling kommer i kontakt med Ofirs

Tjaah, noget tilsvarende det jeg oplever lige nu, tror jeg.

> Men nu sender de dig bare det de selv kalder informationsmails - og du
> kalder reklame.

Kig på jpg-filerne, jeg forsøger at poste i dk.binaer-gruppen (har lidt
problemer indimellem med TDC, men den skal nok dukke op - "subject" linjen
er den samme som i denne tråd).

> Som jeg ser det vil du i en juridisk debat løbe ind i spørgsmålene: Hvad
> ønsker Ofir at sælge til dig?

En ny/brugt bil! Hvad havde du forestillet dig? Når du ser en reklame for
toyota i fjernsynet, så kan du da heller ikke argumentere for at toyota ikke
ønsker at sælge dig en bil. Eller drømmen om et perfekt liv, osv? Det er
netop formålet. Ofte går reklamer på indirekte argumenter til at købe deres
produkt.

> Svjv er der f. eks. IKKE noget, der hedder "ofir biler". Ofir handler ikke
> med biler, men man kan sikkert finde nogen links på Ofir til nogen der
gør.

Øøh, jo, der er jo netop noget der hedder OFiR biler. Og OFiR reklamerer for
at jeg skal købe mig en ny/brugt bil (prøv lige at checke de jpg´ere inden
du poster mere, vil du ikke nok?)...

> [...]
> siger nej tak til samtidig at modtage reklamer fra Netto, Aldi, Bilka osv.

Tjaah, det kan vist ikke sammenlignes. Sagen er den at jeg har en liste med
muligheder (eller interesse-områder, som OFiR kalder det) og jeg har ladet
alle felterne stå blanke. Dvs. der er altså ingen undtagelser - jeg skal
ikke have nogle reklamer, som OFiR også selv har skrevet til mig og som du
kan se i mine foregående mails.

Analogt, i dit eksempel ville jeg derfor ikke modtage en annonce fra den
lokale frisør, eftersom at alle muligheder her i forvejen allerede er
udtømte.

> [...]
> Informationerne i ugeavisen er der; ja, men den er gratis på grund af
> annoncerne. Sådan hænger tingene sammen. Juridisk eller ej.

Nej, det vil jeg ikke give dig ret i. Det kan ikke sammenlignes. Du tager
fat i et dårligt eksempel og jeg kan ikke lige på stående fod komme på nogle
gode måder at sammenligne det på.

> Det er lidt den sammenligning jeg fortager når jeg forgæves har prøvet at
> søge juridisk belæg for at kalde det for spam.

Jeg giver dig som nævnt ikke ret og tror også at du ændrer mening når du har
set/ser den reklame jeg har modtaget for OFiR-biler (screenshot, henvisning
til dk.binaer - emneoverskriften er den samme som i denne tråd).

> benytte

> Næppe. For at kunne afgøre om noget er tilladt eller ej, er man nødt til
at
> definere /sagens/ bestanddele.

Hvad har det at gøre med "at hvis man er utilfreds kan man lade være med at
bruge deres service"? Du er velkommen til at lave definitioner, men din
ovenstående udmelding har såvidt jeg kan bedømme ikke spor at gøre med jura.

> Jeg kalder det en service, man ikke betaler penge for. Ofir kalder det
> information (der gerne skulle generere nogle besøg på deres hjemmeside.)
Du
> kalder det en reklame.

Jeg kalder ikke reklamer for "en service man ikke betaler penge for". Igen:
Det er /mig/ der gør dem en tjeneste såfremt jeg ønskede at modtage deres
reklamer. Normalt forstår jeg serviceydelser som noget der skal komme mig
til gode, men det er altså den omvendte verden vi her lever i, og det er
bl.a. derfor jeg mener OFiR tager pis på mig, med deres afvisning og
henvisning til at det var en "informationsmail".

> Du har sagt ja til informationer fra Ofir, men det du modtager opfatter du
> som reklame.

Det tror jeg de fleste gør, og ser frem til at høre hvad du så siger til
det, når du har set jpg-billederne.

> Derfor har jeg ovenfor prøvet at foretage en definition. Og det vil være

Jeg har vist også forklaret hvad jeg mener og forstår ved formuleringen
omkring modtagelse af information fra OFiR.

> overordentligt svært at redegøre for, at du har modtaget en reklame, da du
> ikke bliver tilbudt at købe noget. ( I første omgang. )

Nej, jeg syntes at Per har fat i det rigtige. Ihvertfald vil jeg prøve at
bruge nogle af disse argumenter.

-SNIP

> § 6a - Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere

Det ser godt ud... Det kan jeg bruge

> [...]
>
> Ofir har ikke en vare at afsætte. Ikke engang en tjenesteydelse. Og dog,

Det er heller ikke de gule sider, der sælger alle de varer man kan købe
derigennem. Og dog er formålet med de gule sider at skabe salg for deres
annoncører! Det er deres formål - så bliver annoncørerne tilfredse og glade.

> deres *kunder* er annoncører, og deres produkt er trafik.

Nej, deres kunder vil også gerne have andet end banner-fremvisninger. Når
man klikker på deres links bliver der ført statistik over hvor effektivt der
es kampagner er. Derfor forsøger de at lave så effektiv reklame som muligt,
så deres annoncører ikke bliver skuffede og så de ikke taber annoncekroner
og anseelse. Det kender jeg meget til... Men det vil føre lidt for vidt at
begynde at skrive en masse om det her.

> Du har ikke penge i klemme hos dem men får en gratis service.
> Som du ikke er bundet af, og som du til enhver tid kan framelde dig uden
> omkostninger.

Tjaa, nu kommer du igen med noget der ikke har med jura at gøre, som jeg ser
det. Hvis OFiR vil sende mig reklamer skal de lade mig det vide på forhånd,
så jeg ved det inden jeg accepterer betingelserne og det har de altså ikke
gjort.

> Mvh. Lars Skou.
Mvh
Martin Jørgensen.

> (Og nu må jeg vist hellere skynde mig på arbejde
Helt i orden

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 26-04-03 07:22

> [...]
> unægteligt ligner en reklame? Den kunne ligeså godt være faldet ind af min
> brevsprække, så meget minder annoncen om en reklame i mine øjne....

Jo, gerne. Men jeg kan ikke finde dem i dk.binær :-\

Mvh Lars

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 26-04-03 12:57

"Lars Skou Nielsen" <larsskou@mail1.stofanet.dk> wrote in message
-SNIP-

> Jo, gerne. Men jeg kan ikke finde dem i dk.binær :-\

Du har/havde 100% ret.

Jeg fik beskeden "local size exceeds server limit" og beklager at jeg først
har løst problemet nu, men jeg var syg i går (forkølet, hovedpine, etc.) og
gik tidligt i seng...

De ligger der nu! Og fortæl mig så lige om du syntes det ligner en
"informations-mail" eller en reklame

ps. Beklager meget forsinkelsen... Jeg ved jo at nogle af jer kun kan se de
nye beskeder der kommer her......... Sorry til jer...

> Mvh Lars

Mvh.
Martin Jørgensen.

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 26-04-03 15:32

> [...]
og
> gik tidligt i seng...
>
> De ligger der nu! Og fortæl mig så lige om du syntes det ligner en

Jeg synes det ligner reklamer, men...
Når jeg nu åbner mit tv for at se et program på det reklamefri DR1 så kan
jeg godt støde ind indslaget: udsendelsen præsenteres i samarbejde med
Bilka, Aldi, Imerco eller...
Der kalder man det sponsorering.
Og ja firmaet der er sponsor på en udsendelse får vist deres logo. I min
terminologi, er der tale om reklame, men det er ikke destomindre tilladt.
Så der udvises særdeles stor opfindsomhed i den verden.

Bilbasen præsenteres i samarbejde med Bilbasen og bilmagasinet - er det
samme. Ofir får antageligvis en modydelse for at vise de respektive logoer,
enten betaling eller trafik.

Men Informationsmail ? Det kan man klart og utvetydigt svare *måske* til...

Jeg tror simpelthen ikke der vil være nogen, der vil tage en klage til
forbrugerstyrelsen og forbrugerombudsmanden alvorligt.
Det er ikke jura, nej. Men jeg tror det er virkeligheden.

Med venlig hilsen
Lars Skou

Fra : Bo Meyer

Dato : 23-04-03 21:18

Martin Jorgensen wrote:
> [...]
>
> "Afsendt : 15. april 2003 16:16 Til: "Martin Jørgensen" Fra: OFiR Tilføj
> adresse til adressebogen Emne: Brug påsken til at se efter ny bil

Du har trykket "accept" på følgebde formulering for at få en email hos Ofir:

<citat>
Hvad anvender OFiR de indsamlede og registrerede oplysningerne til?
OFiR anvender dine afgivne personlige oplysninger samt cookies til;
at identificere dig som unik bruger når du logger på webstedet,
at sikre, at du får en personlig oplevelse, når du anvender OFiR Mail og
i videst mulige omfang kun eksponeres for materiale/bannere, der er
relevant for netop dig,
at målrette markedsføring vedr. OFiRs services, samt, hvor du har
angivet dine interesser, at give dig gode tilbud,
at føre demografiske og brugerrelaterede statistikker.
</citat>

Du har altså accepteret at modtage email fra Ofir hvor de udfører
markedsføring; du har accepteret at modtage emails vedrørende "at
målrette markedsføring vedr. OFiRs services, samt, hvor du har angivet
dine interesser, at give dig gode tilbud"

Mvh. Bo

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 23-04-03 23:18

Hej Bo Meyer!

Du tager fat i noget ganske væsentligt der jeg gerne vil besvare:

"Bo Meyer" <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> wrote in message
-CUT-

> [...]
> OFiR anvender dine afgivne personlige oplysninger samt cookies til;
> at identificere dig som unik bruger når du logger på webstedet,

Ovenstående er der ikke noget galt i.

> at sikre, at du får en personlig oplevelse, når du anvender OFiR Mail og
> i videst mulige omfang kun eksponeres for materiale/bannere, der er
> relevant for netop dig,

Ovenstående er der heller ikke noget galt i.

> at målrette markedsføring vedr. OFiRs services, samt, hvor du har
> angivet dine interesser, at give dig gode tilbud,
> at føre demografiske og brugerrelaterede statistikker.
> </citat>

Ovenstående er der heller ikke noget galt i. De skriver jo at OFiR anvender
mine afgivne personlige oplysninger samt cookies til at målrette
markedsføring vedr. OFiRs services, samt at give mig gode tilbud, der hvor
jeg har angivet mine interesser. Subsidiært at føre demografiske og
brugerrelaterede statistikker, som jeg heller ikke kan se noget galt i.

Der hvor "hunden ligger begravet" er at jeg netop /ikke/ har angivet nogle
interesser.

> [...]
> målrette markedsføring vedr. OFiRs services, samt, hvor du har angivet
> dine interesser, at give dig gode tilbud"

Nej, Bo, det vil jeg (ihvertfald delvist) ikke mene. Jeg vil mene at du
roder lidt rundt i det. Jeg har accepteret at OFiR bruger "de indsamlede og
registrerede oplysninger" til at målrette markedsføring vedr. OFiRs services
og ikke accepteret at "modtage emails vedr. at målrette markedsføring" eller
andet tilsvarende...

Bag begrebet OFiR services ligger altså alt muligt pis og lort, som det er
svært at gennemskue men f.eks. kalder OFiR nogengange deres
spam/reklamemails for en service....... Jeg kalder det ikke for en service
at modtage reklamer. Det er jo bare en undskyldning de bruger... Skriv noget
mere, hvis du syntes det virker lidt rodet eller forvirrende. Jeg tror jeg
her til aften har skrevet nok og jeg skal også tidligt op i morgen.

Derudover håber jeg og kan kun opfordre jer til at læse tråden i google
(ihvertfald den første halvdel, før emnet drejer over i noget ligegyldigt)
til de af jer, der poster indlæg her.

> Mvh. Bo
Mvh.
Martin Jørgensen.