Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billed-opfattelse ?
Fra : ab

Dato : 23-04-03 14:48

I tidens løb kommer der til stadighed indlæg med links til / fremvisning af
egne produktioner.

Det er både forståeligt og relevant.

- Men kan vi ikke blive enige om, at et billede ikke er værd at "spille
krudt på", hvis det er resultatet af en indsats, som enhver anden (stort
set) uden videre ville kunne have gjort lige så godt / vellignende /
originalt o.s.v., hvis vedkommende havde været på det samme sted / tidspunkt
/ med ca. samme udstyr ?

Mener diverse "autorer" da slet ikke, at der skal være et minimum af
originalitet ved et foto, for at det er værd at bringe / lukke munden op om
?

ab

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 23-04-03 14:45

ab <abc_ab@fjerndettetdcadsl.dk> wrote:
> I tidens l?b kommer der til stadighed indl?g med links til / fremvisning af
> egne produktioner.
>
> Mener diverse "autorer" da slet ikke, at der skal v?re et minimum af
> originalitet ved et foto, for at det er v?rd at bringe / lukke munden op om
> ?

Som (forholdsvis) nybegynder mener jeg da personligt det er rart at få
bedømt sine "kreationer", selv om de måske ikke er noget der er værdigt
til National Geographics. Men der er andre steder end dk.fritid.foto;
http://www.fotokritik.dk/ kunne man f.eks. nævne

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-04-03 15:02

ab wrote:

> Mener diverse "autorer" da slet ikke, at der skal være et minimum
> af originalitet ved et foto, for at det er værd at bringe / lukke
> munden op om ?

Egentlig ikke. Gruppen her er både til amatører og professionelle.
Jeg synes det er glimrende at der kommer ting fra begge lejre.

Amatører kunne måske tilføje et "Jeg vil gerne høre om ideer til
hvordan jeg kunne have lavet billederne bedre" eller sådan lignende,
for på den måde at give et hint om at det måske ikke er rene
prisvindere, der findes på siderne. Men det er bare en ide.

Lad os endelig få så megen snak og eksempler på fotografering som
muligt. Det er rart med noget modvægt til "Hvilket digitalkamera skal
jeg købe" og "Hvilket program kan..." snakken her i gruppen.
--
JPEGCrops 0.5.9 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-04-03 16:02

"ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> set) uden videre ville kunne have gjort lige så godt / vellignende /
> originalt o.s.v., hvis vedkommende havde været på det samme sted /

Kan du ikke komme med et par eksempler på sådanne billeder som andre
personer ikke kunne have taget, selvom de havde stået samme sted / samme
tidspunkt osv ??

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mose

Dato : 23-04-03 16:11

> Kan du ikke komme med et par eksempler på sådanne billeder som andre
> personer ikke kunne have taget, selvom de havde stået samme sted / samme
> tidspunkt osv ??

Jeg tror godt jeg ved, hvad "AB" mener - åbentlyst talentløse billeder
støder man ret ofte på - og en smule selvkritik ville nok resultere i, at
man ikke skulle spilde andres tid på det....

Er friskt eksempel herpå kunne f.ex. være:
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=27798

Jeg fatter ikke hvorfor man beder andre om, at vurdere sådan noget
talentløst vås.

Mose

Fra : Tom Dissing

Dato : 23-04-03 16:27

Man kan jo trække spørgsmålet lidt I en anden retning..
Hvilke billeder kan ikke tages af alle..
Alle billeder kræver jo blot et kamera og et menneske..

Ex.. Et billede af en eller anden "to millioner kroner om dagen model"..
Alle kan tage det billede. Der er blot ikke så mange der "får lov"

Et flot billede af jorden set fra et rumskib.
Det samme gør sig gældende..

Her lige et friskt eksempel..

http://webling.at/dlc/misc/uma_thurman.html

En kvindelig ( kendt ) "model".. Der hedder Uma..
Jeg tror dog at det har krævet lidt forberedelse at få det hele til at
"spille"..
Men - I princippet - kunne alle jo stadig tage dette billede..
Tom

Fra : Olesen

Dato : 23-04-03 16:27

"Mose" <Igam@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=27798
>
> Jeg fatter ikke hvorfor man beder andre om, at vurdere sådan noget

Vil tro han har eksperimenteret med dybden i sit camera
og det virker jo...teknisk set.

Fra : jo

Dato : 23-04-03 17:18

> Jeg fatter ikke hvorfor man beder andre om, at vurdere sådan noget
> talentløst vås.
>
> Mose
jeg synes det er en ret intersant diskution for hvad er et godt billede prøv
at se dette her

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=14076

det får meget ros i fotokritik men jeg synes selv at det er et ret ordinært
billede.
se så det her

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=12921
det synes jeg selv er et ret godt billede fordi man kan lægge sin egen
tolkning ind i det og så overetræder det nok en masse regler.
Så det er noget individuelt hvad man synes.
jesper

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-04-03 17:28

On Wed, 23 Apr 2003 18:18:26 +0200, "jo"
<hammerfest@spamget2net.dk> wrote:
klip

>det får meget ros i fotokritik men jeg synes selv at det er et ret ordinært
>billede.
klip

Får de fleste ikke ros i fotokritik ??
mvh Ebbe

Fra : Mose

Dato : 23-04-03 18:09

> [...]
prøv
> at se dette her

> det får meget ros i fotokritik men jeg synes selv at det er et ret

Jeg tror du har lagt et forkert link - for det pågældende billede får ikke
meget ros - de fleste konnemnarer går på sandets farve. En enkelt synes godt
om billedet, men kritiserer den ulige horisont....

Mose

Fra : Olesen

Dato : 23-04-03 16:04

> [...]
>
> Mener diverse "autorer" da slet ikke, at der skal være et minimum af
> originalitet ved et foto, for at det er værd at bringe / lukke munden op

Hvis du vil ha' noget andet, så er det også sikkert
der er en del som synes billedet er dårligt.
Så nej.

MVH

Fra : Alex W

Dato : 23-04-03 17:52

> Mener diverse "autorer" da slet ikke, at der skal være et minimum af
> originalitet ved et foto, for at det er værd at bringe / lukke munden op
om
> ?

Man kan jo også vende det hele om een gang til, og sige at man altid kan
lære af andre, selv af billeder man syntes er bob bob...
Fordi, også den slags billeder kan give ideer ...

/Alex

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-04-03 19:35

> [...]

> Mener diverse "autorer" da slet ikke, at der skal være et minimum af
> originalitet ved et foto, for at det er værd at bringe / lukke munden op

Hvem skal være "billede-betjent",smagsdommer ??. Et billede du synes er godt
og jeg synes er rø. kedeligt, skal det bringes ?. Dette er use-net, du må
selv sortere skidt fra kanel.

Fra : Schmidt

Dato : 23-04-03 20:01

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote in message

> [...]
godt
> og jeg synes er rø. kedeligt, skal det bringes ?. Dette er use-net, du må

Helt enig.

Hvis et billede ikke lever op til brugernes respektive krav/forventninger,
kan man præsentere en saglig kritik eller kigge den anden vej.

Thomas

PS Ellers burde et panel af smagsdommere vel også sortere i de mange indlæg
med dårlig grammatik, forkerte holdninger osv.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 24-04-03 00:05

Schmidt wrote:

> Hvis et billede ikke lever op til brugernes respektive krav/forventninger,
> kan man præsentere en saglig kritik eller kigge den anden vej.

Det er desværre de færreste der har gjort sig klart, at denne
gruppe rummer alle kategorier af fotografer, og derfor er det
en komplet umulig debat, som ab (Arne Brun) lægger op til.

Og gruppens faste brugere ved også, at ab (Arne Brun) i de sidste
tre fire år, har gentaget tema'et i dette udspil et meget stort
antal gange, og hver gang er der nogle nye brugere som bidder på.

Vi andre har for længst bedt ab (Arne Brun) om, at han viser os
nogle af hans egne fotografiske mestværker, så vi li'som kan se,
at hans høje idealer ikke bare er snik-snak og blålys.

Men vi har endnu ikke set nogle af ab's (Arne Brun's) værker, og
de fleste er derfor gået over til at ignorere ham.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ab

Dato : 24-04-03 22:56

"Schmidt" <sdsad.wew@wdsd.us> skrev bl.a. i en meddelelse
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote in message

> Hvis et billede ikke lever op til brugernes respektive krav/forventninger,
> kan man præsentere en saglig kritik eller kigge den anden vej.

Jeg mener absolut ikke, at nogen skal stille sig "til dommer" over andre,
men en smule selvkritik kunne da ofte være på sin plads - og ofte ville selv
små virkemidler kunne give gevaldige løft i "oplevelsesværdien" af et givent
fotografi.

- Men så kører vi da bare videre ...

ab

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-04-03 00:13

On Thu, 24 Apr 2003 23:56:12 +0200, "ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk>
wrote:

>Jeg mener absolut ikke, at nogen skal stille sig "til dommer" over andre,

Enig!

>men en smule selvkritik kunne da ofte være på sin plads

Enig! Hvis du vil forbedre verden, så begynd med dig selv.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : ab

Dato : 24-04-03 23:22

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Kan du ikke komme med et par eksempler på sådanne billeder som andre
> personer ikke kunne have taget, selvom de havde stået samme sted / samme
> tidspunkt osv ??

Det er nok mest nærliggende at besvare dit spørgsmål med et eksempel: Mange
(de fleste ?) af de fotos, der linkes til her i gruppen ville med en ændret
billedvinkel / et ændret udsnit / en smule forgrund o.s.v. have givet et
resultat, som selv "skaberen" af billedet måtte indrømme ville aktivere
øjnene - der ser - ganske betydeligt.

Uma-fotografiet - som Tom linker til - har sikkert opfyldt sin mission i det
givne tilfælde og er sikkert et resultat af en stor indsats, men som
løsrevet eksempel uden sin sammenhæng (modeblad eller hvad ved jeg ...), er
den oplevelse jeg har ved at betragte billedet ikke nødvendigvis større end
de tusindvis af billedindtryk, vi bombarderes med hver dag, hvorimod Jesper
Outzens foto - som Jesper linker til - sikkert sætter noget i gang hos de
fleste.

ab

Fra : lars bo

Dato : 26-04-03 17:01

Kære ab, hvor er det vi kan udvide hvores horisont og se dine kreationer.
Du må jo med dine udtalelser være unik, eller hva'.
NEJ, denne gruppe er ikke kun for de 10 bedste "i egne øjne" men for alle,
så også nybegynderen, kan udvikle sig, så tag og pak sammen, og lad folket
tage de billeder de ønsker, og bede om kommentarer til dem.
hilsen
lars bo

Fra : lars bo

Dato : 24-04-03 23:04

Måske enig, men lad os først se hvad du selv producerer som den kvalitet der
kan komme til diskusion på disse sider.
Nej selvfølgelig ikke, alle skal kunne få deres billeder vurderer og
kommenteret, om ikke for andet, så for at blive bedre eller mere kreative.
Men min indstilling er at vi alle tager de billeder vi selv mener er de for
os vigtigste og bedste, og ingen smagsdommer skal ændre på dette.
hilsen
lars bo

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 25-04-03 00:12

lars bo wrote:

> Men min indstilling er at vi alle tager de billeder vi selv mener er de for
> os vigtigste og bedste, og ingen smagsdommer skal ændre på dette.

Det er en sund og fornuftig indstilling, og det er som regel også
sådan, at når folk kommer takken vidre end fotoforbruger stadiet,
og de begynder at arbejde seriøst med at lave billeder, så bliver
det næsten en livslang besættelse, at de konstant stæber efter at
lave det ultimativt perfekte billede.

Og de fleste ved squ godt når de har skudt "papegøjen", eller som
Ulf Petersen svarede mig, da jeg i en e-mail roste flg. billede:
http://www.digifoto-nord.dk/2003/februar_2003/imagepages/image5.html
"da jeg så billede på skærmen, så var det næsten som om jeg havde
fået syv rigtige i lotto"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen