"klonk-lyd" ved forgaflen...
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 23-04-03 14:01

Jeg ved godt det ikke er let at svare på, men jeg vil bare være helt sikker
på at der ikke er noget i vejen med thunderacen....

Symptom :
Ved kørsel over meget ujævn terræn (f.eks. brosten), kommer der små
"klonk-lyde" der lyder som metal mod metal, oppe omkring forgaflen.
Jeg kan IKKE genskabe dem ved at presse forgaflerne op og ned med bremsen
trukket...
Der er intet der ser ud til at være løs, og køreegenskaberne er helt ok.
Og jeg synes kun de er der ved relativ lav hastighed (under 50 km/t)...

Jeg troede faktisk først det var kæden der var for løs, og ramte bagsvinger,
det er sådan en lyd, men den kommer IKKE nede fra kæden (med mindre lyden
bliver "transporteret fremad")

Er der forslag i gruppen ???
Måske fra dig Brian Laursen *s* ???

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-04-03 14:16

> Symptom :
> Ved kørsel over meget ujævn terræn (f.eks. brosten), kommer der små
> "klonk-lyde" der lyder som metal mod metal, oppe omkring forgaflen.

løse bremseklodser kan frembringe den slags lyde.

Tjeck at du ikke har et fastgroet stempel i din forreste kaliber.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 23-04-03 14:56

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> wrote in message

> løse bremseklodser kan frembringe den slags lyde.
>
> Tjeck at du ikke har et fastgroet stempel i din forreste kaliber.
>
> --
ja, det har jeg også tænkt på, for det kommer jo ikke når jeg bremser...

Fra : Eddy Folder

Dato : 23-04-03 15:11

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> wrote in message
> [...]
> Der er intet der ser ud til at være løs, og køreegenskaberne er helt ok.
> Og jeg synes kun de er der ved relativ lav hastighed (under 50 km/t)...

Min lille mc siger det samme.. Troede faktisk at det var forgaflen den var
galt med, så den fik nye fjedre(Ikke at pengene er spildt, for det har gjort
den super men desværre hjalp det ikke på problemet. Jeg mindes at have
læst et eller andet sted (Må have været i en brændert siden jeg ikke kan
huske det ordentligt at det var bremsekaliberen der kom med den "klonk"
lyd. Mener at det havde noget med ophænget at gøre, men hæng mig ikke op på
det...
Thomas skriver omkring fastgroede bremseklodser, men det er ikke tilfældet
her

Håber du finder "fejlen" og at du selvfølgelig skriger højt omkring det her
inde

Mvh.

Eddy Folder

Fra : Ksa

Dato : 23-04-03 15:21

Mit bud ville være kronrørslejer, som skal spændes lidt op.

Kurt Duc.900SL II

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-03 15:29

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg troede faktisk først det var kæden der var for løs, og ramte
bagsvinger,
> det er sådan en lyd, men den kommer IKKE nede fra kæden (med mindre lyden
> bliver "transporteret fremad")

Det kan være meget svært at høre hvor det kommer fra, hvis lyden forplantes
gennem stellet.
Det er nok slør i enten kronrør eller baggaffel - eller måske baghjul?

Rittig

Fra : Henning

Dato : 23-04-03 19:03

"Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse news:3ea68e6c$0$7616$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

> Er der forslag i gruppen ???

Kun fordi andre ikke har nævnt det, og hvis du har udelukket de mere almindelige ting: Den øverste af de fire lejeskåle i kronrøret kan sidde en smule løst på 'pinden der sidder fast i den nederste gaffelbro' (steering stem).

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-04-03 21:41

"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
> "Peter Jakobsen" <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en meddelelse

> 'pinden der sidder fast i den nederste gaffelbro' (steering stem).

Stammen.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 24-04-03 08:25

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse

> Stammen.

Kronrørs-akslen!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-04-03 10:19

> Kronrørs-akslen!

Kært barn har mange navne.

Rittig

Fra : Brian W.

Dato : 24-04-03 15:40

Peter Jakobsen wrote:
> [...]
> bagsvinger, det er sådan en lyd, men den kommer IKKE nede fra kæden
> (med mindre lyden bliver "transporteret fremad")

Hmm jeg synes ikke at have hørt nogle underlige lyd på min model. Kun da jeg
havde smurt kæden for lidt begyndte det at larme underligt. Og det lød som
om det kom fra motoren....Smurte kæden, og vupti ingen larm. Prøv at tage
hjelmen af når du finder er stykke ujævnt terræn, og lyt igen. Det er sku
for tidligt at kronrørslejer ryger på så ny en cykel. Det kan oxo være dit
speedometerkabel, der ikke er ordentlig monteret og banker imod kåben???? PÅ
venstre side er der en holder på kåben der skal holde kabel. Tjeck lige
den...
Har lyden været der fra den dag du fik den??? Ellers kik forbi en dag så kan
vi sammenligne lyde og cykler.? You got the number.
--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155