STOR plantekasse - hvordan ?
Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 23-04-03 12:49

Jeg har lavet en træterasse som jeg nu har tænkt mig at afslutte mod
haven med en stor kasse til at putte jord og plante blomster i.
Højden er 70-90 cm, bredden er 60 cm og længden er godt 6,5 m. (Ca. 3,25
kvm.)

Udgangspunktet er at putte nogle 4*4 stolper i jorden og beklæde dem med
brædder, men jeg er usikker på hvordan det skal dimensioneres så det kan
holde til trykket fra jorden ? Skal der stivere på tværs for at holde
sammen på det ? Vil det være bedre at lave en bund, så jorden kun
bliver fx. 40 cm dyb ?

Ydersiden skal være samme træ som terassebeklædningen, vil det være en
fordel at sætte trykimprægneret på indersiden af de yderste stolper ?
Skal det hele fores på indersiden med fx. Fibertex eller plast ?

Jeg har prøvet at finde noget om dette på nettet, men uden held, og
trælasten havde ikke lige nogen bud på det, så gode forslag vil være
velkomne !

Mvh Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-04-03 22:27

Lars Schaumburg-Müller OZ1CJX <not@use.net> skrev i en
> [...]
>
> Jeg har prøvet at finde noget om dette på nettet, men uden held, og
> trælasten havde ikke lige nogen bud på det, så gode forslag vil være

Voldsomt jordtilliggende! Jeg ville købe (og nøjes med) en række
kapillærkasser, så er problemet med jordtryk og fugt mod træ løst, og så kan
du tage på en uges ferie og vende hjem til dine 400 livfulde pelargonier.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen