Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
valg af film
Fra : Karsten Strøm

Dato : 23-04-03 10:19

Jeg er blevet lejet til at tage nogle protræt-billeder, men kun i s/h, så
mit spørgsmål, hvilken film kan i anbefale mig at købe til det formål.

alle billederne skal tages indedøres.

normal når jeg gør sådan noget, arbejder jeg med følgende udstyr.
Ricoh KR-10 super / Sigma 28-80 mm 1:3.5 - 5.6 II Blitz model: National
PE - 300SGW
Ricoh KR - 5 super / Ricoh 35-70 mm 1:3.5 - 4.5 Blitz model: Chinon
100 cb
og følgende film: PhotoCare iso 400 / 36 eller tilsvarende

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 23-04-03 10:39

"Karsten Strøm" <faerk@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Chinon
> 100 cb
> og følgende film: PhotoCare iso 400 / 36 eller tilsvarende

Begynd med at købe en ordentlig film! Supra 100 og 400 fra Kodaks
professionelle serie er uden sammenligning de absolut bedste
farvenegativfilm på markedet.
Og så er de billige!
Hvad du bruger af udstyr, er inderligt ligegyldigt, så længe din lyslægning
er i orden og din komposition er det samme.

Fra : Karsten Strøm

Dato : 23-04-03 11:06

"Jens Bendtsen" <aura@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Hvad du bruger af udstyr, er inderligt ligegyldigt, så længe din
lyslægning
> er i orden og din komposition er det samme.

Nu er jeg kun amatør, så jeg ejer ikke ret meget grej, og det hele skal
forgå i min stue.
jeg har nemlig ikke prøvet at arbejde med S/H film før, kun med farvefilm,
og der har jeg ingen problemer.

Fra : den glade dreng

Dato : 23-04-03 10:51

> [...]
Chinon
> 100 cb
> og følgende film: PhotoCare iso 400 / 36 eller tilsvarende

Max iso 200, hvis du skal ha fornuftige forstørrelser.

Men hvordan kan du tage portrætter med så små objektiver?
man anbefaler min. omkring 100 mm for at tage gode portrætter.

hilsen

Per

Fra : Karsten Strøm

Dato : 23-04-03 11:04

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> National
> Chinon
> >

> Max iso 200, hvis du skal ha fornuftige forstørrelser.

Det vil sige, at hvis jeg køber en S/H 200/24 så er jeg dækket godt ind.

> Men hvordan kan du tage portrætter med så små objektiver?
> man anbefaler min. omkring 100 mm for at tage gode portrætter.

Nu er det rum jeg skal bruge ikke ret stor (maks 5 meter på det lange led),
så jeg ved ikke om jeg kan bruge den her lince: Sigma. 70 - 210 mm 1:4.5

Fra : den glade dreng

Dato : 23-04-03 17:58

> Nu er det rum jeg skal bruge ikke ret stor (maks 5 meter på det lange
led),
> så jeg ved ikke om jeg kan bruge den her lince: Sigma. 70 - 210 mm 1:4.5

Ork det er mere end rigeligt til portrætter. Du skal vel max 2½ meter
tilbage.

Bare husk rigeligt med lys. Ellers må du fotografere med et stativ og
fjernudløser.

Vh

Per

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 23-04-03 14:24

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote:
> Max iso 200, hvis du skal ha fornuftige forst?rrelser.

Sludder.

> Men hvordan kan du tage portr?tter med s? sm? objektiver?
> man anbefaler min. omkring 100 mm for at tage gode portr?tter.

Sludder.

Begge dele kommer an på en masse andre faktorer, og kan slet ikke tages
som "faste" regler. Hurtigere end ISO 200 KAN ganske rigtigt være ret
kornet, og svært at få pænt i store størrelser, og det er ofte godt med
objektiver med større brændvidde end 80mm til portrætter - men et krav
for at tage gode portrætter? Næppe.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-04-03 11:17

"Karsten Strøm" <faerk@adslhome.dk> wrote in

> Jeg er blevet lejet til at tage nogle protræt-billeder, men kun i s/h,
> så mit spørgsmål, hvilken film kan i anbefale mig at købe til det
> formål.
[..]
> og følgende film: PhotoCare iso 400 / 36 eller tilsvarende

Ilford XP2 Super - det er en ISO 400 film der fremkaldes som normal
farvefilm på farvepapir. Billederne bliver bruntonede.

Kodak laver også lignende film, bl.a. T400CN, men dem har jeg ikke så meget
erfaring med..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : Karsten Strøm

Dato : 23-04-03 11:36

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
> farvefilm på farvepapir. Billederne bliver bruntonede.
>
> Kodak laver også lignende film, bl.a. T400CN, men dem har jeg ikke så
Nu er det bare lige det, at den person jeg skal tage billeder af, vil have
dem i sort/hvid

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-04-03 11:52

> "Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Nu er det bare lige det, at den person jeg skal tage billeder af, vil
> have dem i sort/hvid

...og det er derfor at jeg anbefalede den nemmeste måde at få s/h billeder på
/ at få bruntonede billeder på. Dit valg af Photocare film fortæller mig at
du ikke går op i valg af film mm. så derfor anbefalede jeg den absolut
nemmeste måde at tage s/h billeder på.

Vil du have helt s/h uden bruntoning kan du gøre 2 ting med de ovenstående
film:

1) Scanne dem, konvertere til s/h og få printet digitalt (men så kan du lige
så godt bruge almindelig farvefilm fra starten af)

2) Få fremkaldt Ilford'en hos Foto/C på Holbergsgade i Kbh. Jeg var
overrasket over at der faktisk ikke var nogen bruntoning overhovedet da jeg
fik en XP2 Super fremkaldt der for en måneds tid siden. (Den bruntoning der
er på billederne fra XP2 Super er afhængig af hvor du får fremkaldt henne.)

Under alle omstændigheder, så test lige filmen først under de omstændigheder
hvor den skal benyttes, så du ved hvilket resultat du får.

Fra : Karsten Strøm

Dato : 23-04-03 12:01

> [...]

at
> du ikke går op i valg af film mm. så derfor anbefalede jeg den absolut

Nu var de lige på tilbud, og normalt bruger jeg kodak, Fuji eller ligende
film.

> [...]
der
> er på billederne fra XP2 Super er afhængig af hvor du får fremkaldt

Det var godt nok noget lang at rejse, for at få fremkaldt film hos dem, vi
har nemlig kun PhotoCare her i by´en (skjern - vestjylland)

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 23-04-03 13:36

har i ikke en anden (rigtig) fotoforretning i din by ?

jeg ville nok vælge en ilford FP4 iso 125 (hvis du ellers kan skabe nok
lys). Få fremkaldt negativerne hos Photocare (det er vist muligt) og så selv
lave billederne.

Hvis du ikke selv har muligheden for at lave billederne må du stole på at de
kan finde ud af at lave dem hos Photocare, spørg dem ad, de fleste plejer at
kunne få lavet en rigtig sort hvid fremkaldelse, det tager længere tid og
koster mere end en normal farvefremkaldelse...

Mht. objektivet ville jeg lede efter f.eks. en 85 mm fast objektiv, med en
stor brændvidde og noget "godt glas", men hvis du synes at dine objektiver
tegner skarpt nok, er det sikkert fint, du skal tænke meget på
kompositionen, hvis du mangler ideer kan du smutte ned på biblioteket og
låne Politikens store fotobog, og se lidt på muligheden for at lave
baggrunden uskarp, sørge for at fjerne forstyrrende elementer, hvordan du
nemt og billigt laver en jævn lysdækning (2 x 500 watt projektorer når man
ikke har et stort studioblitz anlæg)...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : den glade dreng

Dato : 23-04-03 18:02

> Det var godt nok noget lang at rejse, for at få fremkaldt film hos dem, vi
> har nemlig kun PhotoCare her i by´en (skjern - vestjylland)

Altså Photocare kan også fremkalde alm. S/H film som feks Ilford. Det koster
så bare en del mere en feks 50 kroner hos Merlin eller i Brugsen. Til
gengæld
kan du jo klage over billederne, hvis ikke de er fremkaldt godt nok.

VH

Per

Fra : Niels Kjøller Hansen

Dato : 24-04-03 14:10

> Det var godt nok noget lang at rejse, for at få fremkaldt film hos dem, vi
> har nemlig kun PhotoCare her i by´en (skjern - vestjylland)

Jeg fik en Kodak T400CN fremkaldt hos Merlin, og de kom ud i fine gråtoner
uden brune toner. De brune toner var dog at finde på indexprintet, men her
foretages jo heller ikke nogen farvekorrektion.

mvh
Niels

P.S. Beklager, at jeg sendte svar til din private mail, Karsten. Vil stadig
mene at 'besvar'-knappen ikke burde sidde ved siden af 'svar til gruppe'

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 23-04-03 14:27

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:
> "Karsten Str?m" <faerk@adslhome.dk> wrote in

> 2) F? fremkaldt Ilford'en hos Foto/C p? Holbergsgade i Kbh. Jeg var
> overrasket over at der faktisk ikke var nogen bruntoning overhovedet da jeg
> fik en XP2 Super fremkaldt der for en m?neds tid siden. (Den bruntoning der
> er p? billederne fra XP2 Super er afh?ngig af hvor du f?r fremkaldt henne.)

Hvis man alligevel skal ud i "den slags", kan man jo også bruge 'rigtig'
sort-hvid film - Ilford Delta 400, f.eks. - PhotoCare her hvor jeg bor
vil, i lighed med de andre lokale forretninger, gerne stå for at
fremkalde filmen etc., hvis man vil betale for det.

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-04-03 14:43

Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Ilford XP2 Super - det er en ISO 400 film der fremkaldes som normal
> farvefilm på farvepapir. Billederne bliver bruntonede.

Hej

Det må da være en fejl med de brune billeder, få dem lavet om, Ilford XP2
Super er en S/H film.
Men ikke noget labbet er vant til at kopiere.

Se:

http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/XP2SGB_QX.pdf

http://www.ilford.com/html/us_english/prodreviews/prodreviews.html

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : John

Dato : 25-04-03 20:23

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea93a2d$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> Super er en S/H film.
> Men ikke noget labbet er vant til at kopiere.

Næe...det er ikke nogen fejl. Hvis du lægger mærke til negativet efter
fremkaldelelse er det tonet. Og da normale minilabs bruger farve papir,
bliver billederne også tonede. Man skal specifikt bede om S/H papir, hvis
man vil undgå "misfarvningen". Men det koster mere....
--
MVH
John K Hansen