RKI for udestående under kr. 1000,-
Fra : John B. Jensen

Dato : 23-04-03 07:50

Spørgsmål 1: Jeg mener et sted her at have læst at man ikke kan blive
registreret i RKI hvis beløbet er under kr. 1.000,- men kan det virkelig
passe?

Spørgsmål 2: Hvordan kan man forholde sig hvis f.eks. følgende sker:

Et ADSL abonement bliver opsagt hos Cyber City d. 10 pr. fdaks som er sidste
dags frist herfor, hvis det skal effektueres til næste måned. Selve ADSL
udstyr er blevet sendt retur 1 uge forinden. CC på står derefter at det ikke
er sket tidsnok, og kan umiddelbart ikke snakkes til fornuft om at det er
åbenlyst at forbindelsen ikke har været brugt da ustyr er sendt 1 uge
tidligere og adressen i øvrigt er fraflyttet d 1. i samme måned.

Det drejer sig io princcippet om uenighed om 1 dag.

Mvh
John

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-04-03 07:56

On Wed, 23 Apr 2003 08:49:40 +0200, "John B. Jensen"
<jjensen@adslhome.dk> wrote:

>Spørgsmål 1: Jeg mener et sted her at have læst at man ikke kan blive
>registreret i RKI hvis beløbet er under kr. 1.000,- men kan det virkelig
>passe?

jeg tviler på at de vil sætte dig i RIK det koster en del
endvider så betyder RIK ikke det store i støre sager - det er mere
hvis du sener skal leje ved leasy eller tage panik lån til 21 % i
renter det gør noget men eller s er det lige meget .

jeg er trofast kunde ved RIK - fo rmig er det kun en fordel da dem der
vil evt. sagsøge mig sener altid slår det ud af hovedet - da der næppe
er nogen udsigt til at få pengene.

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-04-03 08:27

"John B. Jensen" <jjensen@adslhome.dk> wrote in message
> Spørgsmål 1: Jeg mener et sted her at have læst at man ikke kan blive
> registreret i RKI hvis beløbet er under kr. 1.000,- men kan det virkelig
> passe?

Citat fra www.rki.dk:
"Når jeg er blevet registreret
Du får altid et brev fra RKI med oplysning om, hvem der har
indberettet dig, og hvornår og hvordan registreringen bliver slettet.

Hvis du skylder mere end 1.000 kroner, og vores kunde har
dokumentation for skyldforholdet (for eksempel dom eller skriftlig
skylderkendelse), bliver oplysningen om din registrering tilgængelig for
vores kunder. Det kommer til at påvirke din kreditværdighed, og du vil få
svært ved at opnå kredit hos alle de virksomheder og forretninger, der
bruger RKI. "

Læg mærke til, at man ikke kan komme i Ribers hvis ikke man enten selv
erkender gælden, eller får en dom for den.

> [...]
> åbenlyst at forbindelsen ikke har været brugt da ustyr er sendt 1 uge
> tidligere og adressen i øvrigt er fraflyttet d 1. i samme måned.

Det er uden betydning om forbindelsen har været brugt eller ej.
Hvad står der præcis i betingelserne om frister for opsigelse?
(Det er vigtigt om der feks. står inden d. 10 eller senest d. 10....)
Hvordan har du meddelt din opsigelse (brev, mail, telefon)?
Og hvornår?

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-03 09:06

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
>

> Læg mærke til, at man ikke kan komme i Ribers hvis ikke man enten selv
> erkender gælden, eller får en dom for den.

Det er ikke rigtigt. Læs teksten ovenfor igen. Du vil da se, at man kan
blive registreret, men at oplysningen ikke er tilgængelig for RKI's kunder.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-03 09:13

Peter G C skrev:

>Det er ikke rigtigt. Læs teksten ovenfor igen. Du vil da se, at man kan
>blive registreret, men at oplysningen ikke er tilgængelig for RKI's kunder.

Jo, rent logisk kan vi ikke vide ud fra teksten hvad der kræves
af dokumentation for små beløb. Men dels kan jeg næppe få dig
registreret for en gæld på 999 kr. blot ved et postulat, dels
ville det være hul i hovedet at registrere oplysninger som aldrig
kan gives videre - og det kan de jo ikke uden dokumentation.

Så det vil nok være rimeligt at gå ud fra at der også ved små
beløb kræves dokumentation.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-03 09:38

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> ville det være hul i hovedet at registrere oplysninger som aldrig
> kan gives videre - og det kan de jo ikke uden dokumentation.

En faktura er nok. Og tro mig - en registrering i det lukkede register har
virkning. Så helt hul i hovedet er det altså ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-04-03 10:09

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> En faktura er nok. Og tro mig - en registrering i det lukkede register har
> virkning. Så helt hul i hovedet er det altså ikke.

Hvilken virkning er der tale om?

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-03 12:03

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvilken virkning er der tale om?

Skyldneren betaler for at få slettet registreringen.

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-04-03 17:57

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Skyldneren betaler for at få slettet registreringen.

Hvorfor skulle skylderen det når en registrering i det lukkede
regsister ikke er noget værd?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 23-04-03 18:34

In news:Xns9366C10888A00.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

[klip]

> Hvorfor skulle skylderen det når en registrering i det lukkede
> regsister ikke er noget værd?

Fordi skyldneren ikke fatter, at der er tale om en lukket registrering!

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-04-03 20:56

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

> Fordi skyldneren ikke fatter, at der er tale om en lukket registrering!

Bør det ikke fremgå af meddelelsen fra RKI? Ellers overtræder de
persondatalovens §29 stk 1 nummer 3 litra b og c, jf §21.

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : Peter G C

Dato : 24-04-03 08:06

[klip]

> Bør det ikke fremgå af meddelelsen fra RKI?

Jo, og det gør det også....... men det er svært at se.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-04-03 12:38

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Jo, og det gør det også....... men det er svært at se.

Hvis det er med vilje, er det tæt på at jeg vil tage b-ordet i min
mund. Hvad angår registreringer som ikke videregives på grund af
beløbsgrænsen, falder sagen på at den tilsigtede vinding ikke er
uberettiget. Men hvis oplysningen om at man kan gøre indsigelse
overfor en uberettiget registrering er sløret på tilsvarende vis,
er der noget galt.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : Peter G C

Dato : 24-04-03 13:06

[klip]

> Hvis det er med vilje, er det tæt på at jeg vil tage b-ordet i min
> mund.

Det ord kender jeg ikke, men kan oplyse, at RKI's dokumenter er godkendt på
rette sted.

> [...]
> uberettiget. Men hvis oplysningen om at man kan gøre indsigelse
> overfor en uberettiget registrering er sløret på tilsvarende vis,

Der er gået anklager tabt i dig - du ser efterhånden straf over alt

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-04-03 13:54

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det ord kender jeg ikke,

Shh.. "bedrageri".

> Der er gået anklager tabt i dig - du ser efterhånden straf over alt

"Efterhånden"? Normalt synes jeg min rolle her i gruppen - i det
omfang jeg blander mig overhovedet - er at sige "nej, det er ikke
bedrageri/strafbart/en politisat".

--
Henning Makholm "Jeg mener, at der eksisterer et hemmeligt
selskab med forgreninger i hele verden, som

Fra : Peter G C

Dato : 24-04-03 14:10

[klip]

> "Efterhånden"?

Er det ikke sket et par gange? Nå - glem det.

> Normalt synes jeg min rolle her i gruppen - i det
> omfang jeg blander mig overhovedet - er at sige "nej, det er ikke
> bedrageri/strafbart/en politisat".

Enig.

/Peter

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-03 17:48

Peter G C wrote:

> Jo, og det gør det også....... men det er svært at se.

Vil du være, -lidt mere end en anelse, præcis i din beskrivelse af,
dels hvordan man kan læse, at der sker registrering, og dels hvem
og hvordan disse oplysninger kan bringes til nogens kundskab, når
de ikke offentliggøres ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter G C

Dato : 24-04-03 19:23

In news:3EA81552.4333463E@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:

> [...]
> dels hvordan man kan læse, at der sker registrering, og dels hvem
> og hvordan disse oplysninger kan bringes til nogens kundskab, når

RKI modtager en indberetning. Er grundlaget en dom eller forlig over kr.
1000 foretages en 'normal' åben registrering, hvor informationer om
registreringen videregives til RKI's kunder. Debitor modtager en
standardiseret meddelelse herom.

En anden registrering, hvor der ikke er forlig eller dom giver også en
registrering, men oplysningerne gives ikke videre til RKI's kunder. Debitor
modtager en standardiseret meddelelse herom, og denne meddelelse ligner den,
der anvendes ovenfor, men er en smule anerledes.

Debitor læser enten ikke teksten, forstår ikke teksten eller også skræmmer
brevet blot..... i hvert fald hjælper også brevet om registrering.

Er det ok?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-03 20:32

Peter G C wrote:
>eksten eller også skræmmer
> brevet blot..... i hvert fald hjælper også brevet om registrering.
>
> Er det ok?

OK, således forstået, debitor får en melding om, at mk er registreret,
men ikke offentlig, da retsforskrifter ikke er opfyldt,
men når de ikke reagerer,
er det offentligt ?

Fra : Peter G C

Dato : 24-04-03 20:48

In news:3EA83BAA.517F6C24@FJERNpost1.tele.dk,
Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> typed:

[klip]

> OK, således forstået, debitor får en melding om, at mk er registreret,
> men ikke offentlig, da retsforskrifter ikke er opfyldt,

Yes.

> men når de ikke reagerer,
> er det offentligt ?

Nej.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-04-03 09:19

> [...]

> Det er ikke rigtigt. Læs teksten ovenfor igen. Du vil da se, at man kan
> blive registreret, men at oplysningen ikke er tilgængelig for RKI's

Jeg har ikke skrevet, at man ikke bliver registreret.
Jeg har skrevet at man ikke 'kommer i Ribers', som et udtryk for, at ingen
vil kunne få kreditoplysningerne om en (andre end den oprindelige kreditor
som jo har dem i forvejen...).
I almindleighed tror jeg at udtrykket 'at komme i Ribers' netop betyder, at
ens kreditværdighed forringes fordi oplysningerne er tilgængelige, og det er
de altså ikke i dette tilfælde.

Tillad mig samtidig at beklage anvendelsen af ordet Ribers. Det er ikke
korrekt, idet det pågældende firma har skiftet navn til RKI.

/Per

Fra : John B. Jensen

Dato : 23-04-03 09:29

> Læg mærke til, at man ikke kan komme i Ribers hvis ikke man enten selv
> erkender gælden, eller får en dom for den.

Mig bekendt er en ven dog komet i RKI uden at have erkendt noget - men det
er nok fordi han aldrig har svaret på nogen som helst henvendelse fra
kreditor overhovedet...

> [...]
> (Det er vigtigt om der feks. står inden d. 10 eller senest d. 10....)
> Hvordan har du meddelt din opsigelse (brev, mail, telefon)?

Hvor jeg skrev fdaks skulle der stå fax Sidste frist var den 10. jeg
faxede den 10. om formiddagen - jeg mener, uden at være 100% sikker, at jeg
har modtagerrapporten fra faxmaskinen, men selv hvis jeg har den, er det nok
tvivlsomt om den holder...

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 23-04-03 09:55

John B. Jensen skrev

> Mig bekendt er en ven dog komet i RKI uden at have erkendt noget -
> men det er nok fordi han aldrig har svaret på nogen som helst
> henvendelse fra kreditor overhovedet...

Jeg havde engang en påstået gæld til et firma. Jeg havde købt noget
pc-udstyr og betalt regningen. Et par måneder efter sender de en ny regning,
fordi de mener jeg ikke havde betalt moms af handlen. Jeg nægtede at betale,
hvortil de svarede at hvis jeg ikke betalte inden 5 dage, ville de pudse
deres advokat på mig. Jeg sagde til dem at de ikke skulle vente i 5 dage,
for det ville ikke ændre noget som helst.

Et par dage efter kom der brev fra advokaten med en trussel om at jeg ville
blive registreret i KOB (Købmandsstandens OplysningsBureau) hvis ikke jeg
betalte inden x antal dage.

Så kommer det vigtige... Jeg SKREV tilbage til advokaten og forklarede
sammenhængen. Alligevel blev jeg registreret i KOB efter et stykke tid.

Nu var situationen jo så bare den, at der var tvist i sagen og så er det
ulovligt at registrere folk som dårlige betalere før der er faldet dom i
sagen, til firmaets fordel.

Jeg sendte nu en klage til Registertilsynet (som det vist hed dengang) og de
endte med at uddele hvad der må svare til en regulær skideballe/næse til
advokaten og jeg blev slettet fra KOB.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : kc

Dato : 23-04-03 09:59

Som du kan læse i persondatalovens §23 gælder der en 1000 kr-regel.

Mht. opsigelsen, så ville jeg umiddelbart mene, at returneringen af udstyret
normalt må betragtes som en opsigelse (en quasi-disposition) - en sådan
virkning kan dog være udelukket i abonnements-/salgsbetingelserne.

Ellers kan det være afgørende, hvornår du har faxet opsigelsen. Normalt skal
det være sket i CC's åbningstid (kontortid). Ligeledes bør faxen følges op
med et skriftligt brev straks.

KC

§ 23. Oplysninger om økonomisk soliditet og kreditværdighed må kun meddeles
skriftligt, jf. dog § 22, stk. 1-3. Bureauet kan dog til abonnenter meddele
summariske oplysninger mundtligt eller på lignende måde, såfremt spørgerens
navn og adresse noteres og opbevares i mindst 6 måneder.

Stk. 2. Kreditoplysningsbureauers publikationer må kun indeholde
oplysninger i summarisk form og kun udsendes til personer eller
virksomheder, der abonnerer på meddelelser fra bureauet. Publikationerne må
ikke indeholde oplysninger om de registreredes personnummer.

Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives, hvis
oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en offentlig
myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis oplysningerne vedrører
skyldforhold til samme kreditor på mere end 1.000 kr. og kreditor enten har
erhvervet den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden gæld,
eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den pågældende. Oplysninger
om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives. De i 1. og 2.
pkt. nævnte regler gælder tillige for videregivelse af summariske
oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse af bredere
kreditbedømmelser.