CD-brændning!
Fra : Rasmus Storm

Dato : 23-03-01 20:06

Hej!

Jeg har købt en LaCie FW brænder i 12/10/32 . Jeg har brændt en data-cd
på 12* hvilket gik fint, men da jeg skulle til at brænde en audio-cd gik
der kuk i det. Skal man brænde audio-cd'er langsommere end data-cd'er
eller har jeg bare været heldig/uheldig i det ene tildfælde?

Tak!

Rasmus

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-03-01 22:18

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> [...]
> der kuk i det. Skal man brænde audio-cd'er langsommere end data-cd'er
> eller har jeg bare været heldig/uheldig i det ene tildfælde?

Kuk i det hvordan. Kunne den ikke afspilles på en alm. CD-afspiller, fik
du fejl under brændingen eller hvordan?

Var det en disc til disc kopi, eller MP3'ere du prøvede at brænde.
Hvilket program brugte du til at brænde med, find selv på flere
spørgsmål )

Mojn, Thomas

--
Min Olivetti skærm har en nikkel-piercing i powerknappen.
....Og min Micros*ft IntelliMouse Explorer er velsignet med et markant

Fra : Rasmus Storm

Dato : 24-03-01 08:55

> Kuk i det hvordan. Kunne den ikke afspilles på en alm. CD-afspiller, fik
> du fejl under brændingen eller hvordan?

Der var fejl under brændingen. Jeg fandt ud af at hvis jeg satte hak i
"prevent buffer underrun" eller noget i den stil, så kørte den fint??
Jeg brændte fra musik-cd til cd.....man må vel gerne lave backup af sine
cd'er?? Men den var stadig en del langsommere end når jeg brænder
data-cd - altså programfiler o.lign., hvor jeg iøvrigt ikke behøvede at
bruge den der "prevent....." funktion, men fint kunne brænde ved 12*

Hvordan brænder man iøvrigt disk-images? Jeg har prøvet at vælge den der
hedder disk copy i toast istedet for files and folders, men så siger den
"the volume Macintosh HD, si not a valid volume"??

Rasmus

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 24-03-01 21:24

> [...]
> data-cd - altså programfiler o.lign., hvor jeg iøvrigt ikke behøvede at
> bruge den der "prevent....." funktion, men fint kunne brænde ved 12*

Ja, jeg skal ikke kunne sige det. Andet end at det på min LaCie 4X også
_føles_ langsomt at kopiere musik CD'ere. Ved ikke hvorfor.

> Hvordan brænder man iøvrigt disk-images? Jeg har prøvet at vælge den der
> hedder disk copy i toast istedet for files and folders, men så siger den
> "the volume Macintosh HD, si not a valid volume"??

Du har et disc image du gerne vil lave til en disc? Vælg "Disc Image" i
Toast's "Format" menu.

Du har en disk du gerne vil lave et image ud af? Vælg "Mac Volume", klik
"Data" og vælg disken og vælg "Save as disc image" fra "File" menuen
(hvis disken da er under 650/700 MB der kan være på en CD.

Ellers vælg "Create temp. partition" fra "Utilities" menuen, så får du
en midlertidig disk du kan trække emner over på og brænde.

Læs manualen i øvrigt, den er go'

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-03-01 11:02

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Ja, jeg skal ikke kunne sige det. Andet end at det på min LaCie 4X også
> _føles_ langsomt at kopiere musik CD'ere. Ved ikke hvorfor.

Prøv at rippe til HD og brænd derfra, mon ikke det skyldes at der skal
læses fra en langsom CD?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 25-03-01 21:55

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Prøv at rippe til HD og brænd derfra, mon ikke det skyldes at der skal
> læses fra en langsom CD?

Johh det kunne tænkes, men det bliver vel langsommere i sidste ende - at
rippe til HD først?

Mojn, Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-03-01 18:37

> Johh det kunne tænkes, men det bliver vel langsommere i sidste ende - at
> rippe til HD først?

jo selvfølgelig, det var nu mest for at aflive myten om at brænding af
audio-CD'ere var langsommere end andre medier.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 29-03-01 20:35

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> jo selvfølgelig, det var nu mest for at aflive myten om at brænding af
> audio-CD'ere var langsommere end andre medier.

Ahh jeg ser, er hermed aflivet

Mojn, Thomas

der efter 3 dage nu endelig er på nettet igen (Stofa screwed up men
gjorde det godt igen) og så endda på fra X, WooHooo tror jeg da, har kun
brugt det et par timer :)

Fra : Rasmus Storm

Dato : 25-03-01 20:09

> Læs manualen i øvrigt, den er go'

Der var kun en installations-manual!?! Ingen beskrivelse af toast og
hvad man kan!!

Rasmus

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 25-03-01 21:55

> Der var kun en installations-manual!?! Ingen beskrivelse af toast og
> hvad man kan!!

Sikke da noget skrammel! Jeg troede der lå en PDF manual i Toast mappen,
men nu jeg kigger efter er der ingen i hverken min 4.1 eller Titanium
mappe. Hmm, sært.

Ellers mail mig, jeg har da i hvert fald en manual til 3.5, den
forklarer på glimrende vis principperne bag de forskellige formater og
funktioner. Om end den er lidt "outdated" :)

Mojn, Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-01 05:04

Hej Thomas

- Det gælder også dig, hvis du vil ha' en PDF manual til Toast 4 Deluxe, så
send bare en mail til mig, så returneres den med vedhæng.

mvh. Erik Richard

Thomas Boelskifte wrote:

> [...]
> forklarer på glimrende vis principperne bag de forskellige formater og
> funktioner. Om end den er lidt "outdated" :)

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Rasmus Storm

Dato : 01-04-01 06:58

fandt ¨manualen.....havde ikke tænkt på at den kunne ligge som pdf Nu
er jeg så nået et stykke videre. Men jeg kan stadig ikke forstå at jeg
ikke kan brænde fra en cd i cd-drevet i computeren med 12*, når jeg kan
fra HD!?! Drevet i en powerbook g4 er da 24* så det skulle da kunne
følge med til 12*???

Rasmus

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 01-04-01 11:29

> [...]
> ikke kan brænde fra en cd i cd-drevet i computeren med 12*, når jeg kan
> fra HD!?! Drevet i en powerbook g4 er da 24* så det skulle da kunne

Roxio udgiver et godt News Letter, der behandler cd-brændning og de
problemer man kan løbe ind i. Jeg mener, at der også har været et par
News Letters on brændning af musik cd'er ved "høj" hastighed.
Du kan finde Roxio's News Letters her:

Ebbe

--
Ebbe Dalsgaard
ebbe.dalsgaard@post.tele.dk

Fra : thomas@dogbert.skjol~

Dato : 01-04-01 20:08

rasmus@mac.com (Rasmus Storm) writes:

> [...]
> ikke kan brænde fra en cd i cd-drevet i computeren med 12*, når jeg kan
> fra HD!?! Drevet i en powerbook g4 er da 24* så det skulle da kunne

Næh. De 24 gange er et maksimum. Hvis noget går galt, skal data
genlæses, eller omdrejningshastigheden på cd'en sættes ned. Der
findes et program der tester hvor hurtigt dine data reelt kommer op
fra dit cdrom drev. Hvis du trænger til en grim overraskelse, så prøv
det, specielt med billige hjemmebrændte cdere.

--
Thomas Bjorn Andersen - thomas@andersen-klanen.dk
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-01 04:58

Hej Rasmus

- Så send mig en gyldig mailadresse off-list, så returnerer jeg den med
et fuldt Toast 4 Deluxe manual i PDF format til dig....

mvh. Erik Richard

Rasmus Storm wrote:

> Der var kun en installations-manual!?! Ingen beskrivelse af toast og
> hvad man kan!!

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-01 02:03

Hej Rasmus

Måske, ja og nej....

Det kommer en hel del an på hvilke medier, du bruger. Hvis der fx. på en CD
står 12X, så vil den kunne brændes med 12x hastighed. - Hvis der står 8x -
8x hastighed osv.. De hastigheder, der står på medierne er de hastigheder,
som producenten _garanterer_, de kan brændes ved.

Hvis du bruger data-CD'er til musikbrænding, skal du _ikke_ regne med, at
de tal holder. Hvis jeg skal brænde en musik-master, brænder jeg ved 1x
hastighed - altså fuld spilletid. Hvis jeg skal lave kopier, brænder jeg
ved 2x hastighed, hvis jeg bruger data-CD'er og ved 4x hastighed, hvis jeg
bruger de specielle audio-CD'er.

Jeg har fået brændt musik-CD'er hos et firma i Kø'benhavn, og de ville ikke
gå højere end de 2x hastighed, - men så garanterede de også en fejlprocent
på 0%, - Det har også hidtil holdt stik.

Vælger du at bruge de allerbilligste noname CD'er, skal du end ikke regne
med at kunne gå over 4x hastighed til databrænding, og jeg vil slet ikke
anbefale at bruge dem til musik. Folien i dem er simpelthen for tyndt, og
det mindste, der går galt, så bliver der store huller i belægningen. Tit er
det med noname CD'er, at det er 2.- og 3.-sorterings produkter fra
mærkevare CD producenter, som så bliver solgt som noname. Men selvfølgelig
er der også CD producenter, der lever af udelukkende at producere CD-medier
med den tynde belægning. Så vælg en mellemting. Fx. har jeg for nylig
indkøbt et prøveparti af et schweizisk produkt - VivoStar 700mb/80min.. Det
er faktisk ikke et dårligt produkt. Jeg har set den i butikker til priser
fra 49,95kr. til 64,95kr. for 10 stk., - og enkelte steder helt ned til
44,95kr. for 10 stk..

mvh. Erik Richard

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 24-03-01 02:18

> Fx. har jeg for nylig indkøbt et prøveparti af et schweizisk produkt -
> VivoStar 700mb/80min.. Det er faktisk ikke et dårligt produkt.

Lige en indskudt bemærkning. Jeg har utrolig dårlige erfaringer med
ovennævnte produkt. Føtex havde for et par uger siden slagtilbud på
Vivastar. Jeg købte straks 20 stk. Ingen og jeg gentager ingen af dem
virkede 100%. Nogle blev brændt på min egen lidt ældre brænder (Yamaha
400) andre på en ide brænder via en Win pc'er af en slags.

Størstedelen blev brugt til at brænde vores demoCD. Højeste hastighed
X2. De virker næsten...

Blot synes jeg at 1-2 kr mere pr stk for en kvalitets disc er givet godt
ud.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-01 02:35

Hej Nicolai

Hm... Det kunne tyde på, at det også har noget med brænderen at gøre. Jeg
har en LaCie med Panasonic værk CD-R7502, - og har ingen fejl haft endnu på
de prøver, jeg har lavet. Jeg bruger Toast 4.1.2Deluxe og altid med en
frisk prefs fil til hver brænding.

Men jeg vil give dig ret i, at hvis det er til musik, så er det bedre med
et bedre produkt, og jeg skriver jo også, at de billigste ikke er velegnede
til musik. Men den ene, jeg har lavet med en VivaStar gik meget fint. Men
det er ikke et mærke, jeg vil bruge til musik Cd'er til videresalg.

mvh. Erik Richard

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 24-03-01 23:05

> [...]
> de prøver, jeg har lavet. Jeg bruger Toast 4.1.2Deluxe og altid med en

Jeg vil absolut ikke afvise at min brænder ikke er den nyeste men blot
konstatere at når jeg bruger kodak eller fujii så har jeg ikke det samme
problem, nemlig at min Ghettoblaster ikke kan afspille cd'en... (den er
i øvrigt heller ikke helt ny).

> [...]
> til musik. Men den ene, jeg har lavet med en VivaStar gik meget fint. Men
> det er ikke et mærke, jeg vil bruge til musik Cd'er til videresalg.

Nu var det ikke engang til videre salg blot en demo cd til forering til
diverse spillesteder, men det virker ret utjekket hvis den cd man
aflevere måske eller måske ikke virker. For den virker på mac'en men
ikke på ghettoblasteren...

I det store hele var det ret surt show, da det koster en del timer at
brænde 20 cd'er og så først tjekke dem bagefter... Jeg har i hvertfald
lært at man selvfølgelig lige tjekker hver enkelt når de er brændt...

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Erik Aalund

Dato : 24-03-01 08:26

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

Hej Rasmus,
> [...]
> der kuk i det. Skal man brænde audio-cd'er langsommere end data-cd'er
> eller har jeg bare været heldig/uheldig i det ene tildfælde?

Jeg har en USB brænder, og den kan ikke brænde musik så hurtigt
som der er tilfældet med filer og lign.

Det du kigget i manualen?

--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Ole Arnt Thomsen

Dato : 25-03-01 19:28

Hvis man laver en speed-test i Toast ser det ud til at musik
aldrig kan brændes hurtigere end 4x. Hurtigere brænding gir røde tal
som vist betyder at der vil sker fejl i brændingen.
Jeg har ellers hørt fra en stor musiklytter at et godt lydresultat
skulle være at læse musikken ind på harddisken i 2x hastighed og
brænde 4x.

Ole

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-01 10:13

> [...]

> der kuk i det. Skal man brænde audio-cd'er langsommere end data-cd'er
> eller har jeg bare været heldig/uheldig i det ene tildfælde?

Du gør følgende:

1. Kopier din originale musik CD over på din HD. Toast Audio Extractor
fungerer perfekt. Lav en æble-i på den folder du har musikken i. Den må
ikke fylde mere end 740 MB.

2. Køb ordentlige CD'ere. Kodak, Sony, Fuji, Verbatim eller lignende. Ja
jeg ved godt at du komme til at give kr. 79,- for en pakke, men så
virker de også alle sammen og du får en jacket med til CD'erne.

3. Brænd ved 1 gange hastighed. Yes det tager tid, men det virker hver
gang.

4. Jeg var til 30 års fødselsdag i lørdags, hvor der selvfølgelig var en
håndfuld hjemmebrændte. Mangen til lort skulle man lede længe efter.
Forvrænget og hakket musik, hvis anlægget overhovedet ville afspille
CD'ere. Amatørproduktion. Og samtidig sad vedkommende og blærede sig
over at hans brænder kunne kører 8000x og han kunne brænde en CD'er på
0,00021 millisekundt - men resultatet. Ak ja.

Jeg har lavet en del fest CD'ere ud fra mit lager af best of og party
pop zone og hvad de nu ellers hedder, og de kan afspilles i alt. Også i
HiFi-Klubbens bilstereo i Lyngby, selvom sælgeren påstod at de ganske
enkelt ikke kunne afspille hjemmebryg. Men de var selvfølgelig også
lavet på Mac og med tålmodighed.

God fornøjelse.

--
Ciao Jesper