Forældremyndighed
Fra : Mik

Dato : 23-04-03 06:33

I en situation hvor mor og datter (17 år) absolut
ikke kan tåle at se hinanden, har datteren selv
noget at sige i hvor hun så skal bo?

Datteren bor hos moderen nu, faderen er ikke aktuel.

Hvordan vil myndighederne stille sig hvis moderen
opgiver forældremyndigheden, og der ikke er en
anden der er naturligt valg?

På forhånd tak

Mik Petersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-03 07:41

Mik skrev:

>Hvordan vil myndighederne stille sig hvis moderen
>opgiver forældremyndigheden, og der ikke er en
>anden der er naturligt valg?

Det ved jeg ikke, men der er den mulighed at hun kommer i pleje
til hun er 18. Så behøver moderen ikke at opgive nogen
forældremyndighed.

De kan gå ned til kommunen og snakke med en sagsbehandler om
mulighederne.

Er problemet at moderen ikke vil have forældremyndigheden, eller
bliver den mulighed kun vendt fordi det drejer sig om at de ikke
kan bo sammen?

--
Bertel

Fra : Mik

Dato : 23-04-03 08:06

Bertel Lund Hansen skrev

> Det ved jeg ikke, men der er den mulighed at hun kommer i pleje
> til hun er 18. Så behøver moderen ikke at opgive nogen
> forældremyndighed.

Ved du hvem der isåfald vil vælge plejen? (Har datteren noget at sige her?)

> [...]
>
> Er problemet at moderen ikke vil have forældremyndigheden, eller
> bliver den mulighed kun vendt fordi det drejer sig om at de ikke

Moderen vil ikke have noget med datteren at gøre, formentlig ikke
engang gå med til et møde med myndighederne.

Tak for svaret

Mik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-03 09:02

Mik skrev:

>Ved du hvem der isåfald vil vælge plejen? (Har datteren noget at sige her?)

Det tror jeg sagsbehandleren gør (sammen med kolleger). Jeg kan
ikke forestille mig at datteren har noget at sige [1] for hun kan
jo ikke på 10 minutter danne sig et indtryk af en familie.
Derimod vil sagsbehandleren sikkert kende plejefamilien i
forvejen.

[1] medmindre hun har en eller anden familie som hun ved gerne
vil træde til som plejefamilie.

>Moderen vil ikke have noget med datteren at gøre, formentlig ikke
>engang gå med til et møde med myndighederne.

Hvis hun har den holdning konsekvent, vil jeg tro at
sagsbehandleren laver aftaler med datteren, specielt da hun er så
tæt på at være myndig, men jeg ved det ikke konkret. Under alle
omstændigheder skal de jo have at vide fra moderen selv at hun
ikke vil medvirke.

--
Bertel

Fra : Mik

Dato : 23-04-03 10:01

Bertel Lund Hansen skrev

> [...]
> forvejen.
>
> [1] medmindre hun har en eller anden familie som hun ved gerne

Ja det lyder rimeligt, dog håber jeg det tager lidt længere tid end 10
min.:)

Hun har een der gerne vil, men der er ikke familiebånd bortset fra
en venskab med familien.

Det er jeg enig i

Mange tak for dine input

Mik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-04-03 07:45

"Mik" <miknospam@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil myndighederne stille sig hvis moderen
> opgiver forældremyndigheden, og der ikke er en
> anden der er naturligt valg?

Man kan ikke frasige sig forældremyndigheden - alle børn har ret til omsorg,
og forældre har pligt til at sørge for den.
Men man kan som forældre gå til socialforvaltningen og anmode om hjælp til
at løse opgaven.
Hilsen Inger

Fra : Mik

Dato : 23-04-03 08:11

Inger Pedersen skrev

> [...]
> og forældre har pligt til at sørge for den.
> Men man kan som forældre gå til socialforvaltningen og anmode om hjælp til

Det har du ret i, men hvis moderen ikke vil deltage hvad så?

Som Bertel skriver så er der mulighed for pleje, men spørgsmålet må
så være, hvordan dette kan arrangeres uden hjælp fra moderen.

Kan datteren selv arrangere noget her?

Mange tak for svaret

Mik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-04-03 20:02

"Mik" <miknospam@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du ret i, men hvis moderen ikke vil deltage hvad så?

Datteren går på socialforvaltningen snarest.

> Som Bertel skriver så er der mulighed for pleje, men spørgsmålet må
> så være, hvordan dette kan arrangeres uden hjælp fra moderen.
>
> Kan datteren selv arrangere noget her?

Ja da.
Hun kan gå til socialforvaltningen (eller en børne- og ungerådgivning, hvis
den findes i den pågældende kommune).
Principielt skal børn og unge høres, inder der træffes afgørelser, der
vedrører deres liv.
At det nogen gange "glemmes", er trist, men det risikerer man vist ikke her.
Af sted med hende hurtigst muligt.

Hilsen Inger

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-03 10:39

> Hvordan vil myndighederne stille sig hvis moderen
> opgiver forældremyndigheden, og der ikke er en
> anden der er naturligt valg?

Jeg ved intet om dette.
Men kunne det ikke være en mulighed for datteren at flytte i et
kollegie/ungdomsbolig, med støtte fra kommunen, intil hun er 18 og
berettiget til SU (hvis hun da går i skole). For det må da være nemmere for
alle parter.

Jakob

Fra : Mik

Dato : 23-04-03 10:51

Jakob Andersen skrev

> [...]
> kollegie/ungdomsbolig, med støtte fra kommunen, intil hun er 18 og
> berettiget til SU (hvis hun da går i skole). For det må da være nemmere

Tja det kunne da være en genial løsning!!

Mik

Fra : Frederiksen

Dato : 23-04-03 11:26

> for
> >

> Tja det kunne da være en genial løsning!!

Ja, hvis kommunen vil betale - og det er de ikke pligtige til, da hun er
under 18, og dermed underlagt forældrenes forsørgerpligt.

Mvh Maria

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-03 16:18

> Ja, hvis kommunen vil betale - og det er de ikke pligtige til, da hun er
> under 18, og dermed underlagt forældrenes forsørgerpligt.

Ja, naturligvis. Men mon ikke det ville være nemmere og billigere for
kommunen at gøre det på den måde ?

Jakob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-04-03 21:24

"Jakob Andersen" <Jakob@REMOVEsprit.dk> wrote in

> [...]
> kollegie/ungdomsbolig, med støtte fra kommunen, intil hun er 18
> og berettiget til SU (hvis hun da går i skole). For det må da

Der kan gives dispensation så hun kan få SU som 17 årig - kan
desværre ikke huske reglerne for det.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at