hastighed/rpm/gear ? nattens godnatte spør~
Fra : vmx

Dato : 22-04-03 23:57

Hvor hurtigt kører din maskine
pr. rpm i højeste gear?

feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?

hvorfor ? just nysgerrig

gaaab

Robert

ps: på min mc er det præcis 125 km/t

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-03 00:27

> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?

130 km/t - Dog i 4. gear på Jawa'en...

LOL

Mvh
Allan

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 02:19

Allan <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en

> 130 km/t - Dog i 4. gear på Jawa'en...

Lillefrøen klarer 71 km/t; men er så dog kun i næsthøjeste gear

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 23-04-03 10:11

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse

> 130 km/t - Dog i 4. gear på Jawa'en...

Damm... er den ik 5 gearet ????

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-03 11:17

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message

> "Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse

> Damm... er den ik 5 gearet ????

Nope. Til gengæld har gearskifteren jo også funktion som gearskifter. LOL

Der kan ikke være plads til det hele.

MVH
Allan

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 11:24

> Til gengæld har gearskifteren jo også funktion som gearskifter. LOL
> Der kan ikke være plads til det hele.

Læs lige dét igen!
Lilefrøens gearskifter fungerer også(!) som gearskifter, det er der da ikke
noget unaturligt i!?

Det var vist: Kick-starter, at du skule have flettet ind, ikke?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-03 21:09

> [...]
ikke
> noget unaturligt i!?
>
> Det var vist: Kick-starter, at du skule have flettet ind, ikke?

Du ved hvad jeg meeeeener!!!
Det her er fandme ligesom at tale med damen!!!
Træde rundt i alle fejlene!!

Mvh
Allan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-04-03 07:58

Lige omkring 150 km/t (BB)

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 23-04-03 09:09

"vmx" <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?

100 km/t i 6 gear ved 5000 omd

sjovt nok så forøger den hastigheden med 20 km/t pr 1000 omd i 6 gear

så teoretisk set så har den en tophastighed på 230 km/t ved 11500 omd(rødt
felt).

at min BC800 i øjeblikket ikke går optimalt og der så står en maks hastighed
på 289,1km/t er da meget sjovt når der er unger der spørger til hvor stærkt
den går
--
Allan(fzr600us) Ramt af laser i påsken = 1500kr
www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=209

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 10:56

Allan Jørgensen <mailto:allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk> skrev i en
> "vmx" <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> 100 km/t i 6 gear ved 5000 omd
> så teoretisk set så har den en tophastighed på 230 km/t ved 11500 omd(rødt
> felt).

(endnu) sjovere er at Lillefrøen er gearet til samme i 6. trods væsentlig
lavere
effekt !
At tidligere ejer tilsyneladende så ovenikøbet er løbet træt i
omdrejningerne og har
gearet den 5 tænder højere bagi, gør at den principielt skulle kunne køre
260 km/t
I praksis trækker den ikke meget videre efter at 5.gear er lagt ind (=ca.
210)

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 23-04-03 12:06

> [...]
> omdrejningerne og har
> gearet den 5 tænder højere bagi, gør at den principielt skulle kunne køre

5 tænder højere bagi, skal det forståes som 5 tænder mindre eller 5 tænder
mere ?

Mads Lund
Ninja9RT, gearinger fra 116 til 133 kmt v. 5000 omdr i 6. gear

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 17:54

Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en

> 5 tænder højere bagi, skal det forståes som 5 tænder mindre eller 5 tænder
> mere ?

Den er gearet højere - 5 tænder!
Hva' får du ud af dét?

Den tidligere ejer løb tilsyneladende træt i de mange rpm og gearede derfor
modellen - Hvilken vej tror du?

Jeg ytrer at (teoretisk) topspeed er steget fra 230 til 260, og at den
topper allerede i 4. gear!
Hvordan forstår du dét?

--
Armand.
(mest forbavset over at Lillefrøen alligevel er i stand til at følge

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 24-04-03 08:40

> Jeg ytrer at (teoretisk) topspeed er steget fra 230 til 260, og at den
> topper allerede i 4. gear!
> Hvordan forstår du dét?

hmm har du ikke det der gearingsprogram hvor du kan taste alle dine data'er
ind og efterfølgende kan sætte flere elller færre tænder på og derved se
hvad hastighed du kører med i de forskellige gear?

> (mest forbavset over at Lillefrøen alligevel er i stand til at følge
> by-trafikken i 6. gear - Helt ned i nærheden af 2.000 rpm / 40 km/t - Tal
> lige om bundtræk V2-freaks)

hmm der hakker min helt vildt pga dårligt justeret karbunader
men den kan da sagtens trække dernede, meget langsomt der sker først rigtigt
noget omkring 3000 rpm / 60 km/t og igen ved 7000rpm /140 km/t hvor den gir
et spark uden lige =
men det vare ikke længe så får jeg justeret karbunaderne og så tror jeg den
kan gå rent fra 1500 rpm

--
Allan(fzr600us)
www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=209

Fra : Mads Lund

Dato : 28-04-03 09:54

Det er dårligt dansk at skrive ; "..den er gearet 5 tænder højere ved at
have 5 tænder mindre ." Så hvis du kunne udtrykke dig i klart sprog i
fremtiden

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 28-04-03 15:09

> Det er dårligt dansk at skrive ; "..den er gearet 5 tænder højere ved at
> have 5 tænder mindre ." Så hvis du kunne udtrykke dig i klart sprog i
> fremtiden

Klart sprog?

Der er sågu' da samme tandstørrelse på som altid, så der er ingen mindre(!)
tænder!!

Ingen halvredderer hér! Den ér gearet op, og det ved hjælp af 5 tænder
færre!

--
Armand.

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 23-04-03 12:17

> Allan(fzr600us) Ramt af laser i påsken = 1500kr

Hej Allan

Er det på MC, du blev ramt af laser. Hvis ja, hvordan har de så
identificeret dig.

Hilsen

Bo Stilling Christiansen, XJ600

Fra : Mads Lund

Dato : 23-04-03 12:37

> Er det på MC, du blev ramt af laser. Hvis ja, hvordan har de så
> identificeret dig.

De kunne jo f.eks have stoppet ham umiddelbart efter, og set på hans
kørekort

Det har jeg prøvet, blot kostede det 4500 ;-( , betjenten var dog rimelig
imponeret over at jeg kunne acclerere fra 70 kmt (60 kmt zone) til 124 kmt
på de sidste 100m inden byskiltet.

Mads Lund
GS750 speedbusted

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 23-04-03 13:58

"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse

> De kunne jo f.eks have stoppet ham umiddelbart efter, og set på hans
> kørekort

ja det var sådan det foregik
goddag må jeg se dit kørekort... i anledning af påsken har vi en kampagne
med spirituskontrol og samtidig har vi også hastighedskontrol.... åh nej
tænkte jeg
ja og jeg målte dig til 77 km/t og her må du kun køre 50.......
fratrukket 3 km lander du på 74 km/t og en bøde på 1500 kr vil du vedkende
dig bøden..
gruble gruble tænke tænke øh ja hvad ellers er jo taget på fersk
gerning......

og med de hastigheder jeg havde ligget på før det skete så....... var nemlig
nede hos SPH motor og prøve lidt andre modeller og der fik den ikke for lidt

nåja også fik min egen også lov til at løbe ud i det røde område i 6 gear på
vejen derned..

> Det har jeg prøvet, blot kostede det 4500 ;-( , betjenten var dog rimelig
> imponeret over at jeg kunne acclerere fra 70 kmt (60 kmt zone) til 124 kmt
> på de sidste 100m inden byskiltet.

surt kan huske på roskildevej ved mchjørnet at der var en gut der lige
skulle teste sin bmw(madkasse) fra autoværkstedet og ud af byen hvor der
holdte en radarvogn lige overfor han blev da også stoppet længere nede og
der var betjentene meget imponerede over at han var nået op i så høj en
hastighed tror det var noget med en 90-100 stykker..... ja det var før den
tid hvor det blev dyrere
--
Allan(fzr600us)
www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=209

Fra : RpR

Dato : 24-04-03 21:14

> Det har jeg prøvet, blot kostede det 4500 ;-( , betjenten var dog rimelig
> imponeret over at jeg kunne acclerere fra 70 kmt (60 kmt zone) til 124 kmt
> på de sidste 100m inden byskiltet.

Aner jeg en til der skal op til køreprøve?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Mads Lund

Dato : 28-04-03 09:56

> Aner jeg en til der skal op til køreprøve?

Det har jeg nu været, og tilmed overstået de 3 års prøvetid uden at have
modtaget nye biletter til +70% forestillingen. Men med den kommende 160kmt
begrænsning på motorvejene opstår der et alvorligt problem. For så komemr
den normale march hastighed foruroligende tæt på kørekortsgrænsen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Ole Sørensen

Dato : 23-04-03 08:38

"vmx" <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
>
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?
>
> hvorfor ? just nysgerrig

Hmmm...ca 90 km/t i 6 gear på R6´eren

Mvh /Ole
YZF-R6 02´

Fra : Moller

Dato : 23-04-03 10:10

> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?

hmmmm... 138km/t siger regnearkede.

2. gear begrænser = 169km/t ... jo jo :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi

Fra : p.jarnbak

Dato : 23-04-03 15:59

"vmx" <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> wrote in message
> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
>
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?
>
> hvorfor ? just nysgerrig
135 km/t v. 5k.
Hej Palle
K100RT med RS bagtøj.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-04-03 16:41

> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?
> hvorfor ? just nysgerrig

Hvis vi nu siger højeste gear, så kører min XS400 ca. 90km/t ved 5000 rpm i
6. gear.

Side note:
Gearingen steg ca. 4% efter jeg fik skiftet bagdæk for ikke så længe siden,
selv om det nye er af samme størrelse. Om det er pga. slid eller fordi det
er et andet mærke, ved jeg ikke, men sliddet betyder vel lidt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Pedersen

Dato : 23-04-03 17:01

> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
>
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?

Ved 5000 rpm i 5 gear, som er det højeste, kan den slæbe sig op på 120 km/t,
og derfra ca. 20 kmt/1000 rpm, til den topper omkring 220 (hvis man da kunne
stole på spedometeret)

Mvh
Martin Pedersen
Yamaha XJ900 fra 84

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 23-04-03 17:15

> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
>
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?
>
> hvorfor ? just nysgerrig
i 6. gear:
5000rpm = 100km/t. -
6000rpm = 120
7000rpm = 140
(sådan da.. - et mønster tegner sig...

På en kawa gpz500...

/Kristoffer

Fra : Ane & Tomas

Dato : 23-04-03 19:47

"vmx" <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
>
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?
>
> hvorfor ? just nysgerrig
>
> gaaab
>

> Robert
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=194
>
> ps: på min mc er det præcis 125 km/t

Min kører ville køre 238km/y, hvis den kunne ta' så mange vindinger

-Tomas
212D
Beklager hvis mit svar er lidt OT, jeg har PT ingen MC.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 23-04-03 21:18

vmx wrote:
> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
>
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?

Min egen CBR1K ved jeg ikke p.t., men Vibekes Babygix'er farer afsted med 49
km/t. Det er jo ikke andet end høj tomgang

Allan Bojesen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 24-04-03 21:54

Allan Bojesen wrote:

> Min egen CBR1K ved jeg ikke p.t., men Vibekes Babygix'er farer afsted
> med 49 km/t. Det er jo ikke andet end høj tomgang

Så fik jeg lige checket CBR'eren idag - 105 km/t i 5' v/ 5000 omdr - ifølge
speedoen. Umiddelbart synes jeg egentlig at det lyder af for lidt!!!

Allan Bojesen

Fra : Brian W.

Dato : 25-04-03 19:36

Allan Bojesen wrote:

> Så fik jeg lige checket CBR'eren idag - 105 km/t i 5' v/ 5000 omdr -
> ifølge speedoen. Umiddelbart synes jeg egentlig at det lyder af for
> lidt!!!
>
> Allan Bojesen

njaa det er da nok lige i underkanten. Ville nok mene den skulle ligge lidt
hørere..

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

5500 rpm equals 140 km/t
Yamaha yzf

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Armand

Dato : 26-04-03 11:58

Brian W. <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> njaa det er da nok lige i underkanten. Ville nok mene den skulle ligge
lidt
> hørere..

Jeg sad faktisk og tænkte på om den måske kun har været i 4. :-/
Meeen, Allan!?

--
Armand

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-04-03 17:30

Armand wrote:
> Jeg sad faktisk og tænkte på om den måske kun har været i 4. :-/
> Meeen, Allan!?

Den er god nok med de 105 - ifølge speedoen. Begge tandhjul og dæk er
standard. Jeg vil lige prøve at lave en beregning og se hvad den kommer frem
til. Men det kan jo godt være speedoen viser for lidt!!

Allan Bojesen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-04-03 18:03

Allan Bojesen wrote:
> Den er god nok med de 105 - ifølge speedoen. Begge tandhjul og dæk er
> standard. Jeg vil lige prøve at lave en beregning og se hvad den
> kommer frem til. Men det kan jo godt være speedoen viser for lidt!!

Ifølge beregning skulle hasigheden være 115 km/t i 5. v/5000 omdr., og det
bør jo passe.
Jeg tror jeg vil aflægge mig vanen med at lægge 10% til den aktuelle
fartgrænse i byerne og holde det på speedoen. Det kan da godt gå hen og
blive dyrt

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 27-04-03 20:43

Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en

> [...]
frem
> til. Men det kan jo godt være speedoen viser for lidt!!

En hurtig videreregning på tallet angiver jo at den skal bruge hele 10.000
rpm til at køre blot 210 km/t - Hvor mange rpm trækker så'en en sag da??

--
Armand
(hvis tidligere GPZ900R løb med højere omdrejninger end vanligt for selv

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-04-03 21:18

Armand wrote:
> En hurtig videreregning på tallet angiver jo at den skal bruge hele
> 10.000 rpm til at køre blot 210 km/t - Hvor mange rpm trækker så'en
> en sag da??

Efter en beregning er jeg kommmet til den konklusion at speedoen må vise for
lidt. Som nævnt i mit andet svar viser beregningen at den korrekte hastighed
skal være 115 km/t. Beregningen viser endvidere at hastigheden ved rødt felt
(10.500 omdr.) i 6. skulle være 270 km/t, hvilket netop er det Honda opgiver
som topfart. Om den så kan trække 6. gearet derop kan man jo godt tvivle
lidt på.
Jeg skal lige have allieret mig med et stopur og de hvide pæle på motorvejen
for at få det endelig konfirmeret. Jeg kunne jo også tage mig sammen og få
monteret Sigmaen

Allan Bojesen

Fra : J.C.Kløve

Dato : 23-04-03 21:57

I tråden: b84hbp$4qa$1@news.cybercity.dk,
Skrev vmx :

[snip]

6.gear 6000 rpm = 135km/t

Bruger jeg som en slags reference - hvis jeg har pillet ved noget
mekanik - for at se om jeg evt. har fucket noget up (aner ikke om det
er noget værd, men det give _mig_ ro i sindet )

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Armand

Dato : 25-04-03 10:03

J.C.Kløve <Dunant@mail.tele.dk> skrev i en news:b88b2c$d9a$1@sunsite.dk...
> [...]
> mekanik - for at se om jeg evt. har fucket noget up (aner ikke om det
> er noget værd, men det give _mig_ ro i sindet )

Eftersom at forholdet kun vil ændres hvis du ændrer på gearingen
(gearkasse, tandhjul, hjulomkreds), er det som sådan ikke noget værd til
andet end at konstantere omkring dette. Man vil f.eks. aldrig kunne se på
omdrejngs-forholdet om den halter på karburatorerne!

Omkring hjulomkredsen:
Dækkets gummi slider man umærkeligt ned på, hvorved der stille og roligt vil
forekomme en ændring i dette rpm. vs. km/t-forhold under nedslidningen af
dækkene, hvilket atter ændres pludseligt ved montering af et friskt dæk.
Nedslidning af bagdækket medfører flere omdrejninger til samme fart; men
eftersom nedslidning af fordækket medfører at hjulomdrejningerne og dermed
speedometer-visningen stiger, kompenserer fordækkets slitage i en grad for
forholdet.
Men da gummiet ikke slides lige hurtigt i begge ender af motorcyklen, vil
det være ved et givent dækskifte i den ene eller anden ende at speedo'ets og
omdrejn. tællerens indbyrdes forhold pludselig forrykkes (v. nyt fordæk
sænkes hastigheden/øges omdrejningerne, og ved nyt bagdæk sænkes
omdrejningerne/øges hastigheden)!
Alt i alt kan der sagtens forekomme forskelle på op imod 500rpm p.g.a. dette
forhold!

Omkring gearingen:
Man ved jo nok om der er monteret samme gearing som hidtil, eller ej; men
især omkring den evindelige (forårs?)forekomst af tvivl om hvorvidt man er i
højeste eller næsthøjeste gear, er forholdet jo en klar indikator for om man
er i topgear, og derfor et temmeligt godt "værktøj"!

Endelig vil man ud fra rpm vs. km/t -forholdet kunne kostantere om en
kobling glider.
Men da koblingen vil trækkes lettere igennem i de lavere gear end i de
højere burde man have opdaget det problem længe inden at man kan bruge
højgears omdrejninger til det :-/

--
Armand

Fra : Shsj

Dato : 24-04-03 18:58

"vmx" <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Min Suzuki GS 750 kører 120 km/t med 5000 rpm i 5. gear.

VH.
Shsj

Fra : Peter Aagaard

Dato : 24-04-03 23:27

Shsj wrote:
> "vmx" <mitrigti|_RT_|genavn@hotmail.com> wrote in message

Min Honda cb750f2 køre omkring 110-115 i 5'te gear ved 5k. omdrejninger.

Mvh. Peter
(Der tror hans speedometer viser 10-15kmt for meget.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-04-03 19:49

vmx wrote:

> Hvor hurtigt kører din maskine
> pr. rpm i højeste gear?
>
> feks. 5000 rpm, 5 gear: kmt=?

Hmm, 100 i 6. og vistnok 90 i 5. På speedoet vel at mærke...

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Kenneth