Arbejdsgiver tror jeg har sagt op...
Fra : Rookie

Dato : 22-04-03 22:47

Hej alle

Jeg arbejder som konsulent for et internationalt IT konsulenthus. For
nylig blev jeg ramt af stress, og jeg blev sygemeldt på mit arbejde.
Min arbejdsgiver viste stor forståelse for situationen og vores
konsulentdirektør lovede at arbejde på at finde et andet job til mig i
firmaet, såfremt jeg gerne vil skifte job. Endvidere blev jeg anvist
en erhverspsykolog, som jeg har konsulteret.

Psykologen frarådede mig på det kraftigste at vende tilbage til mit
nuværende job, og jeg har taget konsekvensen heraf, og sendt et brev
herom til vores konsulentdirektør. Brevet var ment som et "1000 tak
for hjælpen - jeg vil gerne tage i mod jeres tilbud om at lave noget
andet" - og absolut IKKE som en opsigelse. Desværre er det blevet
forstået sådan, og det svar jeg har fået tilbage er: "Vi har HR til at
se på sagen, men de ser det som en opsigelse. Så du hører fra os!".

Så meget for den hjælp og støtte, som jeg blev lovet...

Men nu - langt om længe - til det store spørgsmål: Kan mit brev
udlægges som en opsigelse ? (er i øvrigt ansat under
funktionærlovgivningen)

Nedenfor finder I den eksakte tekst i brevet. Enhver hjælp vil blive
modtaget med tak !!!

Hilsen
BH // Rookie

Citat fra brevet:

"Erhvervspsykologen fraråder arbejde de næste 2 måneder. Et typisk
hårdt stres forløb varer ca. 3 måneder – jeg er blevet karakteriseret
som et sådant tilfælde – desværre. Jeg er tvunget til at tage hensyn
til mig selv og sætte mit helbred i forreste række. Derfor vælger jeg
at følge rådgivningen og forløbet hos psykologen.

Jeg skal også meddele, at jeg efter endt sygeperiode ikke ønsker at
komme tilbage til mit nuværende job som konsulent i XXX. Det er med
sorg i mit hjerte, at jeg skal give dig denne meddelelse, idet jeg er
meget glad for jobbet, mine kolleger og XXX. Derfor vil jeg meget
gerne tage imod dit tilbud om, at forsøge at finde nye udfordringer
til mig i XXX. Ved at give dig besked i god tid, håber jeg, at du får
bedre vilkår til at finde min afløser så vel som finde et nyt job til
mig. Jeg håber meget, at du vil hjælpe mig og vil identificere nogle
nye, spændende muligheder."

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-04-03 23:54

"Rookie" <bobhansen@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Men nu - langt om længe - til det store spørgsmål: Kan mit brev
> udlægges som en opsigelse ?

Det synes jeg ikke.
Har du skrevet til dem, at der ikke er tale om en opsigelse?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-04-03 06:27

In article <c1e22f12.0304221347.66d696ad@posting.google.com>, Rookie wrote:
> [...]
> Jeg skal også meddele, at jeg efter endt sygeperiode ikke ønsker at
> komme tilbage til mit nuværende job som konsulent i XXX.

Dette ser jeg som at du helt klart opsiger dit nuværende job.

> [...]
> meget glad for jobbet, mine kolleger og XXX. Derfor vil jeg meget
> gerne tage imod dit tilbud om, at forsøge at finde nye udfordringer

Her accepterer du at de skal forsøge at finde et andet = nyt arbejde
til dig. Det positive er, at du sandsynligvis vil bevare din ancenitet
hvis du kommer tilbage.

> [...]
> bedre vilkår til at finde min afløser så vel som finde et nyt job til
> mig. Jeg håber meget, at du vil hjælpe mig og vil identificere nogle

Igen, der skal findes en afløser, du ønsker ikke at udføre dit job.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-04-03 06:50

meddelelse

> Dette ser jeg som at du helt klart opsiger dit nuværende job.

Både og. De har jo tilbudt ham at finde et andet arbejde.
Han tager imod dette tilbud, da han ikke ønsker at fortsætte i det
nuværende.

> Her accepterer du at de skal forsøge at finde et andet = nyt arbejde
> til dig. Det positive er, at du sandsynligvis vil bevare din ancenitet
> hvis du kommer tilbage.

Hvilket de jo har tilbudt.

> Igen, der skal findes en afløser, du ønsker ikke at udføre dit job.

Han tager blot imod deres tilbud.

Fra : Rookie

Dato : 23-04-03 16:27

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> wrote in message news:<b859s8$m45$1@sunsite.dk>...
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev i en
> meddelelse

> Både og. De har jo tilbudt ham at finde et andet arbejde.
> Han tager imod dette tilbud, da han ikke ønsker at fortsætte i det
> nuværende.
>
> At jeg ikke ønsker at komme tilbage i mit nuværende job skyldes netop
> arbejdsgivers tilbud om at finde noget andet til mig.

> Hvilket de jo har tilbudt.

> Han tager blot imod deres tilbud.

1000 tak for svarene. Har I nogen ide om, hvad lovgivningen siger ? Er
der nogen præcedens ?

Hilsen BH

Fra : F.Larsen

Dato : 23-04-03 22:35

"Rookie" <bobhansen@e-mail.dk> wrote in message

> [...]
> forstået sådan, og det svar jeg har fået tilbage er: "Vi har HR til at
> se på sagen, men de ser det som en opsigelse. Så du hører fra os!".

Hvis du ikke er enig i deres svar vil jeg foreslå dig at du skrifteligt
precisicerer at det ikke er en opsigelse af dit ansættelsforhold i
virksomheden - men en gen-placering i virksomheden med anden jobfunktion
som du gerne vil prøve.

--
Flemming