Nok et dumt spørgsmål
Fra : Fudge

Dato : 22-04-03 21:54

Hej alle, jeg skal til at tage et motorcykel kort her efter sommer, så vil
jeg lige høre om hvor store motorcyklerne må være?

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 22-04-03 22:03

"Fudge" skrev i meddelelsen
> Hej alle, jeg skal til at tage et motorcykel kort her efter sommer, så vil
> jeg lige høre om hvor store motorcyklerne må være?

Det afhænger af om du tager stort eller lille kort. Se reglerne på flg.
link.

http://www.mcskolen.dk/reglerne.htm

Et lille uddrag fra siden:

En "lille mc" må ikke være stærkere end 34 hk (25 kW) eller skal have et
vægt/kraftforhold under 0,17 kW pr. kg.
En "lille" skole-mc er typisk en 250 cm3, yder 18-25 hk og vejer 130-140 kg.
"Lille mc" må føres af alle der har motorcykelkørekort. Er du mellem 18 og
21
kan du kun tage kørekort til lille mc

Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-04-03 09:43

> Hej alle, jeg skal til at tage et motorcykel kort her efter sommer, så vil
> jeg lige høre om hvor store motorcyklerne må være?

Hej Kenn

Med stort kørekort må du køre alle motorcykler.
Med lille kørekort må du køre motorcykler med en max effekt på 34hk eller
25kw OG! maskinen må max have et vægt / kraftforhold køreklar og fuldtanket
på 0,17 kW pr. kg. Den sidste del lægges der dog ikke så meget vægt på og
Aprilias RS 125 har fået dispensation og må køre med lille kørekort selv om
den er lidt for let.

Kørekort reglerne er simple.
Er du under 21 må du kun tage kørekort til lille
Er du over 21 må du tage kørekort til enten lille eller stor
Har du haft kørekort til lille i to år bliver det automatisk til stort, selv
om der stadig er billede af lille MC på kortet.

Længere er den ikke.

Altså tager du lille kort når du fylder 18 må du automatisk køre stor MC når
du fylder 20.
Tager du lille kort når du fylder 55 må du automatisk køre stor MC når du
fylder 57.
Er det under to år siden du har taget lille kort, og har du alderen (over
21) til at "opgradere" det til stort, så kan du vælge at gå op til ny
køreprøve (ca. 1500kr). Så får du et nyt kørekort med stempel i både stort
og lille kort. Det hjælper dig hvis du skal leje MC i udlandet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 23-04-03 17:14

Hej Jens

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Kenn

** Bla bla. SNIP **

Kig lige en gang til hvem du svarer

Det var "Fudge" der stillede det oprindelige spørgsmål, og jeg har blot
medtaget en del af hans spørgsmål i mit indlæg.

Men det var måske bare for at gøre mig opmærksom på at Aprilla RS125 har
dispensation, det var jeg ikke klar over men har tit undret mig over det.
Tak for svaret.