Bank kræver 500,- i gebyr for konfiskering~
Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 22-04-03 20:46

Hejsa,

Hvis man forestiller sig at en har fået et VISA/Dankort indraget i en butik
på hans banks opfordring, og hans bank efterfølgende betaler 500 kroner i
præmie til butikken for sin indsats.

Er det så lovligt at banken opkræver et gebyr på 500,- , og trækker disse
fra ens konto?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-03 21:12

Thomas Wesley Hinton skrev:

>Er det så lovligt at banken opkræver et gebyr på 500,- , og trækker disse
>fra ens konto?

Hvis det står i bankens kortbetingelserne at det koster 500 kr.
at få kortet inddraget [1], så er det lovligt for dem at opkræve
det beløb. Om de bagefter smider de 500 kr. i skraldespanden
eller køber vingummibamser for pengene, er den sag uvedkommende.

[1] ... og det ikke betragtes som en urimelig betingelse ...

--
Bertel

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 22-04-03 21:29

"Thomas Wesley Hinton" <wesley@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man forestiller sig at en har fået et VISA/Dankort indraget i en
butik
> på hans banks opfordring, og hans bank efterfølgende betaler 500 kroner i
> præmie til butikken for sin indsats.

Hvis det er komemt så vidt, plejer det jo at være fordi der er noget gået
galt mellem bank og kunde, og typisk fordi kunden bruger flere penge end
kunden har, så kræver banken kortet inddraget, og bruger så en tilfældig
butik, hvor kortet bruges til dette job.
Det fremstår på den dankort automat som butikken bruger.
Butikken får så typisk et beløb for dette job. Et beløb som ban kunden
typisk betaler i form af et genåbnings bebyr, eller også trækkes det blot
fra kundens konti.

> Er det så lovligt at banken opkræver et gebyr på 500,- , og trækker disse
> fra ens konto?

Det står typisk i de papire som vedkomne har underskrevet da vedkomne har
fået sit visa/dankort.
Det er ikke en urimmelige pris.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 22-04-03 22:30

Til Bertel og Tholo:

Jeg mener at have hørt at der fra private foretagener ikke kan opkræves mere
end 100,- i gebyr, er det tilfældet?

Det kunne jo være interesandt at undersøge om en bank gør opmærksom på det
omtalte gebyr. Men det står og springer vel på om det i det hele taget er
lovligt at opkræve gebyrer at denne størrelse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-03 22:35

Thomas Wesley Hinton skrev:

>Jeg mener at have hørt at der fra private foretagener ikke kan opkræves mere
>end 100,- i gebyr, er det tilfældet?

Jeg vil gerne have sendt 30 tons mel ned til mit sommerhus -
formedelst 100 kr.

Nej, det er et *rykkergebyr* der ikke må overstige 100 kr.

--
Bertel

Fra : rene.larsen

Dato : 22-04-03 23:42

Læs de papirer du fik fra banken da du lavede dit visa & dankort...... der
står sikkert et eller andet sted at du ´kan komme til at hæfte for 500
kroner...

Mvh

Rene

Fra : Jens Rex Bræmhøj

Dato : 22-04-03 23:50

On Tue, 22 Apr 2003 22:29:06 +0200, Tholo - www.tholofoto.dk wrote:

> [...]
>kunden har, så kræver banken kortet inddraget, og bruger så en tilfældig
>butik, hvor kortet bruges til dette job.

Jeg var ude for dette engang. Problemet var at jeg havde fået et nyt
VISA/Dankort. Men jeg havde ikke fået skilt mig af med det gamle, og det lå
stadig i min pung. Så en dag vi var nede i Tyskland og handle, kom jeg til at
betale med det forkerte. Det duede ikke. Hovsa, sagde jeg. Det var det forkerte.
Jeg bruger lige det her. Men næh nej. Der var en værre ståhej (på tysk), da jeg
havde brugt et spærret kort. Det blev konfiskeret, og efter et stykke tid (og
meget tysk) fik jeg lov til at betale med det rigtige.

Senere fandt jeg så ud af at min bank havde trukket 500 kr, for et eller andet
gebyr, som jeg så rendte op og brokkede mig over. De snakkede noget om at kortet
kunne have været stjålet. Jamen hallo. Der står mit navn på. Jeg forklarede dem
meget diplomatisk og i en venlig tone at jeg ikke mente det var fair. Så vi
endte så med at jeg kunne nøjes med 200,- kr. og så for fremtiden huske at
skille mig af med mine gamle kort.

Så det kan godt hjælpe at tage den lidt med ro, og snakke sig frem til en
løsning (dådyr-øjne, og beklagelser om SU).

--
Der er ingen tal i min e-mail adresse.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 24-04-03 13:43

Thomas Wesley Hinton wrote:

>og hans bank efterfølgende betaler 500 kroner i præmie til butikken for sin
indsats.

Lige et sidespørgsmål... jeg arbejder som bartender, og måtte engang
konfiskere et spærret kort. Jeg har altid hørt at man ville få 500,- i
"dusør" fra banken, for at inddrage det spærrede kort, men da jeg kom ned i
min lokale bank (Nordea, som også var den bank kortet var udstedt i) ville
de ikke høre om det. Bankdamen sagde, at det vidste hun ikke om var rigtigt,
men at jeg ville få besked hvis jeg skulle få nogle penge.

Stak hun bare de 500,- i sin egen (eller bankens) lomme?
Og er der egentlige regler?

--
Jacob

I hope if dogs ever take over the world, and they chose a king, they
don't just go by size, because I bet there are some Chihuahuas with
some good ideas.

Fra : 007

Dato : 28-04-03 04:50

On Thu, 24 Apr 2003 14:43:11 +0200, "Jacob Skaaning"
<jskaaning@email.dk> wrote:

>Lige et sidespørgsmål... jeg arbejder som bartender, og måtte engang

Ditto.

> [...]

>de ikke høre om det. Bankdamen sagde, at det vidste hun ikke om var rigtigt,
>men at jeg ville få besked hvis jeg skulle få nogle penge.

Så skal bankdamen på efterudd. Hver gang jeg har indraget et kort, har
der konsekvent været 500,- til mig. Også hos Nordea.

>Stak hun bare de 500,- i sin egen (eller bankens) lomme?

Aner det ikke.
Ang. konkrete regler aner jeg intet om, men jeg har altid fået pengene
uden bøvl...

--
007
AKA

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 28-04-03 14:57

007 wrote:

> [...]
>
> Aner det ikke.
> Ang. konkrete regler aner jeg intet om, men jeg har altid fået pengene

Fordømt! Jeg tænkte det nok, det var godt nok ærgeligt. Jeg skulle have
sagt, at så ville jeg da bare beholde kortet. Men tak for svaret, jeg var
blevet lidt i tvivl.

--
Jacob

One thing kids like is to be tricked. For instance, I was going to take
my little nephew to DisneyLand, but instead I drove him to an old
burned-out warehouse. "Oh, no," I said, "DisneyLand burned down." He
cried and cried, but I think that deep down he hought it was a pretty
good joke. I started to drive over to the real DisneyLand, but it was
getting pretty late.