Rep. af kåber på CBR 1000 og koblings spør~
Fra : Rico Hansen

Dato : 22-04-03 20:33

Kære NG.

I er sgu nogle gode gutter til at svare på alverdens spørgsmål, derfor
tillader jeg mig hermed at kaste endnu et spørgsmål i luften. Den gode Allan
Bojesen (også CBR 1000 mand :) ) er en af de personerne jeg har stiftet
bekendtskab med gennem denne NG som har indbygget en manual til sådan en
maskine, det var lige et skulderklap !

Nu til spørgsmålet.
Efter nogle måneder er jeg nu ved at blive fortrolig med min CBR 1000 og får
den rigtig køreglæde, men jeg har ladet mig ofre for en service justering så
jeg er 100% på at maskinen er trimmet korrekt.

Mit spørgsmål lyder nu på:
Hvordan kan jeg reparere mine kåber??
Der er nogle brud som jeg gerne vil forstærke eller lappe så det i værste
fald ikke bliver forværret.
Skruerne som holder mine kåber på plads sidder med spændeskiver, men jeg
kunne godt tænke mig at skifte dem ud med nylonskiver eller sætte VVS
o-ringe inden skiverne så de ikke gnaver i mine kåber, er det en god eller
dårlig idé ??

Min kobling er jeg heller ikke super tilfreds med. Når jeg sætter den i 1
gear hører og fornemmer jeg et klask og ved langsom kørsel synes jeg ikke at
det er "nemt" at skifte gear, det kan sagtens gøres uden problemer og uden
at tandhjulene de viser tænder men er det ikke meningen at dette skal kunne
gøres 100% smertefrit ?
Er der nogen der ved om det er en svaghed ved modellen (årgang 1990 CBR
1000F SC21) eller er det bare sådan ??

Håber på et svar
Med venlig hilsen
Rico Hansen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 22-04-03 20:46

> Hvordan kan jeg reparere mine kåber??
> Der er nogle brud som jeg gerne vil forstærke eller lappe så det i værste
> fald ikke bliver forværret.

jeg har forstærket 3 revnede skruehuller på min kåbe ved, at først lime med
10 sekunderslim, og så bagefter førstærke bagved med 3 lag glasfibervæv.
Det er en god ide at slibe med groft sandpapir hvor glasfibervæven skal
sidde, så polyesten har noget at binde i.

Det har holdt i snart 2 år, så det virker fint!.

Og så husk at gøre det et sted men masser af ventilation, da epoxyen til
glasfiberen stinker og er giftig.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-03 21:09

Det klask du omtaler, er det ikke bare det kendte "Honda-klonk". Hvis det
er, skal du ikke bekymre dig om det

--
Mvh.
Henrik (tidligere SC21-ejer)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Rico Hansen

Dato : 22-04-03 21:50

Hej Henrik,

Jo, et klonk er nok mere korrekt, men det er altid rart at høre det fra
andres mund så man ikke bliver paranoid og tror at det hele er ved at
skilles ad ;)

mvh
Rico
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=247

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 23-04-03 08:04

Skulle du komme forbi en dag, kan vi jo sammenligne "klonk's"

--
Mvh.
Henrik

Fra : Nicolaj C.

Dato : 22-04-03 22:05

Jeg har en SC24 fra 1989.
Honda-klonket er vist per design.
Hvorledes er det svært at skifte gear ? Jeg kan ikke helt genkende
beskrivelsen.
Hurtigt eller langsomt - tænker du på omdrejningerne. Jeg har ingen probs.
synes jeg.
mvh
Nic
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/nicolaj_christensen
nicolajc@dkfritidmotorcykel.dk

Fra : Richard

Dato : 22-04-03 22:40

Rico Hansen wrote:
> [...]
> at tandhjulene de viser tænder men er det ikke meningen at dette skal kunne

Er du sikker på:
* at koblingshydraulikken er luftet ordentligt ud hhv at hydraulikken er
tæt så hele bevægelsen overføres til koblingen?
* at tomgangshastigheden ikke er for høj?
* at olien ikke er for tyk/svær?

I alle tre tilfælde vil du ofte høre en klonk, når du lægger i gear -
Honda eller ej ;)

Kør motoren varm og prøv så at at skrue tomgangen ned så langt ned, at
den stadig går nogenlunde - fjerner det lyden, så få værkstedet til at
checke og evt. justere blandingen til den lavere tomgangshastighed.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Rico Hansen

Dato : 23-04-03 08:25

Jeg har for en uge siden skiftet koblingsvæsken i forbindelse med at jeg
skiftede bremsevæske på for- og bagbrems. Det er den samme DOT4 væske jeg
har brug til koblingen og jeg synes selv at jeg var meeeget omhyggelig med
at få luftet systemet ordentligt ud.

Motorolien jeg kører på er en SAE 10/50 som ligeledes blev skiftet forleden.
Det kunne selvfølgelig hjælpe at skifte den til en 5/50, men umidlbart ville
jeg mene at en 10/50 burde være ok.

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 10:36

Rico Hansen <news@ricohansen.dk> skrev i en

> [...]
forleden.
> Det kunne selvfølgelig hjælpe at skifte den til en 5/50, men umidlbart

*Klonk* 'ene slipper du ikke af med alene ved at focusere på viskositet -
Det problem er der enkelte oliefabrikater/typer der er fremragende til
fjernelse af. Hvilke, må du forbi link'et til Google-grupper for at erfare!

Populært sagt så angiver de to "viskositetstal" hvorledes at olie opfører
sig som kold (det første tal) hhv. som varm (det sidste tal).
Derved vil variation i det første tal berøre motorens/gearkassens
koldtstarts-egenskaber, hvorimod at den stramme gearkasse vil fungere
lettere under drift (=varm) v.h.a. anden olie hvor det sidstnævnte tal er
lavere - I din situation f.eks en SAE 10W40 !!

Men for din økonomi's skyld, så kontrollér lige kædeopspændingen
allerførst!!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 23-04-03 22:38

Rico Hansen wrote:
> [...]
> har brug til koblingen og jeg synes selv at jeg var meeeget omhyggelig med

Godt nok - og koblingsgrebet er ikke bøjet eller på anden måde begrænset
i sin bevægelseslængde?

> Motorolien jeg kører på er en SAE 10/50 som ligeledes blev skiftet forleden.
> Det kunne selvfølgelig hjælpe at skifte den til en 5/50, men umidlbart ville
> jeg mene at en 10/50 burde være ok.

Ja det lyder fornuftigt uden at kende den aktuelle olie.
Men hvad med tomgangshastigheden, har du prøvet at stille den ned og se
om det hjælper på lyden?

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 02:30

> Mit spørgsmål lyder nu på:
> Hvordan kan jeg reparere mine kåber??
> Der er nogle brud som jeg gerne vil forstærke eller lappe så det i værste
> fald ikke bliver forværret.

Tagrendelim!

Brug Google-grupper* til at søge blandt gruppens utallige indlæg, og brug
"tagrendelim" som søgeord - og du vil blive meget klogere - også om
alternativerne!!

> [...]
> kunne godt tænke mig at skifte dem ud med nylonskiver eller sætte VVS
> o-ringe inden skiverne så de ikke gnaver i mine kåber, er det en god eller

Spændeskiver er til for at fordele skruehovedets tryk, det gør O-ringe ikke!
Nylonskiver kan være et alternativ; men jeg ved ikke om de måske vil have
mindre firktion og derved virke som en anti-låseskive :-/
Pæne regulære spændeskiver vil ikke gnave i kåben :-|

> Min kobling er jeg heller ikke super tilfreds med. Når jeg sætter den i 1
> gear hører og fornemmer jeg et klask

Efterhånden et ofte set problem som kan begrænses af motorolie af anden
kvalitet!
Søg ligeledes på Google med søgeordet "klonk" og se om der ikke kommer noget
brugbart på det også!

> [...]
> det er "nemt" at skifte gear, det kan sagtens gøres uden problemer og uden
> at tandhjulene de viser tænder men er det ikke meningen at dette skal

På nogle modeller er der en decideret traktor-gearkasse monteret; men det er
atypisk for Honda!
Bliver funktionen bedre ved varm motor?
Måske at olien er for tyk??

Kæden må under ingen omstændigheder være for stram - Det koster lejer i hjul
og gearkasse, samt strækker kæden =
En stram gearkasse-funktion er et af indicierne på en for stram kæde, så med
mindre at kæden virker meget(!) slap, så prøv at slække den en anelse og se
om det ikke hjælper!

(*)
Link:
http://groups.google.com/groups?hl=da&q=dk.fritid.motorcykel

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 23-04-03 21:35

Rico Hansen wrote:
> [...]
> jeg har stiftet bekendtskab med gennem denne NG som har indbygget en
> manual til sådan en maskine, det var lige et skulderklap !

Takker for klappet

> Mit spørgsmål lyder nu på:
> Hvordan kan jeg reparere mine kåber??
> Der er nogle brud som jeg gerne vil forstærke eller lappe så det i
> værste fald ikke bliver forværret.

På Albert's hjemmeside er der en kanon vejledning
http://albertsmc.cjb.net/service/plastic Hvis du laver en søgning på Google
burde du finde en del indlæg vedrørende dette. Jeg kan sende dig en
vejledning der vistnok er skrevet af Steen Gruby, hvis du føler du mangler
noget udover den på Alberts hjemmeside.

> [...]
> Er der nogen der ved om det er en svaghed ved modellen (årgang 1990
> CBR 1000F SC21) eller er det bare sådan ??

Som andre allerede har skrevet, er det vist såre normalt med lidt klonk, min
har det også. Du kan dog minimere det meget ved at lige før du skal skifte,
lægger du lidt pres på gearpedalen i den retning den skal. Når du så
skifter, vipper du lidt kontant pedalen i næste gear. Det fungerer fint for
mig. Klonket ved indlægning af 1. gear tror jeg ikke du kan slippe for.

Allan Bojesen