den sprænger pærene
Fra : Frank

Dato : 22-04-03 19:27

jeg har et lille problem med min xt 600e fra 00 som jeg tænkte der var nogle
kloge hoveder der vidste lidt mere om end jeg: min maskine er begyndt at
sprænge mine forlygte pærer to på en uge og det er de første pærer jeg har
skiftet, de er ikke sorte, det korte blus er simpelthen bare brændt over.
er der nogle der har en ide om hvad dette kan skyldes?

Frank T

Fra : Maria & Anders

Dato : 22-04-03 20:24

"Frank" <xxx@xx.dk> wrote in message news:b841q9$2ihc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> skiftet, de er ikke sorte, det korte blus er simpelthen bare brændt over.
> er der nogle der har en ide om hvad dette kan skyldes?

Det lyder da ikke særlig lovende! Jeg har nemlig også en xt600e fra 00. Min
har gået knap 18000, hvad med din?
For så ku det godt være man skulle begynde at holde øje med den.
Men nogen løsning har jeg ikke umiddelbart. Jeg prøver at forhøre mig i
klubben torsdag.
--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)

Fra : Hekto

Dato : 22-04-03 20:39

In article <b841q9$2ihc$1@news.cybercity.dk>, Frank says...
> [...]
> skiftet, de er ikke sorte, det korte blus er simpelthen bare brændt over.
> er der nogle der har en ide om hvad dette kan skyldes?

Du skal skynde dig at kontrollere dit ladesystem!
Den skal lade med ca. 14,5 volt. Lader den med højere spænding er der
noget galt, sandsynligvis din ensretter/laderegulator.

- det kan dog også være nogle dårlige pærer!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah - Yamaha SR/SRX/SZR
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 02:27

Hekto <bs@MAPSONhekto.dk> skrev i en
> [...]
> noget galt, sandsynligvis din ensretter/laderegulator.
>
> - det kan dog også være nogle dårlige pærer!

At måle er ikke nogen skade til, og derved får man jo for en sjælden gangs
skyld
kontrolleret ladesystemet.
Men overspænding ville vel forårsage soding af pærerne :-/
Mon ikke blot det er vibrationer, som oveni motorens betragtelige mængde,
også kan komme fra et skævt eller uafbalanceret forhjul!

Når der skrives "to sprængte pærer", så ér det jo egentlig kun den
oprindelige, som "blev træt" og derfor blev skiftet ud, samt den nye der så
også sprængte :-/
Derfor kan det, der umiddelbart lyder som en serie af blæste forlygte-pærer,
blot være et tilfælde af dårlig kvalitet på den der skiftedes ud med !?

--
Armand.

Fra : Jens Arnfast

Dato : 22-04-03 20:48

Frank wrote:
> [...]
> skiftet, de er ikke sorte, det korte blus er simpelthen bare brændt over.
> er der nogle der har en ide om hvad dette kan skyldes?

Da min ensretter stod af fik jeg et voldsomt forbrug af baglygte pærer..
og så kan det hurtigt betale sig at få skiftet den

--
-jens
XJ600 '88

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-04-03 21:11

Hmmm. Prøv at måle spændingen med motoren i gang. Den må ikke være langt
over 14 volt.

Har selv XT600 årgang '00, der nu har kørt 28kkm uden probs.

--
Mvh.
Henrik (med en XT600 til salg)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Frank

Dato : 23-04-03 08:06

tak for de gode råd, jeg tager nu maskinen på arb og hvis den er sprunget
når jeg kommer hjem, må den en tur ind til Bruun larsen og måles igemmen.

Frank T

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-04-03 09:48

> tak for de gode råd, jeg tager nu maskinen på arb og hvis den er sprunget
> når jeg kommer hjem, må den en tur ind til Bruun larsen og måles igemmen.

Hej Frank

Det er ret let. Sæt et multimeter på volt måling og sæt følerne over
batteriet. Gas cyklen op til 5000rpm og se hvor mange volt den lader med.
Stiger den over 15V er dit laderelæ brændt af. Værre er det ikke.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 23-04-03 19:03

Frank wrote:
> [...]
> første pærer jeg har skiftet, de er ikke sorte, det korte blus er
> simpelthen bare brændt over. er der nogle der har en ide om hvad

Hvis der mangler vand på akkumulatoren (hvis det ikke er et
vedligeholdesfrit batteri), så kan det snyde relæet så det lader for meget.
En billig reparation der kun koster lidt demineraliseret vand.

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100

Fra : Per L

Dato : 24-04-03 15:05

"Arne Rohr Pedersen" <a-rohr@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
meget.
> En billig reparation der kun koster lidt demineraliseret vand.

Lidt i tråd med manglende vand..... -
En defekt akkumulator kan meget let forårsage det beskrevne problem, da den
går ind og virker som modstand i ladeanlægget.
Kontroller vægtfylden i syren på akkumulatoren.

Per L