OT: mailproblemer i USA
Fra : Jørgen Angel

Dato : 22-04-03 18:54

Jeg vil bare lige høre om I andre også har oplevet en del User Unknown
når I mailer til USA?
Selv når jeg svarer på mails jeg lige har fået får jeg den melding
retur. Er det et generelt problem I andre også har oplevet?? Har de
problemer i USA med mails?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-04-03 01:17

Hej Jørgen

Véd du, om modtageren har fået din mail? eller får du den ret og slet
retur igen? - Forleden fik jeg en mail retur som 'undelieverable, user
unknown', og det ca. 14 dage efter, jeg havde sendt den og endda dagen
efter modtaget bekræftelse fra modtageren, at han havde fået den.

Jeg har haft nogle stykker på det seneste, men i alle tilfælde har
modtageren fået mine mails, og jeg har fået at vide, at det er en
serverfejl et eller andet sted på vejen fra Europa til USA, - ikke
nødvendigvis din egen mailserver/udbyder, men nok nærmere en af de
adskillige link-servere, der står rundt omkring.

Jeg har ladet mig fortælle, at en meget stor del af mails mellem Europa
og USA går via en geostationær satellit over Azorerne, og at det ofte er
dér, der opstår problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-04-03 07:43

> Hej Jørgen
>
> Véd du, om modtageren har fået din mail? eller får du den ret og slet
> retur igen? -
<snip>

Jeg har her til morgen fået bekræftet at han ikke har modtaget min mail
- han rykker for mit svar.
Jeg prøvede at skrive til ham igen - og fik User Unknown osv. retur med
det samme.
Det øvrige du skrev var interessant, måske er det grunden.
Når jeg heller ikke kan komme igennem til hans ISP hvad søren gør jeg
så? Jeg ved ikke hvor i USA han bor så jeg kan ikke ringe til ham.
Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-04-03 10:24

Fik den ide at sende mailen til en i USA som har det med at arbejde
sent. Hun har videresendt mailen og ikke fået den retur.

Jeg har før været ude for at mine mails er blevet stoppet (bl.a. hos
AOL) fordi min ISP (Uni2) var sorlistet pga af spam. Kan det være noget
tilsvarende her?

Jørgen

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-03 10:40

On Wed, 23 Apr 2003 11:23:59 +0200, Jørgen Angel wrote:

> Jeg har før været ude for at mine mails er blevet stoppet (bl.a. hos
> AOL) fordi min ISP (Uni2) var sorlistet pga af spam. Kan det være noget
> tilsvarende her?

Så plejer man da at få en besked om hvorfor ens mail ikke er nået frem til
modtageren.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-04-03 13:01

> Så plejer man da at få en besked om hvorfor ens mail ikke er nået frem til
> modtageren.

Netop. I dette tilfælde og de andre jeg oplevede i går (og i dag) kom
dette tilbage:
.... while talking to mail.afes.com.:
<<< 550 5.7.1 <steve@lowetires.com>... Access denied
550 5.1.1 <steve@lowetires.com>... User unknown

Fra : Per Madsen

Dato : 23-04-03 13:07

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Netop. I dette tilfælde og de andre jeg oplevede i går (og i dag) kom
> [...]

Dem har jeg også fået flere af de sidste par dage. Hos mig står der bare
ikke hvem jeg har sendt til, men jeg får noget tilbage i hovedet...hos
mig står der bare " Could not deliver.. user unknown"
--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-03 14:22

On Wed, 23 Apr 2003 14:01:14 +0200, Jørgen Angel wrote:

> Netop. I dette tilfælde og de andre jeg oplevede i går (og i dag) kom
> dette tilbage:

Man kan ikke telnette til mailserveren og der kommer et ganske sjovt
resultat hvis man skriver domænet ind i sin browser. Nogen har enten ikke
betalt sin regning, eller også er der lavet ændringer i en firewall.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-04-03 17:26

> Man kan ikke telnette til mailserveren og der kommer et ganske sjovt
> resultat hvis man skriver domænet ind i sin browser. Nogen har enten ikke
> betalt sin regning, eller også er der lavet ændringer i en firewall.

Jeg ved ikke hvad telnette er, men jeg kunne altså heller ikke sende til
hans ISP på den adresse der var på ISPs site - heller ikke til
webmasteren samme sted. Jeg fik de samme beskeder.

Min ven i USA skrev til ham - og den mail fik han (jeg har lige hørt fra
ham). Men jeg kan stadig ikke få et svar igennem til ham. Så nu sender
jeg mit svar til min ven i USA som så sender det videre til ham.
Når min ven kan skrive til ham har han vel næppe ubetalte regninger.

Jørgen

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-03 18:58

On Wed, 23 Apr 2003 18:25:41 +0200, Jørgen Angel wrote:

> [...]
> jeg mit svar til min ven i USA som så sender det videre til ham.
> Når min ven kan skrive til ham har han vel næppe ubetalte regninger.

Så må det jo være mulighed 2.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-03 03:36

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Fik den ide at sende mailen til en i USA som har det med at arbejde
> sent. Hun har videresendt mailen og ikke fået den retur.

Det var jo lige det, jeg ikke kunne 'huske' i skyndingen...(

> Jeg har før været ude for at mine mails er blevet stoppet (bl.a. hos
> AOL) fordi min ISP (Uni2) var sorlistet pga af spam. Kan det være noget
> tilsvarende her?

Det kan det sagtens. Svjv. er Uni2 stadig blacklisted af bl.a. AOL og
Earthlink.net, så det er en sandsynlig forklaring.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 25-04-03 07:39

> Det kan det sagtens. Svjv. er Uni2 stadig blacklisted af bl.a. AOL og
> Earthlink.net, så det er en sandsynlig forklaring.

Det var åbenbart det med spam der havde fået hans ISP til at lukke døren
for min ISP - Uni2. Jeg fik denne forklaring:

According to my ISP he blocks all ISP's that allow unlimited spamming.
He indicated that he would leave this one open as long as he
could, but might be forced to block it again.

Men det ville jo have hjulpet gevaldigt hvis hans ISP sendte besked om
grunden og ikke bare skrev User Unknown.

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-03 03:17

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Jeg har her til morgen fået bekræftet at han ikke har modtaget min mail
> - han rykker for mit svar.
> Jeg prøvede at skrive til ham igen - og fik User Unknown osv. retur med
> det samme.

Så kunne det tyde på, at enten er der en fejl i hans emailadresse eller
også er der en - endd - alvorlig fejl hos hans ISP.

> Det øvrige du skrev var interessant, måske er det grunden.
> Når jeg heller ikke kan komme igennem til hans ISP hvad søren gør jeg
> så? Jeg ved ikke hvor i USA han bor så jeg kan ikke ringe til ham.

Prøv at checke 'Page info' på den mail, han har sendt dig. Hvis du bruger
Netscape, så er det under 'Edit' menuen. Dér skulle også gerne være en
adresse på hans ISP, evt. en abuse@, som du kan prøve at skrive til. -
Hvis det fx. nu var (tænkt eks.) en @earthlink.net adresse, så kunne du jo
prøve at komme igennem ved at gå til deres hjemmeside og kontakte dem ad
den vej.

Eller hvis du véd, at han evt. er med i nogle usenet grupper eller andre
former for fora, så kunne du jo sende en besked til en af de grupper og
bede ham sende dig en alternativ adresse.

Andet kan jeg ikke komme på lige her og nu...
mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-04-03 08:11

in article 3EA5DB6C.6A75463D@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 23/04/03 2:16:

> [...]
> nødvendigvis din egen mailserver/udbyder, men nok nærmere en af de
> adskillige link-servere, der står rundt omkring.

Link-servere? Det må du da gerne uddybe lidt.

--
/peter

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 24-04-03 22:54

> Jeg har ladet mig fortælle, at en meget stor del af mails mellem Europa
> og USA går via en geostationær satellit over Azorerne, og at det ofte er
> dér, der opstår problemer.

Hmm, meget interessant, har du lidt mere info?

--
Venlig hilsen
Sebastian Bredsdorff

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-04-03 14:29

Hej Sebastian

- Ikke ud over, at det var en tekniker hos TDC, der forklarede det på den
måde. - Jeg havde kontaktet TDC for en kunde, der havde meget store problemer
med at nå sine kontakter i USA.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-04-03 15:27

> [...]

> Selv når jeg svarer på mails jeg lige har fået får jeg den melding
> retur. Er det et generelt problem I andre også har oplevet?? Har de

Du kan prøve at sende mailen direkte til hans udbyders mailserver, du
finder mailserveren ved at taste følgende i terminalen:

nslookup -type=mx modtagersdomæne.com[RETUR]

Du tilføjer den funde server som SMTP server i dit mailprogram og sender
så mailen direkte.

Får du den i hovedet igen kan du gå ind på serveren og se om modtagen i
det hele taget eksistere:

telnet modtagessmtpserver.com 25[RETUR]
vrfy modtagersadresseførsnabela[RETUR]

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-04-03 21:40

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-03 21:41

On Wed, 23 Apr 2003 22:40:01 +0200, Jens Rasmussen wrote:

> Ikke hvis e-posten er roeget i AOLs spamfilter. Det ryger der vist en del
> legitime mails paa.

Får man ikke nogen meddelelse hvis man ryger i AOLs spamfilter?

Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-04-03 22:30

> Får man ikke nogen meddelelse hvis man ryger i AOLs spamfilter?

Jeg fik på et tidspunkt meddelelse fra AOL om at min ISP (Uni2) var
sortlistet pgs spam.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-03 04:28

Hej Martin

Jo, som regel... "Recipient / User Unknown" - og ikke andet!

Martin Edlich wrote:

> Får man ikke nogen meddelelse hvis man ryger i AOLs spamfilter?

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 23-04-03 22:12

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-04-03 22:35

On Wed, 23 Apr 2003 23:12:07 +0200, Jens Rasmussen wrote:

> Naeh, de tror jo det er spam.

Min mailserver sender da pænt en besked til dig hvis mine filte mener du
sender mig spam.