hjemmelavet pizza
Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 22-04-03 17:18

Halløjsa, er der nogen der har en rigtig lækker pizza opskrift?

Jeg har tit prøvet at lave det, men tomat sovsen er aldrig blevet
helt.....nammenam.

HC

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 22-04-03 18:02

Hej HC

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
> Halløjsa, er der nogen der har en rigtig lækker pizza opskrift?
>
> Jeg har tit prøvet at lave det, men tomat sovsen er aldrig blevet
> helt.....nammenam.

Når jeg laver hj pizza, laver jeg en kødsovs med masser af hvidløg, uden al
for meget væde.

Jeg laver dejen, og smørre den bare med tomatpuré, så kødsovsen, og dernæst
cocktailpølser, bacon, løg, porre, majs, og hvad jeg nu ellers har lyst til.
Til sidst godt med ost.

og mums hvor den plejer at smage godt.

Mange hilsner og velbekomme

Bolette

Fra : Jeanette Østerbæk

Dato : 23-04-03 10:05

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse > Til
sidst godt med ost.

> og mums hvor den plejer at smage godt.

Prøv evt. at fordele osten ovenpå tomatsovsen - altså inden fyldet kommer
på.. Det giver det bedste resultat. Jeg har nemlig været udsat for at osten
"tørrer" helt ind under bagning når det kommes på til sidst!

Mvh Jeanette

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-04-03 12:18

"Jeanette Østerbæk" <jeanette@vm-elektro.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
osten
> "tørrer" helt ind under bagning når det kommes på til sidst!

Tak for tippet, det vil jeg prøve

mange hilsner fra

Bolette

Fra : mcloud

Dato : 22-04-03 19:18

"Hans Chr. Vang" skrev d. 22-04-03 17:18 dette indlæg :
> Halløjsa, er der nogen der har en rigtig lækker pizza opskrift?
>
> Jeg har tit prøvet at lave det, men tomat sovsen er aldrig blevet
> [...]
Den ultimative tomatsauce er som flg:

1 ds. hakkede tomater ,juicen hældes fra så godt det er muligt.
½ lille finthakket løg,
2-3 fed hvidløg
1 tsk. tørret basilikum
2 tsk tørret oregano
2 cl. olivenolie
1/4 tsk chilipulver
> Salt og peber
Rør det hele godt sammen og kom det på din pizza,kan gemmes i ca 1½ uge
i køleskab

mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 22-04-03 19:32

fedt, den vil jeg prøve.

så mangler jeg bare en opskrift på en god pizzabund..

HC

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-04-03 21:15

her kommer den bedst opskrift på pizzabund
du skal købe en pose da heder Zeze den er rød og koster ca 5 kr du skal
barer til sætte vand og gær og den smager supper godt.

Thomas

Fra : mcloud

Dato : 22-04-03 21:41

"Hans Chr. Vang" skrev d. 22-04-03 19:32 dette indlæg :
> fedt, den vil jeg prøve.
>
> så mangler jeg bare en opskrift på en god pizzabund..
>
> HC

hej igen HC
Prøv at lave din dej til pizza selv
Her er min opskrift:

30 gram gær
4 spsk.lunkent vand ca 40 grader
1 1/2 spsk olivenolie
1 1/4 dl koldt vand
ca 265 gram hvedemel + mel til æltning
3/4 tsk. salt

opløs gæren i det lunkne vand til vandet har en cremet konsistens,ca 10
minutter.Rør olivenolien og det kolde vand i og salt og ca 1/4 af melet
, bliv ved med at røre til massen er helt jævn,rør resten af melet i til
dejen ikke klistrer mere.

Del dejen i 2 portioner og rul til 2 boller, skal hæve ca 1 time hvis
dejen skal bruges med det samme under et fugtigt klæde, eller læg dem i
et lille fad dækket med et fugtigt viskestykke over i køleskabet.

Tages ud 15 minutter før brug fra køleskab eller hvis de fryses drysses
med mel og lægges i fryseposer og nedfryses

Ved brug fra fryseren , lægges den frosne dej i en skål ,pensles med
olie , dækkes let med film og tør op enten et døgn i køleskab eller 2
timer i stuetemperatur,den optøedede dej skal være opsvulmet og blød at
røre ved .

Denne dej kan ligge et par dage i køleskab eller fryses og ligge et par
mdr.
Godfornøjelse og velbekommen
mvh mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-04-03 04:45

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse...

> så mangler jeg bare en opskrift på en god pizzabund..

Skulle være fuldkommen unødvendigt at spørge om! ..
Spørgsmålet har været stillet så mange gange, så det næsten
må betragtes som værende, en ugentlig begivenhed!

Venligst søg efter tidligere indlæg i.. group:kultur.mad.+drikke..
(det tager kun 3 sekunder)..
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Please check the 'dk.kultur.mad+drikke' archives for extraordinary recipes!

Fra : DasMeister

Dato : 26-04-03 16:59

Prøv at erstatte olivenolien i din opskrift med honning....

Works for me

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 23-04-03 09:04

> Halløjsa, er der nogen der har en rigtig lækker pizza opskrift?
>
> Jeg har tit prøvet at lave det, men tomat sovsen er aldrig blevet
> helt.....nammenam.

Hej HC

Lige et tip til fyldet. Start med at smøre et godt lag tomatsauce på, læg
herefter ost på og så tilsidst fyldet. Ved at "bygge" pizzaen op på den
måde, undgår du, at fugten fra fyldet gør pizzaen blød.

Mvh.
--
Mette Nylander Sørup
mette@countryfan.dk

Fra : Rikke & Brian

Dato : 23-04-03 14:49

Hej.

Når vi bager pizza, bruger vi pizzamel fra Finax, fordi den er rigtig nem at
arbejde med. Der bliver til to pizzaer af en pose mel. Til tomatsauce bruger
vi hakkede tomater og putter de krydderier i, vi lige har lyst til, men i
hvert fald oregano. Vi koger det så til al væden (eller det meste af væden)
er kogt fra. På den måde bliver pizzaen ikke så smattet. Og fyld, ja, der er
det jo kun fantasien, der sætter grænser. Til sidst putter vi en hel pose
revet ost på og så i ovnen til osten er smeltet og det passer, når man altså
forbager pizzabunden.

God appetit. Hilsen Rikke.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-04-03 15:11

Rikke & Brian skrev:

> Til sidst putter vi en hel pose revet ost på

Hvis der er noget jeg synes er kedeligt og smagsløst, så er det
reven ost på pose. Har I fundet et mærke der smager af noget?

// Klaus

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 25-04-03 09:00

> [...]
> Halløjsa, er der nogen der har en rigtig lækker pizza opskrift?
>
> Jeg har tit prøvet at lave det, men tomat sovsen er aldrig blevet

Dette kommer jo helt an på hvad man forbinder med lækker pizza?

For nogle er karolinebøgernes pizzaer helt top, franskbrødsdej med olie,
serveret med tomatpure (eller _tomatsovs_), kødsovs og et kilo forskellige
ingredienser (plus osten på toppen), for andre er det et spørgsmål om
religion..

Jeg tilhører helt klart den sidste kategori så derfor kan alt jeg siger også
tages med et gran salt og eventuelt helt kastes til side som fanatisk
nonsens.

Men min (nuværende) opfattelse af pizza lyder sådan her:
Dej (fire pizzaer):
25 g gær
2,5 dl lunkent vand
400 g mel (med højt protein indhold, helst italiensk durum)
1 tsk. havsalt

Olie:
1 spsk. ekstra jomfru oliven olie

Tomatsauce (pr. pizza):
Ikke sauce, kun tomat! Her bruges kun solmodne tomater direkte fra haven,
hvis det ikke findes er det bedste bud hele flåede tomater på dåse. Disse
skæres i stykker og drænes _helt_ for væde. Der skal 200 g. tomat pr. pizza.

Pizzaen krydres som en del af fyldet, skal der hvidløg i kommer man hvidløg
på, skal der oregano i skal det ligeledes på pizzaen, det samme med
basilikum, etc. etc. (Det skal selvfølgelig nævnes at alle krydderurter
_skal_ være friske)

Ost (pr. pizza):
50g mozzarella, frisk (dvs. kugler i lage).. enten lavet på ko- eller
bøffelmælk.

Fyld:
Kan varieres som man vil, dog skal der aldrig for meget på da pizzaen ellers
aldrig bliver stegt.
- Parmaskinke og gorgonzola er et hit.
- Det samme er pepperoni og sorte oliven, udstenede (ikke de sorte
opvaskevandsoliven i glas vi kender fra supermarkederne).
- En margherita med basilikum
- En marinara med oregano og hvidløg (ingen ost)

Pizzaen samles således: bund, olivenolie, tomat, ost, fyld. Steges i ovnen
på en sten ved 300 grader. Hvis din ovn kun går til 250 eller 275 grader er
der ikke noget at gøre ved det. Pizzaen må da steges ved disse temperaturer.
(ikke varmluft)

---------------
Hvis dette lyder helt latterligt og besværligt kan man lave en udmærket
tomatsauce ved at bruge:
(til 4 pizzaer)

800 gr tomater (samme fremgangsmåde som ovenstående opskrift)
4 spsk. ekstra jomfru olivenolie
Friske revne krydderurter som basilikum eller oregano

Dette blandes (aldrig koges) og smøres over din pizzabund, fortsæt med ost
og fyld.

Håber at dette kunne bruges til noget?

mvh.
K.